Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
النتائج 16 إلى 25 من 25

الخطأ الأعظم ::: موضوع خطير لكل مصمم

هذا الموضوع : الخطأ الأعظم ::: موضوع خطير لكل مصمم داخل طلبات واستفسارات الأفتر افيكت | Requests and Inquiriesالتابع الي قسم الافترإيفكت | Adobe After Effects : أخى احمد البدرى انا ماعنديش اى مانع فى الاشراف على اى ورشة فى هذا المجال بالعكس برحب بيها جدا وماتتصورش ...

الصورة الرمزية م/أحمد عبد الرحمن
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: الخطأ الأعظم ::: موضوع خطير لكل مصمم

أخى احمد البدرى انا ماعنديش اى مانع فى الاشراف على اى ورشة فى هذا المجال بالعكس برحب بيها جدا وماتتصورش انا أد ايه فرحت بالتقسيم الجديد اللى ذكرت أختى الغالية جدا و العزيزة جدا سعاد .

أختى الغالية مليكة انا فعلا هامعل اللى انتى قلتى عليه وبالفعل انا أخرت بعض الدروس من دورتى المجانية لأفتح بها ورشة متخصصة ستضم ماكس مع الأفتر مع برنامج البوجو وأنا لن أشرح كامل الدرس بل سأجعل مختص من ماكس يشرح جزء الماكس من الدرس وسأجعل الباقى أرشحه أنا حتى ينشط القسم وينشط الأعضاء

أخى الحبيب مجدى موضوع انك مش هاتستفيد من اللى انت بتتعلمه فى الأفتر ده مش صحيح انت بصيت هنا فى حين انه من يوم ما انا بدأت كورساتى دى من حوالى شهر ونصف اهه جالى أكثر من عشرين فرصة سفر الى دول عربية وأكثر من عشرة فرص للعمل من المنزل وإرسال الأعمال وكلها مع وكلاء إعلان أو قنوات خاصة أو قنوات فضائية لكنى رفضت لظروف خاصة جدا لا تسمح لى حتى بالانتقال لمحافظة أخرى وجهازى لا يسمح بالسرعة المطلوبة فى عملية الريندر لأنها ستعالج على HDV . لا تنظر هنا فى مصر بالفعل سوق العمل مفتوح جدا ولكن انتم لاترونه لأن البرنامج حديث العهد على العرب إنما على الغرب زى مابنقول بالبلدى كده بقى ايديهم ورجليهم
    إنت تعرف احنا بنستخدم فاينل كت ليه مع انه مش بيدى ربع كفاءة الأفتر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لسببين أولهم ان ثمن البرنامج مع الجهاز ( بندل يعنى ) 3000 دولار فى حين انه ثمن الأفتر لوحده نص هذا الثمن ويمكن أعلى كمان والنقطة الثانية انه سريع فى الريندر وده طبيعى جدا لأن الأبل أعلى من ويندوز فى حين انه الأفتر والله على جهاز عالى سريع جدا جدا جدا فى الريندر . أرجو أن أكون قد أوضحت .

شكرا لك أخى الكريم أمان .

الصورة الرمزية أ/مصطفى مكرم
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    20

بالفعل يا احمد كلامك كله سليم
    سأنقطع فتره عن الانترنت الايام القادمه
    اتمنالكم التوفيق باذن الله
    لمشاهده دروس الفوتوشوب هنا
    http://vimeo.com/12822850
    لمشاهدة دروس السينما هنا
    ...http://vimeo.com/14299485
    بالتوفيق للجميع

.................................................. .........
    اللهم اكفنى بحلالك عن حرامك واغنني بفضلك عن من سواك
    اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل
    والبخل والجبن وضلع الدين وغلبة الرجال

....................
    اللهم أعنا على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك
    ..............................
    ما أعظم أن تكون غائباً حاضر أفضل من ان تكون حاضراً غائب

.................................................. ........

الصورة الرمزية djounad
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة after magican مشاهدة المشاركة
    أنا على فكرة جاوبت على ثلاثة أرباع الأسئلة وبكره تكون خلصانة ان شاءالله وانا معاكم بإذن الله لإحياء القسم وربنا يوفق
    والله برافو أخي الكريم و لكل الشباب المشرفين و الاعضاء و الزوار لا ننساهم على اثارة هذا الموضوع و أنا أضم صوتي لصوتكم في كل ما تعملون فيه و ربنا يوفقكم .... شكرا

الصورة الرمزية Tigers Master
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

بجد مش عارف اقولك ايه بس الحقيقة انى كنت بدأت اعمل كدة وانسى ان المطلوب منى انى ابقى مصمم مش مكتبة والحمد لله لحقت نفسى وبجد يارايت الناس المبتدئة تاخد بالنصيحة اللى انت قولتها
    Die for something Or Die for nothing you can choose
    Be or not to be

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

بسم الله الرحمن الرحيم بدون مجرح فحد اولا انت مش صادق فى كلامك انت مبتتفرجش على التلفزيون حضرتك افتح كدا طب حتى شوف متش مصر النهارده كدا وشوف مستوى التصميم بقى عامل ازاى تانى حاجه عقلك ضيق قوى بتقول واسطه وكلام من ده مه حضرتك لو تفكر اصلا تصمم بايدك كويس كان زمانك اشتغلت وبالدليل وجودك المتزايد وبرده فى حاجه عايز اقولهالك
    انت الى عمال تقول دورات دورات وبتشرح معلش هو هو الى فى المواقع الاجنبيه وعلى فكرى انا بجد مستاء مش انت لانى كل اما افتح موقع الاقيك بجد حاجه تضايق وعمال تقول لا اصل كله عمال يجمع فى برامج معلشان امثالك الى عملين فرح للبرنامج وبدون ادنى معرفه باحترافيته وفى حاجه عايز اقولها علشان تعرف انك بجد هاوى الفاينال كت للمونتاج لاصل المونتاج مش للجرافك وبعدين بنشتغل بيه لانه متثبت ميه فى الميه على الابل وشغله احترافى للمونتاج مش للخدع الى سيتك ماسك فيها على انها خدع اه وفى حاجه تانيه صحيح بتقول كله عمال يجمع فى برامج ويتعلم طب حضرتك مش بتقول انك برمجه امال داخل ليه فى التصميم ولا على كل لون ارجو ان كلامى ميتمسحش لانك بتحب تمسح الى ميعجبكش

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

معلش فيه حاجه تانيه نسيت اضفها
    الف الف مبروك للشعب المصرى ويارب نوصل للكاس مش للتصفيه والف مبروك لاسد حسن شحاته بجد الراجل ده انا كنت هزعل علشانو جدا وربنا ينصرنا فى المتش الى جاى والى بعده

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة action مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم بدون مجرح فحد اولا انت مش صادق فى كلامك انت مبتتفرجش على التلفزيون حضرتك افتح كدا طب حتى شوف متش مصر النهارده كدا وشوف مستوى التصميم بقى عامل ازاى تانى حاجه عقلك ضيق قوى بتقول واسطه وكلام من ده مه حضرتك لو تفكر اصلا تصمم بايدك كويس كان زمانك اشتغلت وبالدليل وجودك المتزايد
    طيب يا سيدى خلينى أنا مش صادق فى كلامى زى ما انت بتقول ؟؟؟؟ هل الناس اللى دخلت ردت بعدى دى - مع العلم معظمهم أنا على معرفة شخصية بهم وهو يعملون بالفعل فى شركات دعاية وإعلان وشركات انتاج فنى - هل الناس دى دخلت ترد مجاملة أو وافقت على كلامى كده وخلاص وسبب إنى ذكرت لك انهم شغالين علشان بس ما تقولش أصلهم مش فاهمين .

ثانيا بقى حتة ((((( إنى عقلى ضيق أوى )))))))))) فأنا متشكر جدا على مجاملتك الرقيقة دى أولا ثانيا يا سيدى انت زعلان ليه إعتبرها وجهة نظر ورد عليها بطريقة لائقة بدون مجاملات رقيقة زى اللى انت قلتها ولا انت عايز الناس كلها تفكر بنفس وجهة نظرك ؟؟

ثالثا بقى حتة الواسطة ومش الواسطة انا مش هاتكلم فيها لأنه الناس كلها عارفة الحتة دى .

رابعا حتة ((((( لو بصمم بإيدى كويس كان زمانى اشتغلت ))))))))) انا فعلا جالى أكثر من عمل ومش فى مصر بس لأنى مرتبط هنا بعمل حكومى لا يمكننى العمل فى مكان اخر فقررت أن أجعل عملى فى الجرافيك تدريس فقط وليس مهنة بجانب عملى الاخر كمبرمج وأعتقد أن كل الشعب المصرى إن لم يكن من ضمنهم أنت تعمل بمهنتين وهذا ليس عيبا ولا حراما هو انت مش بتلاقى واحد معاه بكالوريوس تجارة وشغال جرافيك أو واحد معاه بكالوريوس علوم حاسب وقاعد فى بيته أو واحد معاه أى شهادة وشغال بمهنة أخرى . وكمان عندك واحد بيشتغل شغل الصبح وشغل بعد الظهر - ولا ده عندك عيب ومنكر . وعموما أهى كلها وجهات نظر واختلاف فى طريقة التفكير .

أما بقى حتة وجودى المتزايد فى الموقع فأنا عايز ألفت نظرك لحاجة هى إنه جهازى معظم الوقت مفتوح فى المنزل لأنى فى بعض الأحيان أحتاج أشياء منه وأنا فى مقر عملى أو لأنه يقوم بعمل ريندر لعمل معين أيا كان فهو فى معظم الوقت مفتوح فمن الطبيعى أن تجدنى متواجدا فى المنتدى وأنا فى الأصل لست هنا بل وفى بعض الأحيان يتصل بى بعض الأعضاء وأنا بالخارج وجهازى مغلق ويخبروننى أنى متواجد حاليا وأنى أشاهد كمان رسائلى الخاصة ويمكن ده بيحصل لأنى مش بعمل تسجيل خروج من الموقع لما بقفله فالسيرفر بيفضل محتفظ بحالتى طالما أنا ماعملتش تسجيل خروج وده السبب فى انك بتلاقينى على الموقع على طول مش معنى كده انى مش بدخل لأ أنا بدخل بس كل فين وفين ولو انت بقى عايز دليل على كلامى ابقى أدخل شوف الفروق اللى بين مشاركاتى وإنت تعرف ده اذا كان يهمك تعرف .

انت الى عمال تقول دورات دورات وبتشرح معلش هو هو الى فى المواقع الاجنبيه وعلى فكرى انا بجد مستاء مش انت لانى كل اما افتح موقع الاقيك بجد حاجه تضايق وعمال تقول لا اصل كله عمال يجمع فى برامج معلشان امثالك الى عملين فرح للبرنامج وبدون ادنى معرفه باحترافيته
    أنا معك وأوافقك الرأى انه اللى انا قلته هو اللى موجود بموقع أجنبى وأنا فى كلامى لم أقل خلاف ذلك بل بالعكس قلت أن الكورس عبارة عن أمثلة مترجمة وليست كلها من أفكارى والموقع كله يعلم ذلك وبالرغم من كده الناس تابعت هنا مش هناك فى الموقع الأجنبى لأنه لو وقف قدام أى حد أى حاجة تليفونى موجود وعندك الموقع كله وهات اى عضو من الأعضاء اللى معايا هنا او فى الكورس وإبقى إسأله أى عضو هل فى سؤال إتسأل وما اتردش عليه ولا لأ وشوف هايقولك ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟ وغير كده كلف نفسك واتعب شوية وأدخل هات مشاركاتى كلها هاتلاقيها كلها ردود على أسئلة وأسئلة كتير أوى وقليل منها اللى له علاقة بالدروس اللى انت بتتكلم عليها هل لو أنا زى مابتقول هاعرض نفسى لحاجة زى دى ممكن تحرجنى إحراج مابعده احراج ؟؟؟؟؟ هل الواحد من الذكاء بحيث إنه يحط حاجة بدون تقدير للعواقب ؟؟؟؟؟؟؟؟ ياراجل ده انت عندك الكورس أكثر من 82 صفحة أكتر من ثلاثة أرباعهم أسئلة ونص الأسئلة بره الدروس ده غير اللى على الخاص وغير التليفون وغير الناس اللى شغالة بالفعل فى قنوات ويعلم الله كمية الأسئلة اللى الواحد بيواجهها والحمدلله عمرى حتى ماقلت لحد ادينى يوم ولا اتنين وأرد عليك انما بيبقى الرد فى ساعتها اللهم الا لو كنت دخلت بعد المشاركة بيوم ولا اتنين . وياسيدى حقك عليا لو الفرح ده عملك ازعاج احنا متأسفين . أما بالنسبة لموقعى فيعلم الله إنى مادخلت عليه لمدة تزيد على الأربعة شهور ووالله لم أرى وجهته حتى منذ أكثر من أربعة شهور لانشغالى إما بهنا أو بعملى .

وفى حاجه عايز اقولها علشان تعرف انك بجد هاوى الفاينال كت للمونتاج لاصل المونتاج مش للجرافك وبعدين بنشتغل بيه لانه متثبت ميه فى الميه على الابل وشغله احترافى للمونتاج مش للخدع الى سيتك ماسك فيها على انها خدع
    أقسملك بالله أنا حتى ما أعرف الفاينال بيتسطب ازاى حتى انا كل اللى أعرفه عنه إنه للمونتاج وأنا ماقلتش انه للخدع ولو إنه بيعمل خدع مش زى ما انت بتقول والا ماكانتش شركة Trapcode عملت اصدارات من البلجينز الخاصة بها لبرنامج الفاينال وممكن تدخل انت على موقع الشركة وانت تشوف بنفسك ثم انه انا قبل كده قايل انه الفاينال و البريمير متشابهين فى الوظيفة .
    ثم انه انت ماقلتش حاجة جديدة عن اللى انا قلته يعنى مثلا انت بتقول انه بيشتغل على الأبل ومتهيألى انى ماقلتش انه بيشتغل على ويندوز ........ وبعدين انا قلت فى مواضيع أخرى ويمكن فى ده كمان إنه من ضمن استخدام الفاينال سرعته فى عملية المعالجة مقارنة بالأفتر وحتى البريمير أسرع من الأفتر فى عملية الريندر ودى عن تجربة .

اه وفى حاجه تانيه صحيح بتقول كله عمال يجمع فى برامج ويتعلم طب حضرتك مش بتقول انك برمجه امال داخل ليه فى التصميم ولا على كل لون
    ولو انى مش فاهم ايه علاقة تجميع البرامج بشخص يجمع بين عملين لأنى أعتقد إنه مش أنا الوحيد فى جمهورية مصر العربية يجمع بين عملين أمة لا اله الا الله فى منها اللى بيشتغل فى عمل واتنين وثلاثة كمان ثم إنه أعتقد إنه دى حاجة شخصية ليس لك أو لغيرك التدخل فيها فالأمر يختلف إختلاف كلى وجزئى بين اللى انت بتتكلم فيه واللى انا بتكلم فيه ومش هاوضح أكتر من كده لأنى أعتقد أعتقد أنك ذكى بما فيه الكفاية انك تفهم إن الفرق بين الاتنين كبير أقصد ((( تقعد بالساعات تنزل فى برامج وإنك تشتغل فى شغل واتنين علشان تفتح بيتك )))) .

ارجو ان كلامى ميتمسحش لانك بتحب تمسح الى ميعجبكش
    على ما أعتقد إنه إنت لسه مسجل النهارده وبرده على ما أفتكر إنه دى أول مشاركة ليك وبرده على ما أفتكر إن لم تخنى الذاكرة أنى لم أحذف أى مشاركة أو موضوع وبرده على ما أفتكر حاكم انت عارف الواحد من كتر الشغل نسى اسمه إنى ما أعرفكش شخصيا علشان تقول (((((( إنى بحب أمسح اللى مش بيعجبنى )))) لأنه انت ما تعرفش أنا بحب إيه بوكره ايه وعموما الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية .

اسف اذا كان أول نقاش بيننا دار بالطريقة دى لكن يمكن انت ماعرفتش تعبر عن وجهة نظرك بالشكل المناسب وكتير مننا بتحصله الحكاية دى وما أخبيش عليك انا واحد منهم ساعات الكلام بيخوننى بدون ما أكون فاهم اللى قدامى .

على كل حال بجد ووالله بقلب صافى أهلا بيك معانا هنا أخ وصديق عزيز وياسيدى على رأى المثل (((((((((( ما محبة الا بعد عداوة ))))))))))))) .

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اه نسيت الله يبارك فيك علشان مصر كسبت وعلى فكرة انا مارديتش عليك فى حتة تصميمات الاعلانات فى ماتش مصر و الجزائر لأنى مش شفتش الا التحليل الفنى للماتش لو انت مسجله إبقى ابعتهولى أو هاتلى لينك له على يوتيوب لأنى بجد عايز اشوفها وللمرة التانية و الألف أهلا بيك أخ وصديق .

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

نعم صدقت اخي العزيز في كل ماقلت
    وكانك كنت تتحدث عني
    انا ابتديت بالفوتوشوب ويعني يدوب مبتدأ
    وبعدين شوية افترافيكت ومش محصل مبنتدئ
    وشوية ماكس وهكذا
    المشكلة كما تقول اخي العزيز انك تجد عندك مكتبة رهيبة من التاثيرات والاضافات والدروس ولا تستطيع تستعملهم.
    جزاك الله خيرا وساقوم عن تحميل اي جديد حاليا واركز في الفوتوشوب والماكس حتى استطيع ان اصل لمستوى طيب
    شكرا لك اخي العزيز تقبل تحياتي

الصورة الرمزية Tigers Master
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

بسم الله الرحمن الرحيم بدون مجرح فحد اولا انت مش صادق فى كلامك انت مبتتفرجش على التلفزيون حضرتك افتح كدا طب حتى شوف متش مصر النهارده كدا وشوف مستوى التصميم بقى عامل ازاى تانى حاجه عقلك ضيق قوى بتقول واسطه وكلام من ده مه حضرتك لو تفكر اصلا تصمم بايدك كويس كان زمانك اشتغلت وبالدليل وجودك المتزايد وبرده فى حاجه عايز اقولهالك
    انت الى عمال تقول دورات دورات وبتشرح معلش هو هو الى فى المواقع الاجنبيه وعلى فكرى انا بجد مستاء مش انت لانى كل اما افتح موقع الاقيك بجد حاجه تضايق وعمال تقول لا اصل كله عمال يجمع فى برامج معلشان امثالك الى عملين فرح للبرنامج وبدون ادنى معرفه باحترافيته وفى حاجه عايز اقولها علشان تعرف انك بجد هاوى الفاينال كت للمونتاج لاصل المونتاج مش للجرافك وبعدين بنشتغل بيه لانه متثبت ميه فى الميه على الابل وشغله احترافى للمونتاج مش للخدع الى سيتك ماسك فيها على انها خدع اه وفى حاجه تانيه صحيح بتقول كله عمال يجمع فى برامج ويتعلم طب حضرتك مش بتقول انك برمجه امال داخل ليه فى التصميم ولا على كل لون ارجو ان كلامى ميتمسحش لانك بتحب تمسح الى ميعجبكش
    هو كل يومين امثالك يخشوا وفضلوا يكلموا على البشمهندس احمد كدا ولا انت واحد وعمال تعمل كذا اكونت لانك جبان وخايف ترد عليه بيوزرك الاساسى هاقولك حاجة اللى متغاظ من المهندس احمد ومتضايق اوى كدا يسيب الموقع او ميخشش قسم الافتر ايفكت كفاية انه بيترجملنا الدروس اصلنا تعليم تحت بير السلم مش لغات زى سيدتك وبعدين ياعبقرى زمانك انت متعرفيش ان البرمجة ممكن تتربط بالتصميم

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12