Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
النتائج 1 إلى 15 من 39

ترجمة الاسطوانات استيقاظ Maya

هذا الموضوع : ترجمة الاسطوانات استيقاظ Maya داخل مايا | Autodesk Mayaالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته كترت الاسطوانات وكترت الابداعات والهدف واحد >> اخراج مصمم تري دي عربي >> جائتني ...

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

ترجمة الاسطوانات استيقاظ Maya

السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته

كترت الاسطوانات وكترت الابداعات والهدف واحد >> اخراج مصمم تري دي عربي >> جائتني فكرة

وهي أن نقوم بترجمة الاسطوانات للعربية وبهذا سيسهل علينا التعلم وان شاء الله >> في هذا

الموضوع كل واحد يريد أن يدخل مع فريق الترجمة لترجمة الأسطوانة من الاينجليزية للعربية

فليتكرم بوضع اسمه >> أقصد بالترجمة >> الدبلجة يعني فصل الصوت الانجليزي ووضع مكانه

الصوت المترجم وأكيد راح يكون بالعربي >> وبهذا ان شاء الله نستطيع أن نفيد اخواننا الغير

القادرين فهم الانجليزية >> بالتوفيق

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    مساء الخير اخي ماستر حقيقه امر رائع واكثر من رائع وقد اقترحت هذا العمل من قبل وانا والله عن نفسي لو اعرف اللغه الانجليزيه ما كان تاخرت ابدا بس مع الاسف الشديد الانجليزي مالي فيه يا دوب امشي نفسي في البرامج لاني تعودت عليها

اما بالنسبه للاسطوانات الله لا يوريك انا اعتمد على مشاهدة الصوره اما الصوت فانا ما احد السماعات على اذني الا اذا كانت الشرح عربي

عموما مشروع رائع وقيم ويستحق التقدير والثناء والاعجاب وفقك الله اخي الكريم وانا مااتاخر عن شئ بستطاعتي عمله

وفق الله الجميع

الصورة الرمزية donjwan88
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    30
    يا اخي الموضوع ليس بهذة السهولة كما انت متوقع وعلى فكرة دة يعتبر انتهاكا لحقوق الشركة المصنعة للاسطوانات يجب ان يوافقوا على الدبلجة

اما الترجمة الكتابية فممكن عادي

بس خالي بالك الموضوع عاوز ناس محترفة في اللغة الانجليزية علشان الترجمة اتكون مظبوطة

وربنا يوفقكم يا شباب

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    هلا اخواني مشكورين علي مروركم وشكر لك أخ نصر علي علي روحك العالية
    أخ donjwan88 مشكور علي المداخلة >د اعلم أن العمل غير قانوني لكن تحميل الأسطوانات هذا ايضا غير قانوني >> ونجد غالبا عدة اسطوانات تباع في متاجر وهذا ايضا مش قانوني
    واحنا راح ندبلج الاسطوانات مع العلم أن هذا غير قانوني هههه
    علي العموم أخي الترجمة ما أظن أنها راح تفيدنا وأيضا نتمني ان نري احد يقدر يساعدنا
    شكرا لكم

الصورة الرمزية donjwan88
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    30
    يا اخي يا اخي Master Sprint الموضوع دولقتي دخل في الناحية القانونية والناحية الشرعية اولا من الناحية القانونية من سيقوم بدبلجة الاسطوانات بصوتة سوف يعرض للمعاقبة القانونية

ومن الناحية الشرعية فقبل انا ابدأ في تعلم المايا سألت احد الشيوخ عن ان تحميل الاسطوانات حرام ام لا مع ان هذة الاسطوانات تباع على الانرنت ولكني ساحملها مجانا

فقال لي يمكنك تحميل الاسطوانات ما دمت لست قادرا على دفع ثمنها ولكن بشرط ان لا تقوم ببيعها او باعطائها لاي شخص اخر غيرك

اما من جهة الدبلجة فانها حرام لانك كدة بتاخد مجهود واحد غيرك مهما كان هذا الشخص وحتى لو كافر اعذرون في اللفظ
    فيجب ان تستأذنة اولا قبل اي شئ

ولكن عندي لك فكرة افضل

وهي ان تبحث عن اشخاص قاموا بتحميل الاسطوانات التعليمية وان تقترح عليهم ان يعملوا دروس في اسطوانة معينة يعني مثلا احد الاشخاص قام بتحميل اسطوانة عن نظام الجزيئات فكل ما عليك هو ان تقنعة بان يقوم بعمل فيديو يشرح فيه ما تعلمه من تلك الاسطوانة بالكامل

ارجو ان تكون فهمت قصدي بكدة هيكون الموضوع حلال ولن يعرضكم للمسائلة القانونية

وربنا يوفقكم يا شباب اهم حاجة تصل المعلومة للاشخصا سواء كانت عن طريقة الشرح المرئي او الكتابي

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الف شكرا لك اخي علي التوضيح >> فكرتك في محلها

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    فكره رائعة
    بالتوفيق ان شاء الله

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    يعني في اسطوانات ولا لا مع العلم انا بادرس ثري دي ماكس هو ده ينفع ولا لا

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    يا جماعة طالما الموضوع سهل كده ماتسجلو انتو سيديهات بالعربى والمادة العلميه من علم ناس عندها خبرة كبيرة ولو مفيش اتفرجو على السيديهات وقلدوها بس بقليل من الاختلافات بيتهيئلى هيبئا اسهل هو احنا عندنا عقدة الخواجة حتى لما نحب نعمل حاجة لازم ناخد الحاجة اللى هما عاملينها ونغير الصوت
    افلام بندبلجها وكمان توتوريالز ربنا معانا كلنا
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    يا اخي الفاضل المشكله ان في ناس كتير مش فاهمين ان الخواجه الي حضرتك معتقد اننا متعقدين منه عنده علم قد الي عندينا مليون مره علشان اسباب كتييييييييييييير اولها انه اجتهد وتعب وطبعا الاسباب التانيه اكيد انت عرفيها

يعني احنا لازم نتعلم منهم في الاول وبعد كده الي عايز يألف يبقى يورينا شطرته

يا جماعه الناس دي سبقانا بسنين علشان نظامهم واحترامهم للعمل واحنا بنحاول نتعلم منهم لأن العلم تراكمي............مش كده ولا ايه؟؟
    الصمت لغة العظماء

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    عموما الموضوع مش سهل وهياخد وقت غير ان اساسا ايه ولا ايه هيتم دبلجته او ترجمته الموضوع عاوز وقت وبعدين ايوة ايه المشكله ان واحد يكون فهم حاجة معينه ويشرحها باسلوبه يعنى انت عاوز تقلى ان مفيش حد مثلا عارف مايا انتر فاس كويس مثلا ولا الادوات ماهو كل انترو لمايا بيقولو فيه نفس الكلام اذن لو حد فهم الموضوع كويس هيقدر يعمل وخلى بالك ناس كتير كويسين ومستواهم كويس ومانعرفش عنهم حاجة

الصورة الرمزية donjwan88
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    30
    يا جماعة الموضوع سهل ان شاء الله وعلى فكرة احنا مبنقلدهمش بالظبط احنا بنعمل دروس للالي احنا فاهمينة ولو دورتوا في المنتديات هاتلاقوا دروس كتيرة جدا للمايا هتساعدك في ان تخطو اول خطوة في المايا لعالم الاحتراف وبعد كدة ابتكر انت بقى والا لازم حد يبتكرلك

ومشكلت الشعب العربي حاجة ان اللي بيعرف حاجة مبيشاركش فيها بقية الناس بيحاول يتميز هو فيها فقط ودة عكس الاجانب تماما

وغير كدة بصراحة اكتر حاجة بتدايقني في الشعب العربي عموما اوي في المصممين بشكل خاص ان لو لواحد صمم تصميم والتصميم دة سئ جدا اتبص تلاقي الناس بترد على تصميم على اساس ان التصميم عبقري مع ان المصم مبتدأ والتصميم مليان اخطاء ودة انا بعتبرة نفاق مع ان في ناس كتيرة قوي بتقول علشان نرفع من مستواه لا بالعكس كدة مستواهم هيقل اكتر ومش هيقدروا يعملوا حجاة كويسة اما بقى روحوا للمنتديات الاجنبية مثلا لو التصميم وحش على طول اتبص اتلاقي الناس بالترد عليك واتقولك ان التصميم وحش ومليان اخطاء بمعنى مبيجملوش وكمان بيقولولك الحل

وعلى فكرة انا عن نفسي لو لقيت التصميم وحش مبردش على الموضوع علشان لو رديت هاتلاقي صاحب الموضوع بيقول اني بعقدة في التاصميم علشان النقد مطلعش زي ما هو عاوز وابكدة احنا هنفضل طول عمرنا متأخرين

معنى الكلام دة كلة اية ان السبب مننا احنا لان بجد في ناس محترفين جدا جدا جدا ومبيعملوش دروس ولا اي حاجة كل ما عليهم انهم يدخلوا وايحطوا رد في الموضوع وخلاص

انا عارف اني طولت عليكم على العموم ربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخى 301 Moved Permanently انا متفق معاك فى كلامك وعلى فكره انتو مش اول ناس يفكرو فى الموضوع بس اهم حاجة فعلا الجديه ربنا يوفقكم طبعا وان شاء الله ناس كتير جدا هتستفاد وبعدين انت لو خدت بالك من كلامى فى الاول هتلاقينى قلت (ماتسجلو انتو سيديهات بالعربى والمادة العلميه من علم ناس عندها خبرة كبيرة ولو مفيش اتفرجو على السيديهات وقلدوها بس بقليل من الاختلافات بيتهيئلى هيبئا اسهل) عموما انا اتمنى ليكم التوفيق وربنا معاكم ويقدركم ان شاء الله

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    فكرة رائعه شباب بس ياريت تتتنفذ فعلا
    وعلى فكرة هتبقى سهله ان شاء الله لان الل هيترجم مجرد هيجيب السديهات الاجنبية وهيشيل الصورت ويترجم كلام الانستراكتور
    ولو العمل ده اتقسم على مجموعة اشخاص هيكون اسهل
    انا كويس فى الانجليزى وبفهم كلام الاسطوانات دى لو احتاجتو مساعدة انا فى الخدمة
    وممكن نعمل تيم ترجمة ونعنمل المشروع ده
    بالتوفيق شباب

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اهلين شباب الافكار كثيره المهم والاهم هو البدايه اليوم فكره وغدا فكره وهكذا

انا اقول لو الواحد بيعمل او يطبق درس ما في اى شئ ويقوم هو وبيعمل التصميم هذا بصوت ويضعه ويضع اسم السي دي اللي استفاد منه انا متاكد راح نكون عندنا مكتبه رائعه جدا وفي مختلف التخصصات

صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة