Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
التسجيل
صفحة 17 من 68 الأولىالأولى ... 7141516171819202767 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 241 إلى 255 من 1016

اسأل هنا عما تشاء في الأوتوكاد

هذا الموضوع : اسأل هنا عما تشاء في الأوتوكاد داخل Autodesk AutoCadالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : الاستاذ الكبير سؤال و مشكله بتقابلني كتير اثناء المودلينج انه ساعات بيرفض يعمل امر uni و بتطلع الرسالع دي Modeling ...

  1. #241
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المشاركات
    2,735
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    67
    الاستاذ الكبير سؤال و مشكله بتقابلني كتير اثناء المودلينج
    انه ساعات بيرفض يعمل امر uni

    و بتطلع الرسالع دي

    Modeling Operation Error:
    Inconsistent face-body relationships.


    طريق الجرافيك[/url]
    فما الاسباب و ما الحلول


  2. #242

    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    948
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    31
    الموضوع نور أخي الكريم.. والعفو إنت اللي أستاذ الكل.. جهدك المشكور يملأ المنتدى، أعانك الله وزادك من فضله..

    أستأذنك أخي الكريم أن ترفع الخطوط الداخلة في عمل المودل (المسار والقطاع) وما إذا كنت استخدمت Extrude أم Sweep أم أثناء طرح كتل؟؟
    اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت، أعوذ بك من شر ما صنعت، أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فاغفرلي فإنه لايغفر الذنوب إلا أنت..

  3. #243

    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    948
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    31
    حبذا لو كانت الخطوط (المسار والقطاع كاد)

  4. #244

    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    948
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    31
    عذذذرا أخي الكريم لم أنتبه لباقي السؤال.. أخي الكريم أرجو رفع الكتلتين..

  5. #245
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المشاركات
    2,735
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    67
    الكتله الثانيه ميرور للكتله الاول و الاولي ناتجه من اكسترود علي باث
    في المرفقات الكتلتين
    و شكرا لك مقدما علي المساعده

  6. #246

    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    948
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    31
    مبدئيا الحل بشكل سريع
    هو تحريك إحدى الكتلتين باتجاه الأخرى ولو بمقدار 0.001 ثم عمل uni وسيتم اتحادهما بإذن الله..

    سبب المشكل
    وجود رؤووس شديدة التقارب لكنها غير منطبقة تحصر أسطحا بينها.. وهو أمر يحدث نتيجة انحراف صغير جدا مثلا في مسار الأكسترود أو الزيادة ضئيلة غير مقصودة في أحد الأضلاع وخلافه..

    (لماذا يؤدي هذا النوع من التقارب لأخطاء تحديدا لا أدري، لكن غالب الظن عندي أنها تؤدي لمشاكل تقريب Appoximatin في الأوتوكاد لأنا أقل من الدقة التي يحس بها في أحد الجوانب بحيث يعتبرها معدومة لكنه يحس بها على الجانيب الآخر بسبب الانحراف حيث تتجاوز الطول، مما يعطي الأوتوكاد شكلا غير مفهوم....)

    حل آخر: إذا كانت الدقة حيوية لسبب أو لآخر ولم ترد الاعتماد على هذا الحل أوأردت إصلاح العيوب في الكتلة، يمكنك تصدير الملف للماكس مع عمل Welding بقدر مناسب، ثم إعادها للكاد وهذا أيضا يحل المشكل..


    مكان المشكلة موضح في الصورتين بالمرفقات..

  7. #247
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المشاركات
    2,735
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    67
    شكرا و بارك الله فيك
    هو في هذه الحاله لاتوجد مشكله لان الاجسام التي ترفض الاتحاد لا اهتم فعند ادخالها الماكس لا يهم ان كانت كتله واحدة او كتلتين فلا يظهر في الرندر
    انما المشكله في الاجسام التي مازال فيها مودلينج

    بارك الله فيك

  8. #248

    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    948
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    31
    وبارك الله فيك أخي الحبيب ومرحبا بك دائما..

    وبالمناسبة أنا كنت أقصد تصدير الكتلة التي فيها المشكلة وحدها لعمل Welding واستعادتها لاستكمال العمل عليها .. هذا إذا كانت الدقة حيوية جدا كما قلنا وإلا سيكفي التحريك إن شاء الله

  9. #249
    الصورة الرمزية SOHA.
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    الدولة
    U.A.E
    المشاركات
    3,251
    Thanks
    0
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    معدل تقييم المستوى
    78
    انا عايزة اسال سؤال ومحرجه وانا بساله من تفاهته بس هساله بقى وخلاص
    عايزة اضبط زاويه الخطيعنى اعمله 45 درجه مثلا او 30 ازاى ؟
    "طوبى لمن وجد في صحيفته إستغفارا كثيرا"

  10. #250

    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    948
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    31
    أختي الكريمة: إتبعي الخطوات وتأكدي من أن 5 و 6 مضغوط عليهم..


    طريق الجرافيك

    وهناك مثل إنجليزي يقول THE MOST SILLY QUESTIONS ARE THE BEST ONES (أو أبسط الأسئلة أفضلها ) فلا تقلقي من السؤال مهما كان.. ليه التفاحة وقعت؟ ده كان سؤال.. ومين وقعها؟ ده سؤال تاني..

  11. #251
    الصورة الرمزية SOHA.
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    الدولة
    U.A.E
    المشاركات
    3,251
    Thanks
    0
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    معدل تقييم المستوى
    78
    انا شفت حد اشتغل مشروع مجمع سكنى كامل على زاويه 45
    بحيث انى لما بضغط عل اورثو وارسم خط تبقى الخطوط كلها 45
    ازاى؟

  12. #252

    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    948
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    31
    أختي الكريمة:

    هناك أمر اسمه ucs يقوم بتدوير المحاور..
    1- أكتبي من سطر الأوامر ucs => z => 45 وذلك لإدارة المحاور حول محور z بالمقدار المذكور.. ستجدين كل شيء قد استدار..
    2- لإعادة المحاور للاصل أكتبي ucs => w
    3- لاستعادة أي نظام محاور سابق ucs => p

    ** الآن إذا رغبت في تدوير المشهد كله بحيث تظهر الخطوط المائلة على 45 درجة كأنها أفقية مؤقتا، استخدمي أمر vp ومن الاختيارين في الأعلى اختاري الاختيار الثاني relative ucs.. ثم ن
    ** لإعادة الوضع لأصله، أعيدي الكرة واستخدمي هذه المرة absolute wcs (الاختيار الأول..)

  13. #253
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المشاركات
    2,735
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    67
    ايها الزميل الامجد
    انت بالحب متفرد
    يابن العلا و السؤدد
    عشت لنا كروان مغرد

    عاوز اسال سؤال بقي
    هو ليه ساعات لما بكون عاوز اعمل باوندري يقولي ماينفعش اعملك ريجون؟ تمشي بيه نفسك اقوله اوك و بعدين يعمل الريجون ده و معرفش بقي اتعامل معاه هو ايه الفرق بين الباوندري و الريجون و استفاد منه ازاي اكسترود او ريفولف

  14. #254

    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    948
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    31
    هههههه إيه يا عم ده كله... لا لا لا أنا مش قد الحاجات دي، بعدين أتعود على كدة ومحدش في المنتدى هيعرف يكلمني تاني ....

    ================================================== ====================

    أخي الحبيب:

    *** الـ Boundry هو خط داخله مفرغ .................أما الـ Region فهو مساحة مصمتة (ويمكن ملاحظة ذلك بتغيير الـ ( Shading Mode) أو نظام التظليل

    *** الـ Boundry هو عبارة عن PolyLine .................أما الـ Region فهو نوع مستقل من أنواع الـ Entities بخلاف البولي لاين..

    *** الـ Boundry باعتباره بولي لاين لا بد أن يكون مكونا إما من خطوط أو أقواس من دوائر فقط.................أما الـ Region فهو يعرف من خلال نقطه والتي يتوقف عددها على إعدادات الدقة في الأوتوكاد، ولذا (وهنا مكان المشكلة)إذا كانت المساحة التي تحاول عمل باوندري لها محدودة بأي عنصر بخلاف العناصر الخطية أو الأقواس من دائرة مثل (كأن يكون أحد الحدود قطع ناقص Ellipse أو منحنى SPLine ) لن يمكن تمثيلها بخطوط وأقواس من دوائر أي لن يمكن تمثيلها ببولي لاين، ولن يكون أمام الأوتوكاد إلا تمثيللها في صورة Region..

    *** الـ Boundry باعتباره بولي لاين بيقبل Offset,trim, تعديل نقطه، تعديل سمكه .... وكل الحاات اللي بيقبلها البولي لاين، لكنه مبيقبلش أمر مثلا زي MassProp اللي بيجيب الـ CG أو بيجيب المساحة والحجم والـPrencipal moments والحاجات الوحشة دي لأنه في النهاية خط مش مساحة.... وبالتالي كمان مبيقبلش Uniٍ ولا Su .................أما الـ Region فهو بيقبل أمر MassProp وبيقبل كمان الأتحاد والتقاطع والطرح وغيرها باعتباره مساحة بخلاف الـ Boundry لكن مبيقبلش بقة Offset,trim, تعديل نقطه، تعديل سمكه.....

    *** الـ Boundry و الـ Region الأتنين بيقبلوا Extrude, Revolve وغيرها مع فارق مهم: إن باعتبار PolyLineأصلا بيقبل تعديل نقطه، فممكن ترجعله بعد عمل Revolveُ أو Extrude وتعدل في نقط الشكل الأصلي، ودي حاجة مش متاحة أصلا في الRegion ..

    دي أهم الفروق اللي خطرت على بالي دلوقتي ولو جه على بالي حاجة تاني هقولها إنشاء الله..

    معلومة إضافية: --- هيجي حد يقول طب دا أنا من يوم يا قلت يا أوتوكاد يمكن ما رسمتش Ellipse غير مرة أو مرتين ومرسمتش SPLine خالص!!! جم منيين ؟؟ هقولك بكل بساطة إن في حاجات من غير متحس ممكن تولد أشكال من النوع ده، زي مثلا لو عندك بلوك فيه قوس عادي من دايرة وابن حلال، بعدين إنت غيرت المقياس بتاعه في اتجاه غير التاني وفجرته بعدها بكل حسن نية، الشكل الناتج مكان القوس هيكون Ellipse مش قوس من دايرة، (معليش هقول كلمتين وحشين: لأن معادلة الشكل هتكون اتحولت من معادلة الدايرة X2+Y2=c إلى aX2 + bY2 = c يعني معاملات الإكس تربيع والواي تربيع والمتمثلة في المقياس في اتجاه الإكس والواي ما عادتش واحدة وما عادتش تساوي واحد) وبالتالي الشكل الناتج هيكون Ellipse..
    طب الـ SpLine ييجي منين؟؟ ببساطة لو إنت عملت نفس العملية اللي فاتت لشكل بلوك فيه Ellipse أو حتى عملت Offset لأي Ellipse موجود أصلا الشكل الناتج هيكون SPline مش Ellipse !!

  15. #255
    الصورة الرمزية zaiten
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    الدولة
    ارض الكنانة التي بقلبي
    المشاركات
    1,204
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    37
    اخي الفاضل هل بالامكان ان تدلني علي autocad architecture 2009 حيث اني قمت بتنزيل نسخة و بعد ذلك و جدتها بالايطالي و طبعا انا ثقافتي صيني
    شكرا لك

    لا اله الا الله وحده لا شريك له , يحي و يميت و هو علي كل شيئ قدير



 

 
صفحة 17 من 68 الأولىالأولى ... 7141516171819202767 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. [شرح]: اسأل هنا عما تشاء في الماكس
    بواسطة ام اياد في المنتدى قسم للمبتدئين في الماكس | 3DsMax For Beginners
    مشاركات: 239
    آخر مشاركة: 29 / 10 / 2015, 14 : 08 PM
  2. مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 28 / 01 / 2012, 49 : 02 AM
  3. اكبر تجمع للخامات حمل ما تشاء و بالمجان
    بواسطة nabil3d في المنتدى Downloads and Torrent
    مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 18 / 04 / 2010, 00 : 08 PM
  4. مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 18 / 04 / 2008, 25 : 08 PM
  5. ينفع اسأل سؤال
    بواسطة Doaa في المنتدى الأرشيف و المواضيع القديمة
    مشاركات: 15
    آخر مشاركة: 04 / 07 / 2007, 18 : 12 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
الساعة الآن 57 : 09 PM
Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2017 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Search Engine Optimization by vBSEO