Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger

برجاء المساعدة من اهل الخبرة

هذا الموضوع : برجاء المساعدة من اهل الخبرة داخل Autodesk 3D Studio Maxالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أساتذتى الأفاضل أرجوا افادتى فى ثلاث استفسارات ودمتم بخير وجعلكم الله دائما عونا لنا ونورا ...

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

Question برجاء المساعدة من اهل الخبرة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أساتذتى الأفاضل
    أرجوا افادتى فى ثلاث استفسارات ودمتم بخير وجعلكم الله دائما عونا لنا ونورا نستضيئ به فى طريقنا.............طريق الجرافيك
    السؤال الاول :
    كيف يمكننى أن اجعل الماكس عندما يفتح لمشروع جديد يكون محتوى على أكثر من طبقة layer كوضع إفتراضى مثلما نعمل مع الاوتوكاد بمعنى إنى أعمل وضع إفتراضى يفتح عليه الماكس فيه أكتر من layer
    السؤال الثانى :
    لما نكون مثلا شغالين فى فى شاشة respective وعاوز أغيرها لشاشة فرونت على سبيل المثال لكن إعدادات شاشة respective هاى لايت آند سموث وإعدادات شاشة فرونت وير فريم بألاحظ إنى لما احول شاشة الrespective لفرونت بأشوف الفرونت بخصائص الrespective يعنى بشوفها هاى لايت آند سموث فهل هناك طريق تجعل البرنامج لما اغير من شاشة لأخرى من خلال العمل مع شاشة واحدة فقط يستدعى خصائص الشاشة اللى انا بأحول ليها .............أرجوا يكون السؤال واضح
    السؤال الثالث :
    فى الماكس هناك ما يسمى بexpert mode وفيه بيكون الاعتماد كليا على شورت كت الكى بورد فى الاوامر فهل فعلا يمكن عمل كل ما نريد والعمل فقط من خلال الexpert mode وهل هناك فعلا من على درجة الكفاءة للتعامل بأسلوب expert mode أم أن هذا الامر يعد مبالغة من شركة اوتوديسك ام انه للعمل للحظات ثم التحول للنظام العادى تانى أرجوا الافادة

وأخيرا لكم فائق احترامى وتقديرى وإعترافى الدائم بالجميل من خلال عطائكم المتدفق الذى كان ومازال له عظيم النفع والمساعدة لى

الصورة الرمزية archi_mfm
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم ..........
    السؤال الأول: طبعا فيه كذا طريقة للموضوع دا وحاول متصعبش الأمور عليك وخصوصا في بداياتك....المهم هذا الموضوع يرتبط بلغة الماكس maxscript لما تفتح الماكس اضغط f11 هتفتحلك الماكس اسكريبت واكتب فيها الأتي "layer1 = layermanager.newLayerFromName "walls
    "layer2 = layermanager.newLayerFromName "windows
    "layer3 = layermanager.newLayerFromName "doors
    وطبعا علي قد الطبقات اللي انت عايزها وبعد كل امر تضغط enter
    بعدها انظر في قائمة الطبقان ماذا حدث اذا اضيفت يبقي انت كده ماشي تمام اعمل save asبالنسبة maxscript listener في فولدر startup بتاع الماكس عامة هو هيحس بيه لوحده يجب مراعاة كلمة walls حواليها علامتين تنصيص وتبدا من اول السطر عادي.....جرب وقولي وافتح الماكس من جديد وشف اللي هيحصل....والطريقة التانية اعمل ملف فاضي وحط الليرات اللي انت عايزها وخليها فيي ملف فاضي وبعد كده اشتغل فيها وكل مرة اعملها save as>>>>>>>>>>>
    السؤال التاني......كليك يمين علي كلمة perspective واختار configure ....في قائمة ال rendering method هتلاقي كلمةمن تحت اسمها apply to اختار all viewports
    ألسؤال الثالث ....اضغط علي ctrl x بص ياغالي انت طبعا مش شايف اي قوائم صح......عايز ترسم بوكس مثلا
    اضغط كنترول وكليك يمين واختاره وارسمه عايز تحركه كليكي يمين واضغط موف عايز تحط اعدادت الموف هتلاقي مربع جنب الموف وجرب اضغط ALT+CLICK RIGHT و كمان SHIFT+CLICK RIGHT ....SHIFT+ALT+CLICK ....ALT+CTRL+CLICK RIGHT..يبقي كل اللي انت عايز موجود ما عدا الموديفاير مش هتلاقيها في كليك يمين ولاحاجة اختارها من فوق في قائمة الموديفاير او اي حاجة....وايضا يمكن الأعتماد علي الأختصارات بتاعت الماكس........أرجو ان اكون قد افدتك....والسلام
    هل تري نلتقي بعد غياب....ام العمر أقصر من ذلك

الصورة الرمزية Adlène HECINI
    إدارة اقسام الأوتوكاد والماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    3
    شرح غاية في البساطة و السلاسة
    ما شاء الله عليك يا شيخ الماكس
    ... ربنا يبارك في علمك و يزيدك ...
    جزاك الله عنا و ذويك الجنة
    أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن محمد رسول الله

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    بسم الله الرحمن الرحيم
    أخى طريق الجرافيك - مشاهدة الملف الشخصي: archi_mfm
    أولا لك جزيل الشكر لمساعدتى وإرشادى
    ثانيا بالنسبة لإجابة السؤال الأول من الواضح إنى هستخدم الطريقة التانية وهى عمل ملف ماكس فاضى وعمل من خلاله شغلى وذلك لأنى لما عملت الإسكريبت وحفظته وبعد كده جيت أفتح الماكس تانى إدانى رسالة خطأ
    هو الإسكريبت اشتغل معايا أثناء عمله زى الفل المشكلة ظهرت معايا بعد حفظه فى ملف ستارت أب وعند بداية فتح الماكس وفى المرفقات سوف تجد رسالة الخطأ التى ظهرت
    بالنسبة لإجابة السؤال الثانى فمن الواضح أنى معرفتش اوصل سؤالى كويس لأنها لم تعمل معى أى تغيير
    كما إن هذا الامر أنا عارف اننا بنستخدمه لما نحب نشوف تأثيرات الحركة أو ماشابه على جميع الفيوبورتات فى نفس الوقت لكن السؤال بتاعى غير كده خالص أنا بشتغل بشاشة واحدة فقط معظم الوقت وبتكون فى البداية ريسبكتف فى الغالب ولكن بأحتاج فى كثير من الأحيان إنى أتحول لشاشة فرونت أو توب أو لفت طبعا الوحيد اللى بيكون عندى سموث أند هاى لايت هو البريسبكتف فقط أما باقى الشاشات بتكون وير فريم أنا لما بأتحول من ريسبكتف لفرونت مثلا أنا حقيقة مش بكون سيبت شاشة ريسبيكتيف بإعدادتها كما هى وروحت لشاشة فرونت لكنى بكون حولت الريسبيكتف بإعداداتها لفرونت فيو والدليل على كده إنى لو ضغطت على alt +w عشان أرجع لرؤية الاربع شاشات تانى سوف أجد عندى شاشتين للفرونت مش واحدة ومفيش شاشات ريسبيكتف فى الأربعة أنا عاوز لما أتحول من الريسبيكتف للفرونت اسيب الريسبيكتف خالص بإعداداتها وأدخل على شاشة الفرونت بإعداداتها بالضبط كما لو كونت رجعت للشاشات الأربعة ونشطت شاشة الفرونت وبعدين كبرتها بـ alt+w .........أسف لو كنت بتقل على حضرتك بأسئلتى وأنا عارف إن ممكن نتغلب على الطريقة دى بالضغط على f3 للإنتقال بين وير فريم وسموث أند هاى لايت بس الموضوع مبنى على مبدأ معين بالنسبة ليا وهو إن كل خطوة ممكن توفرها أثناء العمل هى خطوة نحو إحتراف جيد وطبعا توفير خطوة سوف تتكرر فى مشروع واحد 200 مرة مثلا يعنى توفير 200 خطوة فى أخر المشروع
    بالنسبة لإجابة السؤال الثالث بصراحة ممتازة وأنا استفدت كتير منها وجزاك الله ألف خير على النقط المهمة اللى وضحتها ليا فى الاكسبرت مود
    أرجوا ان يكون نفسك طويل معايا شوية وتتكرم عليا بالرد على ماسبق
    مع خالص إحترامى وتقديرى لمجهودك فى إفادتى

قال القائد الالماني هاينز جورديان
    ((ليس هنالك حالات ميئوس منها ولاكن هناك أناس ميئوس منهم))

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    أخى الباشمهندس عدلان
    أسعدنى مرورك وتشريفك كثيرا
    وفعلا كما قلت أسلوب الأخ طريق الجرافيك - مشاهدة الملف الشخصي: archi_mfm غاية فى الروعة
    جزاه الله عنا خير الجزاء وجعل ذلك فى ميزان حسناته وأزاده من علمه الذى لا ينفذ

الصورة الرمزية archi_mfm
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Adlène HECINI مشاهدة المشاركة
    شرح غاية في البساطة و السلاسة

ما شاء الله عليك يا شيخ الماكس
    ... ربنا يبارك في علمك و يزيدك ...
    جزاك الله عنا و ذويك الجنة
    شكرا لكلماتك الرقيقة جدا.......شيخ الماكس مرة واحدة.....وجزاكم الله عني خير الجزاء........شكرا لمرورك الكريم......والسلام

الصورة الرمزية archi_mfm
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اخي العزيز
    بالنسبة للسؤال الأول قد ادرجت لك صور توضح لك ما اعنيه وقوم بحفظه داخل فولدر ال startup.....واقفل الماكس وافتحه من جديد
    والسؤال التاني انا فهمت ماذا تقصد ولكني ادرجت صورة توضح لك اذا كنت تريد جميع النوافذ smooth and highlights>>>>>>>>>
    ندخل بقه علي الأستفسار بتاعك هو فكرته بسيطة جدا .....وانت اللي هتجاوب عليه بنفسك.....معلش خليني انا اسالك............تخيل انك عند منظور كبير.....فيه طبعا فرونت وباك وليفت ورايت...تمام وكمان بريسبكتيف...صح كده ....تمام .....طبعا لما هتكون علي الفرونت مثلا وتغير لبرسيبكتيف هيحصل ايه....هتقول هيحصل برسيبكتيف للفرنت وليس للمنظور ككل....كلام جميل .....طيب سيبك من ده افرض اني عايز 2 برسيبكتيف للمنظور .....وعايز لما ادوس p يجيلي واحد معين...طيب ازاي دي..........طب افرض انا عايز عشرة برسيبكتيف....طيب شاشة العرض هتشيل ايه ولا ايه.......صح الكلام......عشان كده فيه حاجة جات في بالك دلوقتي........صح....... (( الكاميرا)) .....حط كاميرات للمشهد بتاعك زي مانت عايز....وكل ما عليك انك تظغط علي حرف c او v لو عايز اختيارات كتيرة لان الرايت ملهوش اختصار ...طبعا انت ممكن تحطله....المهم مش موضوعنا اكيد وصلتك الفكرة......الكاميرا هي تصور ثابت للمشهد لايتغير علي عكس البرسيبكتيف متغير علي حسب المشهد.....طبعا هيجي في بالك سؤال تاني هتقول طيب لما انا هختار الكامير مجرد ما عمل زووم الزاوية هتتغير.....صح طيب اقولك علي حاجة احلي ....طيب ...........اضغط علي c وبعد كده علي p واعمل زووم براحتك..........تمام كده............ كده وصلتك الفكرة.....................والسلام