Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger

افيدونى افادكم الله

هذا الموضوع : افيدونى افادكم الله داخل Autodesk AutoCadالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : السلام عليكم يا اخوانى معلش عايز اللى يقرا موضوعى يستحلمنى شويه لانى زى الغريق اللى محتاج اى مساعده دلوقتى انا ...

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

Talking افيدونى افادكم الله

السلام عليكم يا اخوانى معلش عايز اللى يقرا موضوعى يستحلمنى شويه لانى زى الغريق اللى محتاج اى مساعده دلوقتى انا خلصت كورسات اوتوكاد وثرى دى ماكس والحمد لله انا شايف ان اغلب الرسومات اللى بشوفها الحمد لله اقدر ارسمها واتعامل معاها سواء كاد او ماكس وكنت عايز اعرف هى ايه بالظبط طبيعه شغل الرسام المعمارى طب لو طبيعه شغلى انى ارسم لوحات بلانات وقطاعات وكده طب اللوحات دى بتجيلى على ورق ولا بتجيلى مرسومه بالكاد وهل انا شغلى كارسام هو الرسم فقط ولا استنتاج مساقط وتصميم يعنى بتجيلى حاجه وبنقلها ولا بصمم انا وبعدين هو المشروع بيبقى اساسا كام لوحه انا بشوف مشاريع عباره عن بلانات ووجهات ومشروع تانى بيزيد عليه سكاشن ومشروع اخر بيزيد عليه الصحى والكهرباء والتسليح هو المشروع المتكامل بيبقى عباره عن ايه وياريت لو حد عنده مشاريع كامله يبعتها ليا اتدرب عليها وهل الرسام بيبقى مطلوب منه الاظهار المعمارى بالماكس ولا ده للمهندسيين فقط
    انا عارف اسئلتى كتيير بس زى ماقلتلكم انا خلصت الكورسات وكل اللى اعرفه انى الحمد لله بعرف ارسم بس طبيعه الرسم اللى هايجيلى فى المكتب عامل ازاى او طبيعه الشغل ولا نظامه الله اعلم افيدونى افادكم الله

احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: افيدونى افادكم الله

وعليكم السلام
    اول شىء اوتوكاد ماهو الا وسيله استخدام واهم شىء طبعا هو اتقانك لاوتوكاد ومهارتك فيه وثانيا هو المامك بمجال الرسومات التنفيذيه سواء كانت رسومات معماريه كبمساقط الافقيه والوجهات والقطاعات او الرسومات الانشائيه كلوحه محاور واعمده واساسات وفرش التسليح ممكن تجى لك الرسومات عبارة عن رسم اسكتش فرى هاند وانت تشتغلها اوتوكاد وغالبا بتكون مفيهاش تفاصيل كتيرة على اسااس انك عارف عتمل ايه او عارف اصول الرسم وفيه رسومات صحى وكهرباء الخدمات ايضا ممكن يتم الاعتماد عليك لو متمرس فى الموضوع فى فرش الصحى والكهرباء او يتم تحديد كل شىء لك من البدايه

اما الاظهار ده فهو شىء يرجع لك انت لو حبيت ممكن تستخدم الفوتوشوب فى اظهار البلانات وكمان ممكن تعمل اظهار للواجهات اما الماكس فممكن تصدر له البلانات من اوتوكاد وترفعهم فى الماكس وتعمل مناظير لاعمالك
    وكل اللى بقوللك عليه ده لو بحثت فى المنتدى عتلاقيه ان شاء الله

الصورة الرمزية احمد البدرى
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Médinat El-Fayoum, Al Fayyum, Egypt, Egypt
    Thanks
    2
    الصور
    8

كتطبيق عملى اخى الكريم .. شرفنى بالانضمام لورشة المسجد الكبير .. وستجد الرابط فى توقيعى .. وهى ورشة للعمل من خلال الاوتوكاد والماكس

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

جزاكم الله خير يا اخوانى على ردكم الكريم وشاكر ليكم جدا بس برضو ماحدش جاوبنى بالظبط هى طبيعه شغلى الحقيقى هاتبقى ايه رسم بس ولا استنتاج ولا تصميم وياترى الماكس هايفدنى كارسام ولا ده للمهندسيين بس وان شاء الله يا استاذ اشترك مع حضرتك بس ياريت تقولى ازاى اتعامل مع الورشه يعنى ازاى ارفع ملفات وكده واتابع انشاء الله

احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmorsy_1979 مشاهدة المشاركة
    جزاكم الله خير يا اخوانى على ردكم الكريم وشاكر ليكم جدا بس برضو ماحدش جاوبنى بالظبط هى طبيعه شغلى الحقيقى هاتبقى ايه رسم بس ولا استنتاج ولا تصميم وياترى الماكس هايفدنى كارسام ولا ده للمهندسيين بس وان شاء الله يا استاذ اشترك مع حضرتك بس ياريت تقولى ازاى اتعامل مع الورشه يعنى ازاى ارفع ملفات وكده واتابع انشاء الله
    الاخ الكريم
    انصحك بالالتحاق باحد المكاتب الهندسيه للتدريب بدون مقابل لمده شهر على سبيل المثال فهذا افضل سبيل للاجابه على كل استسفاراتك وبعدها الباقى عليك انت فى تنميه قدراتك فى اوتوكاد والاظهار المعمارى

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

جزاكم الله خير اخى شريف والله لا اخفى عليك يا اخى حاولت بشتى الطرق الالتحاق باى مكتب هندسى للعمل فيه بدون مقابل مش عارف ليه اصحاب المكاتب مابيقبلوش من قبل حتى ما اعمل مقابله مجرد انه يسمع انه تدريب مجانى بتكون النتيجه انشاء الله هانتصل بيك وكل سنه وانت طيب مش عارف والله يا اخى اتصرف ازاى وقلت ممكن من هنا عن طريق اصحاب الخبرات ازود من خبراتى ومهاراتى فى العمل وده السبيل اللى بسعى ليه حاليا