Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 37

معاً لنصرة رسول الله ( صلى الله عليه وسلم )

هذا الموضوع : معاً لنصرة رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) داخل القسم الإسلامي والدينيالتابع الي قسم ملتقى الأعضاء : من وجهه نظرى شديده التواضع اننا بقينا بنضيع اوقات مهوله فى اننا ندور هيعملوا ايه تانى فينا والاساءه الجايه هتكون ...

الصورة الرمزية arch dody
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: اهانة الرسول على الفيس بوك

من وجهه نظرى شديده التواضع
    اننا بقينا بنضيع اوقات مهوله فى اننا ندور هيعملوا ايه تانى فينا والاساءه الجايه هتكون ايه

يا جماعه والله العظيم احنا الى بنعملهم قيمه وبننشرلهم الى هما بيسيؤا لينا بيه

يعنى مثلا ومع اعتذارى الشديد لكاتب الموضوع
    انا من مستخخدمى الفيسبوك ومن المولعين بيه كمان وبستفاد منه كتير جدا وبفيد ناس وبرفه عن نفسى فيه كتير

لكن والله مكنت اعرف ان فى مسابقه زى الى قال عنها الاخ الكريم مع انى فاتحه الفيس بوك 24 ساعه

يعنى لو حضرتك مقلتش عنها مكنتش انا عرفت فمكنش هيفرق معايا لانى معرفتش وكذلك زيي ملاين المسلمين ميعرفوش

الى بيحاولوا يسيؤا لينا دول ميهمهمش غير المسلمين يشوفوا الاساءه لانهم كده ولا كده مش مؤمنين بعظمه ما نؤمن به
    فمش هيفرق معاهم اصلا

لكن هما بيعملوا كده عشان ينشروا الاساءه دى وسط المسلمين ويغيظوهم بيها تخيلوا لو مثلا واحد وهو بيعمل بحث لقى سوره مسيئه او فيدو مسئ مش فى الفيس فى اى حته فعمل الى قدر عليه من الدعاء والابلاغ عن الاساءه ووقف الاساءه عنده مبعتش لكل اصحابه يشوفوها بحجه انهم يبلغوا عنها وقال لأصحابه يجماعه صلو على النبى وادعوا ربنا ينصرنا من غير ميقول السبب

كده هو عمل كل المطلوب والى يقدر عليه ووقف نشر هذه الاساءات الحقيره ممن هم احقر منها

وهما بكده هيموتوا غيظا ويبطلوا لما يلاقو مفيش فايده من الى بيعملوه

الناس دى عديمه الدين والاخلاق يسبون انبياء الله جميعا عليهم افضل الصلوات واتم السلام بل ويتعدون ذلك قبحا وفجوزنا بالتعرض لل1ات الالاهيه عز الله وجل عما يقولون
    بل والامتر من كده فى معرض فى امريكا يعرض فيه كل الاعمال التى تتعرض للأنبياء بالاساءه وللذات الالاهيه

اعوذ بالله منهم ربنا ينتقم منهم

الى اقصده
    الى يشوف اساءه فى اى حته لانها منتشره على الفيس واليوتيوب وفى مواقع كتير مخصوص برده عشانيسيؤا لينا ميعبرهاش ويدعى ربنا ينتقم ويحاول مينشرهاش ويعملها ريبورت ولو انى اظن ان ممكن يحصل حاجه نتيجه ده

الدنيا مدرسه......مديرها الزمن.....وأستاذها القدر.... وتلاميذها نحن البشر نتقابل غرباء،ونعيش أصدقاء،وإن حان موعد الفراق فلا تقل وداع بل قل..إلى اللقاء

الصورة الرمزية mohamedali2010
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    17

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة arch dody مشاهدة المشاركة
    من وجهه نظرى شديده التواضع
    اننا بقينا بنضيع اوقات مهوله فى اننا ندور هيعملوا ايه تانى فينا والاساءه الجايه هتكون ايه

يا جماعه والله العظيم احنا الى بنعملهم قيمه وبننشرلهم الى هما بيسيؤا لينا بيه

يعنى مثلا ومع اعتذارى الشديد لكاتب الموضوع
    انا من مستخخدمى الفيسبوك ومن المولعين بيه كمان وبستفاد منه كتير جدا وبفيد ناس وبرفه عن نفسى فيه كتير

لكن والله مكنت اعرف ان فى مسابقه زى الى قال عنها الاخ الكريم مع انى فاتحه الفيس بوك 24 ساعه

يعنى لو حضرتك مقلتش عنها مكنتش انا عرفت فمكنش هيفرق معايا لانى معرفتش وكذلك زيي ملاين المسلمين ميعرفوش

الى بيحاولوا يسيؤا لينا دول ميهمهمش غير المسلمين يشوفوا الاساءه لانهم كده ولا كده مش مؤمنين بعظمه ما نؤمن به
    فمش هيفرق معاهم اصلا

لكن هما بيعملوا كده عشان ينشروا الاساءه دى وسط المسلمين ويغيظوهم بيها تخيلوا لو مثلا واحد وهو بيعمل بحث لقى سوره مسيئه او فيدو مسئ مش فى الفيس فى اى حته فعمل الى قدر عليه من الدعاء والابلاغ عن الاساءه ووقف الاساءه عنده مبعتش لكل اصحابه يشوفوها بحجه انهم يبلغوا عنها وقال لأصحابه يجماعه صلو على النبى وادعوا ربنا ينصرنا من غير ميقول السبب

كده هو عمل كل المطلوب والى يقدر عليه ووقف نشر هذه الاساءات الحقيره ممن هم احقر منها

وهما بكده هيموتوا غيظا ويبطلوا لما يلاقو مفيش فايده من الى بيعملوه

الناس دى عديمه الدين والاخلاق يسبون انبياء الله جميعا عليهم افضل الصلوات واتم السلام بل ويتعدون ذلك قبحا وفجوزنا بالتعرض لل1ات الالاهيه عز الله وجل عما يقولون
    بل والامتر من كده فى معرض فى امريكا يعرض فيه كل الاعمال التى تتعرض للأنبياء بالاساءه وللذات الالاهيه

اعوذ بالله منهم ربنا ينتقم منهم

الى اقصده
    الى يشوف اساءه فى اى حته لانها منتشره على الفيس واليوتيوب وفى مواقع كتير مخصوص برده عشانيسيؤا لينا ميعبرهاش ويدعى ربنا ينتقم ويحاول مينشرهاش ويعملها ريبورت ولو انى اظن ان ممكن يحصل حاجه نتيجه ده
    بصراحة .. كلامك مقنع لدرجة لا توصف أختي الكريمة ARC DODY ومنطقي ..
    أنا عارف إن ممارستهم للإساءة لا يقصدون أن يعلم بها غير المسلمين .. لأنهم لا يؤمنون بما نؤمن به .. ويقصدون أن ينتشر وسط الملسمين .. وقد نقع في هذا الفخ بالنشر إلى مثل هذه الإساءات .. ولكن إعذريني .. هل من المنطقي أن يرى أحدنا مثل هذه الإساءات ويصمت من دون ردة فعل .. حتى ولو هايقوم بعمل report عنها .. مش بعيد اللي يعمل ال report هو اللي يتوقف .. فمش هايفيد ساعتها التقرير .. وبعدين حكاية إنه ينتشر ما بين المسلمين و بعضهم مش مشكلة لإن كل واحد مننا عنده إيمان بالله سبحانه وتعالى وإيمان بخاتم الرسل والأنبياء سيدنا محمد " صلى الله عليه وسلم " .. ويقدر ساعتها يفكر إزاي الإساءة دي تمت وإزاي نحاول نرد وندافع عن رسولنا الكريم ..

رجاءاً أختي الكريمة قراءة ذلك الحديث :
    عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( من رأى منكم منكرا فليغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ، وذلك أضعف الإيمان ) رواه مسلم

فهل كل هذه الإساءات والإهانات ليست من المنكرات التي نستطيع تغييرها بأيدينا أم سيقتصر الآمر على الصمت ...
    الرجاء مراجعة ردودي السابقة لتفهم وجهة نظري أختي الكريمة ...
    جزاكي الله كل الخير ووفقكي لما يحبه ويرضاه
    أيمن مختار
    ::: الفقير إلى الله :::
    سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد حتي ترضي ولك الحمد إذا رضيت
    ولك الحمد بعد الرضي ولك الحمد علي كل حال
    لك الحمد كالذي نقول وخيرا مما نقول

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    17

أدعوكم جميعاً للمشاركة في ورشة العمل الجديدة والتي تحت عنوان ..
    " كن مبدعاً .. في الدفاع عن نبيك "
    جزاكم الله كل الخير ووفقكم لما يحبه ويرضاه

اختي الكريمة ARC DODY أنا مستني ردك وإقناعي بوجهة نظرك وانتظر مشاركتك في الورشة ...

الصورة الرمزية أ/مصطفى مكرم
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    20

يا جماعه هو ليه احنا دايما بنتقن اسلوب الانسحاب
    طيب بدل ما نقاطع الفيس بوك
    طيب ما نعمل جروب
    ونعرفهم مين هو رسولنا الكريم سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم
    لانه كل حاجه تقدر تستخدمها فى الخير وفى الشر

انا لا افضل الانسحاب
    كفايه بقى انسحبنا كتير لحد ما حققونا ضاعت
    دافعوا بقى شويه عن نفسكم
    سأنقطع فتره عن الانترنت الايام القادمه
    اتمنالكم التوفيق باذن الله
    لمشاهده دروس الفوتوشوب هنا
    http://vimeo.com/12822850
    لمشاهدة دروس السينما هنا
    ...http://vimeo.com/14299485
    بالتوفيق للجميع

.................................................. .........
    اللهم اكفنى بحلالك عن حرامك واغنني بفضلك عن من سواك
    اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل
    والبخل والجبن وضلع الدين وغلبة الرجال

....................
    اللهم أعنا على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك
    ..............................
    ما أعظم أن تكون غائباً حاضر أفضل من ان تكون حاضراً غائب

.................................................. ........

ادارة جروب طربق الجرافيك بالفيس بوك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

فداك نفسى وابى وامى يارسول الله

الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    20

محمد - رسول الله | Facebook
    داه جروب من الجروبات اللى بقصدها
    حاولوا تتغيروا ...

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    17

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/مصطفى مكرم مشاهدة المشاركة
    يا جماعه هو ليه احنا دايما بنتقن اسلوب الانسحاب
    طيب بدل ما نقاطع الفيس بوك
    طيب ما نعمل جروب
    ونعرفهم مين هو رسولنا الكريم سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم
    لانه كل حاجه تقدر تستخدمها فى الخير وفى الشر

انا لا افضل الانسحاب
    كفايه بقى انسحبنا كتير لحد ما حققونا ضاعت
    دافعوا بقى شويه عن نفسكم
    ياااااااااااااااااااااااا ااااه .. كان فين رأيك من زمان ياأستاذ / مصطفى ..
    لا يمكن ننسحب ونسيب لهم المكان .. لازم ندافع عن رسول الله بكل ما نملك
    جزاك الله كل خير ووفقك لما يحبه ويرضاه

الصورة الرمزية arch dody
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedali2010 مشاهدة المشاركة
    بصراحة .. كلامك مقنع لدرجة لا توصف أختي الكريمة ARC DODY ومنطقي ..
    أنا عارف إن ممارستهم للإساءة لا يقصدون أن يعلم بها غير المسلمين .. لأنهم لا يؤمنون بما نؤمن به .. ويقصدون أن ينتشر وسط الملسمين .. وقد نقع في هذا الفخ بالنشر إلى مثل هذه الإساءات .. ولكن إعذريني .. هل من المنطقي أن يرى أحدنا مثل هذه الإساءات ويصمت من دون ردة فعل .. حتى ولو هايقوم بعمل report عنها .. مش بعيد اللي يعمل ال report هو اللي يتوقف .. فمش هايفيد ساعتها التقرير .. وبعدين حكاية إنه ينتشر ما بين المسلمين و بعضهم مش مشكلة لإن كل واحد مننا عنده إيمان بالله سبحانه وتعالى وإيمان بخاتم الرسل والأنبياء سيدنا محمد " صلى الله عليه وسلم " .. ويقدر ساعتها يفكر إزاي الإساءة دي تمت وإزاي نحاول نرد وندافع عن رسولنا الكريم ..

رجاءاً أختي الكريمة قراءة ذلك الحديث :
    عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( من رأى منكم منكرا فليغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ، وذلك أضعف الإيمان ) رواه مسلم

فهل كل هذه الإساءات والإهانات ليست من المنكرات التي نستطيع تغييرها بأيدينا أم سيقتصر الآمر على الصمت ...
    الرجاء مراجعة ردودي السابقة لتفهم وجهة نظري أختي الكريمة ...
    جزاكي الله كل الخير ووفقكي لما يحبه ويرضاه

شكرا لتعليقك اخى الكريم

والحديث الى حضرتك كتبته ده انا طبعا الحمد لله حفظاه وعرفاه كويس جدا

وانا معاك فى ان من راى منكم منكرا فليغيره

بس تفتكر مقاطعتنا للفيس بوك او عمل اى شئ من الى احنا بنتكلم فيه ده هيعمل ايه

نتكلم شويه بالمنطق انا لما انسخب من الفيس ولا اقول لكل اصحابى الحقوا فى جروب مسيئ وكل يروح يشوف الاساءه انا كده اساءت للنبى الكريم عليه افضل الصلوات بنفسى لانى وريت كل الناس الاساءه دى

بشكل تانى تخيل واحد بيتخانق معاك وشتمك تحب تروح تحكى لكل الناس انه شتمك وقال كذا كذا عنك ولا بيبقى نفسك ان محدشتانى فى الدنيا غيرك يكون شاف الى حصل

ده الى احنا بنعمله واحد منهم يسئ للرسول نقوم احنا ننشر الاساءه ويروح المسلمين دمهم يغلى ويشتركوا فى الجروب عشان يردوا على المسيئين وتبدا بقى شتايم والفاظ بزيئه وخناقات وفى الاخر هما يقولوا شيفين المسلمين هو ده الى علموهلهم فى دنينهم يشتموا ويعملوا

الكلام الى بقوله ده عن تجربه شخصيه كان في جروب مسيئ فأنا زى كتير من الناس دخلت عشان ارد عليهم _ وانا بعترف بخطئ الشديد فى التصرف ده_ طبعا الحمد لله انا مخرجتش عن حدود الياقه والادب وكنت برد بأحترام عليهم فى الاساءات الى بيوجهوها لينا بأثبات نفيها يعنى بس شوفت الى بيحصل فى الجروب شتائم من الطرفين وخروج عن الحدود فى الاخر احنا الخسرانين برده لاننا اتشتمنا وكمان مردناش الاساءه عن الرسول ولا خدناله حقه

والجروبات الى بتعرف الناس عن الرسول بصراحه وبكل وضوح احنا الى محتاجينها مش هما
    وخير رد على السفيه الصمت دى حكمه قلوها زمان الناس
    واحسن حاجه نرد بيها على الناس دى اننا نتمسك بدينا اكتر واكتر واننا نتبع سنه الرسول ونحى السنن الى قربت تختفى فى زمنا

لكن والله العظيم معظم الجروبات المسئه دى بتعتمد على نقط ضعف فينا احنا لعدم معرفتنا الكامله بالدين واخشى بنشرها اننا نكون بنساعد ناس على انها ترتد _ اعوذ بالله_ انا نفسى فى مره فى الجروب ده اثاروا ناس كافرين نقطه خلتنى اسبوع فكر فيها واقول مستحيل لحد موصلت للتفسير الحقيقى للموضوع لكن بجد اثارت جوايا مشاعر عجيبه والحمد لله ان ايمانى بالله وبمحمد قوى لكن انا اعرف ناس ممكن الحاجات دى تخليهم يفكروا واخرت التفكير ده ممكن تودى بيهم الى الهاويه

ولو حضرتك مش مصدقنى دور على اى جروب من الجروبات الى بتكلموا عنها وشوف هما بيسئوا ازاى للرسول لانه مش مجرد رسومات او شتائم
    لا دول بيشككوا فى الدين بأستخدام الدين نفسه ربنا يثبتنا جميعا

الخلاصه انى كنت فى فتره من الفترات بعمل زيك بالظبط يا اخى ولما كانو بيجوا يعملوا مقاطعه للفيس كنت بقاطع وببلغ عن الاساءات واقول اصحابى عشان يبلغوا هما كمان بس الحمد لله اخيرا اقتنعت ان الى بعمله ده هو الاسوء وانى لو عايزه انصر دينى يبقى اتمسك بيه وادعى ربنا ينصره مش اروح ارد عليهم لان دول زى ما ربنا وصفهم على قلوبهم اقفالها مفيش منهم فايده وانا اتناقشت مع ناس منهم قبل كده

ثم اننا كل ما ننشر اساءه هما بيعملوها حتى لو اتقفلت بيطلع فى نفس اليوم بلدها مليون

كان فى صفحه واحد ادعي فيها الالوهيه واساء لربنا جل شئنه وطبعا ايميها المسلمين على فيس ثاروا وعملو مقاطعه وهددوا انهم هيسيبوا الفيس خالص لو متقفلتش والنتيجه ايه
    الصفحه فعلا اتقفلت عشان منخرجش وفى نفس اليوم اتعمل ميت صفحه تانى بتسئ وتدعوا للألحاد وتسيئ لينا وللرسول ولله جل شأنه

وعموما ربنا يوفقنا الى ما فيه الخير وينصر الاسلام بينا ويعزنا بالاسلام ويعز الاسلام بنا ويهدى جميع شباب المسلمين

الصورة الرمزية قمر
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

نتكلم شويه بالمنطق انا لما انسخب من الفيس ولا اقول لكل اصحابى الحقوا فى جروب مسيئ وكل يروح يشوف الاساءه انا كده اساءت للنبى الكريم عليه افضل الصلوات بنفسى لانى وريت كل الناس الاساءه دى

بشكل تانى تخيل واحد بيتخانق معاك وشتمك تحب تروح تحكى لكل الناس انه شتمك وقال كذا كذا عنك ولا بيبقى نفسك ان محدشتانى فى الدنيا غيرك يكون شاف الى حصل

ده الى احنا بنعمله واحد منهم يسئ للرسول نقوم احنا ننشر الاساءه ويروح المسلمين دمهم يغلى ويشتركوا فى الجروب عشان يردوا على المسيئين وتبدا بقى شتايم والفاظ بزيئه وخناقات وفى الاخر هما يقولوا شيفين المسلمين هو ده الى علموهلهم فى دنينهم يشتموا ويعملوا

الكلام الى بقوله ده عن تجربه شخصيه كان في جروب مسيئ فأنا زى كتير من الناس دخلت عشان ارد عليهم _ وانا بعترف بخطئ الشديد فى التصرف ده_ طبعا الحمد لله انا مخرجتش عن حدود الياقه والادب وكنت برد بأحترام عليهم فى الاساءات الى بيوجهوها لينا بأثبات نفيها يعنى بس شوفت الى بيحصل فى الجروب شتائم من الطرفين وخروج عن الحدود فى الاخر احنا الخسرانين برده لاننا اتشتمنا وكمان مردناش الاساءه عن الرسول ولا خدناله حقه

واحسن حاجه نرد بيها على الناس دى اننا نتمسك بدينا اكتر واكتر واننا نتبع سنه الرسول ونحى السنن الى قربت تختفى فى زمنا

لكن والله العظيم معظم الجروبات المسئه دى بتعتمد على نقط ضعف فينا احنا لعدم معرفتنا الكامله بالدين واخشى بنشرها اننا نكون بنساعد ناس على انها ترتد _ اعوذ بالله_ انا نفسى فى مره فى الجروب ده اثاروا ناس كافرين نقطه خلتنى اسبوع فكر فيها واقول مستحيل لحد موصلت للتفسير الحقيقى للموضوع لكن بجد اثارت جوايا مشاعر عجيبه والحمد لله ان ايمانى بالله وبمحمد قوى لكن انا اعرف ناس ممكن الحاجات دى تخليهم يفكروا واخرت التفكير ده ممكن تودى بيهم الى الهاويه

ولو حضرتك مش مصدقنى دور على اى جروب من الجروبات الى بتكلموا عنها وشوف هما بيسئوا ازاى للرسول لانه مش مجرد رسومات او شتائم

الخلاصه انى كنت فى فتره من الفترات بعمل زيك بالظبط يا اخى ولما كانو بيجوا يعملوا مقاطعه للفيس كنت بقاطع وببلغ عن الاساءات واقول اصحابى عشان يبلغوا هما كمان بس الحمد لله اخيرا اقتنعت ان الى بعمله ده هو الاسوء وانى لو عايزه انصر دينى يبقى اتمسك بيه وادعى ربنا ينصره مش اروح ارد عليهم لان دول زى ما ربنا وصفهم على قلوبهم اقفالها مفيش منهم فايده وانا اتناقشت مع ناس منهم قبل كده

ثم اننا كل ما ننشر اساءه هما بيعملوها حتى لو اتقفلت بيطلع فى نفس اليوم بلدها مليون

كان فى صفحه واحد ادعي فيها الالوهيه واساء لربنا جل شئنه وطبعا ايميها المسلمين على فيس ثاروا وعملو مقاطعه وهددوا انهم هيسيبوا الفيس خالص لو متقفلتش والنتيجه ايه
    الصفحه فعلا اتقفلت عشان منخرجش وفى نفس اليوم اتعمل ميت صفحه تانى بتسئ وتدعوا للألحاد وتسيئ لينا وللرسول ولله جل شأنه

وعموما ربنا يوفقنا الى ما فيه الخير وينصر الاسلام بينا ويعزنا بالاسلام ويعز الاسلام بنا ويهدى جميع شباب المسلمين
    هلا دودي و ميرسي على كلامك
    بس أنا حابة أعلق على نقطة بس
    ان انا تخيلت نفسي لو حدا شتمني صح بتمنى ما حدا تاني يشوف هالموقف
    بس أنا انسانة عادية و ما قدمت أي شي للناس و لا للاسلام
    هالنقطة أكيد ما بتنطبق على الرسول محمد صلى الله عليه و سلم
    برأيي لازم الناس كلها تعرف و تحاول تفكر تتصرف صح يعني أكيد مو برد الشتيمة لأن معظم اللي بيشتموا على الفيس بوك مراهقين و ما حيفيد الرد بنفس الاسلوب بقصد ما حينهي الاساءة بالعكس ممكن تزيد
    لكن أنا مع ان نحاول دايما نغلق هالصفحات مهما كترت و حتا لو زادت لأن الموضوع بيتعلق بالرسول صلى الله عليه و سلم و الله يكون بالعون ياااارب
    لكن ان ما نرد و نوقف ندعي بس أنا بصراحة ما بأيد هالرأي

التعديل الأخير تم بواسطة قمر ; 29 / 06 / 2010 الساعة 30 : 11 AM

الصورة الرمزية arch dody
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

انتى ما فهمتى قصدى يا قمر

مره زمان سمعت حكمه بتقول ما شتم الا من وصل ( يعنى لو حد شتمك بس انت مسمهتش فجه حد تانى وقالك فلان شتمك وقال كذا مذا

الى وص الشتيمه ده هو الى شتمك لان سمعت الشتيمه منه هو يعنى مثلا انا حد قالى عليا حماره فجت صحبتى تقوولى فلان قال عليكى حماره ( اهو الشتيمه طلعت منها )

وعملا بالمبدأ ده يبقى سورى يعنى الى نشر الاساءه بين المسلمين هو الى اساء للرسول

بس شوفوا الفيديو ده وياريت تكملوه للاخر

الصورة الرمزية قمر
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

دودي و الله نحن بنحاول نصل لبعض
    انا فهمتك و الله بس كمان محتاجة تفهميني
    كل اللي قلتيه صح لما بيتعلق بشخص
    لكن موضوع الاساءة للرسول صلى الله عليه و سلم لما بينسكت عنها أو بنطنشها أو بنقول هالحكي طالع من ناس جاهلة هالموقف ضعيف و مو بصالح الاسلام
    لأن الرسول صلى الله عليه و سلم رمز و رابط كل المسلمين
    الناس بتنجذب للأقوى بالتصرف و نفسية الانسان ضعيفة ممكن شباب بأول عمرهم ينقادوا للصفحات المسيئة للرسول صلى الله عليه و سلم و الأيام تمر على هالحالة و لا سمح الله يصير الموضوع معتاد عليه بالمستقبل
    ايام الرسول صلى الله عليه و سلم لما كان يتعرض للأذى صح يتصرف بعقلانية أكتر لكن الصحابة عليهم الصلاة و السلام كانوا يقوموا الدنيا و ما يقعدوها

شكرا دودي

الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    20

كلامك صحيح يا دودى ومعاً لتصرة رسولنا ونبينا الحبيب صلى الله عليه وسلم
    وعذرا لصاحب الموضوع سأقوم بتغير العنوان

الصورة الرمزية arch dody
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: معاً لنصرة رسول الله ( صلى الله عليه وسلم )

صح صح
    الناس بتنجذب للأقوى والى بيدافع لكن الى احنا بنعمله ده بيضحك علينا الغرب وبس وبيقولوا علينا هبل

والله العظيم يابنتى فى بدايه الموضوع كان صفحه او صفحتين للأسائه عن الرسول عملنا مقاطعه وهيجنا الدنيا وفى كتير من قنوات الاعلام اذاعة ده
    فى خلال اقل من سنه بقى فيه ملاين الصفحات وانا لعنى الككلمه ملاين الصفحات

واى حد فيكوا يدخل الفيس ويكتب فى السرش مثلا حقيقه دين الاسلام او حاجه من هذا القبيك وشوفوا هيطلعلكوا كام الف صفحه بتشتم وتسئ لينا ولنبينا الكريم عليه افضل الصلاه والسلام

احنا الى زودنا الصفحات وفى الاخر نبص بقى احنا عملنا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا حاجه بقى شكلنا ادام العالم اصغر واضعف بكتييييييييييير

انا مبقلش نسكت بس عايزين رد بجد يبقى المفروض نحارب بقى انما هنقاطع الفيس وبعدين فى نفس يوم قفل الصفحه بيتفتح 10

فاكرين الدنمارك لما نشرت الرسومات المسيئه ايه الى حصل بعد كده كل دول اوروبا او معظمها كررت الموضوع ده ليه بقى لما المسلمين كلهم قالوا ايه ده وازاى واتضايقوا وقالو هنعمل ونسوى ومعملوش حاجه الباقى قالوا لما نغيظ فيهم احنا كمان

انا كنت متبنيه موقفكم دا جدا ولو تفتكر السنه الى فاتت انا بنفسى جبت فيديو ونشرتوا هنا وقلت للأعضاء يجماعه نروح نعمل ريبورت فيه دا بيسئ لينا وكان القرأن متغنى بيه فى الحان وموسيقى وصور فى منتهى الاساءه وقله الادب
    والله انا ندمانه دلوقتى واتمنى ربنا يغفرلى ده لانى خليت ناس سمعت واتفرجت على ده رغم ان نيتى كانت خير والله

ومره تانى اتخانقت مع احد اصدقائى بسبب برده انه كان بيقول الرأى الى انا مؤمنه بيه دلوقتى وكان ضد المقاطعه او الرد عليهم نفسهم

ومع ذلك انا مش ضدها هيا سلاح الضعيف صحيح بس اهو سلاح برده

على فكره انا قريت فتوى قبل كده بتحرم نشر او رؤيه ما يسئ للأسلام والله وان الى يعرف ان فيه فيدوا او جروب او صوره مسيئه ويروح يشوفها ولو بنيه الرد عليها دا حرااااااااااااااااااااااا ام
    ومن احد الشيوخ الكبار انا مش فكره اسمه بصراحه

اهو الفيديو يا جماعه
    انا بصراحه اقتنعت بيه
    http://www.youtube.com/watch?v=DkksBonAeQk

الصورة الرمزية arch dody
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: معاً لنصرة رسول الله ( صلى الله عليه وسلم )

كلامك صحيح يا دودى ومعاً لتصرة رسولنا ونبينا الحبيب صلى الله عليه وسلم
    وعذرا لصاحب الموضوع سأقوم بتغير العنوان
    بجد الله يكرمك يا مصطفى انا العنوان بصراحه كان مستفزنى جدا وعذرا مره تانيه اخى الكريم صاحب الموضوع

انا كنت حاسه انى هدخل اتفرج على الاساءه
    استغفر الله العظيم

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    17

شكرا لتعليقك اخى الكريم

والحديث الى حضرتك كتبته ده انا طبعا الحمد لله حفظاه وعرفاه كويس جدا

وانا معاك فى ان من راى منكم منكرا فليغيره

بس تفتكر مقاطعتنا للفيس بوك او عمل اى شئ من الى احنا بنتكلم فيه ده هيعمل ايه

في البداية .. شكراً على متابعتك المتميزة أختي الكريمة Arch dody في الرد على مشاركات الأعضاء ..
    ثم لي تعقيب على كلامك .. أنا لما حد يجي يشتمني .. ماتمناش إني ألف وأقول فلان شتمني وهزأني .. و سأقتبس رد أختي الكريمة / قمر .. إني شخص عادي مش رسول من الله ، مش نبي الرحمة ، مش سيد الأنبياء والمرسلين .. بمعني أوضح .. آه أنا ماتمناش إن حد يقول إن فلان شتمني أو شيء من هذا القبيل .. ولكن هذا نبينا ورسولنا الكريم .. وواجب علينا إننا نرد وندافع عنه .. عارفه ليه ؟!!!! لإننا مؤمنين بيه وبرسالته ... دي حاجة ..
    أنا ماقولتش نرد بسفالة وكلمات بذيئة يتبرأ منها الإسلام لا سمح الله .. لكن في ألف طريقة وطريقة نرد بيها عن رسولنا الحبيب .. في حاجة اسمها عقل ومنطق ودين .. لو استخدمنا كل دول في رد الإساءة عن رسول الله .. أكيد هايكون موقف المسلمين أحسن وأرجح ..
    أنتي قولتي إن اللي ينشر الحاجات دي .. يبقى هو اللي بيسيء للرسول .. لكن اؤكد لك .. لالالالالا .. وده لسبب بسيط لإن أصحاب الجروبات اللي بيسيئوا لرسول الله .. لو حد دخل فيها ولو بمحض الصدفة ولقى الإساءة من غير ماحد مننا يرد عليها .. بيتهيألي ممكن يدخل في قلبه شك من صدق رسالة الإسلام وسنة رسوله .. إنما لو لقى الجروب موجود فعلاً ولو دخله برضه بمحض الصدفة .. ولقى رد على الكلام اللي مكتوب والإساءات البغيضة .. أكيد حجة الإسلام هاتبقى أقوى ..
    بطريقة تانية .. لو هافترض إن غير المسلمين دخلم إلى تلك الجروبات واشتركوا فيها ولقوا الإساءة من غير رد عليها .. من قبل المسلمين !!!!!!! ... بذمتك مش ساعتها هايقولوا .... شوفتم المسلمين ..إحنا بنسيء لرسولهم .. ولم يتحرك لهم ساكناً .. وسوف يقتنعون إن عدم إعتناقهم الإسلام هو الحق ؟!!!!!!
    المناظرات لما بتنشئ .. مش بيبقى فيها رأيين .. كل رأي بيدافع بحجج وقرائن ... والمتلقى ينتظر ليعرف من هو صاحب الحجج الأقوى والمقنعة في ذات الوقت ..ثم يؤيده ....
    وبخصوص إننا لما نلاقي إساءة ننسحب ونمشي ونتركهم يسيئوا أكثر وأكثر .. اعتقد في المستقبل ستصبح الإساءة أمر عادي ... آه .. خلاص اتعودنا عليها زي الأنتي بيوتك ..
    .... ومن ناحية إني لما اعمل report فأنتي جاوبتي عليها .. ستغلق هذه الجروبات والصفحات .. ولكن ستنشئ غيرها وغيرها في ثواني .. وده ليه .. لإنهم لاقوا مجرد report هل ليس لدينا ما نقدمة من أدلة وبراهين على سماحة الدين الإسلامي .. بالمعنى البلدي .. مالاقوش حد يوقفهم عند حدهم ..
    شكراً لكي أختي الكريمة ... وعذراً على الإطالة ..
    فكلنا نسعى لما فيه الخير للإسلام والمسلمين ..
    جزاكم الله خيراً ووفقكم لما يحبه ويرضاه

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة