Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 72

مرتبات مصممين الجرافيك

هذا الموضوع : مرتبات مصممين الجرافيك داخل طلبات الشركات وعرض الوظائفالتابع الي قسم الوظائف وعرض السير الذاتية : اهلا بيكم جميعا اخوانى الكرام فعلا الموضوع اللى بتتكلموا فيه مهم علشان مايجى يوم ونلاقى العماره والجرافكس اصبحت مهنه المرتزقه ...

الصورة الرمزية م/هبه قنديل
    مشرف قسم الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اهلا بيكم جميعا اخوانى الكرام
    فعلا الموضوع اللى بتتكلموا فيه مهم علشان مايجى يوم ونلاقى العماره والجرافكس اصبحت مهنه المرتزقه أو من لا مهنه لهم
    يعنى لازم كل مبتدأ فعلا يكون عارف مستوى شغله يتقدر بكام بس انتبهوا واحذروا الغرور
    لأنى من فتره كلمنى اخ وقالى انا مطلوب منى عمل منظور ومش عارف اطلب كام
    قولتله اوكى يعتمد على حجم المظور وتفاصيله ومستوى شغلك
    قالى لالالالالا انا يا بشمهندسه محترف محترف فى الفيراى بالذات المهم اتناقشنا وحددت له سعر واخر المكالمه قالى ممكن ابعتلك شغلى تشوفيه ...... قولته اوك (حبيت اتفرج على الاحتراف )
    فوجئت بمنظور حتى لو قولت عنه انه بالدفولت يبقى سيئ

القصد ان لازم تقيم شغلك اولا صح .. من غير غرور ... ولو انت مبتدأ راعى انك فى الفتره دى انت اللى محتاج الشغل كخبره مش هو اللى محتاجلك ... بس يكون معاك خبره ومتمكن من البرنامج اللى معاك يكون من حقك انك انت اللى تجبر صاحب العمل على تقديره لك

من فتره فتحت موضوع فى منتدى معمارى يتحدث عن العماره المرتزقه هههههه لكن واضح ان الجرافك كله اصبح للمرتزقه لاحول ولاقوه الا بالله
    [ame="http://www.m3mare.com/vb/showthread.php?t=16176"]

:: اللهم لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك ::
    (( خيركم من تعلم العلم وعلمه ))

الصورة الرمزية MoNaYa
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م/هبه قنديل مشاهدة المشاركة
    اهلا بيكم جميعا اخوانى الكرام
    فعلا الموضوع اللى بتتكلموا فيه مهم علشان مايجى يوم ونلاقى العماره والجرافكس اصبحت مهنه المرتزقه أو من لا مهنه لهم
    يعنى لازم كل مبتدأ فعلا يكون عارف مستوى شغله يتقدر بكام بس انتبهوا واحذروا الغرور
    لأنى من فتره كلمنى اخ وقالى انا مطلوب منى عمل منظور ومش عارف اطلب كام
    قولتله اوكى يعتمد على حجم المظور وتفاصيله ومستوى شغلك
    قالى لالالالالا انا يا بشمهندسه محترف محترف فى الفيراى بالذات المهم اتناقشنا وحددت له سعر واخر المكالمه قالى ممكن ابعتلك شغلى تشوفيه ...... قولته اوك (حبيت اتفرج على الاحتراف )
    فوجئت بمنظور حتى لو قولت عنه انه بالدفولت يبقى سيئ
    القصد ان لازم تقيم شغلك اولا صح .. من غير غرور ... ولو انت مبتدأ راعى انك فى الفتره دى انت اللى محتاج الشغل كخبره مش هو اللى محتاجلك ... بس يكون معاك خبره ومتمكن من البرنامج اللى معاك يكون من حقك انك انت اللى تجبر صاحب العمل على تقديره لك
    من فتره فتحت موضوع فى منتدى معمارى يتحدث عن العماره المرتزقه هههههه لكن واضح ان الجرافك كله اصبح للمرتزقه لاحول ولاقوه الا بالله
    http://www.m3mare.com/vb/showthread.php?t=16176
    شكرا لكم جميعا

السلام عليكم
    م/هبه قنديل انا طالبة فى تجارة بس حبيت الجرافيك واتعلمه كهواية ولو شغلى اصبح كويس مش عيب انى اشتغل بيه
    حضرتك قابلك مثال سيئ مش من الضرورى ان كل اللى مش دارس يبقى سيئ زيه وحضرتك قولتى فى الموضوع بيكلمك صاحب مكتب ومش مهتم اساسا بالشغل اذا كان كويس ولا لا يعنى فى الحالتين فيه الكويس وفيه الوحش سواء دارس او مش دارس .. وانا شخصيا قابلنى ناس كتير مش دارسين ومحترفين بمعنى الكلمه وفيه منهم هنا فى المنتدى كتير
    فياريت حضرتك مش تسمينا مرتزقة.. احب اسم هواه اكتر
    ومش عيب وجود هواه غير دارسين طالما بيقدمو جديد للجرافيك وشغلهم كويس

تقبلى نقدى

انا متابعه الموضوع من اول مشاركة بس مكنش عندى معلومات اقدمها او اشارك بيها فحبيت المتابعه فى صمت ..

MoNaYa
    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
    "إِذَا دَعَا الرّجُلُ لأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ قالَتِ المَلاَئِكَةُ آمِينَ، وَلَكَ بِمِثْلٍ"

الصورة الرمزية neomaxmaya
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الأخت المهندسة هبة قنديل كلامك درر ولازم كل واحد يعرف شو مستواه ....
    الأخ aymanlovedina كلامك صحيح وأنا بصراحة عم عاني جدا من هذه المسألة خصوصا هنا في العين بالامارات
    وبصراح اكثر جماعة مصر هنا هم اللذين يكسرون الأسعار ونحن اصبحنا نعمل بعوائد قليلة بسبب ذلك ,
    كما ان الجودة العالية اصبحت غير مطلوبة بسبب طلب الأرخص فالأرخص....
    الأخ only love_11 انا لا اتفق معك فعندما ترضى بمبلغ قليل لقاء عمل يستاهل مبلغ كبير فأنت تكون قد سرقت الفرصة مني عندما اطلب المبلغ الذي يستحقه العمل حيث ان رأس المال دوما بخيل ويحاول التوفير كيفما يستطيع.....
    وشكرا لكم.....

مشرف قسم الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    لا على فكره اختى حضرتك كده مافهمتيش وجهه نظرى
    بصى احنا كان معانا هنا فى المنتدى ومازال ناس شغلها على طول اول ماتحطه بعرض ونقد تانى يوم يكون على رئيسيه المنتدى.....والحقيقه هما طلاب بمرحله الثانوى ومنهم الإعدادى كمان

وان وجدت الموهبه لا تسألى عن دراسه او عمر المحترف
    لكن الحقيقه النقطه اللى بتكلم فيها ان فى ناس ولاهم مهندسين ولا هم دارسين ولا هاوين اصلا بيدخلوا هذا المجال من باب انه مربح وفيه شغل كتير
    هما دول للأسف اللى ماعندهم شعور الحقيقه ولا تفرق معاهم يعنى الشئ اللى تمنه 1000 دولار مثلا ممكن يعمله بـ 300 و 200 دولار كمان ومش حاسس بقيمه المبلغ ده هو ايه اصلا هو كل اللى همه بس ياخد الـ 200 دولار ....... والله لو هو شغله سيئ بنقول برضه فى مكاتب مستواها ضعيف ويتهنوا ببعض بدل مريحين بعض بالشغل .......... لكن المشكله لو هو شغله ممتاز فكده بيكون بيسيئ لكل اللى حوله وبيضرهم

مشرف قسم الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة neomaxmaya مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    كما ان الجودة العالية اصبحت غير مطلوبة بسبب طلب الأرخص فالأرخص....
    .....
    تمام شوفى اختى هذا ماقصدت ... أصبحت النتيجه فعلا ان اصحاب المكاتب بيتغاضى عن جوده ممتازه ممكن يكتفى بجيده أو مقبوله لأنها أرخص ......... ونتيجه له قلييل قلييل ماتجدى عمل مبدع للأسف كى تقفين امامه وتقولى الله يسلم ايد اللى عمله

اختى والله انا ماقصدت اى اساءه ارجو ان تكونى تفهمتى هذا جيدا
    والله انما هو من باب الغيره على العمل الذى اعشقه وجودته

الحقيقه انا لما الاقى كتير أعمال مبدعه وتفوقنى فى السوق هذا يحرك غيرتى ويدفعنى دوما لتعلم الجديد
    بعكس مايحدث الان للأسف ....

الصورة الرمزية MoNaYa
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    بصى احنا كان معانا هنا فى المنتدى ومازال ناس شغلها على طول اول ماتحطه بعرض ونقد تانى يوم يكون على رئيسيه المنتدى.....والحقيقه هما طلاب بمرحله الثانوى ومنهم الإعدادى كمان
    لكن الحقيقه النقطه اللى بتكلم فيها ان فى ناس ولاهم مهندسين ولا هم دارسين ولا هاوين اصلا بيدخلوا هذا المجال من باب انه مربح وفيه شغل كتير
    هما دول للأسف اللى ماعندهم شعور الحقيقه ولا تفرق معاهم يعنى الشئ اللى تمنه 1000 دولار مثلا ممكن يعمله بـ 300 و 200 دولار كمان ومش حاسس بقيمه المبلغ ده هو ايه اصلا هو كل اللى همه بس ياخد الـ 200 دولار ....... والله لو هو شغله سيئ بنقول برضه فى مكاتب مستواها ضعيف ويتهنوا ببعض بدل مريحين بعض بالشغل .......... لكن المشكله لو هو شغله ممتاز فكده بيكون بيسيئ لكل اللى حوله وبيضرهم
    فعلا اختى كلامك صحيح .. وكانت هذه مشكله اعانى منها مع صديقتى
    ولكن فى مجال البرمجه فهى تريد التعلم فيه للمكسب فقط لمجرد انها سمعت ان المرتبات عاليه .. وكانت عاوزانى اعمل لها برنامج كان مطلوب منها للقبول فى احد الكورسات ..
    وتعبت افهمها ان الموضوع موهبه وقبول للتعلم وليس تعلم للمال .. وكان غرضى انها تعمل البرنامج بايديها .. وتشوف هتحب البرمجه ولا لا
    وكانت النتيجة .. انها قالت انى مش احب لها الخير .. ومش عاوزة اساعدها ..
    واعتذر عن فهمى الخاطئ لكلمه مرتزقة .. ظننت انك تقصدى غير الدراسين
    واتمنى تلاقو حل للموضوع لانه فعلا خطير وقابل للتطور فى المستقبل
    MoNaYa

الصورة الرمزية MoNaYa
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    تمام شوفى اختى هذا ماقصدت ... أصبحت النتيجه فعلا ان اصحاب المكاتب بيتغاضى عن جوده ممتازه ممكن يكتفى بجيده أو مقبوله لأنها أرخص ......... ونتيجه له قلييل قلييل ماتجدى عمل مبدع للأسف كى تقفين امامه وتقولى الله يسلم ايد اللى عمله
    اختى والله انا ماقصدت اى اساءه ارجو ان تكونى تفهمتى هذا جيدا
    والله انما هو من باب الغيره على العمل الذى اعشقه وجودته
    الحقيقه انا لما الاقى كتير أعمال مبدعه وتفوقنى فى السوق هذا يحرك غيرتى ويدفعنى دوما لتعلم الجديد
    بعكس مايحدث الان للأسف ....

ولا يهمك اختى .. انا فهمت ما قصدت وانا معك فى الرأي
    ودائما الغيرة على العمل هي ما يحركنا للاحسن

MoNaYa

مشرف قسم الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoNaYa مشاهدة المشاركة
    فعلا اختى كلامك صحيح .. وكانت هذه مشكله اعانى منها مع صديقتى
    ولكن فى مجال البرمجه فهى تريد التعلم فيه للمكسب فقط لمجرد انها سمعت ان المرتبات عاليه .. وكانت عاوزانى اعمل لها برنامج كان مطلوب منها للقبول فى احد الكورسات ..
    وتعبت افهمها ان الموضوع موهبه وقبول للتعلم وليس تعلم للمال .. وكان غرضى انها تعمل البرنامج بايديها .. وتشوف هتحب البرمجه ولا لا
    وكانت النتيجة .. انها قالت انى مش احب لها الخير .. ومش عاوزة اساعدها ..
    واعتذر عن فهمى الخاطئ لكلمه مرتزقة .. ظننت انك تقصدى غير الدراسين
    واتمنى تلاقو حل للموضوع لانه فعلا خطير وقابل للتطور فى المستقبل
    MoNaYa
    تمام اعتقد حضرتك كده فعلا فهمتى قصدى لأنك جربتى وحسيتى الموقف
    بس للأسف حاولت كتير ابحث عن حل للمشكله ماوجدت
    الطوفان قادم

كنت اعتقد ممكن يكون الحل بعض من التنازلات الماديه لأصحاب المواهب والاعمال الجيده .... لكن للأسف صاحب المكتب هيقول وااااااااو عمل احترافى وبـ 300 دولار فقط أما اروح لحد متوسط أو ضعيف يمكن اطلب منه منظور يعمله لى ويعطينى عليه 100 دولار :tongue:

الصورة الرمزية neomaxmaya
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    انا برأيي يلي يشوف عملو بمستو عالي يرنو الى مستو الاحتراف لا ينزل بالسعر ولا حتى فلس واحد
    لأن الجودة طلعت عيوننا لطالعناها بالصور
    ومالي مستعد خلي صاحب مكتب نفسو دنية يستغل احترافي بمبالغ تافهة لأن المرة الجاية رح ينزل سعري كمان وكمان.....
    واسف لأنفعالي بس والله محروق قلبي
    شكرا لكم

الصورة الرمزية MoNaYa
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    تمام اعتقد حضرتك كده فعلا فهمتى قصدى لأنك جربتى وحسيتى الموقف
    بس للأسف حاولت كتير ابحث عن حل للمشكله ماوجدت
    الطوفان قادم
    كنت اعتقد ممكن يكون الحل بعض من التنازلات الماديه لأصحاب المواهب والاعمال الجيده .... لكن للأسف صاحب المكتب هيقول وااااااااو عمل احترافى وبـ 300 دولار فقط أما اروح لحد متوسط أو ضعيف يمكن اطلب منه منظور يعمله لى ويعطينى عليه 100 دولار :tongue: :cgway-
    098:
    اعتقد ان التنازلات ليست حل .. لان زى ما حضرتك قولتى صاحب المكتب هيفكر فى مصلحته ويشوف الارخص .. وطالما بدات بتنازلات هنفضل نتنازل والله اعلم بعد كده السعر هينزل لفين
    اعتقد الحل صعب وهو ان اصحاب الاثمان البسيطه يرفعوها .. مش معقول يعنى تعب ومجهود ب1000 دولار يدفع فيه 200 دولار
    لكن اعتقد ان ده حل وهمى وصعب يتحقق فى الحياه العمليه
    واللى فى ايدينا هو ان المحترفين يثبتو على سعرهم والارزاق بيد الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة neomaxmaya مشاهدة المشاركة
    انا برأيي يلي يشوف عملو بمستو عالي يرنو الى مستو الاحتراف لا ينزل بالسعر ولا حتى فلس واحد
    لأن الجودة طلعت عيوننا لطالعناها بالصور
    ومالي مستعد خلي صاحب مكتب نفسو دنية يستغل احترافي بمبالغ تافهة لأن المرة الجاية رح ينزل سعري كمان وكمان.....
    واسف لأنفعالي بس والله محروق قلبي
    شكرا لكم
    فعلا زى ما حضرتك قلت ... محدش يتنازل عن سعر يحدده
    لان كل مرة هيتنازل اكتر

MoNaYa

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanlovedina مشاهدة المشاركة
    ربنا يكرم الجميع بس يا جماعة
    في نقطة مهمة جدا ان احنا اللي بنقدر ونثمن نفسنا يعني كل واحد لو قبل يشتغل ب800 ولا 1000 جنية في الشغل بتاعنا ده واحنا عارفيين الناس بتكسب من وراه اد ايه اصحاب المكاتب عمرهم ماهيدوا مرتب عدل لازم الواحد يثمن نفسه صح عشان كلنا بناثر علي بعض في الشغل انا واحد من الناس لما باعمل شغل من البيت لمكاتب لازم اثمن نفسي صح مش يجيلي واحد يفقعني ويقولي 400 جنية في المظور والكلام اللي ما يجبش ثمنه و يقولك ده في واحد بيعمل بالسعر ده خلونا لينا ثمن رجاء وبلاش تنزلوا سعرنا في الشغل في الارض واللي هايعمل كده الناس الدخيلة علي المهنة اللي مش فاهمة تسوق نفها وعموما مرتب الواحد في مكتب فني شغل ماكس وكاد و ريندر مايقلش عن 3000الآ ف وانتا طالع و سلامي للعبقري احمد انسي وفنون تطبيقية بتسلم عليك
    ازييك يا ايمن باشا و سلامي ليك و لفنون تطبيقيه ( مع اني بكرها)
    ههههههه

الصورة الرمزية ostade1
    مشرف قسم الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الحمد لله ان الماكس بالنسبة لي ليس مصدرا للعيش وانما فقط للتسلية و حب المعرفة ....هههههههه
    وانا لست مهندسا بل مدرسا وهدفي اتقان البرامج من اجل عمل الوسائل التعليمية والتي ابتغي منها الاجر وليس المال ................ فاين يمكن تصنيفي : هل انا من المر تزقة كما تسميهم المهندسة هبة او من الناس الطييبين او من الناس المغفلين او غير مصنف او .........................
    اما بالنسبة للجودة في العمل فليس من الضروري ان تكون مهندسا كي تتقن العمل .... فيمكنك ان تكون محبا فقط للبرنامج ودارسا له وايضا تتوفر على ا لموهبة الربانية كي تكون ممتازا في هذا المجال.......................

الصورة الرمزية ostade1
    مشرف قسم الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    ارجو ان يتم نقل الموضوع لقسم المواضيع العامة كي يشتد النقاش .ههههههه

الصورة الرمزية lionardo
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    تم نقل الموضوع الى قسم المواضيع العامه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ostade1 مشاهدة المشاركة
    الحمد لله ان الماكس بالنسبة لي ليس مصدرا للعيش وانما فقط للتسلية و حب المعرفة ....هههههههه
    وانا لست مهندسا بل مدرسا وهدفي اتقان البرامج من اجل عمل الوسائل التعليمية والتي ابتغي منها الاجر وليس المال ................ فاين يمكن تصنيفي : هل انا من المر تزقة كما تسميهم المهندسة هبة او من الناس الطييبين او من الناس المغفلين او غير مصنف او .........................
    اما بالنسبة للجودة في العمل فليس من الضروري ان تكون مهندسا كي تتقن العمل .... فيمكنك ان تكون محبا فقط للبرنامج ودارسا له وايضا تتوفر على ا لموهبة الربانية كي تكون ممتازا في هذا المجال.......................
    :::: مركز طريق الجرافيك التعليمي ::::

رايي صواب يحتمل الخطأ وراى غيرى خطأ يحتمل الصواب (قول للامام الشافعى رحمه الله )

مشرف قسم الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    ايه ده
    زعلت فعلا جدا ان اخوانى الكرام ostade1 واستاذى الكبير مجدى لم يفهموا قصدى بالرغم انى وضحته

صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة