Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
صفحة 14 من 15 الأولىالأولى ... 41112131415 الأخيرةالأخيرة
النتائج 196 إلى 210 من 218

التحدي الكبير .. قريه طريق الجرافيك السياحية

هذا الموضوع : التحدي الكبير .. قريه طريق الجرافيك السياحية داخل ورش عمل ومسابقاتالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : اختي ام انس بالنسبة للسكن المفصول فاقصد به من ينوي البقاء لمدة طويلة اما من يأتي لمدة يوم او ساعات ...

الصورة الرمزية ام حذيفة
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: التحدي الكبير .. قريه طريق الجرافيك السياحية

اختي ام انس بالنسبة للسكن المفصول فاقصد به من ينوي البقاء لمدة طويلة اما من يأتي لمدة يوم او ساعات ففكرتي ان نعمل مسقفات وشاليهات على البحر مباشرة اما المساحات الفارغة فانا لسة ما كملت ولك ان تقترحي ما تريه مناسبا وتطوري على المخطط او تجمعي بين المخططين لا يوجد مشكلة
    والله دخولك للورشة حمسني على العمل اكثر واعاد الحياة للورشة توكلي على الله وورينا ابداعاتك

الصورة الرمزية أم أنس المصرية
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    والله إخواني مش عارفة أشكركم إزاي لقد بعثتم في نفسي الثقة وحمستوني أعمل أحسن ما في وسعي جاري حالياً العمل في المخطط وإن شاء الله أقوم برفعه خلال وقت قريب .
    أستاذ عمار أخجلتني والله بذوقك واهتمامك ولك ألف شكر ربنا يارب يجازيك خير ويبارك في صحتك وفي عمرك .
    دكتورة سعاد كذلك ربنا يجازيها خير لم تقصر وأرسلت لي الدروس الناقصة في دورة الأخ مصطفى ربنا يخليكم كلكم ويتقبل منكم صالح أعمالكم اللهم آآآآآآآآميييييييييييين .
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

أسفة على التأخير عليكم المهم أختي أم حذيفة حاولت أن أعمل على المخطط بتاعك مع إضافة بعض خطوط الأستاذ عمار وفكرة الأخت إسراء فلقيت نفسي طلعت حاجة تانية خالص قعدت أطور فيها لغاية ما بقيت مخطط مختلف تماماً معلش سامحيني عمالة أفكر في حلول للمخطط وكل شوية أضيف خطوط جديدة فلقيت إنه طلع حلو بس مختلف على العموم أنا هرفقه في المشاركة لو كان حلو وعجب أعضاء الورشة نكمل عليه ولو ما عجبهمش أبدأ تاني أشتغل في المخطط بتاعك وأحاول أركز المرة دي .

طريق الجرافيك[/url]
    الفكرة الأساسية أنا أخدتها من مخططك وهي فكرة استعمال رمز فرعوني وهو زهرة اللوتس واستعنت بمخطط الأخت إسراء في الشكل المبدئي لحروف سي جي واي وأضفت عليهم الخطوط الأورجانيك بتاعة الأستاذ عمار .
    المخطط لسة مش محلول حل تفصيلي بس إلى حد ما هو معمول ب scale قريب من الطبيعي طبعاً الشوارع والممرات لسة ما حددتهاش لكن عندي تصورات مبدئية للحلول إن شاء أحاول أنجزهم في وقت قريب .
    المشروع كله على ارتفاع حوالى 12 متر أعلى منسوب سطح البحر حتى يتسنى للجميع رؤية البحر.
    1- حرف الواي عبارة عن المدخل وفيه بوابة ثم مبنى ضخم للاستقبال والإدارة وفرعي حرف الواي واحد فيهم عبارة عن المبنى التعليمي والثاني عبارة عن متحف فرعوني ومساحة للبزارات والبروشورات الفرعونية والهدايا السريعة وهما على تلات ارتفاعات أعلى حاجة الاستقبال وبعدين المبنى التعليمي وأوطى حاجة المتحف .
    2- حرف الدابليو عبارة عن المول في النص ومطاعم مختلفة ونادي صحي وقاعات للبلياردو والبولينج والفيديو جيم .
    3- حرفا السي والجي هي مجمعات ترفيهية بها السينيمات وحمامات السباحة المغطاة والمكشوفة وألعاب مائية للأطفال وملاهي وحدائق وكافيتريات .
    4- حرف الإيه عبارة عن كافيتيريات مكشوفة بس مغطاة بنظام التغطية الخيمية _ بتبقى رائعة في التنفيذ غطاء فقط محمول على أعمدة _ طبعاً المساحة كبيرة على خيمة واحدة فممكن تتعمل مجموعة خيمات تعطي في النهاية شكل الحرف.
    5- في شلال كبير واخد من اول القرية لغاية البحر ويمر داخل بعض المباني ويتفرع في النهاية لفرعين يعطي شكل نهر النيل ويكون مكشوفاً ومحاطاً بسور من الحجارة وينحدر مع انحدار الكونتور الأخير على سطح الفندق المدرج .
    6- الفندق مبني على كنتور منحدر لأسفل حتى منسوب سطح البحر وسطح كل دور مزروع وينحدر عليها الشلال .
    7- مارينا اليخوت تكمل شكل الزهرة .
    8- أوراق الزهرة السفلية سيتم حلها على انها باركينج وسيتم وضع باركينج آخر بجوار المول وبجوار المنطقتين السكنيتين الرئيسيتين .
    9- السكني سيتم توزيعه على كامل المساحات ولكن سيتركز في فرعي الزهرة
    10 سيتم توزيع مجموعة من الموتيلات التي تطل على البحر مباشرة .
    11- سيتم وضع عدد 2 أسانسير بانوراما في الكونتور المنحدر يقل الرواد صعوداً إلى أعلى القرية ونزولاً إلى البحر _ بس إن شاء الله لما أعرف إزاي بتتركب هذه النوعية من الأسانسيرات والتجهيزات الخاصة بيها هدور عليها وإن شاء الله أدرسها وأشوف هتنفع ولا لأ .
    عندي أفكار تانية كتيرة قوي بس تعبت ونعست والعيال هيصحوا يقلقوا منامي هروح انام وأكمل إن شاء الله لما أصحى .
    يارب الشغل يعجبكم - الصورة مرفقة ولو عجبتكم هرفع ملف الكاد ونشتغل فيه كلنا مع بعض إن شاء الله ولو ماعجبتكمش هودي العيال عند ماما وأتفرغ للعمل في مخطط الأخت الفاضلة أم حذيفة .

الصورة الرمزية ام حذيفة
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

السلام عليكم
    بارك الله فيك اختي ام انس وربنا يشفيك ويعافيك ويخليلك الاولاد يارب
    المخطط عجبني تسلم ايدك والظاهر عندك افكار قوية بس يا ريت يكون فيه تفاصيل اكثر يعني مثلا اشكال المباني حتى نستطيع تقسيم العمل وكل واحد ياخذ مبنى ويصممه بكل تفاصيله وعلى العموم ننتظر رأي صاحب الورشة لانه الاهم

الصورة الرمزية ام حذيفة
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اما انا فوصلت لهنا على الماكس عملت اشكال الابنية وارتفاعاتها بس محتاجة املا منطقة الاجنحة وفي بالي اخلي نادي للرياضات البحرية وساحات للتزلج مع المسقفات الخاصة بالسياح لفترة قليلة ما رأيك ؟

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

أختي الفاضلة جداً أم حذيفة والله شغلك رائع جداً ومتعوب عليه ربنا يوفقك يارب
    ممكن تحطي ملعب تنس في أحد الأجنحة وملعب كرة قدم في الجناح الآخر كذلك يمكن عمل مساحة كبيرة عبارة عن قرية فرعونية ( يعني ناس تلبس فراعنة و يقوموا بعرض جزء من الحياة المصرية القديمة مثل الزراعة وخبز العيش والساقية والشادوف ونماذج من البيوت وحاجات زي كدة )كأنه متحف مكشوف ويمكن أن يكون التنقل خلال أنشطة هذه القرية عن طريق مجرى مائي متعرج يمر بجميع المتحف يقوم الزائرين بركوب مراكب والسير في هذا الممر المائي وممكن تستغلي قرب منطقة الأجنحة من البحر في عمل المجرى المائي
    كذلك يمكنك عمل نادي صحي أو مجمع للاستشفاء إذا كان موقع القرية في مكان من اماكن الاستشفاء في مصر
    الكافيتريات المكشوفة برضه ممكن تبقى حلوة في المكان ده وزي ما قولتي بعض المسقفات والشاليهات ونادي للرياضات المائية وساحات للتزلج وحدائق ومسرح مكشوف .
    وانا هحاول في أقرب وقت إني أوضح فكرة المخطط بتاعي وأعمل أشكال مبدئية للمباني لغاية ما نشوف رأي الأعضاء والأخ أسامة صاحب الورشة والله الموفق ياللا شدي حيلك عاوزين أحلى شغل ولو إني خايفة من موضوع إن رمضان داخل والواحد بيستناه من السنة للسنة علشان نشحن البطاريات الإيمانية اللي فضيت من زمان على العموم ربنا يسهل ونقدر نوفق بين الكل

الصورة الرمزية ام حذيفة
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اشكرك جدا اختي الكريمة ام انس على الملاحظات والافكار الحلوة وانت كمان شدي حيلك وكملي المخطط اذا سمحولك العيال الله يحفظهم وان شاء الله خير ...

الصورة الرمزية osama
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    10

السلام عليكم ورحمه الله
    ماشاء الله اختى ام انس وام حذيفه شغل جامد بارك الله فيكم
    بالنسبه للمخطات الاثنين اجمل من بعض . عجبنى جدا النصف السفلى من مخطط ام حذيفه رائع بس عندى استفسار لماذا لاتكون الرسمه كلها مكملها لبعضعها يعنى النصف السفلى مطابق مع النصف العلوى
    وكمان مخطط الاخت ام انس جميل ماشاء الله ... عندى اقتراح بسيط لماذا العمل يكون على اتنين مخطط
    لو اشتغلتم فى مخطط واحد هيطلع شغل تحفه باذن الله وكمان علشان لايشتت المجهود ..

الصورة الرمزية ammarkhatib
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم أنس المصرية مشاهدة المشاركة
    أسفة على التأخير عليكم بس والله واخدة دور برد واحتقان _ محدش يقولي جيبتي البرد منين - المهم أختي أم حذيفة حاولت أن أعمل على المخطط بتاعك مع إضافة بعض خطوط الأستاذ عمار وفكرة الأخت إسراء فلقيت نفسي طلعت حاجة تانية خالص قعدت أطور فيها لغاية ما بقيت مخطط مختلف تماماً معلش سامحيني ظروف البرد وعدم النوم أنا ما نمتش بقالي يومين والعيال طيروا البرج اللي كان فاضل في دماغي عمالة أفكر في حلول للمخطط وكل شوية أضيف خطوط جديدة فلقيت إنه طلع حلو بس مختلف على العموم أنا هرفقه في المشاركة لو كان حلو وعجب أعضاء الورشة نكمل عليه ولو ما عجبهمش أبدأ تاني أشتغل في المخطط بتاعك وأحاول أركز المرة دي .

طريق الجرافيك[/url]
    الفكرة الأساسية أنا أخدتها من مخططك وهي فكرة استعمال رمز فرعوني وهو زهرة اللوتس واستعنت بمخطط الأخت إسراء في الشكل المبدئي لحروف سي جي واي وأضفت عليهم الخطوط الأورجانيك بتاعة الأستاذ عمار .
    المخطط لسة مش محلول حل تفصيلي بس إلى حد ما هو معمول ب scale قريب من الطبيعي طبعاً الشوارع والممرات لسة ما حددتهاش لكن عندي تصورات مبدئية للحلول إن شاء أحاول أنجزهم في وقت قريب .
    المشروع كله على ارتفاع حوالى 12 متر أعلى منسوب سطح البحر حتى يتسنى للجميع رؤية البحر.
    1- حرف الواي عبارة عن المدخل وفيه بوابة ثم مبنى ضخم للاستقبال والإدارة وفرعي حرف الواي واحد فيهم عبارة عن المبنى التعليمي والثاني عبارة عن متحف فرعوني ومساحة للبزارات والبروشورات الفرعونية والهدايا السريعة وهما على تلات ارتفاعات أعلى حاجة الاستقبال وبعدين المبنى التعليمي وأوطى حاجة المتحف .
    2- حرف الدابليو عبارة عن المول في النص ومطاعم مختلفة ونادي صحي وقاعات للبلياردو والبولينج والفيديو جيم .
    3- حرفا السي والجي هي مجمعات ترفيهية بها السينيمات وحمامات السباحة المغطاة والمكشوفة وألعاب مائية للأطفال وملاهي وحدائق وكافيتريات .
    4- حرف الإيه عبارة عن كافيتيريات مكشوفة بس مغطاة بنظام التغطية الخيمية _ بتبقى رائعة في التنفيذ غطاء فقط محمول على أعمدة _ طبعاً المساحة كبيرة على خيمة واحدة فممكن تتعمل مجموعة خيمات تعطي في النهاية شكل الحرف.
    5- في شلال كبير واخد من اول القرية لغاية البحر ويمر داخل بعض المباني ويتفرع في النهاية لفرعين يعطي شكل نهر النيل ويكون مكشوفاً ومحاطاً بسور من الحجارة وينحدر مع انحدار الكونتور الأخير على سطح الفندق المدرج .
    6- الفندق مبني على كنتور منحدر لأسفل حتى منسوب سطح البحر وسطح كل دور مزروع وينحدر عليها الشلال .
    7- مارينا اليخوت تكمل شكل الزهرة .
    8- أوراق الزهرة السفلية سيتم حلها على انها باركينج وسيتم وضع باركينج آخر بجوار المول وبجوار المنطقتين السكنيتين الرئيسيتين .
    9- السكني سيتم توزيعه على كامل المساحات ولكن سيتركز في فرعي الزهرة
    10 سيتم توزيع مجموعة من الموتيلات التي تطل على البحر مباشرة .
    11- سيتم وضع عدد 2 أسانسير بانوراما في الكونتور المنحدر يقل الرواد صعوداً إلى أعلى القرية ونزولاً إلى البحر _ بس إن شاء الله لما أعرف إزاي بتتركب هذه النوعية من الأسانسيرات والتجهيزات الخاصة بيها هدور عليها وإن شاء الله أدرسها وأشوف هتنفع ولا لأ .
    عندي أفكار تانية كتيرة قوي بس تعبت ونعست والعيال هيصحوا يقلقوا منامي هروح انام وأكمل إن شاء الله لما أصحى .
    يارب الشغل يعجبكم - الصورة مرفقة ولو عجبتكم هرفع ملف الكاد ونشتغل فيه كلنا مع بعض إن شاء الله ولو ماعجبتكمش هودي العيال عند ماما وأتفرغ للعمل في مخطط الأخت الفاضلة أم حذيفة .
    ماشاء الله عليكي اخت ام انس ...بوركتي اختي ...عني انا والله اعجبني جدا وهو حقا يجمع بين المشاريع الثلاثة مابين الاخت الكريمة اسراء والاخت الكريمة ام حذيفة ومشروعي المتواضع ...
    ولا اخفيك اصرارك الطيب هذا والتعب والواضح ..صدقيني بعث في نفسي الامل وطبعا لاانسى ايضا تعب الاخت ام حذيفة ومشروعها الجميل جدا
    قولوا يارب انا معكم بأمر الله ...انا لست مهندسا معماريا وانتم اعلم مني بهذه التفصيلات ...انظروا مع ماهو الجميل ولنتوكل على الله جميعا

الصورة الرمزية ammarkhatib
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اه نسيت ..ههههههههه....ماعلى قلبك شر اخت ام انس ...اسأل الله تعالى لك الشفاء ...الف لابأس عليكي اخت ام انس حفظك الله لنا وادامك اخت كريمة وعزيزة بيننا

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

جزاك الله خيراً أختي أم حذيفة على التشجيع وأخي أسامة ربنا يبارك فيك على إطرائك على المخطط وربنا يحفظك أستاذنا عمار دائما ً تبعث في الاخرين الثقة ربنا يارب يعزك ويرفع قدرك ويطيب دائماً خاطرك وجزاكم الله خيراً على دعواتكم الطيبة لي بالشفاء ربنا يتقبلها منكم .
    بالنسبة لعمل مخططين أخي أسامة هو ليس تشتيتاً للجهود بس تخطيط قرية سياحية ليس بالأمر السهل أبداً لأن العلاقات ليست داخلية داخل المباني فقط وإنما هي علاقات خارجية وشوارع ومباني فلما بنبدأفي مخطط بيكون التفكير مشدود للغاية لحل هذا المخطط وللأسف غالباً بيبقى صعب إنك تطور من شغل حد تاني لأن تصورك عنه بيكون مختلف وده اللي حصل معايا حاولت إني أدخل بعض الأفكار على مخطط الأخت المبدعة أم حذيفة فوجدت نفسي أبتعد أصلاً عن الفكرة لأن تصوري عنها ليس كتصور من ابتكرها أما إبداء الملاحظات فسهل أي حد ممكن يقول ملاحظات لكن تطبيقها ومحاولة حلها فهو ده بقة أصعب ما في الأمر لذلك ممكن أنا وأختي أم حذيفة نحاول نحل علاقات مخطط كل منا ثم عندما نصل إلى الحل النهائي للمخططين يكون أمامكم مخططين متكاملين تختاروا منهم اللي تحبوه وممكن كل واحدة فينا تاخذ أفكار وتقسيمات من مخطط التانية بحيث إن كل مخطط يجمع بين كل المميزات التي أبديتوا إعجابكم بيها وفي الآخر تختاروا المخطط اللي هتتفقوا عليه .
    إن شاء الله هحاول أخلص بسرعة وأعمل الحلول النهائية في أقرب وقت بس ادعولي ربنا يسهل والله يا إخواني أنا بقالي يومين مش بنام كويس من كتر ما بفكر في حل للمخطط ربنا ييسر وننجزه بسرعة .
    تقبلوا مني كلكم التحية والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الصورة الرمزية ام حذيفة
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم أنس المصرية مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خيراً أختي أم حذيفة على التشجيع وأخي أسامة ربنا يبارك فيك على إطرائك على المخطط وربنا يحفظك أستاذنا عمار دائما ً تبعث في الاخرين الثقة ربنا يارب يعزك ويرفع قدرك ويطيب دائماً خاطرك وجزاكم الله خيراً على دعواتكم الطيبة لي بالشفاء ربنا يتقبلها منكم .
    بالنسبة لعمل مخططين أخي أسامة هو ليس تشتيتاً للجهود بس تخطيط قرية سياحية ليس بالأمر السهل أبداً لأن العلاقات ليست داخلية داخل المباني فقط وإنما هي علاقات خارجية وشوارع ومباني فلما بنبدأفي مخطط بيكون التفكير مشدود للغاية لحل هذا المخطط وللأسف غالباً بيبقى صعب إنك تطور من شغل حد تاني لأن تصورك عنه بيكون مختلف وده اللي حصل معايا حاولت إني أدخل بعض الأفكار على مخطط الأخت المبدعة أم حذيفة فوجدت نفسي أبتعد أصلاً عن الفكرة لأن تصوري عنها ليس كتصور من ابتكرها أما إبداء الملاحظات فسهل أي حد ممكن يقول ملاحظات لكن تطبيقها ومحاولة حلها فهو ده بقة أصعب ما في الأمر لذلك ممكن أنا وأختي أم حذيفة نحاول نحل علاقات مخطط كل منا ثم عندما نصل إلى الحل النهائي للمخططين يكون أمامكم مخططين متكاملين تختاروا منهم اللي تحبوه وممكن كل واحدة فينا تاخذ أفكار وتقسيمات من مخطط التانية بحيث إن كل مخطط يجمع بين كل المميزات التي أبديتوا إعجابكم بيها وفي الآخر تختاروا المخطط اللي هتتفقوا عليه وممكن نعمل قرعة .
    إن شاء الله هحاول أخلص بسرعة وأعمل الحلول النهائية في أقرب وقت بس ادعولي ربنا يسهل والله يا إخواني أنا بقالي يومين مش بنام كويس من كتر ما بفكر في حل للمخطط ربنا ييسر وننجزه بسرعة .
    تقبلوا مني كلكم التحية والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اختي ام انس اقترح عليك ان تضعي اي تطورات هنا ونناقشها معا وانا كذلك نفس الشيء حتى نتوصل بسرعة لحل نهائي اما الاطفال ودوشتهم فاعطيك خطة انا باعملها لما افكر ويزعجوني اعطيهم كل واحد ورقة وقلم واطلع المجلات المعمارية كلها حتى يتفرجوا فيها واقول لهم ساعدوني نلقى فكرة حلوة وفعلا وجدت حتى بنتي الصغيرة رقية بتفكر معي وعاملة سكيتش على مستواها طبعا .......جربي وادعيلي
    بانتظار اخر التطورات

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

أعتذر لكم جميعاً إخواني عن التأخير ولكن دور البرد اشتد علي ولله الحمد فقد عفاني الله واستطعت إنجاز العمل بفضل الله .
    رفعت لكم صورة من المخطط أرجو منكم جميعاً أن تبدوا ملاحظاتكم عليها وأرجو من الأخت أم حذيفة بارك الله فيها أن تضع المخطط الخاص بها لنبدأ العمل .

أين الحماس هلموا إلى العمل إخواني لا نريد أن تتوقف الورشة ففكرتها جميلة وسوف نتعلم منها كلنا إن شاء الله .
    الأرقام على الصورة تشير إلى :-
    1،2- جزيرة في البحر عليها مطاعم مغطاة تغطية خيمية وبجوارها مبنى للتخديم ويوصل إليها بجسر خشبي .
    3 - فندق مدرج على ثلاثة أدوار .
    4- فيلات .
    5- شاليهات .
    6- مسرح مكشوف وسينما صيفي .
    7- عمارات سكنية دورين أو أكثر .
    8- متحف .
    9- استقبال ومبني تعليمي ومطاعم مغطاة .
    10- نادي صحي .
    11- مسجد .
    12- سكن عاملين .
    13- مخازن .
    14- نادي فروسية .
    15- ملعب رملي للأطفال .
    16- مجموعة ملاعب ( قدم وطايرة ويد وتنس )
    17- مدخل القرية والبوابة .
    هناك تفاصيل أخرى كثيرة ولكنها بسيطة فلقد وضحت التفاصيل الكبيرة والمهمة وإذا أحد أراد أن يستفسر عن أي شيئ في المخطط أو أي أحد عنده إقتراحات أنا تحت أمركم جميعاً أتمنى أن يعجبكم المخطط ونبدأ العمل فوراً إذا عجبكم المخطط سأقوم برفع ملف الأوتوكاد لنعمل عليه جميعاً .
    كل عام وأنتم بخير جميعاً يارب بلغنا جميعاً رمضان وأعنا فيه على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك وتقبل منا صيامنا وقيامنا لك وحدك يارب العالمين .

الصورة الرمزية ام حذيفة
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

السلام عليكم اختي ام انس الحمد لله الذي عافاك
    تسلم ايديك على المخطط سأعود ان شاء الله لقراءته بالتفصيل لان النت الان بطيء وساضع باذن الله مخططي

الصورة الرمزية osama
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    10

السلام عليكم ورحمه الله
    تسلم ايديك ام انس المخطط جميل ورائع ويريت نبداء فى العمل على طول ان شاء الله

صفحة 14 من 15 الأولىالأولى ... 41112131415 الأخيرةالأخيرة