Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
التسجيل
صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 41

هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

هذا الموضوع : هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا) داخل السينما فوردي | Cinema4Dالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فى هذا الموضوع احب ان نظهر للمتعلم اكثر من طريقة لنمذجة اى اوبجكت وانه يستطيع ...

  1. #1

    الصورة الرمزية hwpa2001
    مشرف قسم الـ Cinema4D

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    الدولة
    مسلم ومصرى وأفتخر
    العمر
    50
    المشاركات
    1,181
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    معدل تقييم المستوى
    36

    Talking هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    فى هذا الموضوع احب ان نظهر للمتعلم اكثر من طريقة لنمذجة اى اوبجكت

    وانه يستطيع نمذجة اى شىء بكذا طريقة وليس طريقة واحدة

    وسأضع مثال بسيط للفكرة

    وسوف اضع شكل نحاكيه بأكثر من طريقة....بمعنى كل عضو يضع طريقة مختلفة عن العضو الاخر

    اعتقد الموضوع سهل ومفهوم ويجعلنا نشغل دماغنا شوية

    المثال الاول


    طريقتى للنمذجة هى





    يالا ورينى شطارتك وحط طريقة تانية......

    التعديل الأخير تم بواسطة hwpa2001 ; 05 / 06 / 2010 الساعة 45 : 08 PM

  2. #2

    الصورة الرمزية قمر
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2009
    المشاركات
    4,763
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    119

    رد: هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    طيب ممكن بالماكس كمان





    موضوع ممتاز أستاذ ايهاب و ألف ألف مبروك الاشراف

  3. #3
    الصورة الرمزية الرهيب sfn
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    الدولة
    في المغرب في مدينة المحمدية في العاليا دير دشمان
    العمر
    27
    المشاركات
    49
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    السلام عليكم

    والله موضوع مفيد ويستحق المتبعة ان شاء الله حكون معكم

  4. #4

    الصورة الرمزية hwpa2001
    مشرف قسم الـ Cinema4D

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    الدولة
    مسلم ومصرى وأفتخر
    العمر
    50
    المشاركات
    1,181
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    معدل تقييم المستوى
    36

    رد: هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    نورتى الموضوع استاذة قمر ....ومفيش مانع بالماكس لان طرق النمذجة واحدة مع اختلاف البرامج

    سفيان حبيبى ورينى همتك وعايزين طريقة تالتة للعمل

  5. #5

    الصورة الرمزية قمر
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2009
    المشاركات
    4,763
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    119

    رد: هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    تسلم يارب

    طريقة تالتة



    بنبتدي بـ Cylinder

    بعدين

    convert to editable poly

    و بنحدد السطح العلوي و السفلي بـ element و نعملهم delete











    بعدين بنحدد الـ border من الطرفين و نشتغل فيهم scale و move مع shift طبعا




























    و بعدين بنطبق الـ modifier اللي بيحقق نعومة الشكل turbosmooth










    و شكرا جزيلا

  6. #6

    الصورة الرمزية hwpa2001
    مشرف قسم الـ Cinema4D

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    الدولة
    مسلم ومصرى وأفتخر
    العمر
    50
    المشاركات
    1,181
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    معدل تقييم المستوى
    36

    Talking رد: هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    ممتاز استاذة قمر

    هو مفيش سينمائيين فى القسم ده؟؟ ...ولا انا الى دخلت قسم غلط !

    عامة هل من طريقة رابعة نتشاركها مع بعض؟....ام اضع اوبجكت جديد ؟

    سأنتظر يمكن سينمائى يكون معدى من هنا
    التعديل الأخير تم بواسطة hwpa2001 ; 05 / 06 / 2010 الساعة 45 : 11 PM

  7. #7

    الصورة الرمزية قمر
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2009
    المشاركات
    4,763
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    119

    رد: هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hwpa2001 مشاهدة المشاركة
    عامة هل من طريقة رابعة نتشاركها مع بعض؟....ام اضع اوبجكت جديد ؟

    لحظة لحظة استاذ ايهاب تذكرت طريقة رابعة



    نبتدي بـ Cylinder بس نختار بالـ modify عدد مناسب للـ height segments






    بعدين

    convert to editable poly و بنحرك الـ vertex لمناطق مناسبة للشكل





    و بالـ scale بنعمل المناطق البارزة للخارج و بالعكس


















    و بعدين بنطبق turbosmooth









    و شكرا

  8. #8
    الصورة الرمزية الرهيب sfn
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    الدولة
    في المغرب في مدينة المحمدية في العاليا دير دشمان
    العمر
    27
    المشاركات
    49
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    انتظروا حتى اشتري ماوس وسأطبقه بكيوب
    التعديل الأخير تم بواسطة hwpa2001 ; 06 / 06 / 2010 الساعة 33 : 01 AM

  9. #9

    الصورة الرمزية hwpa2001
    مشرف قسم الـ Cinema4D

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    الدولة
    مسلم ومصرى وأفتخر
    العمر
    50
    المشاركات
    1,181
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    معدل تقييم المستوى
    36

    رد: هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    تسلم ايديكى يااستاذة قمر ...ولكن اعتقد ان الفكرة واحدة كالتى قبلها وهى فكرة السليندر والتطبيق عليه

    فرضا انا ممكن انزل سليندر واقسمه واعمل تحديد للتقسيمات واعمل لها اكسترود....فالفكرة واحدة وهى السليندر

    سفيان فى انتظارك

  10. #10
    الصورة الرمزية الرهيب sfn
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    الدولة
    في المغرب في مدينة المحمدية في العاليا دير دشمان
    العمر
    27
    المشاركات
    49
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    ده تطبيقي وان شاء الله يكون وضح

    الفكرة من كيوب واضفت لك هيبر نربز اعتقد اسمه في المكس سموت

    هده بعض الصور




  11. #11

    الصورة الرمزية hwpa2001
    مشرف قسم الـ Cinema4D

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    الدولة
    مسلم ومصرى وأفتخر
    العمر
    50
    المشاركات
    1,181
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    معدل تقييم المستوى
    36

    رد: هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    نعم تمام ياسفيان طريقة جديدة

    اذن طبقنا الفكرة ب :-


    1- الدوائر
    2- سبلاين
    3- السليندر
    4- الكيوب


    هاه هلى يوجد خامسه ؟؟
    التعديل الأخير تم بواسطة hwpa2001 ; 06 / 06 / 2010 الساعة 35 : 11 PM

  12. #12



    الصورة الرمزية أ/مصطفى مكرم
    الإشراف العام

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    الدولة
    مصر ام الدنيا
    العمر
    35
    المشاركات
    7,500
    Thanks
    0
    Thanked 18 Times in 9 Posts
    الصور
    20
    معدل تقييم المستوى
    198

    رد: هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    الله عليك استاذ ايهاب
    اخلص بس شويه شغل عندى واجى العب معاكم
    واكيد فى طرق تانيه كتير
    سأنقطع فتره عن الانترنت الايام القادمه
    اتمنالكم التوفيق باذن الله
    لمشاهده دروس الفوتوشوب هنا
    http://vimeo.com/12822850
    لمشاهدة دروس السينما هنا
    ...http://vimeo.com/14299485
    بالتوفيق للجميع

    .................................................. .........
    اللهم اكفنى بحلالك عن حرامك واغنني بفضلك عن من سواك
    اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل
    والبخل والجبن وضلع الدين وغلبة الرجال

    ....................
    اللهم أعنا على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك
    ..............................
    ما أعظم أن تكون غائباً حاضر أفضل من ان تكون حاضراً غائب

    .................................................. ........


  13. #13
    الصورة الرمزية khaled sakr
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    الدولة
    Egypt
    العمر
    23
    المشاركات
    84
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    16

    رد: هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    ممكن نعمل circle و بعدين نحوله لEditable poly و بعدين نعمل Extrude و Scale لغاية ما نوصل للشكل و بعدين نعمل TurboSmooth






  14. #14

    الصورة الرمزية hwpa2001
    مشرف قسم الـ Cinema4D

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    الدولة
    مسلم ومصرى وأفتخر
    العمر
    50
    المشاركات
    1,181
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    معدل تقييم المستوى
    36

    رد: هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    ممتاز ياخالد فعلا فكرة هايلة للطريقة الخامسة

    ننتظر قليلا يمكن حد يمخمخ ويطلع طريقة سادسة

  15. #15
    الصورة الرمزية khaled sakr
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    الدولة
    Egypt
    العمر
    23
    المشاركات
    84
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    16

    رد: هيا نلعب .......(شغل دماغك معايا)

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hwpa2001 مشاهدة المشاركة
    ممتاز ياخالد فعلا فكرة هايلة للطريقة الخامسة

    ننتظر قليلا يمكن حد يمخمخ ويطلع طريقة سادسة
    شكراً ليك أستاذى.......مستنيين الأوبجكت الجديد


 

 
صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. مشكلة في نوع خامات مش بيقبل معايا على الفيراي
    بواسطة wushuarab في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 04 / 12 / 2012, 32 : 07 PM
  2. هيا بنا نلعب بلي ذكرياتي !!!
    بواسطة ahmedsalemxp في المنتدى عرض ونقد الأعمال | Exhibition & Criticism Designs
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 16 / 07 / 2011, 18 : 10 AM
  3. هيا نلعب 2.......(شغل دماغك معايا)
    بواسطة hwpa2001 في المنتدى السينما فوردي | Cinema4D
    مشاركات: 17
    آخر مشاركة: 23 / 01 / 2011, 21 : 03 PM
  4. مشكله عبيطه بس تفرق معايا كتير فى الماكس
    بواسطة ahmedmorsy_1979 في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 21 / 11 / 2009, 27 : 01 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
الساعة الآن 00 : 04 PM
Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2017 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Search Engine Optimization by vBSEO