Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger

نقاش ::::: هل قوم عاد هم بناة الاهرامات ؟؟

هذا الموضوع : نقاش ::::: هل قوم عاد هم بناة الاهرامات ؟؟ داخل المنتدى العامالتابع الي قسم ملتقى الأعضاء : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اتمنى ان تشاركونى فى هذا النقاش من بنى الإهرامات وشيد تلك الصروح العظيمة؟ هل هم ...

الصورة الرمزية أ/مصطفى مكرم
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    20

Smile نقاش ::::: هل قوم عاد هم بناة الاهرامات ؟؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اتمنى ان تشاركونى فى هذا النقاش

من بنى الإهرامات وشيد تلك الصروح العظيمة؟
    هل هم الفراعنة المصريين أم هم العمالقة؟؟؟؟؟؟
    وكيف تم بناء ذلك....؟
    وأنتم تعلمون عظمة ذاك البناء ومعجزته
    لننتقل لموقع الباحث محمد سمير عطا...

http://www.msatta.com/Aad.html

منقول للنقاش

فانا قرأته وكلامه مقنع جدا بالدلائل العلميه والمنطقيه ولكن
    هل ممكن ان يكون صحيح وانا لا اعتقد ذلك

سأنقطع فتره عن الانترنت الايام القادمه
    اتمنالكم التوفيق باذن الله
    لمشاهده دروس الفوتوشوب هنا
    http://vimeo.com/12822850
    لمشاهدة دروس السينما هنا
    ...http://vimeo.com/14299485
    بالتوفيق للجميع

.................................................. .........
    اللهم اكفنى بحلالك عن حرامك واغنني بفضلك عن من سواك
    اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل
    والبخل والجبن وضلع الدين وغلبة الرجال

....................
    اللهم أعنا على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك
    ..............................
    ما أعظم أن تكون غائباً حاضر أفضل من ان تكون حاضراً غائب

.................................................. ........

الصورة الرمزية Adlène HECINI
    إدارة اقسام الأوتوكاد والماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    3
    ::::::::بدون تعليق::::::::
    أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن محمد رسول الله

الصورة الرمزية arch dody
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    انا برده لا اعتقد لانى على ما اتذكر ان قوم عاد دول اصلا من الجزيرة العربيه وطبعا انا مش فاكرة مصدر المعلومه ومشش متأكده
    لكن اصلا اسلوبه فى عرض المعلومات اصلا مستفز وبعدين معظم كلامه غلط وبما انى معماريه ودرست تاريخ الحضارات معماريا فاقدر اقول ان تحليله للبناء كله غلط والشبابيك طبعا مش زى ما هو بيقول كانت عاليه عشان هما طوال ده كلام فارغ الحاجات دى اتعملت بقوانين وحسابات مدروسه عشان تلائم البيئه والوجو ولوعايزين اشرحلكم كل حاجه لوحدهل انا مستعده
    واكبر دليل على انه بيفتى ان قدس الاقداس ( وده المكان الى المفروض كان بيعد فيه الاله او الملك ) بيكون ارتفاعه قليل وده اسبابه كتير فتيجى منين هو طوله 15 متر وقاعد فى مكان منخفض الا اذا كانوا بيختاروا الملوك والاله قصيرين وده طبعا مستحيل
    وبعدين منين كان طول الواحد 15 متر ودراعه بألف دراع على اساس انه بيمشى على اديه يعنى ولا ايه وبعدين ايه تمثال القرد ده انا اول مرة اسمع عنه
    وبعدين فعلا الاهرامات مقابر ومحدش يقدر ينكر ده والاكتر من كده ان طريقه الدفن فى مصر ولحد دلوقتى سواء للمسحين او المسلمين متأثرة بده فى شكل المقبرة ( الى هو بناء ) وده مش موجود فى اى دين ولا فى اى مكان تانى الا عندنا حتى الاجانب بيدفنوا تحت الارض من غير مبنى لكن عندنا لأ
    ثانيا بأه الصور شكلها باين جدا انها معموله ومش حقيقيه والى عاملها كمان مش محترف اوى
    وثالثا بقى اشمعنى هو بس الى فى الدنيا عنده اثبات ان كان فيه عمالقه ومعاه صور ليهم كمان
    وبعدين فيه كلام كتير بيشوه الحضارة المصريه لو بصتلوا بعمق هتلاقيه بيتكلم كأنه بيحب مصر اوى بس الكلام ده بيشوه الحضارة الفرعونيه مش بينصفها
    وبعدين احنا بنحكى التاريخ ده على اساس الى مكتوب بأيدين الفراعنه مش بنستنتج والى ترجم اللغه دى فى الاول اصلا مش مصرى يعنى محدش يقدر يعترض
    وعلى فكرة انا مش بقول كده عشان انا مصريه لأ عشان دى حقائق والا كان هيبقى كل الحضارات الى اتبنت فى كل الدول بأدين العمالقه لان الاثار الى فى الاردن ولبنان و العراق واليونان وايطاليا كلها بنفس الضخامه
    يأما كان كل الناس زمان كلهم عمالقه وتقبى مفرقتش حاجه لان اى حد ممكن برده يبنى اهرامات
    وبعدين هو كده بيثبت ان الاهرمات مش مصريه لان مفيش حاجه تثبت ان قوم عاد دول اجدادنا انما فى حاجات كتير بتثبت ان اجدادنا كانوا هما الفراعنه وفيه ادله من القران برده يعنى فى الاخر هو ثبت ان الى بانى الاهرامات مش الفراعنه وهما قوم عاد ومثبتش ان عاد دول مصرين يبقى الناتج ان الاهرامات مش مصريه
    وبعدين فى حاجات معروف اتبنت ازاى زى المثلات مثلا ومكتوب فى المعابد كمان
    يعنى اصلا مفيش مجال لكلامه ده خالص
    وكفايه كده وجعت لكم دماغكم مش عارفه بقيت رغايه اوى كده ليه اليومين دول
    سلام عليكم
    الدنيا مدرسه......مديرها الزمن.....وأستاذها القدر.... وتلاميذها نحن البشر نتقابل غرباء،ونعيش أصدقاء،وإن حان موعد الفراق فلا تقل وداع بل قل..إلى اللقاء

الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    20
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Adlène HECINI مشاهدة المشاركة
    ::::::::بدون تعليق::::::::
    شكرا لك اخى الحبيب عدلان:biggrin:

الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    20
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pop_issa مشاهدة المشاركة
    انا قرات الكلام دا قبل كدا

وبعدها قرات مصادر كتير بتكدب كلاموا بدليل ان بعض الصور العملاقة لى استعان بيها فى باحثوا ماهى الا صور ملعوب فيها ببرامج جرافكيس مش اكتر وكمان قوم عاد مكانهم مكنش فى مصر
    بالفعل هذا ما قلته فى الرد بتاعى لصاحب الموضوع الاساسى
    تسلم يا غالى

الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    20
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة arch dody مشاهدة المشاركة
    انا برده لا اعتقد لانى على ما اتذكر ان قوم عاد دول اصلا من الجزيرة العربيه وطبعا انا مش فاكرة مصدر المعلومه ومشش متأكده
    لكن اصلا اسلوبه فى عرض المعلومات اصلا مستفز وبعدين معظم كلامه غلط وبما انى معماريه ودرست تاريخ الحضارات معماريا فاقدر اقول ان تحليله للبناء كله غلط والشبابيك طبعا مش زى ما هو بيقول كانت عاليه عشان هما طوال ده كلام فارغ الحاجات دى اتعملت بقوانين وحسابات مدروسه عشان تلائم البيئه والوجو ولوعايزين اشرحلكم كل حاجه لوحدهل انا مستعده
    واكبر دليل على انه بيفتى ان قدس الاقداس ( وده المكان الى المفروض كان بيعد فيه الاله او الملك ) بيكون ارتفاعه قليل وده اسبابه كتير فتيجى منين هو طوله 15 متر وقاعد فى مكان منخفض الا اذا كانوا بيختاروا الملوك والاله قصيرين وده طبعا مستحيل
    وبعدين منين كان طول الواحد 15 متر ودراعه بألف دراع على اساس انه بيمشى على اديه يعنى ولا ايه وبعدين ايه تمثال القرد ده انا اول مرة اسمع عنه
    وبعدين فعلا الاهرامات مقابر ومحدش يقدر ينكر ده والاكتر من كده ان طريقه الدفن فى مصر ولحد دلوقتى سواء للمسحين او المسلمين متأثرة بده فى شكل المقبرة ( الى هو بناء ) وده مش موجود فى اى دين ولا فى اى مكان تانى الا عندنا حتى الاجانب بيدفنوا تحت الارض من غير مبنى لكن عندنا لأ
    ثانيا بأه الصور شكلها باين جدا انها معموله ومش حقيقيه والى عاملها كمان مش محترف اوى
    وثالثا بقى اشمعنى هو بس الى فى الدنيا عنده اثبات ان كان فيه عمالقه ومعاه صور ليهم كمان
    وبعدين فيه كلام كتير بيشوه الحضارة المصريه لو بصتلوا بعمق هتلاقيه بيتكلم كأنه بيحب مصر اوى بس الكلام ده بيشوه الحضارة الفرعونيه مش بينصفها
    وبعدين احنا بنحكى التاريخ ده على اساس الى مكتوب بأيدين الفراعنه مش بنستنتج والى ترجم اللغه دى فى الاول اصلا مش مصرى يعنى محدش يقدر يعترض
    وعلى فكرة انا مش بقول كده عشان انا مصريه لأ عشان دى حقائق والا كان هيبقى كل الحضارات الى اتبنت فى كل الدول بأدين العمالقه لان الاثار الى فى الاردن ولبنان و العراق واليونان وايطاليا كلها بنفس الضخامه
    يأما كان كل الناس زمان كلهم عمالقه وتقبى مفرقتش حاجه لان اى حد ممكن برده يبنى اهرامات
    وبعدين هو كده بيثبت ان الاهرمات مش مصريه لان مفيش حاجه تثبت ان قوم عاد دول اجدادنا انما فى حاجات كتير بتثبت ان اجدادنا كانوا هما الفراعنه وفيه ادله من القران برده يعنى فى الاخر هو ثبت ان الى بانى الاهرامات مش الفراعنه وهما قوم عاد ومثبتش ان عاد دول مصرين يبقى الناتج ان الاهرامات مش مصريه
    وبعدين فى حاجات معروف اتبنت ازاى زى المثلات مثلا ومكتوب فى المعابد كمان
    يعنى اصلا مفيش مجال لكلامه ده خالص
    وكفايه كده وجعت لكم دماغكم مش عارفه بقيت رغايه اوى كده ليه اليومين دول
    سلام عليكم
    كل داه يا دودى
    بس تسلمى والله بالفعل انا معاكى فى كل كلمة قولتيها وانا قولت الراجل داه مجنون انتى عارفه ان اى حد بيتعمق فى دراسه الفراعنه والاهرامات اما بيموت او بيتجنن بلعنه الفراعنه وانا اعتقده انه مجنون
    وحبيبت اسم رأيكم علشان ما اكون ظالمه او شئ
    شكرا دودى

الصورة الرمزية SOHA.
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    انا مع دودى فى رايها ومفيش تعليق ليا تانى
    "طوبى لمن وجد في صحيفته إستغفارا كثيرا"

الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    20
    اهلا اختى سها بالفعل وانا مع دودى
    شكرا لمرورك

الصورة الرمزية mynameisyaser
    طالب بالمركز التعليمي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    صراحة انا قرات كلام فى كتاب لشيخ مصرى اسمه رفاعى سرور
    وهو مصرى
    اسم الكتاب (عندما ترعى الذئاب الغنم) وهو جزئين
    ويتكلم عن بناة الأهرام وهم فعلا على ما اذكر فراعنه ولكن الجديد فى هذا الكتاب انه يقول انهم بنوها بتدخل من الشياطين او وحى لهم وليس للعظمه او الدفن فيها فقط كما نعرف ويربط بين طرد ابليس من الجنه ومثلث برمودا وما يحدث فيه وبين تحدى ابليس للا بان عرشه على الماء وان ابو الهول ينظر الى الكعبه والكعبه مركز الكره الأرضيه وان مثلث برمودا مكان تجمع الشياطين وكلام كتير مش هتفهموه الا ما تقراوا الكتابين
    وهو مدعم باحاديث وايات واحاديث الفتن وعلامات الساعه واراء علماء التاريخ الإسلامى والإمام الذهبى فى اثبات وجهة نظره
    وفوق ذلك هو شيخ كبير معروف بمصر وكان مهتما بمبحث التاريخ والأثار فارجوا الإطلاع عليه فهو كتاب رائع