Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger

ارندر في الماكس كام في كام علشان اطبع علي متر في متر؟؟

هذا الموضوع : ارندر في الماكس كام في كام علشان اطبع علي متر في متر؟؟ داخل Autodesk 3D Studio Maxالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : سلام عليكم، انا شغال علي ماكس 2009 وبرندر فيراي.. انا سمعت ان في حاجه اسمها DPI بتأثر برده في الموضوع ...

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

ارندر في الماكس كام في كام علشان اطبع علي متر في متر؟؟

سلام عليكم، انا شغال علي ماكس 2009 وبرندر فيراي..
    انا سمعت ان في حاجه اسمها DPI بتأثر برده في الموضوع ياريت لو تعرف حاجه عنها فيما يتعلق بس بالريندر ياريت تقولها بس من غير تفصيل كتير لأني لقيت علي النت كلام كتير أوي عنها انا محتاج اللي يفيدني اني اعرف انا هارندر بالظبط كام في كام علي أي مقاس يجيلي.
    شكراً لحضرتك.

اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات
    بكره هايكون احسن مادام تعبت النهارده

الصورة الرمزية hmam47
    مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: ارندر في الماكس كام في كام علشان اطبع علي متر في متر؟؟

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    سأرد عليك مختصرا كلامي (كما تريد) في نقطتين.

1- (DPI) أو (Dot Per Inch)هي عدد النقاط في البوصة المربعه ويعد هذا مقياس في عالم الطباعة وكلما ارتفع عدد النقاط في البوصة كلما ارتفعت دقة الصورة.

2- بخصوص معرفة المقاس المناسب للريندر فهناك أداة يوفرها الماكس لحساب مقاسات الرندر وستجد هذه الأداة في قائمة Rendering وتسمى (Print size assistant) وهذه الأداة تساعدك على ضبط مقاس الصورة التي ستخرجها من الماكس انظر الصورة بالمرفقات وشرحها كالتالي:-
    1- من هنا تختار مقاس الورق وهذا في حالة تعاملك مع مقاس معياري (A4-A3-A2 ...... ).
    2- من هنا نختار اتجاه الطباعة على الورق.
    3- من هنا نختار وحدة القياس (ملليمتر او بوصه).
    4- من هنا نحدد دقة الصورة الطباعية ونرى هنا عدة خيارات اما لو اننا نريد عدد نقط جديد (New DPI Value) فسنضطر لكتابته تحت مقاس الصورة, قلنا سابقا الأعلى هو الافضل ولكنه الأكثر وقتا في عملية الرندر ان كنت تريد نصيحتي فاختار (72) أو (100) ولا تحاول ان تزيد عن هذه القيم وذلك لسببين الأول ان الطباعة الآن عملية رقمية وهناك طابعات تطبع الصور الرقمية بجودة عالية برغم ان الصور (100 Dpi).
    السبب الثاني انه في حالة اختارت (300) بدلا من (100) سينتج عن هذا ان الصورة ستكون اكبر بثلاث مرات على الاقل.
    5- مقاس الصورة النهائية بعد الطباعة (الطول × العرض × DPI).
    6- مقاس الصورة بالبيكسل (الوحدة التي نتعامل بها على الحاسب).
    7- نسجل مسار حفظ الصورة وقناة الالفا وذلك اذا اردنا ان تتم عملية الريندر من هذا الصندوق الحواري ولكن لن نستيطع ان نحفظ الصورة الا بامتداد (TIF).
    8- بالضغط على (Render setup) سيغلق هذه النافذة ويفتح نافذة الرندر الاعتيادية ولكنه سيقوم بتغيير مقاس الصورة الى المقاس الجديد الذي قام بحسابته ومن هنا بامانك استكمال باقي خطوات الرندر بشكل عادي.
    9- بالضغط على (Render) من هذه النافذة سيقوم بعمل رندر مباشرة ولكن بصيغة ال(TIF) كما قلت سابقا اذا اختارت هذا الاختيار يجب ان تكون قد اعددت اعدادات الرندر الاخرى قبل فتح هذه النافذة
    ارجو اني لم اطل عليكم الشرح.
    اذا كان هناك شيء غامض لا تتردد في الاستفسار عنه
    تحياتي للجميع

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

في طريقة تانية انا بستخدمها عن طريق برنامج الفوتوشوب بفتح ملف جديد من قائمة file اختار وبعد هيك بدخل من قائمة image واختار image size بيفتح نافذة فيها الطول والعرض بالسم او باي وحدة انت تختارها وما يساوي هذه الابعاد بالنسبة لوضوح الصورة بالبكسل فمثلا 100 سم *100 سم بكتبهم في الطول والعرض وهو تلقائيا يعطيني الارقام بالبكسل بكتب الارقام عندي وبروح علي الماكس افتح قائمة rendering ومن commonيوجد output size بكتب في الطول والعرض ارقام البيكسل اللي طلعت لي من الفوتو شوب واقوم بعملية الريندر وبتطلع الصورة طبعا عالية في وضوح الصورة ان شاء الله اكون افدتك

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

معلش من سرعة الكتابة نسيت اكمل الكلام في الفوتوشوب من قائمة file اختار newوبعدين باقي الكلام اللي انا كاتبه

الصورة الرمزية Doaa
    طالب بالمركز التعليمي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hmam47 مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    سأرد عليك مختصرا كلامي (كما تريد) في نقطتين.

1- (DPI) أو (Dot Per Inch)هي عدد النقاط في البوصة المربعه ويعد هذا مقياس في عالم الطباعة وكلما ارتفع عدد النقاط في البوصة كلما ارتفعت دقة الصورة.

2- بخصوص معرفة المقاس المناسب للريندر فهناك أداة يوفرها الماكس لحساب مقاسات الرندر وستجد هذه الأداة في قائمة Rendering وتسمى (Print size assistant) وهذه الأداة تساعدك على ضبط مقاس الصورة التي ستخرجها من الماكس انظر الصورة بالمرفقات وشرحها كالتالي:-
    1- من هنا تختار مقاس الورق وهذا في حالة تعاملك مع مقاس معياري (A4-A3-A2 ...... ).
    2- من هنا نختار اتجاه الطباعة على الورق.
    3- من هنا نختار وحدة القياس (ملليمتر او بوصه).
    4- من هنا نحدد دقة الصورة الطباعية ونرى هنا عدة خيارات اما لو اننا نريد عدد نقط جديد (New DPI Value) فسنضطر لكتابته تحت مقاس الصورة, قلنا سابقا الأعلى هو الافضل ولكنه الأكثر وقتا في عملية الرندر ان كنت تريد نصيحتي فاختار (72) أو (100) ولا تحاول ان تزيد عن هذه القيم وذلك لسببين الأول ان الطباعة الآن عملية رقمية وهناك طابعات تطبع الصور الرقمية بجودة عالية برغم ان الصور (100 Dpi).
    السبب الثاني انه في حالة اختارت (300) بدلا من (100) سينتج عن هذا ان الصورة ستكون اكبر بثلاث مرات على الاقل.
    5- مقاس الصورة النهائية بعد الطباعة (الطول × العرض × DPI).
    6- مقاس الصورة بالبيكسل (الوحدة التي نتعامل بها على الحاسب).
    7- نسجل مسار حفظ الصورة وقناة الالفا وذلك اذا اردنا ان تتم عملية الريندر من هذا الصندوق الحواري ولكن لن نستيطع ان نحفظ الصورة الا بامتداد (TIF).
    8- بالضغط على (Render setup) سيغلق هذه النافذة ويفتح نافذة الرندر الاعتيادية ولكنه سيقوم بتغيير مقاس الصورة الى المقاس الجديد الذي قام بحسابته ومن هنا بامانك استكمال باقي خطوات الرندر بشكل عادي.
    9- بالضغط على (Render) من هذه النافذة سيقوم بعمل رندر مباشرة ولكن بصيغة ال(TIF) كما قلت سابقا اذا اختارت هذا الاختيار يجب ان تكون قد اعددت اعدادات الرندر الاخرى قبل فتح هذه النافذة
    ارجو اني لم اطل عليكم الشرح.
    اذا كان هناك شيء غامض لا تتردد في الاستفسار عنه
    تحياتي للجميع
    بارك الله فيك اخي على الشرح

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

ايه ياجماعة كل دى ببساطة انت عايز مقاس معين بتضربه فى 114.5 وتحط الناتج فى قائمة الريندر وشكرا