Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
النتائج 1 إلى 15 من 18

لو انت معماري....ادخل انا عايزك في كلمتين يمكن يفرقوا معاك

هذا الموضوع : لو انت معماري....ادخل انا عايزك في كلمتين يمكن يفرقوا معاك داخل المنتدى العامالتابع الي قسم ملتقى الأعضاء : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا عامة مش هاطول عليك لان المعمارين بعد ما اتخرجوا من الكلية والقراءة بالنسبة ليهم ...

الصورة الرمزية archi_mfm
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

لو انت معماري....ادخل انا عايزك في كلمتين يمكن يفرقوا معاك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا عامة مش هاطول عليك لان المعمارين بعد ما اتخرجوا من الكلية والقراءة بالنسبة ليهم بقت صعبة ......وبيحبوا خلاصة الكلام.......انا عامة عاوز اريحك من التفكير................هو انا ليه بدرس جرافيك ....او ايه اللي انا عايزه منه......او عايز اوصل لأيه ........دي اسئلة اكيد بتسالها لنفسك كتيييير......وساعات مبتلاقيش ليها جواب........ساعات كنت بتلاقي نفسك بتدخل في تفاصيل ممكن تكون مش مفيدة وبتقول في نفسك ممكن تفيدني في حاجات تانية كتييير........كلامك معقول الي حد كبير..........ممكن تكون بتدرس جرافيك عشان العائد المادي اللي مش لاقيه في شغلك كمعماري ودا شيئ وارد.......طيب وبعدييييين........انت درست 5 سنين هندسة علشان ترسم جرافيك اللي انت اساسا مدرستهوش في الكلية....طيب انت راضي عن نفسك.............هتقول في نفسك اي شاب اكيد مر بالمرحلة دي في البداية احنا لازم نتعب في الأول..........كلمتين بنضحك بيهم علي نفسنا......لحد ما العمر هيعدي وتجد نفسك سيبت العمارة بالكلية ........تلاقيك دلوقتي بتقول في نفسك زهقتنا انتا عايز مننا ايه............انا هاقولك كلمة خليها قدامك عينيك علي طول...........الجرافيك ده وسيلة مش غاية..........ولا تنس انك مهندس معماري.... يعني بتفكر...وتصمم.....وبترسم الجرافيك عشان توضح فكرتك....وتكون عارف ازاي تنفذ فكرتك دي علي ارض الواقع.....لكن انت دلوقتي بترسم بس....وسيبت باقي الاركان...........والسلام.......وا سف للأطالة

هل تري نلتقي بعد غياب....ام العمر أقصر من ذلك

الصورة الرمزية nabilarchi
    مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    والله اخي هذا الموضوع تناقشت انا واحد زملائي بيدرس هو هندسة الاعلام الالي وتدري شو عندهم نفس الي عندنا بمعنى عندهم لغات البرمجة ونفسها الجرافيك بنسبة للمهندس المعماري والله صديقي كان راسو ناشفة فهو
    اراد ان لا يتعلم لغات البرمجة لسبب ذكرته انت في الاعلى لا اريد اعادة ذكره واراد التركيز على تقوية نفسه من حيث الافكار ونفس الحال ينتطبق علينا نحن المعمارين لا يجب ان نترك العمارة او فن العمارة من اجل تصميم ثلاثي الابعاد
    ولكن في نفس الوقت لا اترك نفسي متخلف لا اواكب العصر لا اعرف اتعامل بالتقنيات الحديثة واكبر مثال عندنا هنا في المنتدى وهي ام حذيفة ما شاء الله عليها ارادت وبهمة عالية ان تتعلم الماكس لعلمها بانه وسيلة رائعة لايصال اي فكرة بوضوح اكبر والله اعلم ......لي عودة عند تفاعل الاعضاء

الصورة الرمزية archi_mfm
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    كلام جميل اخي العزيز .........انا لا اقصد انك تترك مجال الجرافيك ولو ركزت في كلامي ستجدني لم اذكر ذلك لانك يجب مواكبة التطور وانا نفسي في شغلي كمعماري ومهندس ديكور وجرافيك .......درست فترة كبيرة الجرافيك وحاولت العمل علي برامج عديدة مثل المايا والسينما فور دي واللايت ويف والأسكيتش أب وبرامج كثيرة الي ان وصلت الي الماكس ......واصدقك القول ساعات موضوع الجرافيك معايا كان بياخذ اكتر من حجمه وتطرقت الي مواضيع لا تهمني من ناحية التخصص ولكني كنت اتطرق ليها من باب العلم بالشيئ وكل ما ادخل في البرنامج اكثر تظهر لي اقسام اوسع........وادركت هذه العملية ليست لها نهاية ولن تنتهي لدرجة اني حسيت بقيت جرافيك بس وكنت انذاك اعمل في مكتب استشاري وساعتها قال لي المهندس الاستشاري انا مش عايزك تنسي التصميم ومتخليش موضوع الجرافيك يسيطر عليك انت مش رسام انت مهندس معماري وضرب لي امثلة لاشخاص فعلا انا رايتهم بنفسي تركوا التخصص واصبحوا رسامين فقط وانا رايت بعيني اشخاص دخلوا في تخصصات لا تمت لهم بصلة وهم الآن يبدون الندم كثيرا لدرجة ان واحد فيهم قالي انا خلاص بقيت سباك ....وقالي شوية نصايح.......خلاصتها (((((اوعي تنسي انك مهندس معماري )))))..............وان لا تعطي موضوع الجرافيك اكبر من حجمه.....والسلام

مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    طبعا كلامك صح القاعدة أن "الجرافيك بيخدم التصميم" لكن للاسف أسلوب تعليم الجرافيك وعرض المشاريع داخل المنتدى هو الباعث على كلامك لأن الأخوة بيكتفوا غالبا برفع المنظور أو الواجهات فقط بدون بلانات أو شرح للفكرة التصميمة مما يعطى انطباع عام أن الاهتامام بالجرافيك طغى على التصميم وأصالتنا كمصممين معماريين مع الأخذ فى الاعتبار أن هذا فقط فى المنتديات على الأنترنت ولكن المتابع للمجلات المعمارية العربية مثل البناء السعودى مثلا ده غير المجلات الأجنبية يجد اهتمام الأكبر وتركيز على التصميم وتحليل الفكرة والموقع العام يعنى تشعر بالفعل أنك مهندس معمارى بمعنى الكلمة بل لأنهم لا يتعرضوا للنواحى الجرافيكية مطلقا لأنها وسيلة وليست غاية لكن ممكن تجد موضوعات مخصصة عن استخدام الجرافيك فى الرسم المعمارى والاخراج .......................

ومن هنا أدعوا لتعديل شروط وضع الموضوعات المعمارية بالاخص ونقدها فى منتدى عرض ونقد بأن يكون ضرورة رفع البلانات والواجهات والموقع العام مع وضع تحليل ووصف للمشروع وفكرته التصميمية وألا يكتفى بذكر اسم البرامج المستخدمه فقط فهذا اهدار للقيم المعمارية واعلاء لأهمية الجرافيك عليه بالاضافة لأن كل نقد لابد أن يركز صاحبه على التصميم أولا ثم يتطرق للحديث عن الاخراج
    وبالطبع أى مشروع يخالف ذلك يتم استبعاده

وان شاء الله أتمنى أن نتخذ جميعا هذا الاسلوب فى نقد الأعمال من الان فصاعدا ...............................
    شكرا لك أخى archi_mfm مع خالص تحياتى .................

الصورة الرمزية dinaelsaher
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

Red face بجد موضوع مهم

جزاك الله كل خير اخى archi_mfm على موضوعاتك المهمة وعلى مجهوداتك السابقة فى مساعدة الاخرين
    و على هذا الموضوع المهم جدا جدا للجميع
    وانا فعلا كنت بفكر فى الموضوع بقالى كام يوم لانى انا فى الفترة دية مركز على الماكس بس بروة بقول فى دماغى مش هفضل على طول فى الماكس
    انا معمارية اشتغل تنفيذ شوية وانا الحمد لله عندى خبرة وشوية تصميم وبالماكس اظهار افكار التصميم والحمد لله على كل شىء وان شاء الله ما منساش انى معمارية ههههه

وفكرة جميلة ومهمة م- هشام عند عرض الاعمال لان معظم الاعمال سواء تصميم داخلى او خارجة بيكون معمارية والواحد برضوه ما ينساش التصميم والتوزيع وان شاء الله كل شىء يبقى تمام

وربنا يوفقك الجميع وبفكر ويحدد هدفه باذن الله

وتقبلوا مرورى

الصورة الرمزية archi_mfm
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    بارك الله فيك اخ هشام هي فكرة جميلة بالفعل....وشكرا علي تعليقك الجميل.....وياريت نطبقه في المنتدي
    وبارك الله فيكي اخت دينا........وشكرا علي تعليقك ومتابعتك
    اخواني ما سبق سرده...كلام منطقي الي حد كبير فلا يتصور انك تري منظور جميل وهو وظيفيا وتصميما فاشل ......يعني مثلا ...افرض انك ماشي في الشارع وشوفت فيلا جميلة وواجهتها فعلا رائعة ووقفت قدامها نص ساعة تتاملها ..تاني يوم عديت ووقفت تتاملها طبعا هيكون الوقت اقل من السابق ....الي ان سياتي يوم وتعتاد رؤيتها...... فتكاد لا تشعر بوجودها.....وتخيل ان هذه الفيلا ان اصحابها مش مستريحين وكل يوم بيدعوا علي المهندس اللي صممها...يبقي انت ايه اللي استفدته(( فيلا جميلة ولا تستطيع العيش فيها)).......خلاصة الكلام .......اهم حاجة هو الحل الوطيفي وبعد كده يجي اي حاجة تانية سواء كانت اعتبارات اقتصادية وجمالية ومناخية......الخ..........وهذا الذي لا يدركه عوام الناس.....مجرد ما يشوف عمارة جميلة يقول الله حاجة جميلة فعلا وقد تكون لا تصلح للسكن....بقت اهم حاجة هي المظاهر وليس المضمون.......للأسف................... .........والسلام

مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    ما رأيك أخى archi_mfm لو نستطيع الوصول لاعداد كثيرة من مجلات معمارية عربية مثل مجلة البناء السعودى مثلا مسحوبة سكانر بدقه عالية و رفع كل مشاريعها لتنشيط النواحى التصميمة لنا جميعا مع عرض بعضها للنقاش بيننا واحداث نوع من الحراك المعمارى التصميمى وممكن نخصص موضوع للتصميم المعمارى فقط بعيدا عن الجرافيك ولو أن التصميم أساس الجرافيك وأول مراحله ولكننا ركزنا على الجرافيك ونسينا التصميم ........................

الصورة الرمزية mirocat
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    موضوع مهم جدا جدا فعلا يا جماعة انا مثلا حاطة موضوع انى معمارية وان الجرافيك وسيه لاظهار فكرتى مش اكتر وان ممكن حد معندوش خبرة فى الجرافيك بس يكون احسن من معمارى يعرف جرافيك كويس بس مش جامد فى التصميم مثلا لكن المشكلة مش اننا نقتنع بكده المشكلة ان محدش بيشجعنا نبقى كده يعنى مثلا فى اى مكتب معمارى او اى استشارى بيتعامل مع المهندسين بالبرامج وبس وبيحدد المرتب على اساس البرامج واهم حاجه عند كل واحد ان اى حد رايح انتر فيو يحضر سى دى جامد لشغله وبس فده اكيد اكيد بيجيب احباط وبيحسس الواحد انه فعلا ضيع 5 سنين وفى الاخر اتسويت باى واحد يعرف جرافيك وميعرفش اى حاجه عن العمارة

الصورة الرمزية dody2d81
    طالب بالمركز التعليمي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    أنا مع mirocatهي دي بقت القاعده دلوقتي في أي مكتب معماري أول سؤال معك برامج إيه أنا حتي دلوقتي لازم أخلص ماكس عشان فرصتي تبقي أكبر إني ألقي مكتب كبير ياخدني ثم أتعلم أنا منه التصميم وأخذ الخبره لذلك فالموضوع بقي بالعكس معاك ماكس حتبقي في مكتب كبير حتتعلم

الصورة الرمزية dinaelsaher
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    وانا مع اختى mirocat واختى dody2d81 : دة فى اعلان طلب الوظائف يكونواعايزين مهندس معمارى ويعرف الاوتوكاد والفوتوشوب والماكس يعنى من الاخر عايزيه عشان يقعد قدام الجهاز يرسم وخلاص بس فاهم عن العادى

وانا تفتكرى زى اختى dody2d81 انى برضوة حاليا بخلص الماكس وادور على مكتب عشان انا عايزة اتعلم كل حاجة ....انا مش بدور على مرتب او فلوس ......احنا عايزين نتعلم ...........لان المهندس المعمارى لازم يكون عارف شوية فى التنفيذ وشوية ديكور و تصميم ودة الاساسى وشوية رسومات تنفيذية ويكون عارف طرق اظهار مختلف عشان كل مرة او كل مشروع يفكر فى طريقة اظهار جديدة مختلف عن الاخرة عشان ما يكونش فى تكرر صح كدة ولا اية ؟؟؟

الصورة الرمزية archi_mfm
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    انا اسف يا جماعة النت كان فاصل.......اخي هشام علي فكرة انا اسمي محمود فرغلي محمد و mfm دي اختصارات اول 3 حروف من اسمي.....لان اعضاء المنتدي محدش فيهم يعرف اسمي.......بالنسبة لأقتراحك فهو اقتراح جميل وانا أؤيدك اذا حصلت علي اي مشروع جميل بتصميماته واظهاره سوف ادرجه علي الفور...........وبالنسبة لأخواتي المهندسات.....مفيش مانع ان في بداية حياتك انك ترسم كلنا كنا كده واتعلمنا في مكاتب هندسية.....عمل التراخيص وفهم الطبيعة العامة للشغل وحتي عمل المناظير المعمارية والعمل تحت ضغط مع الحصول علي كفاءة مناسبة.وحتي التصميمات الأنشائية وكيفية قراءة اللوحة وفهم اساسيات التصميم الأنشائي...اكيد لازم هتتعلم ....واذا عدي يوم ووجدت نفسك لا تستفيد او رصيدك العلمي لا يزيد .......فاعتقد انه كان حان الوقت للمغادرة مع ابقاء ذكري طيبة في مكانك....ومع المهندسين المحيطين.........والسلام

مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    شكرا لردك أخى محمد

بس الكلام ده عاجبنى جدا لأنه الحقيقة بعينها

"أنا مع mirocatهي دي بقت القاعده دلوقتي في أي مكتب معماري أول سؤال معك برامج إيه أنا حتي دلوقتي لازم أخلص ماكس عشان فرصتي تبقي أكبر إني ألقي مكتب كبير ياخدني ثم أتعلم أنا منه التصميم وأخذ الخبره لذلك فالموضوع بقي بالعكس معاك ماكس حتبقي في مكتب كبير حتتعلم"

ناس كتير وأنا أولهم أول ما اتخرجت اتحرمت أنزل مكتب وأتعلم التصميم المعمارى "الذى سينفذ وليس تصميم الكلية" و اخراج التراخيص واعدادها و اسلوب ادارة المكتب الهندسى بسبب الماكس والفوتوشوب لأنه لما صاحب المكتب عرف أنى لا أعمل على هذه البرامج قالى المكتب مش محتاج مهندسين حاليا لكنى لم أستسلم وذهبت لمكتب اخر وقبلنى صاحب المكتب وكان معى مهندس اخر ولكنه متقن للماكس و الفوتوشوب والأوتوكاد بالرغم من أنه مدنى لكنى بعد فترة شعرت بأنى أقل منه فلم يكن لدى وقتها كمبيوتر فى البيت لأتعلم عليه ووقت المكتب لا يسمح بالتعلم هناك فالوقت يكفى لانجاز التصميمات فقط
    وكان يدخل صاحب المكتب على كثيرا ليجدنى لا أعمل شئ ويجد زميلى الاخر منهمكا فى اعداد التصميمات على الكمبيوتر لأن دورى كان مقتصرا على عمل التصميم المعمارى فقط وبالرغم من اعجابه بتصميماتى حتى أنه عندما قررت ترك المكتب لاصابتى بحالة احباط من هذا الوضع قال لى أنا عايزك ولن تمشى لكن حاول تتعلم الماكس وأنا ممكن أدفعلك نصف ثمن الكورس اللى هتأخذه "باعتبار ذلك يصب فى مصلحة العمل" ولا أطيل عليكم ...........

المهم "الأوتوكاد والماكس و الفوتوشوب" من زمان ومن سنين وخاصة الان هم جواز المرور للعمل كمهندس معمارى مصمم

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اخى العزيز الهندسه المعماريه فى العربى اسمها غير دقيق
    اما باللغه الانجليزيه الكلمه تشرحلك ايه معنى الهندسه المعماريه
    architecture
    والكلمه مشتقه من 3 كلمات art technology nature
    الفن التكنلوجيا والطبيعه ولا يمكن انك تطلق على نفسك معمارى لا وانت تشمل 3 عناصر
    الكرفكس جزء من التكنلوجيا وعنصر اساسى ويدعم الفن ويجد فيه معطيات تساعدك على تحديد المواد البناء حسب الطبيعه حيث بامكانك حمل تحاليل كثير على المبنى قبل ان يبنى مثل سولر ولا ثيرمال
    اول الايكو افشن سى الخ الخ مش مجرد رندر
    والرندر اهو مجرد للزبون او الدعايه او للتطوير وليسا اساسى جدا لما يكون المجتمع له ثقه بالجيل المتعلم
    للاسف فى البلاد العربيه كل زبون كان يجينى يعتقد انه هو مبدع ومهندس معمارى بالولاده مع ان الهندسه
    ليس لها بالابداع ابدا مجرد تطوير وتحليل وحساب مع العلم ان الكثير راح يختلف معاى بالنقط هذى بس انا مصر عليه جد ومستعد للنقاش بالساعات التصاميم المهندس المعمارى مرتبطه فى البئى الى يعيش فيها
    بمعنى كالشاعر لايمكن ان ينطق شعرا من غير ماتكون له قدره او طلاع وحفظ اشعار السابقين من قبل
    وبهذى الطريقه يطور اسلوبه على الذى مبنى من زمان ويضيف عليه فقط

الصورة الرمزية mirocat
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    انا شايفة اخى alsoukar ان الهندسة المعماريه تطوير وتحليل وحساب زى ما حضرتك قلت بس كمان ابداع وده اللى بيميزنا عن المدنى وحتى فى ترجمة جمله architecture اول حاجه فن والفن يعنى ابداع ويأتى الحساب والتحليل والقواعد مدعمة للابداع ده والا مكنش يبقى فى حاجه اسمها الطرز المعمارية اى طراز معمارى حتلاقى جزء يخدم احتياجات ومناخ المجتمع مع الشكل الجمالى والشكل الجمالى ده يعنى فن .

الصورة الرمزية archi_mfm
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    أخواني مش اي حد اتخرج من الهندسة المعماري بقي مهندس معماري...............لان لازم يكون فيه مواهب تؤهله لذلك....وقدرته علي التخيل والأبداع ولن تجد ابدا عمارة ناجحة بدون المهندس المبدع ...مثلا......لا يمكن ان تخرج مبني محلول وظيفيا واقتصاديا ومناخيا وقد اخرجته تحفة فنية بدون ان يكون لديك موهبة وفكر عالي .... قد يكون الحل الوظيفي به نمطية الي حد ما ....ولكنك يمكنك تطويره واقتراح نظم جديدة وبفكر جديد.....وهذه ما ستجده في المعمارين الكبار مثل فرانك لويد رايت ولوكوربيزيه وميس فان درو وغيرهم وقد تجد اغلبهم لم يتخرج من مدارس العمارة انذاك ولكنه كان يملك مواهب وفكر جديد ..هذه الأفكار اصبحت اساسيات العمارة الأن وكانوا يهتمون بقطع الأثاث وتوزيعها وطريقة حل المبني وظيفيا وجماليا بطريقة فوق الوصف..... لدرجة اني رايت احدهم ولا اذكر اسمه قام بتصميم مسجد لا تحتاج الي مكبر صوت لكي يسمعك المصلين ومعالجة المناخ وتحس انك قاعد فس مسجد مكيف وكل ذلك كان في اطار التصميم ........اما في الوقت الحالي الأهتمام بالواجهة هي الأولوية الأولي بغض النظر عن الحل الوظيفي....وايضا التوجيه المناخي ...لان حاطط في اعتباره انك هتجيب تكييف ......وهذه هو الفشل بعينه.......ارجو ان اكون قد افدتكم............والسلام

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة