Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
صفحة 5 من 11 الأولىالأولى ... 2345678 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 161

الفيراى الداخلى ..:: إضاءه النهار ::..

هذا الموضوع : الفيراى الداخلى ..:: إضاءه النهار ::.. داخل ورش عمل ومسابقاتالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى الكرام اعتذر عن انقطاعى عنكم مدة طويلة احد النتائج التى وصلت اليها بعد مدة ...

طالب بالمركز التعليمي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخوانى الكرام اعتذر عن انقطاعى عنكم مدة طويلة
    احد النتائج التى وصلت اليها بعد مدة طويلة باستخدام 4 اومنى ( سا ضع الاعدادات بعد قليل )
    اريد تعليقاتكم على العمل

وجزاكم الله خيرا

وانت اذا اكرمت اللئيم تمرداااااا

الصورة الرمزية م/هبه قنديل
    مشرف قسم الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    فرعون أشكرك على الإعدادات ونتيجه كويسه طيب ليه ما تحاولش تقلل الفيراى شويه علشان حده بقعه الضوء اللى فى السقف تقل .... أو ممكن تزود الاومنى شويه فيزود الضوء بالداخل ويتلاشى التأثير ........ جرب الحالتين وطبعا الأفضليه للى أقل فى زمن الريندر .. انا معاك ان وجودها منطقى بس مش قوى كده .......

سندباد عملك موفق جدا برضه وبرضه بإستخدام امبينت أومنى .. ممممممم اوكى

حسن علام 2 أومنى كتير العمل لا يحتاج الا واحد ممكن يوصل الى نتائج كويسه وده اللى عمل معاك مشكله ... ومنتظره تعديلاتك الجديده ..

ملف مرفق 1021

الأميره ......
    برضه 4 أومنى كتير جدا أعتقد أنا معاكى ان النتيجه كويسه جدا لكن أكيد أخدو وقت فى الريندر وكمان فى منهم عملك مشكله

ملف مرفق 1022

انتظرونى ..........
    :: اللهم لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك ::
    (( خيركم من تعلم العلم وعلمه ))

مشرف قسم الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

محاولاتى الجديده ....

دى تطبيق محاولات أخى انستركتور لكن ........

ملف مرفق 1023

ودى نزلت الأومنى فى وسط الغرفه بنفس الإعدادات

ملف مرفق 1024

ودى بتقليل شدته الى 0.3

ملف مرفق 1025

أما أفضلهم دى الأومنى من أسفل الغرفه و type ...none او اللى بوسط الغرفه برضه اعتقد كويسه

ملف مرفق 1026

يعنى الخلاصه إن كده كده محتاجين أمبينت اومنى بإختلاف مكانه سواء فى أعلى الغرفه أو أسفلها أو بالوسط .......... مع اننا مستخدمين نفس ملف العمل ومع ذلك تنجح مع حد بالأعلى وأخر فى وسط الغرفه .............ممم

ع العموم مستنياكم تقولولى اى الافضل او اى اسئله .....

طيب ع العموم انا لسه ما يأست من عدم إستخدام الأومنى خالص و هعرض لكم اخر المحاولات اليوم بإذن الله .............

مشرف قسم الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

أخيرااااااااااااااااااااا ااااااااااااااا

أولا انا قولت الجمعه بس هو اللى أجازه انتوا فين اليوم لعل المانع خير

ثانيا الحمد لله إخوانى الكرام وصلت لنتائج سأترككم انتوا تحكموا عليها وتقولولى أيه رأيكم
    والنتائج دى
    بإستخدام الدايركت والفيراى لايت فقط
    هترككم مع النتائج واللى تلاقوه الأفضل قولولى عليه لأضع لكم الإعدادات الخاصه به

الاولى

ملف مرفق 1034

الثانيه

ملف مرفق 1035

الثالثه

ملف مرفق 1036

يا ريت قبل ما أضع الإعدادات اللى عنده محاولات بإستخدام الفيراى والدايركت لايت فقط يعرضها علينا مش شرط مع الإعدادات .... نخلى عرض الإعدادات للمحاولات الموفقه منها

بالنسبه لحسن علام والأميره يا ريت تجربوا الأول الأمبينت أومنى أعتقد هيجيب معاكو نتيجه كويسه الى أن أعرض عليكم إعدادات العمل السابق ..........

أخى الكريم فهد .............. لاأسكت الله لك حسا هو انت نسيتنا ولا ايه ؟؟؟

الصورة الرمزية sindbad
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اخت هبة بالنسبة لملاحظاتي على ما قدمت من اعمال
    انا شايف انه افضل عمل اللي جربت فيه اعدادات الاخ انستركتور اخر محاولة اللي كان الاومني من اسفل الغرفة
    اما محاولات الفيراي والدايركت فقط اسمحيلي انها فيها عيب واضح وهو عدم ظهور الخط الفاصل بين الجار والسقف
    بالنسبة للاقتراح انا ماعندي مانع مستعد لاي شي بتتفقوا عليه ولكن عملية عرض اعمال كاملة للكل وانتقادها واعادة عرضها اعتقد انها راح تكلف وقت طويل جدا والوقت مهم طبعا انا كنت فاكر غير هيك...
    اقتراحي: بعد انهاء محاولتنا كلنا بلاضاءة ...نصوت على افضل عمل والكل يعتمد نفس اعدادات الاضاءة واماكنها واعدادات الريندر بحيث نكون وصلنا لاعدادت وطرقة وضع الايت والمرحلة الثانية تكون اكمال العمل اضافة بعض العناصر مثل الفرش وصور على الجدار بحيث يكون التركبز على الماتيريل
    الخلاصة: يعني نكمل مشروع الغرفة الداخلية بشكل متكامل اضاءة-ماتيريل-رندر وكلنا بنفس الاسلوب اللي هو افضل عمل باخر كل مرحلة
    وهيك بكون عند كل واحد طريقة للعمل بالفيراي لمشروع داخلي وبتكون الفائدة عظيمة
    وممكن بعديها ننتقل الا مشروع خارجي او اضاءة ليلية
    اسف على الاطالة

طالب بالمركز التعليمي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اختى الغالية هبة
    اولا
    جزاك الله كل خير على مجهوداتك الراااااااااائعه فعلا معانا
    ثانيا
    بالنسبة لمحاولاتك اتفق مع راى اخونا سندباد فى ان الخط الفاصل مش باين لكن من وجهة نظرى ايضا ان افضلهم هى الاخيرة
    ثالثا
    طلبتى منى انا ان اطبق محاولة اخونا انستركتور بتاعه الاومنى امبيت وفعلا انا ناوية اطبقها وارجوا ان تعزرينى والله الفترة الماضيه كنت تعبانه جدا كنت بدخل بالعافية
    رابعا
    بالنسبة لرجاءك لسرعه تجاوبنا انتى محقة جدا فى هذا الامر ونوعدك باذن الله فى القام نكون باذن الله اسرع لان فعلا من مصلحتنا كلنا اننا نخلص ونحترف الفيراى قبل عودة الدراسة
    خامسا
    بالنسبة لاقتراحك عن موضوع اعمال الورشة هذا الاقتراح رائع لكن انا من راى افضل ان يكون هذا الموضوع بعد ان نخلص الاضاءة بالفيراى ليل ونهارا وخارجيا وداخيا على وبعد كدة نبدا فعلا بالمشاريع دى( نركز على المهم فالاهم)
    سادسا
    كنت اريد ان نحدد زمن معين لكل مرحلة عشان الوقت ما يسرقناش يعنى على سبيل المثال دلوقتى بالضبط فاضل على الاجازة اسبوعين بدايه من امس نعتبرهم 3 عشان اول اسبوع من الدراسة (ضايع ضايع وما حدش يعنى بيزاكر من اول يوم ) ونحدد جدول واضح للجميع بالمطلوب التركيز عليه فى الفيراى وفى نفس الوقت محدد بايام محددة
    اسفه جدا على الاطاله
    انتظرونى قريبا فى محاولاتى
    وجزاكم الله خيرا جميعا

الصورة الرمزية حسن علام
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اشكرك اختى هبه على ملاحظاتك انا ناوى اجرب فرى لايت فى السقف انا لسه راجع من الدوام ومن جهاز لجهاز يا قلبى لاتحزن
    المهم ارجو ان تعزرونى على تقصيرى لكن الدام بقى والدوام لله
    بالنسبة لمحاولاتك انا عجبانى اخر واحده وكمان الصورة رقم 3 فى المحاوله اللى قبل الاخيرة
    اللهم يا مقلب القلوب و الأبصار ثبت قلبي على دينك
    اللهم لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه , ملئ السموات و ملئ الأرض و ملئ ما بينهما و ملئ ما شئت من شيء بعد , كما ينبغي لجلال و جهك و عظيم سلطانك

الصورة الرمزية Instructor
    مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    2
    الاخت هبه ...اعضاء الورشه جميعا
    ارجو ان تعذروا تاخري....
    ساقوم بالتعليق لاحقا على ما توصلتم اليه لحد الان ....
    الاخت هبه ...انت طبقت الاعدادات التي ذكرتها لكن ليس بالضروره ان تكون النتيجه مطابقه تماما لان....الالوان التي تستخدمينها في المشهد تؤثر كثيرا على النتيجه النهائيه....لان الجي اي تعمل انعكاسات للون على اخر وذلك ما يحدده شده الباونس التي قمنا بتحديدها...
    فلو زيدتي البرايمري باونس والسكوندري باونز ملتي بلاير الى مثلا = 1.5 ستشاهدين فرقا كبيرا فالمشهد.....سيكون ماءلا للحمره بسبب لون الباركيه في الارضيه.....
    هناك عنصر مهم ايضا في اعدادات الرندر وهو ال color map
    وفي الصور التاليه اجابه لاحد اسئله الاخ سندباد وهو ما يتعلق بالفرق بين ال

exponential _ HSV exponential_ intensity exponential

فلقد جربت الرندر مع هذه الخيارات الثلاثه واترك اليكم الحكم على نتائج الرندر(لاحض الفرق في الالوان ونضارتها).....لقد استخدمت نفس الاعدادات السابقه ....والدرك ملتيبلاير = 1

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    2
    هذه المشاركه خاصه بالاجابه عن اسئله الاخ سندباد
    ----------------------------------------------------

الاخ سندباد ساتبع نفس تسلسل الاسئله عندك

قيمه الصبدفز لضوء الفي ري
    هي احد وسائل تقليل النويز في المشهد
    اذا كان عندك مصادر اضاءه كثيره الافضل ان تغير هذا الباراميتر :
    من قائمه
    rQMC sampler >>>>Global subdivie multiplier
    -----------------------------
    النويز ثريشولد ايضا احد وسائل تقليل النويز في المشهد وهذه القيمه 0.002 هي افضل قيمه للمشاهد الداخليه
    ------------------------------
    هذا السؤال اجبت عليه
    ----------------------------
    الcatmull room
    هو افضل فلتر يستخدم للمشاهد الداخليه وهذه الفلاتر تتحكم في الانتي الايس AA
    وهي حافات الخطوط في المشهد ومدى نعومتها.....
    هناك باراميتر اخر يتحكم في الانتي الايس ولكني لازلت في طور تجربته الان

الصورة الرمزية sindbad
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    جزاك الله كل خير ....اخي الكريم انستركتور

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    2
    هذه اخر محاولاتي بعد تعديل بعض الباراميترز وارى انها افضل من السابقوجعلتها برزليوشن اعلى حتى تتضح التفاصيل :

IntensityExponintial
    dark multipler =1.2
    Direct light multiplier = 10
    VR = 25
    Omi = 0.75

مشرف قسم الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    صباح الخير جميعا ........ اولا كلكم متعاقبين ماعدا سندباد والأميره لأنهم هما بس اللى جم امبارح ........

سندباد ..بالنسبه لملاحظاتك على المحاولات أشكرك عليها وانا معاك بالنسبه للمحاولات اللى مش ظاهر فيها خط الجدار الفاصل وانا هحاول أنى أضبطها أكتر من كده شويه ..........

بالنسبه للإقتراح ... انا متفقه معاك لكن انا ما اهتمتش بموضوع الخامات وباقى العناصر ان نكملهم مع بعض حرصا ع الوقت يعنى اعتقدت ان الحاجات دى ممكن نكملها احنا نع نفسنا واللى برضه عنده أى سؤال فيها احنا كلنا معاه ......... ع العموم ماشى نستنى اراء باقى الإخوان وهنقرر كلنا هنكمل ازاى ان شاء الله .......

الأميره .... أشكرك على رأيك بمحاولاتى وسأخذها فى الاعتبار بإذن الله
    الف سلامه عليكى ...... واوكى اما نشوف (وعد الحر دين ليه )

بالنسبه للإقتراح ... يعنى رأيك ان نأجلها للأخر ..... والله خايفه لما نخلص بعد كده ما حدش يعبرنا
    والله حكايه الوقت المحدد دى كويسه جدا لكن زى مانتى شايفه انا مقدرش أحكم على ظروف كل واحد ...... لو الكل عنده استعداد انه يتقيد بوقت معين والله يا ريت علشان ننجز وبرضه نستنى ارائهم ......

حسن علام .. اشكرك على رايك بالمحاولات وشد حيلك الله معك .. ومنتظره رأيك بالإقتراح

انستركتور ..... انتظر تعليقك ورأيك بمحاولاتى وكذلك باقى الإخوه .. وفهمت فعلا ما قولته عندك حق وانا جربته قبل كده فعلا
    اما بالنسبه للفروق بين exponential _ HSV exponential_ intensity exponential انا بدعوكم فعلا كلكم تجربوها مع نفسكم بنفس الأعدادات مع كل واحده وكمان الباقى زى ما عمل انستركتور انا فعلا علشان اعرف الفرق بينهم عملت كده

أخى الكريم لا تنسى ان تعطينا رايك بشإن الاقتراح السابق

تقبلوا تحياتى جميعا

مشرف قسم الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اما بالنسبه لعملك يا انستركتور لا انا شايفه السابق أفضل
    لأن ما كنش باين فيه الأحرف السودا دى قوى كده

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    2
    اخت هبه
    اولا :انتي قلتي انو كلنا متعاقبين ....اريد ان اعرف نوع العقوبه ...بالنسبه لي اشد عقوبه ستكون حرماني من دخول الموقع.......
    ثانيا: بالنسبه لمحاولاتك انصور ان المحاولات مع الاومني افضل من الاخرى(اي من دون الاومني)
    سؤالي هو : لماذا تكرهين الاومني....بالعكس استخدامه سيعطي توزيع منطقي للاضاءه....
    لان الاعتماد على مصدرين فقط ....الدايركت والفي راي سيكون جيد جدا كمحاكاه للضوء القادم من الشباك.....
    لكن يبقى الضوء المنتشر داخل الغرفه....فمهما زيدنا الضوءين السابقين....لن نحصل الا على تركز شديد للضوء (بزياده الدايركت) ....او سطوع شديد للضوء ( بزياده شده الفي راي)....وهذا ما حصل معك اخت هبه....
    يضهر من المحاولات في مشاركتك الثانيه انك زيدتي الفي راي دون الدايركت لايت...اليس كذلك.؟؟؟؟؟
    بالنسبه للضلام في زوايا الغرفه ( الجدار الذي فيه الشباك)....اتصورها ضروريه ....لقد قمت بعمل جوله في شقتي....ولاحضت انها تضهر في الواقع ايضا....لكن بنسب اقل حسب وقت النهار....وتضهر بتدرج ...(هذا في حال كانت الستائر مسدله)
    وانها تتلاشى عندما نستعمل مصدر ضوء صناعي في الغرفه في وقت النهار..( والستائر مسدله ايضا)....

بالنسبه للاقتراحات انا اتفق مع الاخ سندباد والاخت اميره.....على بركه الله
    اريد ان اذكر ملاحضه:
    اننا يجب ان نعمل موازنه اذا اردنا ان نزيد من شده الضوء لكل مصادر الاضاءه سويه....هذا ما لاحضته
    يعني ازيد الدايركت اول وارى النتيجه ثم ازيد الفي راي وارى ثم الاومني....

بعد تجاربنا المضنيه مع الفي راي اتصور ان خلاصه القول ان كل مشهد له اعداداته وبالممارسه سيكون عندنا حس لشده كل ضوء مع المتيريال والالوان في المشهد.....

انها عمليه صعبه ومرهقه ....لكني اجدها تستحق المحاوله.....انا اصبحت الان اتمتع بالفي راي.....بعد هذه الورشه ....
    هذه الورشه اعطتنا روح التحدي للفي راي ...والتعلم

مشرف قسم الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    أخى الكريم انستركتور
    أولا .... والله مش عارفه احدد لكم عقوبه فى الواقع انا اللى اتعاقبت بالحرمان منكم امس
    ثانيا .... سؤالي هو : لماذا تكرهين الاومني....بالعكس استخدامه سيعطي توزيع منطقي للاضاءه....
    ههههه بالعكس انت هتوقع بينى وبينه ليه بس بصراحه انا متغاظه لأن فى دروس كتير ومنها ملف العمل اللى بعتهلكم من قبل مش بيعتمدوا على حاجه الا الفيراى والدايركت لايت فكنت عاوزه اعرف ازاى مش أكتر ......
    ثالثا ..... يضهر من المحاولات في مشاركتك الثانيه انك زيدتي الفي راي دون الدايركت لايت...اليس كذلك.؟؟؟؟؟
    لاء :tongue: أقولك انا عملت ايه انا قللت فى الـ contrast فى قائمه indirect illumination
    ترتيب القيم المحاوله الاولى كانت 0.7 ثم 0.65 ثم 0.6
    رابعا... بالنسبه للظلام اللى فى جدار اللى فيه الشباك فعلا معاك حق انا كمان عملت زيك وكنت عاوزه أقولكم بس نسيت سورى فعلا
    بالنسبه للاقتراحات ....
    انامافهمتش انت تقصد ايه سندباد رأيه ان نكمل خامات ونصل بعمل نهائى متكامل والاميره رايها ان نكمل ونخلى تكمله الاعمال للأخر وانا رأى ان كل واحد لما يوصل للنتيجه المرضيه يعمل بقى هو مع نفسه عمل متكامل يعنى مشروع تخرج من ورشه الفيراى لإعدادات النهار :tongue: .......واللى مش هيسلم المشروع مش هيكمل معانا :frown: انا بس قصدى التطبيق بيثبت المعلومه أكتر .........

ملحوظه لا تنسى التصويت (موضوع منفصل )

صفحة 5 من 11 الأولىالأولى ... 2345678 ... الأخيرةالأخيرة