Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
النتائج 16 إلى 26 من 26

المهندسين المعماريين العاملين بالخليج الرجاء المساعدة العاجلة

هذا الموضوع : المهندسين المعماريين العاملين بالخليج الرجاء المساعدة العاجلة داخل المنتدى العامالتابع الي قسم ملتقى الأعضاء : كيف حال سكان الامارات عجبني النقاش والتوضيحات اللي طرحت احب ان اضيف نقطة مهمة جدا عند قدوم شخص الى الامارات ...

الصورة الرمزية sindbad
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: المهندسين المعماريين العاملين بالخليج الرجاء المساعدة العاجلة

كيف حال سكان الامارات
    عجبني النقاش والتوضيحات اللي طرحت
    احب ان اضيف نقطة مهمة جدا
    عند قدوم شخص الى الامارات او السعودية
    ليس المهم بالدرجة الاولى قوانين البلد او الامور المتعلقة بها
    المهم الشركة اللي راح تشتغل فيها
    في موظفين بالامارات عايشين حياة رائعة جدا
    السبب انهم بيشتغلوا بشركة كبيرة ومحترمة تراعي الموظف وتعطيه حقوقه بدون ما يسال
    تعطيه زيادة بالراتب سنوية وزيادة غلاء معيشة وتامين صحي محترم له ولاولاده
    الامارات اصبحت جنه الان صحيح....هههههههه

وفي شركات وما اكثرها
    تمص دم الموظف لاخر قطرة
    ويكون عليه 3 او 4 مسؤولين
    كل واحد بده شغله فري ايرجنت يعنى مستعجل بعنف
    والزيادات غير موجودة والدوام طويل
    ولو كنت مبدع بعملك ونشيط وكفؤ عند اول غلطة بسيطة بتقوم الدنيا وما بتقعد
    صارت الامارات بتخوف.....

هذه نظرتي لدول الخليج
    حسب الشركة اللي انت قادم الها بتحدد طريقة حياتك وطريقة نظرتك للبلد نفسها

واعتقد اذا حصلت عرض جيد من شركة محترمة بالسعودية
    افضل من الامارات بسبب غلاء المعيشة والايجارات والبنزين وغيره

المبلغ اللي بدفعه الموظف اللي عنده عيله للايجار
    نفس المبلغ بكفيك بالسعودية ايجار وبنزين ومصروف طول الشهر وفواتير وبزيد شوي كمان

تحياتي للجميع

الصورة الرمزية azezeus
    طالب بالمركز التعليمي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

السلام عليكم
    و الله موضوع شيق جيدا ، و مفيد فعلا ، معلومات كثيرة ، و انا متابع للموضوع بشكل مستمر
    و خصوصا انها تصدر من اصحاب الشأن ، بارك الله فيكم جميعا ووفقكم
    و اسال الله للاخ السائل التوقيق في عمله

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

الأخوة أركمان - ان اتش - سندباد - الأخ المتابع للموضوع بارك الله فيكم جميعا وأخص بالشكر أركمان و ان اتش لاهتمامهم بالرد و الايضاح أدعو الله أن يوفقكم و يزيد أرزاقكم و يبارك فى أولادكم وان شاء الله تصبحو مديرين أو أصحاب مكاتب هندسية أو يحقق الله لكل منكم ما يتمناه فى القريب العاجل ..... كده بيتهيئلى كلامكم غطى أساسيات الموضوع و ان شاء الله أول ما أمضى العقد و أعرف هسافر أمتى هقولوكم وأتمنى لو حبيت أسأل فى حاجه ألاقى ردودكم الكريمة بارك الله فيكم .............. أترك المجال للأخوة لمن يريد استكمال الموضوع و السلام عليكم ورحمة الله .

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ARCHITECT_HIHAGH مشاهدة المشاركة
    الأخوة أركمان - ان اتش - سندباد - الأخ المتابع للموضوع بارك الله فيكم جميعا وأخص بالشكر أركمان و ان اتش لاهتمامهم بالرد و الايضاح أدعو الله أن يوفقكم و يزيد أرزاقكم و يبارك فى أولادكم وان شاء الله تصبحو مديرين أو أصحاب مكاتب هندسية أو يحقق الله لكل منكم ما يتمناه فى القريب العاجل ..... كده بيتهيئلى كلامكم غطى أساسيات الموضوع و ان شاء الله أول ما أمضى العقد و أعرف هسافر أمتى هقولوكم وأتمنى لو حبيت أسأل فى حاجه ألاقى ردودكم الكريمة بارك الله فيكم .............. أترك المجال للأخوة لمن يريد استكمال الموضوع و السلام عليكم ورحمة الله .

الغالي بالتوفيق
    مفيش حاجه اسمها عقد في الامارات ينزل يتباع في مصر
    بيجيبولك فيزا عمل يمكنك الدخول بها للبلد و العيش لمده شهر حتي الانتهاء من اجرائات التامين الصحي و الكشف عن الامراض المعديه و بعد كده بيتعملك عقد جوة البلد موثق من العمل و العمال بعد كده بيكون معاك نسخة من العقد و بطاقة عمل

نصيحة جانبية
    لو طلعت و اتصدمت بواقع مش عاجبك مثلا بيكون قدامك فرصة شهر تقدر تكون لقيت مكان تاني تقوم بعد انتهاء الشهر تعمل مغادرة وهميه مثلا و ترجع في نفس الطياره علي المكان الجديد اللي انت مظبطه مسبقا
    جريدة الوسيط مناسبه جدا في الحصول علي عمل
    و اذكر انني تركت مكتبي في ابوظبي يوم ثلاثاء مساء بسبب خلافات شديدة
    توجهت لوكيل الوسيط الاربعاء صباحا و عملت اعلان تكلف 35 درهم و الجريدة تنشر رسميا فجر الجمعه و تسرب غير رسمي يوم الخميس
    الخميس فقط استقبلت اربعه اتصالات رغم ان الجردية اساسا لم تنشر ههههههههههه لكن بيتم التسريب من الموظفين و خصوصا اعلانات السكن
    يوم الجمعه استقبلت 28 اتصال
    السبت توجهت لاحسن العروض صباحا للانترفيو
    عجبني الوضع و كنسلت باقي المقابلات و استلمت السبت

الخلاصه لا تقبل بوضع لا يعجبك و هناك فرصه افضل

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

السلام عليكم جميعا :
    انا اتابع الموضوع واعجبنى بشدة التوضيح من جانب الاخوة اصحاب الخبرة فى العمل فى الخارج وكنت اود ان اطرح سؤال مشابه لسؤال اخى صاحب الموضوع ولكن بظروف مختلفة حيث انى ان شاء الله ساتخرج هذه السنة وكنت اود ان اسال عن ظروف حديثى الخبرة من حيث فلرص الحصول على عمل مناسب فى الخارج من حيث المرتب والمعاملة والراحة ؟
    وجزاكم الله خيرا
    وللعلم فقط انا من كلية فنون جميلة قسم العمارة فهل هناك تعامل مختلف بالنسبة لهم عن هندسة؟

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

أخى أركمان بعد التحية الكبيرة ... طبعا أنت راجل خبرة و بقالك سنين بره و أدرى منى بكتير فى الحاجات دى لكن أنا عندى بعض الاستفسارات و الهواجس :

- طالما هى فيزا عمل و ليست زيارة محدش هيقولى فين عقد العمل سواء هنا فى الخارجية المصرية و أنا بخلص اجراءات السفر أو هناك فى الامارات لما أوصل مع ملاحظة أن المعروف رسميا ان لازم يبقى معايه عقد عمل موثق من الخارجية و مكتب العمل و سفارة مصر فى الامارات و الا لو حصل معايه مشكلة السفارة هتقولى أنت الغلطان و محدش هيساعدنى

- ده غير أن أى حاجه هتفق عليها هنا فى الانترفيو مع الراجل ممكن أروح هناك يرجع يفاصل معايا فيها مش بس فى المزايا و السكن و خلافه ده ممكن يطلع راجل ابن حرام و يفاصل فى المرتب نفسه مستغلا الوضع و أظن أن الموقف اللى حصل معاك فى أبوظبى وعرفت تتصرف فيه ده لأنك قاعد فى البلد و فهمت الوضع و كمان ليك سكن قاعد فيه فعلا ومعاك اقامة و أعتقد أنك لم تترك مكتب أبوظبى بشكل نهائى الا بعد استلام الشغل الجديد ده غير ان الاتصالات الكتير اللى جتلك لأن معاك خبرة الامارات نفسها وده مهم جدا لكن أنا لسه جديد على البلد و هروح لا ليه سكن و لا عقد عمل و لا أى ضامن لأى حاجه

- معنى كده أنى لو رحت و معجبنيش الوضع و مش عايز أمضى هضطر أدور على فندق أقعد فيه وأصرف من اللى معايه لغاية مالاقى فرصة أحسن و ده هياخد وقت الله أعلم أد أيه .. أنت لقيت شغل بسرعة لأن معاك خبرة الامارات و ده مهم جدا جدا فأى مكتب أو شركة هتبعتلها ال CV بتاعك هيتصلو بيك علطول لكن الموضوع هيفرق معايا صدقنى و احتمال أتلطم

رأيك أيه فى هواجسى .................

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

ههههههههههههههه
    هو مبدئيا متخافش
    انا مش فاكر الاجرائات بالظبط لكن بيكون معاك شهادة لمن يهمه الامر مستخرجه من المكان اللي رايح تشتغل فيه و مختومه و مكتوب فيها المرتب المتفق عليه و اثناء الاجرائات بتروح مكان في شارع صلاح سالم عند الجهاز المركزي للمحاسبات عند شارع الطيران و الله مش فاكر اسم المكان ايه اعتقد وزاره العمل المصريه ههههههه بتكون زحمه جداااااااااااا بتروح لموظف هناك و هتلاقي زيك كتير معاهم نفس الورقه بيطلعولك تصريح عمل او خطاب موجه للمكان اللي هاتطلع منه تصريح العمل و الله اعلم لان الموضوع ده عملته زمان

العقد بتاع الامارات معظم شروطه و بنوده محطوطه من عند وزاره العمل نفسها و بالتالي مفيش ضياع حقوق و بيسيبو بس خانه تحديد الراتب و بدل السكن و بدل المواصلات انما العقد موحد للناس كلها ولا خوف منه
    في الامارات الشركات بتخاف علي سمعتها لان لو اكلت حقوق الناس بيروح يشتكيها و يتحطو بلاك لست

في كل الاحوال يا اخي لازم تكون عارف اي شخص من اقاربك او اصدقائك تلجاء له في المصاعب اللي هي احتمال نادر ان شاء الله يا اخي لو لطشت معاك كلمني و انا اظبطك متخافش

حاليا يوجد فرق بين 2009 و 2007 في الطلب علي المهندسين لكن برضو اتوقع انه اي اعلان بيجيب نتيجة ان شاء الله
    يا اخي مش عارف اقولك ايه بس اعزرني انت محسسني انك عامل بناء طالع السعوديه
    انت مهندسسسسسسسسسسسسسس و طالع بلد زايد الخير و كل واحد بياخد حقه اومال احنا بنحب البلد دي ليه؟
    يا اخي انا شرطه ابوظبي جريت ورايا علي الكورنيش و طاردوني و انا كنت بسوق بسرعه جنونيه و مش رابط الحزام و بتكلم في الموبايل و طبعا لما حصلوني قلت في نافسي انا رايح في داهيه رسمي لان كل مخالفه منهم تودي في داهيه لقيت الظابط بيشاور لي اني اولع الكشاف لاني سايق و انا ناسيه و لما شغلت الضؤ ابتسم و قالي حيالك الله هههههههههههههه و الله اتكسفت من نفسي
    علي عكس مصر و انا في المطار و اول مره في حياتي اركب طياره و واخد معايا مواس حلاقه في شنطه ايدي الجهاز بتاعهم اظهرها علي الشاشه و انا ماعرفش انها ممنوعه راح قايلي الظابط (( طلع المواس من الشنطه يا خفيف ))
    الظابط في مصر يحمرلك عينه و يقولك يا خفيف و الظابط في الامارات يبتسملك و يقولك حياك الله

اتوكل علي الله يا اخي و ما تخافش

و ماتقلقش من موضوع فيزا العمل لان اجرائات السعوديه مختلفة و تفكيرك كله مسيطر عليه السعوديه
    التعديل الأخير تم بواسطة arcman ; 03 / 11 / 2009 الساعة 51 : 03 AM

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

أخى أركمان ... الواحد أو ل مرة يسافر ولازم ياخد حذره و بعدين أنا مكنتش خايف كلامك اللى خوفنى شويه خاصة النصيحة الجانبية اللى حسستنى أنى داخل على مغامرة .... على العموم ان شاء الله الموضوع يتم على خير بلا مشاكل و ألف شكر على المعلومات الجامدة و ان شاء الله سأوافيك بالجديد عند حدوثه يعنى اللى حصل فى الانترفيو و شروط العقد و خلافه ... على الأقل كى يستفيد من يريد السفر بعدى من الأخوة مع خالص شكرى و تقديرى

امضاء
    أموت و لا أقعد فيها بعد النهارده

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

أخى أركمان بالنسبة لشهادات الخبرة هل لابد منها .. يعنى مهعرفش أسافر بدونها أم ماذا ... لأن المكتب اللى أنا شغال فيه صغير و مش معروف و ناس قبلى اشتغلو فيه و مخدوش شهادات خبرة منه ... و هل لازم فى الانترفيو يكون معايا شهادات خبرة .... أرجو ردك الغالى ........

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

انا خبرتي في مصر صفر و ماشتغلتش ولا يوم واحد في اي مكتب استشاري مصري رغم اني صممت 11 مبني في مصر و لكن بالقطعة و يوم الانتر فيو بتاعي كان في مصر و كان 37 واحد مكتوبين في القائمه و هايختارو اتنين بس عدة عوامل اتجمعت مع بعض خلتهم اختاروني انا
    الاول وافقت علي المرتب المتواضع ( قولت اعتبرها بدايه )
    ثانيا كنت اول واحدة في المقابله ( رغم النظريه بتاعت لا تكن اول او اخر شخص في الانتر فيو )
    لان في ناس بتتفائل بالاول و في ناس ماعندهاش استعداد لمقابله 37 شخص
    ثالثا كنت موفق و لبق في اجاباتي و كنت سريع في اختبار الاتوكاد و الماكس

مش مهم شهادة الخبرة و لكن خد سابقة اعمالك و ياريت تعلق لابتوب علي كتفك ان شالله تستلفة ههههه

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اختبار الأوتوكاد و الماكس ده أيه نظامه ... ؟ مش معقول أنه هيدنى فيلا و يقولى ارسمها كاد و اعملها منظور عشان الوقت ده غير باقى المهندسين اللى لسه ... على العموم أنا جاهز ... بس عشان الواحد يدخل وهو عارف هيحصل أيه بدون مفاجات ..... بالنسبة للابتوب يمكن معرفش أصرف فيه لكن ممكن أنزل كل حاجه على فلاشه واخدها معايا و أكيد عندهم أجهزة هناك ... ياترى اخد معايا مكتبة خامات و عناصر اظهار و خلافه عشان الاختبار ولا هلاقى عندهم ....

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12