Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
صفحة 9 من 127 الأولىالأولى ... 67891011121959109 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 121 إلى 135 من 1898

الحلم الكبير مركز طريق الجرافيك للتصميم المجموعه الثالثه كاد

هذا الموضوع : الحلم الكبير مركز طريق الجرافيك للتصميم المجموعه الثالثه كاد داخل Autodesk AutoCadالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : اشكرك كثيرا ياقشاشنا المصراوى على هذه الروح الرائعه والود والتعاون والله يااخوانى هذا هو المكسب الحقيقى للموضوع وبهكذا روح وتعاون ...

الصورة الرمزية lionardo
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اشكرك كثيرا ياقشاشنا المصراوى على هذه الروح الرائعه والود والتعاون والله يااخوانى هذا هو المكسب الحقيقى للموضوع وبهكذا روح وتعاون سنكتسب خبرات ومعلومات جميله من بعضنا البعض
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة almasrawy مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    اللله ينور يا هيمة شغل كويس جدا
    ايه رايك تخلى الواجهه زجاجييه بالكامل حسب رؤيه باشمهندس ليوناردو مع استبعاد الحمامات خليها تبقى باى طبقه دهان مناسبه

:::: مركز طريق الجرافيك التعليمي ::::

رايي صواب يحتمل الخطأ وراى غيرى خطأ يحتمل الصواب (قول للامام الشافعى رحمه الله )

احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    والله الواحد مش عارف يقول ايه ياأستاذ ليوناردو
    ربنا يوفق الجميع ان شاء الله

الصورة الرمزية lionardo
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اخى الحبيب ابراهيم
    كماترى اخى الحبيب كلنا سعداء جدا بعملك ونشاطك لان كلنا فريق واحد وهذا عمل جماعى يسعدنا ويشرفنا جميعا
    بخصوص الواجهه انا فعلا كنت متخيل الواجهات زجاج ماعدا الاجزاء التى تقع مباشره ظهر الحمامات ساضع لك الان رابط وصوره ملف الكاد للزخارف المفرغه ( الكوليسترا ) يتم تركيبها مباشره على حوائط الحمامات بطول المبنى لتعطى شكلا جماليا رائعا ولتخفى فتحات شبابيك الحمامات مع السماح بمرور الهواء من خلا لها وهى اسلوب معمارى اسلامى قديم وانت من المغرب الحبيب ونحن نعلم ان الاخوه المغاربه هم ملوك هذا الطراز بلا جدال هههههه
    فقط اخى الحبيب هذه الزخارف تصنع فى الطبيعه من ماده ال grc وهى ماده اسمنتيه مضافا اليها الياف الفايبر جلاس للتماسك ومواد كيمائيه معالجه حسب اغراض الاستخدام
    وسيأتى دور شرح هذه المواد باستفاضه لاحقا
    لك كل شكرى وتقديرى واحترامى اخى الحبيب هيمه
    عندنا فى مصر بيدلعوا اسم ابراهيم ب هيمه واخونا مصراوى من كتر سعادته بانضمامك دلعك ههههههههه
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bra24 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم.
    اخوتي الكرام أنا أشكركم على تشجيعكم والله الواحد يزيد فيه روح العمل بوجود هدا الطاقم الرائع مع ان العمل يعني ليس متميز الى هدا الحد والله بتشجيعكم وكلامكم الانسان يحس بروح الفريق الواحد. الله يقدرني و يجعلني عند حسن ضنكم.
    الأخ leonardo انا فعلا لم اكن أعلم عنوان الرابط شكرا جزيلا على الرابط و الشكر الاكثر على التشجيع.
    اختي esraa شكرا على التعليق وان شاء الله الاعمال المقبلة تكون احسن و ادق بوجود هده المجموعة الرائعة.
    اختي heba شكرا لك الله يوفقك.

احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    استاذ ليوناردو أنا بكتب ورا منك كل المعلومات اللى بتقولها عشان ادرسها بتوسع أكتر وانها صادرة من رجل خبرة فى التصميم الداخلى

الصورة الرمزية heba .s
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    شكرا جزيلا استاذ ليوناردو على المعلومات القيمة ده والجيبسوم بورد بالنسبالي معروف لاننا كل شغلنا في الشركة بيه هو والديمونتل بارتشن بس ده تبع الشركات الي معاها فرش محيرها لانو ايطالي وغالي
    طيب بالنسبة لدور الادارة حجم الغرف على حسب التقسيمة الهندسية كبير قوي على انو يكون جواه شخص واحد فالافضل لزيادة العدد اني اسيب الحائط الخارجي عشان الشكل العام و اقوم بالتقسيم من الداخل عشان ياخد عدد اكبر ولا ممكن يقعد رئيسن قسم مثلا مع بعض في نفس الغرفة بدون قاطع بارتيشن بينهم

الصورة الرمزية lionardo
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اخوانى الاعزاء هذه مجموعه من الزخارف العربيه التى ستستخدمها ان شاء الله فى تجميل المبنى بعضا منا فى الخارج والبعض الاخر فى الداخل خاصه فى الاسقف ورخام الارضيات فى الصالات والبهو فقط
    سأرسل لكم ملف الكاد ولكن هذه المره سأرسله لاخى مصراوى ليقوم بارساله لكم جميعا على الخاص حتى تظل هذه الملفات مكافأه خاصه لكم ولمن بذل معنا الجهد والوقت
    وسأقوم غدا ان شاء الله بعمل درس جمييييييييييييييل جدا جدا
    يوضح طريقه عمل هذه الزخارف بطريقه مميزه تسمح لك بتصدير الملف الى الماكس بدون اى مشكله
    وستكون احدى هذه ازخارف هى موضوع الدرس ان شاء الله
    زخارف 1

طريق الجرافيك[/url]
    زخارف 2

طريق الجرافيك[/url]
    زخارف 3

طريق الجرافيك[/url]
    زخارف 4

طريق الجرافيك[/url]

الصورة الرمزية tygo_m
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    انا اسف تاخرت عن المجموعة كثييييييييييييييييييييييي يرا اعذروني

استاذي العزيز مجدي الله اعلم بما تعانيه لمتابعة هذا المشروع وماتبذله من جهد جبار بارك الله فيك وجزاك عنا خير الجزاء

الان وبعد ان تخلفت عن المجموعة (اعذروووووووووووووووني )ما هي اخر التوجيهات

اخت اسراء ما شاء الله على الاصرار ومتابعة ليس فقط المكتب بل الكثير الكثير من المواضيع في المنتدى بارك الله فيك

حبيبي العزيز المصراوي الله يوفقك وشكرا جزيلا على المتابعة

اخي ابراهيم شغلك جميل جدا وفقك الله

وفق الله الجميع لما يحبه ويرضاه

الصورة الرمزية lionardo
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    نعم اخت هبه هذا هو المطلوب تماما يمكنك اعاده التقسيم الداخلى دون المساس بالخارجى وكأن المبنى قائم بالفعل
    وايضا يجب عليكى مراعاه الاسترشاد بالتقسيم المعمول للدور الاول ويمكنك استغلال الغرف ذات المساحات الكبيره للاغراض التاليه
    الاجتماعات عدد 2 غرفه اجتماعات غرف المدير العام نائب المدير العام المشرف العام نائب المشرف العام
    بالطبع سيكون فرشها عباره عن جزء مكتب وجزء صالون خاص من داخل المكتب وياحبذا لو كان لكل منهم حمام خاص
    ويمكنك التفنن فى استغلال المساحه
    راعى الا تكون وضع الحمامات فى اضلاع مختلفه عن الاضلاع الموجود بها الحمامات فى الدور الارضى والاول يعنى خلى الحمامات كلها فوق بعضها زى الدور الارضى والاول
    بالنسبه للحمامات الخاصه للمديرين الكبار مش مهم تكون على الواجهه خالص خليها فى اى مكان لان التهويه بتاعتها بتكون مراوح شفط بتتوصل بدكتات زى دكت التكييف المركزى تماما وتطلع الى سطح المبنى
    ونسيت اقولكم ياجماعه ان المبنى فوقه قبه زجاج كبيره فوق الدور الثالث
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heba .s مشاهدة المشاركة
    شكرا جزيلا استاذ ليوناردو على المعلومات القيمة ده والجيبسوم بورد بالنسبالي معروف لاننا كل شغلنا في الشركة بيه هو والديمونتل بارتشن بس ده تبع الشركات الي معاها فرش محيرها لانو ايطالي وغالي
    طيب بالنسبة لدور الادارة حجم الغرف على حسب التقسيمة الهندسية كبير قوي على انو يكون جواه شخص واحد فالافضل لزيادة العدد اني اسيب الحائط الخارجي عشان الشكل العام و اقوم بالتقسيم من الداخل عشان ياخد عدد اكبر ولا ممكن يقعد رئيسن قسم مثلا مع بعض في نفس الغرفة بدون قاطع بارتيشن بينهم

الصورة الرمزية lionardo
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اخوانى الاعزاء
    تم ارسال رابط ملف الزخارف للاخ الحبيب مصراوى لتسليمها لكم على الخاص حيث انها فقط قاصره على الاخوه المشاركين والمشتركين باعمالهم فى المشروع وهم
    الاخت اسراء
    الاخت هبه
    الاخ محمود الجبورى
    الاخ ابراهيم
    الاخ مغاير
    الاخ مصراوى
    واى عضو جديد سينضم للمجموعه ويقدم لها اعمالا سيتم ارسال ملفات له اسوه بباقى الاخوه النشين
    وسيتم يوم السبت انشاء الله رفع درس جديد لطريقه عمل هذه الزخارف وتصديرها للماكس بسهوله جدا
    شكرا لكم جميعا

مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    1
    والله برافو عليك أخى مجدى وكل أعضاء المجموعه همه ونشاط والله أنا بقرأ كل حرف يكتب ومتابع تماما
    وسعيد جدا لهذا النشاط

احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم
    والله مجموعه رائعه استاذ ليوناردو وعمل متقن وعمل فنان
    انت كده شوقتنى للدرس اللى يخلينى اعمل عمل جميل ذى ده
    وقد تم ارسال الروابط للاخوة
    وجزاك الله خيرا

الصورة الرمزية lionardo
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    حبيب قلبى ابو محمود احنا عايزينك تشتغل معانا ياريس
    علشان محتاجين ايدك الحلوه فى الماكس عندنا ماكس كتيييييييييييييير والله اتفضل خش برجلك اليمين وسمى قول بسم الله الخير كتير والحمد لله ولا انت عايز عزومه ههههههههه
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة metprog مشاهدة المشاركة
    والله برافو عليك أخى مجدى وكل أعضاء المجموعه همه ونشاط والله أنا بقرأ كل حرف يكتب ومتابع تماما
    وسعيد جدا لهذا النشاط

مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    1
    والله العظيم ياأخى الحبيب مجدى أنا نفسى أشارك لكن أنا تعبان نفسيا لأقصى الحدود وأنا مش عارف فيه أيه بالضبط لكن ربنا يسهلها وأخرج من حالة الملل اللى أنا فيها فأنا بحاول الخروج من هذه الحالة الغير مرضية لى بالمره وحينها سأكون متواجد بشكل يرضى الجميع

مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    1
    على فكره أخى مجدى أنت إنسان طيب القلب جدا وأنا أشكر هذا المنتدى جدا لأن من خلاله تعرفت على مجموعه تعتبر من أنبل الناس على الإطلاق ( عمار - مجدى - محمد الحراك - التهامى - مريومه - جنات - أحمد مجدى - أحمد صبحى - مصطفى العزازى - طارق سمير وكثير كثير ليس لهم عدد وعلى رأسهم هبه قنديل )

الصورة الرمزية lionardo
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    صدقنى اخى الحبيب كلنا نمر بمثل هذه المراحل فى حياتنا منحن بشر لا اكثر يعترينا لحظات الضعف واوقات القوه
    انخرط فى عمل ما اشترك معنا ليس مهما ان تقدم عملا جبارا عبقريا فقط دعك من هذه لحاله وابدأ
    وانا اشعر بك تماما بدون ان تقول كلمه اشعر من خلال مشاركاتك ان هناك امر ما يزعجك لا تدعه يحطمك بل حطمه انت وابدا بنفسك فى الخروج من هذه الحاله لن يأتيك ملك من السماء ينتشلك منها ولكن بعزيمتك واصرارك اخرج نفسك بنفسك وها نحن جميعا حولك يدنا معك الى ان تخرج لنا عملا عبقريا
    شاهدت عملك الحاره القديمه فى مدرسه الماكس واعجبن جدا جدا جدا والله بل ذكرنى بعملى فى نفس التطبيق العام الماضى
    لن انتظر تعليقك بل انتظر فعلك لقد ولى زمن الكلمات اخوانى وجاء وقت العمل حتى يعلم العالم بأسره اننا امه قويه بايمانها وعزيمتها وشبابها وعلمها
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة metprog مشاهدة المشاركة
    والله العظيم ياأخى الحبيب مجدى أنا نفسى أشارك لكن أنا تعبان نفسيا لأقصى الحدود وأنا مش عارف فيه أيه بالضبط لكن ربنا يسهلها وأخرج من حالة الملل اللى أنا فيها فأنا بحاول الخروج من هذه الحالة الغير مرضية لى بالمره وحينها سأكون متواجد بشكل يرضى الجميع

صفحة 9 من 127 الأولىالأولى ... 67891011121959109 ... الأخيرةالأخيرة