Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
صفحة 8 من 65 الأولىالأولى ... 5678910111858 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 106 إلى 120 من 964

مكتب طريق الجرافيك للرسم المعماري

هذا الموضوع : مكتب طريق الجرافيك للرسم المعماري داخل Autodesk AutoCadالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : خلاص يبقى مفيش غير الرد على اسئله الاخوة واستفسارتهم بدروس فيديو لو أمكن لان الفيديو انا لما شفته وسمعته الخاص ...

احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    خلاص يبقى مفيش غير الرد على اسئله الاخوة واستفسارتهم بدروس فيديو لو أمكن لان الفيديو انا لما شفته وسمعته الخاص بالمهندس محمود المعلومه ثبتت فى راسى واعتقد كل الاخوة من رايى تفاعلو مع الموضوع او حضارتكم توضعو خطه دراسيه ذى البنود اللى وضعها المهندس أحمد

مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم جميعا
    افكار حلو ة ياريت تتحقق وفى الاول والاخر هى بتعم بالعلم والمنفعه على الجميع
    وجزاك الله خير يا باش مهندس احمد محرم على كرمك ونتمنى نشوف اعماللك ونتعلم منها

الصورة الرمزية tygo_m
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    ما شاء الله فطاحل البرامج اجتمعوا هنا ربنا يزيد ويبارك

والله ما اعرف اش اقول الا ربنا يبارك بجهودكم ويوفقكم لما تقدموه من دروس والله بحثت في كثير من السيديهات التعليميلة ولم اجد اروع وفهم من الدروس التي شرحت هنا

ارجوا منكم لاتتركنا دون ان نتعلم منكم حتى لو القليل

بارك الله فيكم

المهندس \محمود الجبوري من العراق

مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اخر اعمالي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخواني واخواتي الكرام
    اقدم لكم اليوم اخر اعمالي
    بمناسبة الحديث عن الاوتوكاد
    فهذا اخر اعمالي وتم تصميم المودلينج بالكامل علي برنامج الاوتوكاد فقط لا غير من رسومات تو دي ورفع ثري دي حتي النهايه علي الاوتوكاد ثم بعد ذلك ادراجه داخل الماكس لعمل الماتيريال والاضاءه والريندر
    هذه بعض صور العمل بدون تفاصيل

اذا اردت مشاهدة باقي صور العمل مع تفاصيل العمل
    من هذا الرابط

ملاحظة
    يمكنني عمل درس فيديو كامل مرحله مرحله اشرح فيها تصميم هذا المودلينج خطوه خطوه

ahmedmoharram@Live.com
    01113530300

الصورة الرمزية البروفوسور
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    بارك الله فيك على الهمة أخي الحبيب

لو عملت درس يبقى جميل جداااااااا

ومفيد لنا ان شاء الله

تحياتي

احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم
    عمل جميل جدا اخى احمد وبصراحه اول مرة اشوف عمل ذى ده فى اوتوكاد بس الخامات محتاجه تزبيط شويه
    والخلفيه والاضاءة جميله ياريت لو تقدر تعمل لنا درس بها يبقى عنكون شاكرين لك
    وجزاك الله خيرا

الصورة الرمزية archi_mfm
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم ....انتهي وقت تسليم الأعمال والأسئلة......كنت اتمني ان اجد مشاركات اكثر لتعم الفائدة...رغم وجود عدد كبير من الأعضاء المشاركة....... عامة تم تسجيل اخر دروسي والتي تتكلم عن مناقشة البلان المرفق من المهندسة جنات وايضا الرد علي استفسارتكم جميعا.... ومعلش الفيديو طلع حجمه حوالي 500 ميجا جاري ضغط وهذا بياخذ وقت وسيتم رفعه باذن الله لاحقا .... وعامة الأخ احمد محرم قد قام بطرح فكرة جميلة لترتيب الدروس ويمكنكم ان تكملوا معه واري انها فرصة جميلة لتستفيدوا من خبرته.....بارك الله فيكم...ولكل من شارك في هذا الموضوع وسعدت كثيرا بتعليقاتكم ....واراكم علي خير........والسلام
    هل تري نلتقي بعد غياب....ام العمر أقصر من ذلك

مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم
    إيه الكلام ده يا باش مهندس محمود معقول تنهى الموضوع مفيش حد عيوافق على كده ابدا واولهم انا بس هى ظروف منعتنى من تسليم الرسمه مسأله وقت بس وبعدين فيه اخوة بيدخلو النت من الشغل بتاعهم ذى جنات صاحبه الموضوع وعندها اجازة جمعه وسبت وفيه غيرهها كمان
    لو سمحت استمر وان شاء الله مستمرين ومفيش مانع من اشتراك المهندس احمد لانه عرض المساعده بس انت المدير المسئول وبصراحه فهمنا من شرحك والكل بيعترف بده
    ومن بكرة ان شاء الله عتلاقى المتابعه لاى ذى ما قلت لك فيه اجازات وفيه ناس معندهاش نت فى البيت وبتابع من الشغل
    وجزاك الله خيرا على كرمك

مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم
    إيه الكلام ده يا باش مهندس محمود معقول تنهى الموضوع مفيش حد عيوافق على كده ابدا واولهم انا بس هى ظروف منعتنى من تسليم الرسمه مسأله وقت بس وبعدين فيه اخوة بيدخلو النت من الشغل بتاعهم ذى جنات صاحبه الموضوع وعندها اجازة جمعه وسبت وفيه غيرهها كمان
    لو سمحت استمر وان شاء الله مستمرين ومفيش مانع من اشتراك المهندس احمد لانه عرض المساعده بس انت المدير المسئول وبصراحه فهمنا من شرحك والكل بيعترف بده
    ومن بكرة ان شاء الله عتلاقى المتابعه لاى ذى ما قلت لك فيه اجازات وفيه ناس معندهاش نت فى البيت وبتابع من الشغل
    وجزاك الله خيرا على كرمك
    انا مع راي امل في الموضوع ازاي تقفل الموضوع والتسليم كده مره واحده مينفعش الكلام داه

السلام عليكم ....انتهي وقت تسليم الأعمال والأسئلة......كنت اتمني ان اجد مشاركات اكثر لتعم الفائدة...رغم وجود عدد كبير من الأعضاء المشاركة....... عامة تم تسجيل اخر دروسي والتي تتكلم عن مناقشة البلان المرفق من المهندسة جنات وايضا الرد علي استفسارتكم جميعا.... ومعلش الفيديو طلع حجمه حوالي 500 ميجا جاري ضغط وهذا بياخذ وقت وسيتم رفعه باذن الله لاحقا .... وعامة الأخ احمد محرم قد قام بطرح فكرة جميلة لترتيب الدروس ويمكنكم ان تكملوا معه واري انها فرصة جميلة لتستفيدوا من خبرته.....بارك الله فيكم...ولكل من شارك في هذا الموضوع وسعدت كثيرا بتعليقاتكم ....واراكم علي خير........والسلام
    كده مين هيستفيد انت بتحرم ناس وبتدي ناس مينفعش دي كده هتبقي دوره فاشله
    لو سمحت افتح الموضوع تاني واقبل التسليمات تاني ورحب بالجميع احنا هنا كلنا مع بعض اخوه
    ثم انا مستعد امسك الامر معاك سيدي الفاضل ممكن تكون انت المدير هنا اه مفيش اي مشاكل انا ارحب بده لكن اي شئ عايز حسن اداره وعمر ما هتكون حسن اداره في موضوع زي داه انك في خلال يومين تقفل كل داه اكيد فاهمني صح ؟

الصورة الرمزية archi_mfm
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ah777ed مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخواني الكرام واخواتي الكرام
    اما بعد

يبدو ان الموضوع داه مهم جدا ومثير للتحدي بس انا مكنتش واخد بالي من الاول ومشوفتهوش لكن لمحته بالصدفه علي الرئيسية ولما دخلت لقيته نار والكل داخل تحدي بس انا مش عارف اقؤل ايه ؟ !!!! ازاي متقؤلوليش علي حاجه زي كده ؟ !!!
    مبدئيا احب اعرفكم بنفسي

احمد محرم
    مهندس معماري
    عملت باكثر من مكتب هندسي استشاري
    اعمل علي اكثر من برنامج تصميمي

autocad 2d
    autocad 3d
    sketch up
    3d max
    sap 2000
    premavera
    serfer 8

خلاف برامج الجرافيك الاخري التي لا تتعلق بالعماره
    وكنت قد فتحت موضوع متعلق بالاوتوكاد في قسم الاوتوكاد لعمل دوره كامله ولكني لم اجد مشتركين ولهذا اغلقت الموضوع وخاصه بعدما اصبحت مشرفا لقسم الماكس توجه مجهودي كله للقسم ولكن بعد ان شاهدت هذا الموضوع

دعوني ادخل التحدي بصدر رحب وهلم الي يا رجال اريد قوما يقولون نحن المحترفون

مبدئيا ساقدم لكم التالي :-

1- اخر اعمالي بالماكس والذي تم فيه عمل المودلينج كاملا ببرنامج الاوتوكاد 2008

2- شروحات كاملة سابدا في اعداداها لبرنامج الاوتوكاد رسومات ثانيه الابعاد

3- شروحات كاملة سابدا في اعدادها لبرنامج الاوتوماد رسومات ثلاثيه الابعاد مودلينح واضاءه وخامات وريندر داخل الاوتوكاد نفسه

4- انا علي اتم استعداد عقد دوره كامله للاوتوكاد هنا وعلي وجه التخصيص سلسله دروس الاوتوكاد المعمارية لكل مهندس معماري

5- انا علي اتم استعداد عقد دوره كامله للاوتوكاد هنا لكل من يرغب في ان يتعلم هذا البرنامج لغير المهندسين سواء فنون جميله او غيرهم بطرق بسيطه موضحه سهله ويسيره

لا ولم ولن ابدا في شئ حتي تشاهدوا اخر اعمالي والتي اقوم برندر لها الان حتي يتسني لي ان ارفعها علي المنتدي بعد 3 ساعات من الان باذن الله تعالي ثم احكموا

انا دخلت التحدي من اجل التحدي فقط لا غير لا من اجل العمل او المكتب فانا لا اعمل الان وتركت العمل منذ فتره طويله ولا اريد ان اعود للعمل مره اخري لاسباب شخصيه

انتظروني بعد ثلاث ساعات من الان باذن الله تعالي وان شاء الله تعالي
    اخوكم

م / احمد محرم

هذا ما قصدته اخوتي..... الأخ احمد محرم عامل برنامج هايل لكل مبتدأ وده شيئ يسعدني.....وثانيا انا باعتبركم اخوتي ولست مدير مكتب ولو قراتم اول مشاركاتي كنتم ستفهمون ماذا اعني..... فانا اقترح ان يبدا الأخ احمد محرم في دروس الأوتوكاد المعمارية ...وتقوموا بمتابعتها لان ما يهمنا جميعا هو المصلحة العامة....وثانيا ان كنت عندما اشرح اشرح الأمور بشكل مبسط ولا احب الدخول كثيرا في التفاصيل ولكن عندما يدرج الأخ احمد سلسلة دروسه المعمارية اكيد الموضوع هيوضح كتييير وستفهمون الرسم المعماري جيدا.............علي العموم الفيديو علي هذا الرابط
    http://www.4shared.com/file/57421339.../__online.html

مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    هذا ما قصدته اخوتي..... الأخ احمد محرم عامل برنامج هايل لكل مبتدأ وده شيئ يسعدني.....وثانيا انا باعتبركم اخوتي ولست مدير مكتب ولو قراتم اول مشاركاتي كنتم ستفهمون ماذا اعني..... فانا اقترح ان يبدا الأخ احمد محرم في دروس الأوتوكاد المعمارية ...وتقوموا بمتابعتها لان ما يهمنا جميعا هو المصلحة العامة....وثانيا ان كنت عندما اشرح اشرح الأمور بشكل مبسط ولا احب الدخول كثيرا في التفاصيل ولكن عندما يدرج الأخ احمد سلسلة دروسه المعمارية اكيد الموضوع هيوضح كتييير وستفهمون الرسم المعماري جيدا.............علي العموم الفيديو علي هذا الرابط
    http://www.4shared.com/file/57421339.../__online.html
    لا انت كده عملت مشكله وانا مش هعمل اي شرح ولا مش هرفع اي حاجه ومش هاخد اي خطوه ايجابيه ولا هبدا في اي حاجه غير لما تبدا معايا انت الاول وتحط ايدك في ايدي ونبدا سوا غير كده انا مش هتحرك من مكاني ومش هعمل حاجه وداه قرار لا رجعه فيه علشان انا حاسس ان الموضوع بدا يتاخد بحساسيه وانا محبش كده عايز تبدا هبدا معاك مش عايز وهتسيب الموضوع ليا انا انا مش هشتغل لما انا سايب الشغل بجد وقاعد في البيت هشتغل هنا لوحدي ؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!

احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم ورحمه الله
    باش مهندس محمود انا مع الاخوة فى الرأى انك تبقى فعلا بدون مجامله انت رجل كريم ومعطاء ودروسك مبسطه وسلسه
    ده طبعا لو مكنش بيتعارض مع ظروفك الشخصيه يبقى فيه كلام تانى ويبقى لك الحق طبعا
    والاستاذ احمد لو عايز يفيد ويعمل دروس تفيد الاعضاء يبقى زياده الخير خيرين وتبقو انتم الاتنين سوا
    وجزاكم الله خيرا

مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    انا قلت كده من الاول بس انا مش عارف هو ليه عايز ينسحب كده انا بجد بدات اتضايق علشان عاملين موضوع قيم زي داه والناس تبدا تهرب انا عن نفسي مش هبدا بجد غير لما الاقي الناس عايزه تبدا ولما الاقيه هو بالاخص وعلي وجه التحديد يبدا معايا
    اول ما تقرا ردي داه اكتبلي رد هنا علي الموضوع اذا كنت هتبدا معايا في الدوره دي ولا لا علي الاقل نقسمها نصين انت اشرح تو دي وانا اشرح ثري دي وانا معاك ياريس بس انت ابدا وانا معاك
    اتفقنا ؟

الصورة الرمزية tygo_m
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    و الله فرصة نادرة ان يتواجد الاساتذة معنا

والاقترح جميل جدا من حيث تصنيف الدروس الى 2d و 3d ارجوا ان تستمرو معنا

بالله عليكم اتفقو على حل وما نريد نفرط في اي واحد منكم

بارك الله فيكم وجزاكم عنا خير الجزاء

المهندس\ محمود الجبوري من العراق