Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
النتائج 1 إلى 15 من 36

تطبيق درس السابع عشر لدورة الفيرى الاخيرة

هذا الموضوع : تطبيق درس السابع عشر لدورة الفيرى الاخيرة داخل ورش عمل ومسابقاتالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : السلام عليكم و عليكم و رحمة الله و بركاته اولا بارك فيك استاذى الكريم على هذا الدرس فجزيتم خيرا ثانيا: ...

الصورة الرمزية soad80
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

تطبيق درس السابع عشر لدورة الفيرى الاخيرة

السلام عليكم و عليكم و رحمة الله و بركاته

اولا بارك فيك استاذى الكريم على هذا الدرس فجزيتم خيرا
    ثانيا: ده تطبيقى لدرس السابع عشر انا اسفة على التاخير فى التطبيق و لكن بصراحة يا استاذ عمار هذا الدرس اتعبنى جدا و حاولت كتير اجد حل لمشاكل التى واجهتنى اثناء تطبيق هذا الدرس و لكن فشلت فلجأت لحضرتك سوف اعرض على حضرتك المشاكل
    ده انيميش بسيط عملته علشان اطبق عليه الدرس اترك حضرتك تراه ثم اذكر لحضرتك طبيعة المشاكل التى واجهتنى
    http://www.4shared.com/file/10914564.../1_online.html

و دى الاعددات بتاعت التطبيق
    ده اعددات الرندر النهائى

طريق الجرافيك[/url]

طريق الجرافيك[/url]

طريق الجرافيك[/url]

طريق الجرافيك[/url]

الصورة الرمزية soad80
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: تطبيق درس السابع عشر لدورة الفيرى الاخيرة

طريق الجرافيك[/url]

طريق الجرافيك[/url]

طريق الجرافيك[/url]

و دى اعددات الاوليه لحفظ irradance map

طريق الجرافيك[/url]

طريق الجرافيك[/url]

طريق الجرافيك[/url]

الصورة الرمزية soad80
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

دلوقتى الاسئله هى الاتى:
    1- هنا انا استخدمت ماكس 2009 ففجئت بعد عمل التصمم و الانيمنشن ان الفيرى بتاع ماكس 2009 لا يوجد فيه quasi-monte carlo
    و جد مكانه brute force فاستخدمته و استخدات الاعددات المرفقه فى المشاركات السابقة بس اثناء الرندر النهائى و جد فى noise كتير على البلان اللى عليه خامة الخشب مش عارفة ده اصلى منين ظهرت على الرغم من انى مستخدمه اعددات عاليه فى الرندر اكيد حضرتك هتلاحظه فى الفلم مش عارفة اخل المشكله دى ازاى؟

2- كمان انا كنت عايزة اعرف brute force هل هى مناسبه للاستخدام هنا ام انى اخطأت فى الاختيار
    3- حضرتك سوف تجد المشهد سريع ده ناتج عن انى اعاد بناء المشهد مرة اخرى و قليلت فى عدد الفريمات و كمان غيرت الخامات كثير لانى واجهتنى امس مشكله وحطتها لحضرتك فى الورشه امس بس حضرتك ما شوفتهاش للاسف فاضطرت اغير فى السرعات الحركه و كمان الخامات
    انا كنت هبطء الحركة بعد الرندر باستخدام برامج المونتاج preimere or after effect or combustion
    بس خوفت لغير فى resolution بتاع الفلم و حضرتك تعلم جيد ان هذه البرامج بتأثر بشكل كبير فى ال resolution و احيانا الفلم يكون مش مبكسل و لكن عند وضعه فى احدى هذه البرامج تجده بكسل على طوال

الصورة الرمزية soad80
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

كان عندى سؤال اخر فى الجزء الاخير من الدرس
    حضرتك قلت انى اعمل رندر الاول لمشهد و نخفى الاجسام المتحركة و ثم نعمل رندر للاجسام المتحركه فقط دون اخفاء او الغاء التفاصيل ؟
    طب هنا بقى لو عند غرفة مثلا زى اللى كانت فى المشروع بتاع المنحة
    هذه الغرفة كانت حمام فى البدايه الكاميرا بتحركه ثم يبدأ الاجسام فى الظهور يعنى يبدء يظهر الحوض مثلا ثم الكاميرا تتحرك الى مكان الذى يبدا عنده البانيو يظهر و هكذا فى مثل هذه الحاله ازاى زى ما فهمت ان اعمل عمليه رندر لحركة الكاميرا دون الاجسام ثم بعدها اعمل رندر للاجسام بس ازاى اعمل الرندر للاجسام اذا كانت هى فى فى غرفة و الكاميرا بتحرك مع المجسم و هو بتحرك بعدين اضعهم على برنامج مثلا after effect
    بس اعتقد انى لازم اطلع صور من الرندر بامتدداد png
    انا كدة فهمه صح و لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الصورة الرمزية ammarkhatib
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

ياجماعة ليه الزعل بس ازعل منكم ليه ...هههه...عارفة تحاصرني عمرية على سجل الزوار زمش عارف فين تقولي انت مخصمنا ليه ...حد زعلك ...احنا مشتاقيين للدروس
    والان انتي ياسعاد ...هههه...والله ليس هناك ادنى شي بفضل الله تعالى لكن يحدث احيانا انني احتاج ان استقيل ليوم واحد بس التقط فيه انفاسي ...يوم بس ...اما الزعل والله لاازعل من اخوتي الذين احبهم ...حاشى لله ...بس امنحوني شيء من الوقت ...ووالله انا معكم ولن اتخلى عنكم

الصورة الرمزية soad80
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

الحمد لله حضرتك طمنتنى بارك الله فيك استاذى
    لا فعلا حقك ان تاخذ مش يوم واحد بس اللى انت عازوه من الايام
    بس انا خوفت بس حد يكون مضايق حضرتك بس
    و لا يهمك استاذى براحتك خالص فى الوقت الذى تجد نفسك مش مشغول ممكن ان تتطلع على التطبيقات
    انا اسفة ان كنت ازعجت حضرتك
    الله يكون فى عونك استاذى و وفقك الله فيما يرضيه ان شاء الله

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    يارب ....
    - brute force هي نفسها quasi-monte carlo في الاصدرات القديمة كان اسمها كده
    - لو انني اريد ريندر قوي او انيميشن قوي لايت كاش افضل لكن كتجربة جيد جدا ليس خطأ ابدا
    - اسمعيني ياسعاد انتي تعملي المشهد بخاماته وتعملي حركة للمشهد وترسلي لي الملف وانا اعملك انيميشن عليه وارسل لك الانيميشن والملف وانتي تحاولي فهم الامورلأنه بهذا الشكل انا تهت ...والامور بسيطة وبعدها اي مشكلة انا تحت امرك
    - بقي عندي امر هناك تحايل على الفيري ...نكنيك يعني في الانيميشن طبعا لكل انيميشن خصوصية وله منفذ ...يعني لو انا عندي مشهد كل العناصر ثابتة فيه ماعدا عنصر واحد يتحرك ( لكن انتهبي لاينفع ان يكون عندي مرايا هنا ) طيب انا ليه اقوم بعمل ريندر للغرفة او المشهد بكل فريم ...؟ هنا اقوم بعمل ريندر واحد للغرفة مع اخفاء هذا العنصر ثم بعد ذلك اقوم بعمل ريندر لهذا العنصر فقط دون بقية العناصر الثابتة ...طبعا اختار الامتداد png او trga ثم ادمجهما على اي برنامج مونتاج
    طيب لو انا عندي انعاكسات يعني توجد مراية في المشهد ...عندما يتحرك هذا الجسم سيظهر في المراية صح اعمل ايه انا ؟ في اخر درس من الدورة تتعلمين كيف تعالجي هذا الامر
    بصي انا عندي سؤال ليس امتحان اخت سعاد فقط اعرف تحليلك للموضوع ؟
    انا عندي فيلا مع فرش وكمان بيئة خارجية يعني شجر واعمدة نور وكده انا عاوز تدخل الكاميرا وتتجول داخل الفيلا ولما تمر على على النافذة ارى الاشجار والبيئة الخارجية ولما اطلع اصور من خارج الفيلا اشوف داخل الغرف اشوف الفرش داخل الغرفة حسب زاوية الرؤيا ...طيب هنا ماذا افعل ؟ انا عندي حوالي 10 غرف مع الفرش مع بيئة خارجية ............وانيميشن ..كيف اصور الفيلا واعمل الريندر ...حاولي تصور الامر واقتراح فكرة
    وبانتظار الملف

الصورة الرمزية soad80
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    انا اسفة على التاخير بس و الله انا خرجت امبارح من المنتدى لم اشاهد تعليق حضرتك

جزاكم الله خيرا كثيرا على كل هذا التوضيح بارك الله فيك استاذى الكريم

ثانيا انا اسف جدا جدا جدا ان كنت لخبط حضرتك بكل هذه الاشياء
    انا الحمد لله مستوعبه الدرس كويس و الفيديو ما كانش فيه اى مشاكل غير بس لاحظت بعض noise موجودة فى المشهد بس فخوفت تكون هذه ال noise بسبب اعددات الرندر اللى انا استخدمتها و لهذا و وضعت لحضرتك الاعددات كلها مرة اخرى انا اسفة جدا جدا على هذه اللخبطة

انا جهزت الملف بالحركات اللى استخدامتها و رفعته لحضرتك على هذا الرابط
    http://www.4shared.com/file/10936020..._abu_bakr.html

بالنسبه لسؤال
    اولا حقك استاذى انك تسأل او تمتحن الطلبه حضرتك بتذل قصارى جهدك فى الدورس من حقك ان تتطمن على ان المعلومة وصلت بشكل صحيح لطلبه انا مش عندى اى مشكله ان حضرتك تسأل بعكس انا كده بستفيد اكتر فجزيتم اجرا عظيم .

بص يا استاذ عمار انا اتخليت المشهد هيكون ازاى اعتقد من وجهة نظرى ان الحل يكون يعنى مثلا
    لو الكاميرا بتصور المشاهد الداخليه لفيلا المفرض انا فى الحاله دى ارندر كل الغرفه و المفروشات مع اخفاء البيئة الخارجيه (الاشجار و اللمبات و هكذا) و بعد ما انتهى من رندرت الغرف بالكامل (10 غرف) ابدء ارندر البيئه الخارجيه اللى المفروض لو بصيت من الشباك الغرفة اراها مثل هذه الحاله طبعا هخفى الفيلا من الرندر و الصور التى تخرج من الرندر تكون بامتداد png ثم اخذ المشهدين و ادمجهم مع بعض ببرامج المونتاج و ليكن مثلا after effect

ام فى حاله ان الكاميرا تتجول فى البيئة الخارحيه
    مثل هذه الحاله سوف اقوم برندرت البيئة الخارجيه مع اخفاء الفيلا بكامل ثم بعد الانتهاء من رندر البيئة الخارجيه ابدء ارندر جزء الغرف الفيلا (مثلا جزء اللى فيه شبابيك) الموطله على البيئة الخارجيه اللى من خلال اقدر اشوف المفرشات اللى جو الغرف ثم بعد انتهاء الرندر ادمج المشهدين مع بعض باستخدام برامج المونتاج

بس هى دى وجهة نظرى البسيطة و الله اعلى و اعلم ارجوا من الله ان اكون اصبت الهدف و لو بشئ بسيط اترك الرأى الاول و الاخير الى حضرتك

جزاكم الله خيرا استاذى على المتابعة و الاهتمام

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

-تمام اخت سعاد ...الله يكرمك يارب سيتم تحميل الملف اليوم مساءا ولي عودة للتعليق مساء اليوم بامر الله تعالى وفقنا واياكم الله

الصورة الرمزية soad80
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

الحمد لله انى اصابت الاجابه ده بفضل الله و منه على ثم دورس حضرتك القيمة
    حزاكم الله خيرا استاذى الكريم استاذ عمار على المتابعة و على المجهود المبذول فى الورشه اعانك الله علينا ان شاء الله
    بارك الله فيك استاذى و وفقك ربى فيما يرضيه ان شاء الله

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخت سعاد
    تم التحميل للتو بفضل الله تعالى منذ قليل ...وتأكدي انني لن اهمل الملف
    الان بالنسبة لعمل الريندر ..انا لم اقل انك اصبتي ..ههههههههه..انا قلت تمام على الملف والله ...يعني انك قمت بضغط الملف وانه جاهز ..
    لكن الريندر ...انتي اقتربتي وبعدتي بنفس الوقت ...سأعطيك مثال :
    انا لو قمت بعمل ريندر للبيئة الخارجية دون الفيلا ثم عملت ريندر للفيلا دون البيئة الخارجية ...سأفقد ظلال الفيلا على البيئة الخارجية وان كانت مثلا النوافذ عاكسة وقمت بعمل ريندر للفيلا دون البيئة الخارجية فلن تظهر هذه الانعكاسات ...صح كده ياسعاد يبقى لازم افكر بطريقة اكثر واقعية ...
    بكن لاتشغلي بالك الان ...اهتمي بالدروس وسيكون هناك كورس او ماشابه ذلك لهذا الامر ولمعالجة هذه الامور وكيف نفكر بها ...الامر لعبة صغيرة او تحايل على الموضوع ليس اكثر

الصورة الرمزية soad80
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

بارك الله فيك استاذى الكريم استاذ عمار على هذه المتابعة
    و انا اسفة و الله على سوء الفهم لمعنى كلمة تمام
    بس انا قرات اللى حضرتك شرحته معك حق انا مش عارفة ليه ما فكرتش بالابعاد دى بس ان شاء الله اعد حضرتك بانى سوف افكر فى الموضوع رندر ان شاء الله بشكل واقعى اكثر من ذلك و فى انتظار برضوا شرح حضرتك لموضوع فى كورس اللى حضرتك ذكرته
    و انا بجد شاكرة لحضرتك جدا جدا على هذا الاهتمام ان شاء الله و باذنه يكون اثقل ما يكون فى ميزان حسناتكم يوم القيمة ان شاء الله

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

بصي احنا ننسى كلمة اسفة ديه ...لااحبها والله
    اليوم اطع باذن الله على الملف واجهزه للريندر واجعله يقوم بالعمل ليلا ...ان ظهرت مشاكل او اي شيء ساوافيك بها ...وان تمت الامور على خير وكما هو متوقع ارسل لك الانيميشن والملف معا
    معجب جدا بهذا التمييز الجميل الذي عندك اخت سعاد والاهتمام الطيب ...والاسف مرفوض ...كلنا نتعلم ولاخجل في العلم او السؤال في العلم والتعلم اكرمك ربي

الصورة الرمزية soad80
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

بارك الله فيك استاذى الكريم على مثل هذه الكلمات
    كنت اوضح لحضرتك على اصرارى لتعلم الماكس بشكل جيد انا كنت ذكرت لحضرتك انى طالبه دراسات عليا (دكتوراة) و منذ فترة وجيزة اخد منحة جرافيك وتوقفت عن الدكتوراة 9 شهور و اثناء تعلمى لماكس عهد نفسى انا احاول اوظف الماكس و الجرافيك بشغل الابحاث العلميه التى اجريها لانى وجد هذا البرنامج ممكن اصنع به ما يساعد البحث العلمى انا تخصصى ميكروبيولولجى وحابه اجد ما يساعد ابحاثى بشكل متطور لا اريد ان اتعلم ماكس كسد فراغ و لكنى اريد ان اعرف المزيد حتى استطيع توظفه فى مجالى
    فهنا وجد من يساعدنى فى ايجاد و فهم المعلومة علشان كدة انا بحاول لا اخرج من هذا الكورس الا و انا متمكنه بشكل جيد من المعلومة و لا اجد مثل حضرتك لا يبخل بالمعلومة و لهذا انا مصرة انى اتعلم المزيد من علم هذا البرنامج اسال الله ان يعلمنا بما ينفعنا و ان ينفعنا بما علمنا ان شاء الله

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

نعم اختي الكريمة لقد قرأت ذلك في الايميل وانك تعملين في البحوث ...واكيد تدريسي لك شرف كبير جدا لي واسأل الله تعالى ان اوفق بذلك
    غير ذلك نحن نتشرف بوجود اخت مثلك معنا في المنتدى ...وعقبال الدكتوراه يارب ....فقط لاتنسينا ساعتها بقى ...هههههه

صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة