Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
التسجيل
صفحة 6 من 10 الأولىالأولى ... 3456789 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 76 إلى 90 من 140

شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

هذا الموضوع : شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets داخل الدورات والدروس التعليمية | 3dsMax Tutorials & Tipsالتابع الي قسم Autodesk 3D Studio Max : Tip 11 When you create a "loft" object it can happen that the end or beginning of the object has ...

  1. #76
    الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    Egypt
    العمر
    38
    المشاركات
    12,125
    Thanks
    22
    Thanked 194 Times in 127 Posts
    الصور
    18
    معدل تقييم المستوى
    50

    رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    Tip 11
    When you create a "loft" object it can happen that the end or beginning of the object has an error.

    To fix the problem you should choose "CORNER" vertex on the first and last vertex of your spline.
    Tip 12
    Download ALWAYS the last service-pack for your 3Ds Max version. It will fix important bugs.
    Tip 13
    There can be only 2 mistakes when your extruded (spline + extrude modifier) object has an error:

    a) you have overlapping segments in your spline.

    b) the shape is not closed-check where you did not weld the vertexes.
    Tip 14
    If you use splines to create shapes, try to use a very small number of vertexes.

    If you convert the vertexes in smooth/bezier/bezier-corner you can create very organic and round shapes without a too high number of vertexes (same tip for loft in deformations-scale-panel).
    Tip 15
    If your interface/panel disappeared you have this options to fix the problem:

    a.) Maybe You are in the "expert" mode...press CTR+x...
    b.) Customize > Customize User Interface > Toolbars Tab > Reset!
    c.) "Start" button on windows > Autodesk > 3Ds Max > change graphics mode !
    d.) There should be a 3dsmax.ini file in ur max folder...delete it and start 3Ds Max again...
    e.) Customize > load custom UI scheme.

    مقر طريق الجرافيك بالقاهرة
    7 شارع جامعة القاهرة - الدور الثالث - بميدان الجيزة
    Tel: (202)35696328 Cell: (2012)70770170 - (2011)16030067 - (2012)25134331



  2. #77
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    الدولة
    مصر
    المشاركات
    93
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    16

    رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    موضوع اكثر من رائع جزاكم الله خيرا جميعا


    الضغط علي a يشغل أو يلغي ال angle snap

    لمعرفة حجم الصورة اللي هيظهر في الريندر shift + f

    الضغط علي الspace بيعمل lock للشئ المختار (يعني لو دوست في مكان فاضي هيفضل مختار نفس الشئ)

    لتشغيل و ايقاف الاضاءة الافتراضية ctrl + L

    لاظهار أو اخفاء الاقواس حول الشئ المختار J

    لتحسين اداء الماكس ممكن تعمل disable لأي viewport لو مش محتاجه بأنك تدوس d

  3. #78
    الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    Egypt
    العمر
    38
    المشاركات
    12,125
    Thanks
    22
    Thanked 194 Times in 127 Posts
    الصور
    18
    معدل تقييم المستوى
    50

    رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mos3ad2006 مشاهدة المشاركة
    موضوع اكثر من رائع جزاكم الله خيرا جميعا


    الضغط علي a يشغل أو يلغي ال angle snap

    لمعرفة حجم الصورة اللي هيظهر في الريندر shift + f

    الضغط علي الspace بيعمل lock للشئ المختار (يعني لو دوست في مكان فاضي هيفضل مختار نفس الشئ)

    لتشغيل و ايقاف الاضاءة الافتراضية ctrl + L

    لاظهار أو اخفاء الاقواس حول الشئ المختار J

    لتحسين اداء الماكس ممكن تعمل disable لأي viewport لو مش محتاجه بأنك تدوس d

    اكرمكم الله اخي
    مرحبا بك وبمشاركاتك معنا دائما

    نتمني من الله لنا ولكم التوفيق

  4. #79
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    الدولة
    مصر
    العمر
    33
    المشاركات
    176
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    موضوع رائع ومفيد جدا للمبتدئين

  5. #80
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    qena
    المشاركات
    2
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    alt - x تجعل المجسم شفاف

  6. #81
    الصورة الرمزية MOSTAFA3D
    احباب طريق الجرافيك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    مصراوي في الكويت
    العمر
    31
    المشاركات
    3,630
    Thanks
    2
    Thanked 1 Time in 1 Post
    الصور
    4
    معدل تقييم المستوى
    101

    رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    زرار F2

    لإظهار البوليجون المختار أحمر وراوية
    زي الصور



    بالضغط على F2

    تبقى كده

    ( إقرأوا القرآن فإنه يأتي يوم القيامة شفيعاً لأصحابه )

    إحفظ القرآن في سنة عالفيس بوك


  7. #82
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    22
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    الصور
    10
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    في حالة عندك جسم معين وعامل له edit polt وقد اخترت بوليجونات معينة منه واعطيتها رقم اي دي معين وتريد ان تعطي باقي البوليجونات من الجسم لاقم اي دي ثاني مجرد تضغط
    ctri+i
    سوف يقوم بعكس الاختيار ويترك البوليجونات المختارة ويختار البوليجونات المتبقية من الجسم

  8. #83



    الصورة الرمزية امة الله
    الإشراف العام

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    الدولة
    earth
    المشاركات
    4,308
    Thanks
    0
    Thanked 3 Times in 3 Posts
    معدل تقييم المستوى
    118

    رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    شاركنا باسرارك للماكس



    1-Ctrl+N In any Spinner will appear Numerical evaluator as a calculator


    بالضغط علي Ctrl+N دخل اي Spinner سيظهر لك نافذه بمثابه اله حاسبة تستطيع من خلالها اجراء اي عمليهحسابية



    2- Alt+Q Isolation Mode


    بالضغط علي Alt+Q تحصل علي نظام يفصل لكالعنصر المختار بشكل منفصل بجعلك قادر علي التعديل عليه بشكل افضل


    ***

    F3 ------> لإظهار الواير فرايم للمجسم
    Z -------->تكبير الكل .... في حالة المشهد وصل لأقصى درجةزووم في البورت وعايز أعمل زووم تاني على العنصر بشكل افضل ....
    P ----------> لإستعادة وضع المنظور في البورت

    ***

    مائة مجسم يمثلون مثلا مائة الف سجمنت اثقل في منافذ الرؤيه من مجسم واحد له مائةالف سجمنت

    ***

    عند رسم line كانت تواجهني مشكلة وهي صغر منطقة الرسم فلنفرض مثلا اننا نريد اننرسم line طويلة جدا لكن النافذة front مثلا او غيرها صغيرة ونضطر عندها الى عمل zoom للوراء ثم zoom الى الامام في منطقة فارغة ثم نكمل الرسم مع العلم ان line هيعبارة segment متلاصقة وفي كثير من الاحيان نفشل في هذه العملية ونعيد من جديد اونرسم line جديدة بدءا باخر نقطة توقفنا فيها . لكن الحل كان سهل جدا ولم اتفطن لهالا قبل ايام وهو رسم line بصفة عادية واذا لم تكفي منطقة الرسم نوجه الفارة الىالاتجاه الذي نريد ان نرسم فيه ونضغط على حرف i في لوحة المفاتيح ستنتقل الرؤياتلقائيا ثم نكمل الرسم عادي ونتحصل على line واحدة بدل العديد منها وهي مهمة في امر extrude مثلا.
    اى حرف I يظهر باقيالشاشه عند رسم line
    او علي شكل 2d

    ***

    للتحكم بالدوران ( الالتفاف ) بشكل سريع في الفيو بورت حول المشروع أوالمجسم
    اضغط Alt + mouse scroll وابدأ بتحريك الماوس

    والأفضل اختيار احدالأجسام الموجودة ليكون مركز للدوران

    ***
    لانشاء الكاميرا في الوضع الذي أنتاخترته من خلال رؤية Perspective في الماكس 6 =Ctrl + C
    ***

    V من الكي بورد لىالتنقل بين مساقط الفيوبورت

    ***

    عند الضغط علي right click علي اي spinner يتم تقليل القيمه التي يحتويها الي اقلقيمه ممكنه بمعني ان كان الspinner يخص transforms ستصل الي zero وان كانت مثلا تخص segment لن تصل الي اقل من 1


    عند العمل داخل ال transforms قم بالضغطعي F12 لكي تظهر لك نافذه التحكم بمعطيات الTransform

    F9 يمثل دائما Quick Render لآخر مسقط رؤية تم عمل ريندر له اما Shift+Q يمثل عمل Quick Render للمسقطالأكتيف Active View port

    ***

    أنا المشكلة اللي واجهتني إني لما بعمل ( Move ) للمجسم بلاقي الـ ( Gizmo ) مختفي

    ***

    والحل بتاع المشكلة ده إنك تضغط على حرفX

    ***

    الأسهم في الكيبورد تحرك المجسم في حال اختيار الـ Walk through من ال Navigation Controllers
    وبدون ذلكلن يكون الامر صحيحا
    المشهد ككل يتحرك وليس المجسم في نافذة perspective

    ***
    إذا لاقيت أسهم التحريك Move صغيرة ومش قادر تمسكها علشان تحرك المجسم إضغط ( + ) من الكيبورد للتكبير.... وإذا كانت كبيرة ومشوشرة عليكوعايز تصغرها إضغط ( - ) من الكيبورد

    ***

    shift+q للرندر السريع
    alt+w لتكبير النافذة التي تعمل عليها
    ***

    لو شغال Editpoly بمجسم ومختار Polygon او اكثر.. shift + بالماوس تدوس على علامةال Edge يختار اضلاع البوليجون والعكس..

    عشان تتحرك بال snap Toggel علىنقاط المجسم اللى شغال عليه..
    Right click on snap toggel select VERTEX.. than active the snap toggel by click on it

    موضوع التحرك على نقاط المجسم
    ويمكن الإستعاضة عن هذه الحركة بضغطة يمين ثم من القائمة convert to edge
    لمتيجي تشتغل على أي أمر تعديل به شجرة إمتدادات أو مستويات أسفله ... مثلا edit poly يحتوي على vertex ,border , edge , polygon , element يمكنك التنقل بين هذه المستويات بسهولة عن طريق الكيبورد ,,, وذلك بالضغط على 1 أو 2 أو 3 أو 4 أو 5على حسب عدد المستويات التي أسفلها .. والصورة توضح أكثر




    ***

    اذا كنت ترسم ب line واردت التراجع عن اخر نقطة وضعتها تضغط على backspace من لوحةالمفاتيح ثم تكمل رسم line

    ***

    Ctrl+x toggle expert mode on/off
    alt+x with a selected object toggle see through mode
    O toggle adaptive mode

    ***

    هذه المعلومه ستكتشف من خلالها جميع اختصارات الماكس بشكل كلي
    وغير ذلك تستطيعانشاء اختصاراتك بنفسك
    اتبع الخطوات
    من قوائم الماكسالعلوية
    customize
    ثم
    coustomize user interface
    ثم ستجد امامكالاختصارات
    ومن خلال hotkey
    تضيف اختصاراتك او تعدل عليها

    ***

    إدا أردت مثلا أنترفع جسم أو شكل أو أي شيء لمستوى معين بشكل آخر فاتبع الخطواتالآتية:
    أنظر الصورةالتوضيحية
    http://












    http://
    http://

    ***
    لو هناك ملف تريد اخذه من الاتوكاد لتظهره في الماكس والعمل لم ينتهي عند اخيار import سوف تضر الى وضع الخامات كل مرة تعمل فيها import بعد تطوير العمل على الكادوللحفاظ على اعداداتك قم باستخدام امر file link manger حيث انه سوف يقوم كل مرة تعمل فيها reload للملف بتطبيق التغيراتالخاصة بالخامات على الملف الجديد مباشرة وهذا ايضا هو خاصية اختيارية فيمكنكالغائها في حالة عدم الرغبة بها .

    ***
    للعمل فى موديل معقد بسهولة تعامل معه من داخلOthergraphic View port

    ولعمل زووم اكتر على المجسم داخل اى نافذة بشكل سريعAlt + Ctrl + mouse scroll

    لا يفضل اخراجrender Sequenceمن خلالvray frame Bufferيفضل اخراج المشهد بنافذة الماكس العادية

    افضل ظهورلمابvray Skyيتم من خلالvray Sun Light

    يتم عملfake GIعن طريقvray Dirt map

    ممكن اخفاءCommand Panelواظهارهامرة اخرى عن طريق الضغط فى اى منطقة فارغة داخل منطقة الاوامر الموجودة اعلى الماكسrMouse Button + Command Panel
    ***

    Ctrl + mouse right click
    Alt + mouse right click

    Shift + Alt + mouse right click
    Ctrl + Alt + mouse right click

    وشوف القوائم

    ***

    إذا كنت تعمل وأخطأت لا داعي للتراجع ما عليك سوى عدم إفلات زر الماوس الأيسروالضغط في نفس الوقت على الزر الأيمن
    alt+w لتكبير نافذة العمل
    alt+x لجعلالجسم المختار شفافا
    f2 لجعل البوليقونات عند الضغط عليها تبدوا شفافة

    ***


    الـ (+) و الـ (-)


    لتكبير اوتصغير اسهم الحركة ودائرة الدوران وايقونة المقياس

    ***

    صنع خامة زجاج يمكن من خلالها تمرير الضوء






    This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 727x550 and weights 173KB.







    كيفية عمل خامة الستائر




    This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 718x641 and weights 168KB.



    لعمل ريندير لعدة مشاهد بشكل متتابع (متتالي )




    This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 725x629 and weights 193KB.


    بحرف g من لوحة المفاتيح تستطيع اظهار واخفاء الشبكة grid من منفذ الرؤية اللي انت فيه
    alt + w لتكبير المنفذ اللي انت فيه
    ctrl + x لزيادة التكبير للمنفذ االي انت فيه (نزعالقوائم)
    وللانتقال بين نوافذ الرؤية دون الرجوع للحالة الاولى قم بالضغط علىالاختصار المناسب
    p ; perspectiv
    f: front
    t: top
    L; left view port

    ***

    1-عند تحويل المجسم لإديت بولى ..
    اسهلطريقه لعمل نافذه فى حائط اختيار البوليجون المحدد لحدود النافذه من الجهتين ثماختيار امر بريدج .. يقوم بفتح النافذه ولحام الجوانب الداخليه
    2- نفس الأمر ايضا يستخدم عند لحام منتطقتين مثلا فوق البابفى الحائط اذا طانت الجهتين مفتوحتين تختار البوليجون الخاص بكل جنب ثم بريدج يقومباللحام فورا
    3-اسهل طريقه لعمل تكرار لمجسم حول مجسماخر..
    مثال : كرسى تقوم بتكراره حول ترابيزه.. تختارالإفيكت بيفوت الخاص بالكرسى
    ..ثم تختار align للبيفوت على الترابيزه فى المنتصف.. ثم تلغى تفعيل الإفيكت بيفوت
    .. ثم تختار الكرسى وامر روتات ثم شيفت اثناء الدوران لعمل التكرارحول الترابيزه
    3- يراعى عند عمل المشهد التقليل من السيجمنت للتقليل من وقتالريندر
    فمثلا عند رسم بلان نقوم بالغاء التقسياتالداخليه له اذا لم نحتاجها
    وكذلك عندر رسم بوكسوعند رسم سليندر نلغى التقسيمات الطوليه والداخليه ونكتفى بالجوانب فقط اتى عادةتبداء ب 18

    ***

    ctrl+pageup لعمل grow
    ctrl+pagedown لعمل shrink

    ***

    عند عملية تكرار عنصر واحد بعمليةClone - Mirror - Arrayأو اي عملية مشابه
    نجد امامنا دائما ثلاث خياراتCopy - Instance - Refernce
    أناستعمال خياريInstance - Refernceيجعل حجم الملف أصغر منأستعمالCopy

    ***

    نصائح و أقوال
    - تريد أن تكون فنانا من فنانيماكس؟؟؟؟
    أذا احضر ورقة رسم و قلمرصاص و أبدء . فالرسم يدربك على ملاحظة التناسب _المساحات السلبية_ تطوير الاسطح _ قيم التضاد
    فكل تصميم عبارة عنقصة و لتجهيز البدء بهذه القصة يجب علينا تحضير شيئ يسمى ألواح القصة ( كروكي)
    أرسم مشروعك على ورقة قبلالبدء يتصميمه على الكمبيوتر و ذلك لتغذي مخيلتك لتبدع ........
    - ان القدرة على انجاز التصميم المسبق للأنتاج منخلال (المخطات البيانية_ الخربشات_ النحت_ بالمعجون _التصيير الأولي )و غير ذلك منالوسائل هو أمر جوهري و أساسي . دون هذه القدرة سوف يطوف الفنان كثيرا بحثا عن مكانللعمل. التصميم المسبق يؤدي أيضا الى انشاء لغة مشتركة بينك و بين المدير الفنيوالمنتج و الزبون,لهاذا السبب يرغب هؤلاء الناس المهمون في التعامل مع فنان ماكسقادر على وضع الرسوم التخطيطية الاولية للعمل.......

    - " كلمنحنى و كل خط ينبغي أن يكون له معني خاص و لا يمكن أن يكون وجوده اعتباطيا "
    Frank Lloyd Wright مصمم
    و يمكن تعريف كلمة اعتباطي على النحو التالي : موجود بالصدفة_ نزوي_أو مزاجي _ لا تحكمه الضرورة أو السبب أو المبدء ..........
    - " الفنانون و محركوا الصور يجب أن يتملكوا معرفة أولية مسبقة بالواقع المادي والأشياء . بما هي أشياء ملموسة و مرئية و مسموعة لكي يستطيعوا تبين ما هي تلكالأشياء و طبيعة المشاعر التي تثيرها ضمن العملالفني"
    John Dijkstra . متخصص و مبدع في مجال التاثيراتالبصرية. مجلة 3D Magazina كانون الثاني (يناير) 2000
    فمعرفتنا القوية بخيارات Material Editor هي بمثابة ورقة بيضاء جاهزة لنكتب عليهاالقصة الحقيقية للخامة التي تحضرها عيني الفنان المدربة من العالم الخارجي الحقيقيالمحيط به .......
    - " لا تكبت الهامك أو مخيلتك و لا تصبح عبداللنموذج'' Van gogh رسامعالمي
    دع مخيلتك تملي النتيجة النهائية التي تسعى وراءها و استخدممعرفتك بالمبادئ التي تعمل على أساسها الأدوات لاستغلال تلك الأدوات و تطويعهالحاجاتك الفنية......


    -
    ***


    Q selection
    W move
    E rotate
    R scale
    H select by name
    ***
    ان اللي اخترعوا الماكس قالوا ( no one can catch max ) يعني لا احد يستطيع التحكمالكامل في الماكس يعني مهما وصلت فيه من درجة احتراف افتكر دايما انك لسه ما وصلتشلخباياه وان اللي انت ممكن تعمله بطريقة معينة ممكن اي حد تاني ينفذه بنفس الكفاءةبطريقة تانية لان الماكس برنامج مرن جدا زي العجينة

    ***

    في ناس كتير بيعملوا شغل جامد جدا بس بيبوظوه بسبب اهمالهم في بعض الحاجت البسيطةزي مثلا زاوية الكاميرا ودي اكتر حاجة بلاقي كتير جدا بيعمل شغل جميييل ولكن زاويةالكاميرا اللي حاططها سيئة بتضيع كتير من التفاصيل و تاني شئ الماتريال احيانابيطبقوا الماتريال دون تعديل مقاستها لتحاكي الواقع فتبهدل المجهود والخ الخ .... ودي حاجات بسيطة جدا اذا كان المودلينج بياخد يوم او اتنين الحاجات البسيطة دي مشهتاخد اكتر من نص ساعة او ساعة فحرام تضيع مجهودك في ايام كتير علشان مجهود بسيط زياللي طبخ طبخة ب 100 جنية ورماها علشان كسل يجيب ملح بربع جنية .. اسف على لغتيالعامية ولكني حبيت اوصل خاطرتي ببساطة وطبع الكلام ده لاخواني الكسلانيين امثاليمش المحترفين امثالكم.... وشكرا

    ***

    ctrl +sتستخدم لاخفاء الخطوط المستورده من الاتوكاد
    ctrl+gتستخدم لاخفاءالعناصر المعمول الها اكسترود او اي شي وابقاء الخطوط فقط
    وهاي يستفاد منها اكترشي عند رسم لين فوق لين باستخدام الاوسناب فيجب استخدام هاد الامر وعند الانتهاءالكبس على نفس الامر

    ***


    in polygon edge suboject mode


    alt+r select ring


    alt+l select loop


    المعلومه بتاعتى خاصه بالماكس 2009 ، 2010

    لاظهار و اخفاء Navigation Wheel اضغط على Shift + W قى اى فيوبورت

    ارجو انى اكون افدتالجميع.


    ***

    Tip 1


    Did you know that "architectural materials" and "self illuminated" materials are light emitting (for Mental Ray & Vray) ? If you apply them on a box you will get a similar effect as a "photometric area light" or a "Vray light".


    Tip 2


    Try to use always soft shadows in your renderings if possible. Hard shadows are looking always very fake. In "Mr Omni/Spot" scale the size of the light in the area light parameters (mental ray).



    In Mental Ray you have to use the "RAYTRACED shadows" !



    In Vray enable in the Omni/Spot the "area shadow" and scale the size of the light. Soft shadows will take more render time !


    Tip 3


    To have perfect shadows it is necessary to create all objects with real dimensions.


    Tip 4


    How to decrease render time for test-renderings:



    a) The main setting to decrease the render time is the image size. Normally I use 150x112 pixels as size. It is too small to see the object's details but it’s perfect to understand the light conditions.



    b) Lower the Shadow quality !



    c) Reduce the polygon number of the objects (try to use the optimize modifier if you don't have any mesh smooth modifier on the objects)!



    d) Reduce the photon number or/and the "sample" settings in the render engines. Vray/MentalRay/Brazil RS/FinalRender/ etc.



    e) Be careful with the amount of lights (too many lights will make the rendering very slow)!


    Tip 5


    Do not use editable MESH but ALWAYS editable "POLY".



    Editable Poly is optimized for advanced modeling , creates less errors than editable mesh and has many more settings than editable mesh.



    If you were working on a object with editable mesh , you can without problems convert it into an editable Poly object.



    Instead to mesh smooth a box, use from the "extended primitives" a "chamfer box"... the result is the same, but the chamfer box" has less polygons !


    Tip 7


    Sometimes all your Vertexes disappear during modeling of an object. To fix this bug try this options:



    a) Convert your object again to an editable poly.


    b) Convert your object to an editable mesh and then to an editable poly.


    c) Save the file, Exit from 3Ds max and open again the file.


    d) Save the file, Exit from 3Ds max and merge the object in a new file.


    Tip 8


    The best light to create Highlights is the Omni light (or MR Omni).


    Tip 9


    Do not use "area shadows" in Mental Ray, they are very slow and not optimized for Mental Ray.



    The best/fastest result is visible when you use Raytrace shadows.



    If you are working with the "light-tracer" than you can use "area shadows". The result is the same as in MentalRay with Raytrace shadows.


    Tip 10


    (For beginners) When you are working sometimes you can't anymore move your object.



    Probably you have pressed the key X. Press again X to enable the move tool (GIZMO).



    Similar problem: You can select only one object, all other objects can't be selected anymore: probably you have pressed SPACE and locked the object. Press again SPACE to unlock it.



    Tip 11


    When you create a "loft" object it can happen that the end or beginning of the object has an error.



    To fix the problem you should choose "CORNER" vertex on the first and last vertex of your spline.


    Tip 12


    Download ALWAYS the last service-pack for your 3Ds Max version. It will fix important bugs.


    Tip 13


    There can be only 2 mistakes when your extruded (spline + extrude modifier) object has an error:



    a) you have overlapping segments in your spline.



    b) the shape is not closed-check where you did not weld the vertexes.


    Tip 14


    If you use splines to create shapes, try to use a very small number of vertexes.



    If you convert the vertexes in smooth/bezier/bezier-corner you can create very organic and round shapes without a too high number of vertexes (same tip for loft in deformations-scale-panel).


    Tip 15


    If your interface/panel disappeared you have this options to fix the problem:



    a.) Maybe You are in the "expert" mode...press CTR+x...


    b.) Customize > Customize User Interface > Toolbars Tab > Reset!


    c.) "Start" button on windows > Autodesk > 3Ds Max > change graphics mode !


    d.) There should be a 3dsmax.ini file in ur max folder...delete it and start 3Ds Max again...


    e.) Customize > load custom UI scheme.


    ***
    الضغط علي a يشغل أو يلغي ال angle snap

    لمعرفة حجم الصورة اللي هيظهر فيالريندر shift + f

    الضغط علي الspace بيعمل lock للشئ المختار (يعني لودوست في مكان فاضي هيفضل مختار نفس الشئ)

    لتشغيل و ايقاف الاضاءة الافتراضية ctrl + L

    لاظهار أو اخفاء الاقواس حول الشئ المختار J

    لتحسين اداءالماكس ممكن تعمل disable لأي viewport لو مش محتاجه بأنك تدوس d

    alt - x تجعل المجسم شفاف

    ***
    زرار F2

    لإظهار البوليجون المختار أحمر وراوية
    زيالصور

    ***

    This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 840x550 and weights 34KB.



    بالضغط على F2

    تبقى كده



    This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 840x550 and weights 34KB.


    ***
    في حالة عندك جسممعين وعامل له edit polt وقد اخترت بوليجونات معينة منه واعطيتها رقم اي دي معينوتريد ان تعطي باقي البوليجونات من الجسم لاقم اي دي ثاني مجرد تضغط
    ctri+i
    سوف يقوم بعكس الاختيار ويترك البوليجونات المختارة ويختارالبوليجونات المتبقية من الجسم

    حتى المشاركة 83
    علمت أن رزقى لا يأخذة غيرى فاطمأن قلبى
    و
    علمت أن عملى لا يقوم به غيرى فاشتغلت به وحدى
    و
    علمت أن الله مطلع على فاستحييت ان يرانى على معصية
    و
    علمت أن الموت ينتظرنى فأعددت الزاد للقاء ربى


  9. #84
    الصورة الرمزية koky55
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    الدولة
    egypt
    العمر
    35
    المشاركات
    274
    Thanks
    0
    Thanked 3 Times in 2 Posts
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    موضوع رااااااااااااااائع

    جزاكم الله كل الخير
    مش فارقة ويانا..طول محنا عايشينها..نغلبها لو كنا مع بعضنا واقفين

  10. #85
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    egypt
    العمر
    32
    المشاركات
    23
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    الصور
    6
    معدل تقييم المستوى
    0

    Smile رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    فكرة راااائعة بارك الله فيكم وجعله في ميزان حسناتكم إن شاء الله
    ================================================== =====
    بالضغط علي حرف W بالكيبورد ينقلك للأمر Move
    بالضغط علي حرف E بالكيبورد ينقلك للأمر Rotate
    بالضغط علي حرف R بالكيبورد ينقلك للأمر Scale
    إذا قمت بإختيار Object وقمت بالضغط علي الأمر Alt + X يجعل الأبجيكت شفاف (See Through) .
    بالضغط علي Alt + z ينقلك علي الأمر Zoom
    الأمر Archive من قائمة File هو أمر خاص بتجميع كل ملفات العمل من object , material , image وكل ما قمنا باستخدامه في ملف العمل و ضغطه إلي ملف بامتداد ZIP .
    إذا قمت بالضغط علي الأمر Control + C هذا الأمر الخاص بحفظ منظر العرض الحالي داخل Camera .
    و شكرا

  11. #86

    الصورة الرمزية محمود علاء
    طالب بالمركز التعليمي

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    المشاركات
    1,360
    Thanks
    9
    Thanked 3 Times in 2 Posts
    معدل تقييم المستوى
    64

    رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    جزاكم الله خيرا أخواني الكرام جميعا
    ........................
    عند أختيار Edge ثم الضغط على ctrl + Back Space يقوم بحذف هذا ال Edge ويقوم أيضاً بحذف نقاط الفيرتكس المرتبطة به

    وشكرا لكم

  12. #87
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    الزقازيق
    المشاركات
    3
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    ctrl+back space
    to remove vertex or edge without affect on polygon

  13. #88
    الصورة الرمزية khaled sakr
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    الدولة
    Egypt
    العمر
    23
    المشاركات
    84
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    16

    رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    فى الVray......ممكن تعمل Save للIrradiance Map أو الPhoton Map أو الLight Map بتوع الIndirect Illumination و تستخدمهم بعد كده فى الRender عشان يبقى أسرع (ميقعدش يحسب الIndirect Illumination كل مره)
    ملحوظه: لا يمكن عمل ذلك مع ال Brute force Map.


    أحسن GI Engine تستخدمه مع الطريقه دى Irradiance فى الPrimary Bounces لواقعيتها و Light Cache فى ال Secondary لسرعتها.

  14. #89
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    الدولة
    Agadir
    العمر
    21
    المشاركات
    75
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    12

    رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    للتحكم بالاسهم عبر الكيبورد
    W = الاسهم للتحرك Move
    E = للدوران
    R = للتكبير
    اسف هذه بالكيبورد الفرنسي
    استغفر الله عدد ما كان وعدد ماسيكون وعدد الحركات والسكون

  15. #90
    .3d
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2010
    المشاركات
    5
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets

    مووووضع رائع جدا

    ليس في خاطر شي ولاكن لابد من المشاركة في هذا المووووضع ولو بالقليل

    عندما تريد عمل زوووم لابجكت في اي منفذ
    قم بالضغط على ctrl+alt+ اسكلور ( الكرة المووجودة في المواس ) مع التحريك بالماوووس الى الاما او الخلف
    للتقريب والتبعيد ...

    ولكم تحياتي


 

 
صفحة 6 من 10 الأولىالأولى ... 3456789 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. Secrets of Amazing HDR Photography
    بواسطة زهور في المنتدى التصوير الفتوغرافي | Photography
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 29 / 05 / 2012, 44 : 10 PM
  2. for revit users: Easily share your building information models
    بواسطة sekou في المنتدى أخبار الثري دي والتقنيات |Graphic news , Techniques
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 01 / 07 / 2011, 58 : 06 PM
  3. [General]: ::تجميع :: شاركنا باسرارك للماكس -
    بواسطة امة الله في المنتدى الدورات والدروس التعليمية | 3dsMax Tutorials & Tips
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 27 / 08 / 2010, 32 : 07 PM
  4. كولدير سيئات Share
    بواسطة أمــــــيرة ... في المنتدى القسم الإسلامي والديني
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 08 / 12 / 2009, 46 : 11 AM
  5. مشكلة في الـ z share
    بواسطة archooo في المنتدى البرامج والتقنية | Programs & Software
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 04 / 01 / 2009, 33 : 05 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
الساعة الآن 12 : 04 AM
Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2017 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Search Engine Optimization by vBSEO