Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger

سؤال عاجل لمحترفي الماكس و عمل الديكور

هذا الموضوع : سؤال عاجل لمحترفي الماكس و عمل الديكور داخل الديكور و الماكس المعماري | Decoration and Architecturalالتابع الي قسم Autodesk 3D Studio Max : كنت عايزة اسال محترفين الماكس في حاجة عاجلة انا بشتغل في الديكور الداخلي باخد شغل من مكاتب اعمله في البيت ...

الصورة الرمزية habiba50
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

سؤال عاجل لمحترفي الماكس و عمل الديكور

كنت عايزة اسال محترفين الماكس في حاجة عاجلة انا بشتغل في الديكور الداخلي باخد شغل من مكاتب اعمله في البيت يعني مثلا بيجيلي تصميم داخلي لغرفة مجلس او غرفة نوم و اعمل انا التصميم على الماكس و اقدمه انا متوسطة في الماكس على ادي بس بس بطلع في الاخر شغل معقول و دايم بطور من نفسي في الدروس اللي بشفها المشكلة بقا في حاجة
    اني لما بيجيلي شغل مثلا تصميم غرفة جلوس كبيرة باخد فيها يومين و نص او 3 ايام بالكتير اول حاجة بفكر في فكرة على الورق كده كروكي و بعد كده برسم على الاوتوكاد و بعدين بدخله الماكس كل ده تقريبا بياخدله يومين او 3 بالكتير هل انا كده بتأخر و بأخر الشغل؟؟؟؟؟ ده انا بعمل تصميم للحوايط سواء جبس او ورق حائط و بعمل تصميم للسقف و للارضية و بوزع الاضاءة و الستاير هل انا كده بطيئة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اصل صاحب الشغل اللي بيديني الشغل اداني شغل من يومين عبارة عن 3 غرف و حمام و مطبخ وا نا يدوب مخلصة غرفة منهم النهاردة و مكلمني وقاللي انه بيخلص الشغل ده في 5 ساعات معقول

هل انا اللي بطيئة و هل انا سرعتي كده معقولة اني اخلص تصميم الغرفة على الماكس في يومين دلوني ارجوكم و ردو عليا بسرعة انا جالي اكتئاب و حاسة ان العيب فيا قولولي الوقت المعقول لعمل الديكور ده اد ايه و ربنا يخليكم ليا يارب

الصورة الرمزية k o g d
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    هو اكيد مش عيب اختي الكريمة .
    السبب انه ياخذ فقط خمسة ساعات معه هو انه قد يستخدم مودلات جاهزة , وكرنيش جاهز .
    هو العمل كله يحتاج الى المقاسات ورسمها في الكاد ونقله الى الماكس ورفع الحوائط ووضع موديلات جاهزة ووضع خامات مناسبة واضائة ورندر , يعني خذي الامور ببساطة , طبعا تختلف ايضا نوع العمل , بشكل عام الاعمال التجارية تتم بشكل سريع وعدم النظر الى جميع التفاصيل الصغيرة .
    ولو تضعي لنا عينة من اعمالكي سيكون افضل ونقدر نساعدك بشكل اكبر .
    بالتوفيق ان شاء الله .
    سلام عليكم

الصورة الرمزية youssef_23
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    3 غرف و حمام و مطبخ وا نا يدوب مخلصة غرفة منهم النهاردة و مكلمني وقاللي انه بيخلص الشغل ده في 5 ساعات معقول
    ايو اقولك بيعمل اية

حط بوكس واملاه موديلات افرموشن بالخامات

وحط فى راى واختار present very high ويدوبك الخمس ساعات وقت الرندر

شغل احترافى طبعا فى النصب

الصورة الرمزية mynameisyaser
    طالب بالمركز التعليمي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    انا فعلا مع راى الزميل تامر ان الشغل عموما بهذه الطريقه ياخد ايام واكثر بل انبعض المكاتب بتعطى للزبون فترة استلام اسبوع وفيه مشاريع ممكن توصل لاسبوع حسب سيستم الشغل وكمان تظبيط الإضاءه والريندر بياخد وقت وتجارب عشان توصلى لنتيجه معقوله وبيعتمد عبى قدرة جهازك كمان
    وايضا اؤيد الاخ يوسف ان موضوع الموديلات الجاهزه بيوفر الوقت لكن مش لدرجه 5 ساعات لكن بيوفر فعلا جزء من الوقت كبير ممكن تستخدمى الموديلات الجتهزه افضل اذا مكنتيش مقيده بنموذج معين فى الموديل
    وفعلا شغل المكتب عايز شغ سوق وتجاره وانتاج
    بالتوفيق ان شاء الله

الصورة الرمزية حسن علام
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اختى الزميله فى المنتدى وايضا فى العمل خدى منى نصيحه بما انى عملى بنفس الطريقه يعنى انا متفرغ للشغل بالقطعه فى مجال الديكور ورفضت شركات كتير لان كده افضل انا مريت طبعا باللى انتى فيه لما اصحاب المكاتب بيدوكى الشعل وبيكونو مضغوطين فى الوقت فا بيجو عليكى واللى بيقولك انا بخلص الشغل فى وقت اقل قوليله انا بشتغل بضمير وبتقنيه عاليه ولو محتاج شغل سريع فى 3 ساعات مش خمسه انا مستعده حاولى تكونى قويه طالما انتى فى هذا الطريق وتفهميهم انك بيجيلك شغل كتير ومضغوطه وكونى متاكده انه هيستناكى يعنى حاولى تتحكمى فيه من ناحية الوقت وميتحكمش فيكى وانشاء الله كل ما تشتغلى اكتر هتكونى اسرع وافضل اما عن وقتك مناسب جدا كمتوسطه ولو كمان بتشتغلى فيرىاكيد حتاجه وقت زياده فى النهايه اشتغلى بضمير واستفيدى ولو بمعلومه صغيره من كل مشروع وما يهمك الوقت ومسيبيش نفسك للتعديلات اللى بيطلبوها واسف للاطاله
    اللهم يا مقلب القلوب و الأبصار ثبت قلبي على دينك
    اللهم لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه , ملئ السموات و ملئ الأرض و ملئ ما بينهما و ملئ ما شئت من شيء بعد , كما ينبغي لجلال و جهك و عظيم سلطانك

الصورة الرمزية SOHA.
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    بارك الله فيك اختى واعانك
    انا مع راى الاخوة
    وفقك الله
    "طوبى لمن وجد في صحيفته إستغفارا كثيرا"

الصورة الرمزية lionardo
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اختى الكريمه خطواتك فى تنفيذ العمل ممتازه وصحيحه تماما
    وايضا المده طبيعيه جدا لانك بتقومى بتصميم كامل وحتى لو استخدمتى البلوكات طالما انك بتصممى تفاصيل للحوائط والسقف والارضيه دا فى حد ذاته بياخد وقت وممكن ياخد وقت اطول لو التصميم باحد الطرز الكلاسيكيه او طراز اسلامى وزخارف حاياخد وقت اطول طبعا
    :::: مركز طريق الجرافيك التعليمي ::::

رايي صواب يحتمل الخطأ وراى غيرى خطأ يحتمل الصواب (قول للامام الشافعى رحمه الله )

الصورة الرمزية bra24
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    3
    اختي ما دمت تعطي العمل في الوقت و بالشكل المطلوب فلا حرج عليك كما قال جميع الاخون د بيقولك الكلام ده عشان يقلل عملك و بالتالي تضطري تنزلي سعر العمل في رايي واصلي اختي هكدا انت على صواب
    سبحان الله و الحمد لله ولا اله الا الله و الله اكبر

مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

Red face

شوفي الاول تفتحي المودل وتحوليه اوبجكت واحد وتسمي الخامات id material وبعد ماتضعي الخانات تحفظ في المكتبه وبعدين right click وتختاري convert to proxy وبعدين تدخلي الملف الموجود عليه المشهد ومن modify تختاري vray وتختالري vray proxy يدخا الملف خفيف بالتوفيق