Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
التسجيل
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 29 من 29

سؤال صغير

هذا الموضوع : سؤال صغير داخل Autodesk 3D Studio Maxالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : انا جيت تاني وبنفس المشروع قولو ان في تقدم عشان افرح سؤال بقا السيراميك جنني لعبتو كل الالعاب اعمل اللون ...

  1. #16
    الصورة الرمزية heba .s
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    الدولة
    kuwait
    المشاركات
    1,335
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    41
    انا جيت تاني وبنفس المشروع قولو ان في تقدم عشان افرح سؤال بقا السيراميك جنني لعبتو كل الالعاب اعمل اللون الواحد لير واحد ميزبوطش مع اللون التاني ميمشوش على خط واحد اعمل اللير الواحد كذا حيطة جمب بعض يجي عند الاكساء وحتت يتقسم فيها tiles كتييير وحتت قليل اعمل ايه وعلى فكرة المشروع كده بالاضاءة الديفولت محطتش ايضاءات لما فكرت احط اضاءة omni نور بانبهار مش عارفة ليه لو عاوزني اعتزل الماكس خالص قولولي مش هزعل

    طريق الجرافيك[/url]


  2. #17

    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    948
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    31
    أكيد فيه تقدم كبير.. سلمت يداك أختي الكريمة.. وهديكي مان شوية اقتراحات تجربيها..

    أنا بس هطلب منك تختاري الحوائط والأرضية وتديهم كلهم نفس الموديفير بتاع uvwmap من نوع Box أو MapScaler / أو تستخدمي Use Real World Map Size ---- لأن مقاسات البلاط مش واحدة ولحاماته مش ماشية مع بعضها.. وده هيصلحها.. ماشي؟
    - وكمان لو ممكن تصغري اللحامات شوية
    - وقللي الـ Glossiness بتاعت خامة البانيو والحوض (خلي اللمعة مساحتها صغيرة وقيمتها كبيرة)
    اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت، أعوذ بك من شر ما صنعت، أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فاغفرلي فإنه لايغفر الذنوب إلا أنت..

  3. #18
    الصورة الرمزية heba .s
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    الدولة
    kuwait
    المشاركات
    1,335
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    41
    واخيرا تمكنت من وضع الكاميرا استاذ شوادفي فوق السقف وارى ما بالاسفل ولكن في الوضع الرئسي فقط حاولت ان اجعل الفيو بزاوية او من احد الجوانب ولكن الصورة اصبحت وكاني اراها مقلوبة او في المراة فهل هذه الاوامر لا تصلح الا ف الاوضاع الافقي والرئسي فقط

  4. #19
    الصورة الرمزية heba .s
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    الدولة
    kuwait
    المشاركات
    1,335
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    41

    طريق الجرافيك[/url]

  5. #20
    الصورة الرمزية heba .s
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    الدولة
    kuwait
    المشاركات
    1,335
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    41
    دكتور شوادفي عندما قمت باستخدام uvwmap عملهم كأنهم بلاطة واحدة بالطول مشدودة فيه حاجة تاني المفروض اعملها عشان الامر يتنفذ بعد مختار الموديفير ده

  6. #21

    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    948
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    31
    ما أعتقدش إنها تكون مقلوبة.. هو ممكن بس تكوني شايفة الحوائط مقصوصة ماشي.. ده محتاج تحركي الكاميرا كمان لحد ما تتزبط معاكي.

    بالنسبة للسيراميك زي ما قلتلك جربي أي من الحلول المكتوبة فوق..

  7. #22

    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    948
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    31
    أختي الكريمة:

    1- في إعدادات الموديفير، علمي صح قدام Real world map size
    2- في الخامة نفسها جوة الـ bitmap بتاعت الدفيوز، الأول خلي التايلنج 1*1 وشوفي فيه كام بلاطة في الصورة.. (بلاطة في بلاطة ولا اتنين في إتنين..) وقدري مقاس العدد ده من البلاطات كام في الطبيعة، يعني لو الصورة بلاطتين في بلاطتين، مقاس البلاطة 60 سم مثلا، يبقى البلاطتين مقايهم 120 *120 سم (1.2م *1.2م)
    3- دلوقتي في إعدادات البتماب علمي صح قدام real world map size وبعدين وحطى في المقاسات بتاعت الإكس والواي نفس المقاسات الي استنتجناها في الخطوة اللي فاتت..

  8. #23
    الصورة الرمزية heba .s
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    الدولة
    kuwait
    المشاركات
    1,335
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    41
    سأكتفي بهذة النتيجة في هذا المشروع الان وابدا بواحد اخر لانه في عمل الليرات على الكاد يحتاج الى تعديل وارجو ان تكون النتيجة مرضية لكونه اول عمل لي على الماكس وشكرا جزيلا دكتور شوادفي على الافادة والمعلومات وهذا ليس بغريب عن شخصك الكريم


    طريق الجرافيك[/url]

  9. #24

    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    948
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    31
    أكرمك الله أختي هبة وأعانك.. وبالنسبة لإنه ول عمل يبقى ممتاز مش كويس بس.. بالتوفيق إن شاء الله..

  10. #25

    الصورة الرمزية mynameisyaser
    طالب بالمركز التعليمي

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    الدولة
    مصر
    العمر
    41
    المشاركات
    1,829
    Thanks
    0
    Thanked 3 Times in 3 Posts
    معدل تقييم المستوى
    52
    لى تعلق بسيط على uvw map
    لما يطبق على جسم مكعب ونختار بوكس عشان يظبط التايل المشكله هنا انه التايل اللى افتراضى فى ال uvw map بيكون 1 فى كل الإتجاهات وايضا الأوفست الخاص بالازاحه للبلاط
    فلما يكون عندنا بوكس مثل 2م فى 4م بيوزع النتيجه واحده فى جميع الحوائط فتجدى حائط بالطه صغير وضيق وحائط بلاطه كبير او مظبوط لانه اعداداته ثايته ملوش دعوه ايه الفرق بين الحائطين
    فالحل تغيرى فى التايلنج الإزاحه الخاصين بال uvw map كل حائط على حدا لانه بيتحرك فى xyz يعن ممكن تظبطى طل حائط لوحده بدون التاثير على الحائط الأخر
    والله اعلم

  11. #26

    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    948
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    31
    أخي الحبيب ياسر ماهو عشان اللي إنت بتقوله دلوقتي أنا قلتلها تعلم صح قدام Real world map size ، وإن بيكون الموديفاير نفسه مطبق على كل العناصر - (بمعنى تختار العناصر كلها الأول وبعدين بتطبق عليها الموديفاير وبالتالي بيكون Instance) بيكون التوزيع واحد كأنهم جميعا عنصر واحد.. وممكن بدل ماتختارهم كلهم من الأول تكتفي بسحب نفس الوديفاير من الـ Modifier stack بتاعت العنصر الأول على التاني وتختار Instance.. وده هيعفيها منضبط كل عنصر على حدةة..

  12. #27

    الصورة الرمزية mynameisyaser
    طالب بالمركز التعليمي

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    الدولة
    مصر
    العمر
    41
    المشاركات
    1,829
    Thanks
    0
    Thanked 3 Times in 3 Posts
    معدل تقييم المستوى
    52
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elshawadfy مشاهدة المشاركة
    أخي الحبيب ياسر ماهو عشان اللي إنت بتقوله دلوقتي أنا قلتلها تعلم صح قدام Real world map size ، وإن بيكون الموديفاير نفسه مطبق على كل العناصر - (بمعنى تختار العناصر كلها الأول وبعدين بتطبق عليها الموديفاير وبالتالي بيكون Instance) بيكون التوزيع واحد كأنهم جميعا عنصر واحد.. وممكن بدل ماتختارهم كلهم من الأول تكتفي بسحب نفس الوديفاير من الـ Modifier stack بتاعت العنصر الأول على التاني وتختار Instance.. وده هيعفيها منضبط كل عنصر على حدةة..
    فعلا جزاك الله خيرا على التوضيح
    انا جربت ارسم بوكس مختلف الجوانب وطبقت عليه خامة checker
    وجعلت عدد التايلينج 5 فى 5 كان طبعا كل جنب حجم البلاطه فيه مختلفه
    فعلمت على Real world map size الخاصه بالبوكس مغيرتش حاجه
    فطبقت موديفاير ال uvw map واختارت منه بوكس كماهى فلما فعلت Real world map size الخاصه بال uvw map وجدت البوكس مربعاته كثيره جدا لدرجة انك متشوفهاش حتى الريندر فدخلت لاعدادات الخامه وخليت تكرار التيلنج بدلا من 5 فى 5 خليته 0,1 فى 0,1 فظبط معايا فعلا كل جنب البلاطه فيه واحده لم تتاثر بحجم الجنب
    لكن فى نقطه فى الأطراف العلويه والسفليه للبلاط قسم بلاطه وجعل نصفها فوق ونصفها تحت
    وطبعا لما فعلت Real world map size قام لغى تاثير التايلنج والإزاحه
    فدخلت على الجيزموا الخاص بالموديفاير ورفعته حتى ازحت البلاطه المقسومه نصفين لاعلى فظهرت كلها وظبت من اسفل فهل كده تمام ام ان هناك طريقه اخرى
    وبارك الله فيك

  13. #28

    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    948
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    31
    تمام أخي الكريم، وللعلم كمان الجيزمو إنت ممكن تخلي أبعاده مساوية لأبعاد عدد الوحدات الموجودة في صورة الدفيوز.. يعني (يعني لو صورة الدفيوز بلاطتين كل واحدة ستين، خلي أبعاد الجزمو 1.2 * 1.2 * 1.2 متر بحيث يبقى هوة نفسه كأنه الوحدة بتاعتك وحطه في الوضع الناسب ليك).. ومتنساش بردو بعد تعليم صح في الريل وورلد ماب سايز جوة مابة الدفيوز إنك تحط المقاس نفسه اللي حسيناه 1.2 *1.2 عشان تكون مقسات الخامة زي الطبيعة بالضبط.. آه وللعلم كمان : ماكس ديزاين 2009 ونسخ الفيز كلها فيها خيار ال الريل وورلد ده مفعل باي ديفولت سواء في الأجسام أو المابة)
    ومتنساش لو هم أكتر من جسم إنك تنسخ الموديفيار نفسةه إنستنس وتحطه عليهم..

    بالتوفيق إن شاء الله أخي الكريم..

  14. #29

    الصورة الرمزية mynameisyaser
    طالب بالمركز التعليمي

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    الدولة
    مصر
    العمر
    41
    المشاركات
    1,829
    Thanks
    0
    Thanked 3 Times in 3 Posts
    معدل تقييم المستوى
    52
    جزاك الله خيرا اخى الكريم على هذه المعلومات الجميله
    انت المفروض بقى تعمل ورشة عمل لخامات الماكس الإستاندر مش الفيراى
    لانها مهمه جدا قبل تعلم اى بلاجن
    بالتوفيق ان شاء الله


 

 
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12

المواضيع المتشابهه

  1. سؤال صغير جدا اذا ممكن ...
    بواسطة ismael في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 11 / 08 / 2012, 16 : 11 PM
  2. لحظه من فضلك ممكن بس سؤال صغير
    بواسطة حمدي3dmax في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 21 / 01 / 2012, 37 : 07 AM
  3. (سؤال صغير وضروري) اسطوانات التعليم عندي after effect 7 وانا عندي ae cs4
    بواسطة star-design في المنتدى الامثلة والدروس التعليمية | Examples and Tutorials
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 02 / 11 / 2010, 50 : 05 PM
  4. سؤال صغير جدا جدا يا اخواني ... افداكم الله
    بواسطة amelhamy في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 30 / 04 / 2007, 15 : 07 PM
  5. إلى من لديه خبره في Vue6 xstream سؤال صغير ؟؟؟
    بواسطة dezigner في المنتدى الأرشيف و المواضيع القديمة
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 22 / 02 / 2007, 57 : 07 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
الساعة الآن 56 : 11 PM
Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2017 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Search Engine Optimization by vBSEO