Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
التسجيل
النتائج 1 إلى 15 من 15

من البوزر للماكس

هذا الموضوع : من البوزر للماكس داخل Autodesk 3D Studio Maxالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : السلام عليكم اخواني الاحبا انا لي طلب وكثير مهم وهو الطريقة اللي ممكن اخد من خلاله ملف بوزر للماكس 2009 ...

  1. #1
    الصورة الرمزية albesani
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    الدولة
    فلسطيني/الرياض
    المشاركات
    36
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    من البوزر للماكس

    السلام عليكم
    اخواني الاحبا انا لي طلب وكثير مهم وهو الطريقة اللي ممكن اخد من خلاله ملف بوزر للماكس 2009 مع الاكسات او الحركة ويا ريت تساعدوني بهالطلب لانه كثير مهم الي وبتغلب فيه كثير

    مع كل شكري وحبي

    خـــــ العمـــر ــــالد

  2. #2
    الصورة الرمزية khaled sakr
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    الدولة
    Egypt
    العمر
    23
    المشاركات
    84
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    16

    رد: من البوزر للماكس

    الموضوع ده فعلاً رخم جداً....بس الطريقه دى إن شاء الله تنفع...

    بتعمل Export OBJ عادى من الPoser من غير ما تغير الإختيارات...

    و بعدين تيجى للماكس و تعمل Import OBJ و تخلى الأعدادات زى الصوره...



    عشان تنقل أنيماشن من الPoser للMax لازم تعمل Export لكل Frame لوحدها و بعدين تستخدم الMorph فى الMax.....

  3. #3
    الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    Egypt
    العمر
    38
    المشاركات
    12,125
    Thanks
    22
    Thanked 194 Times in 127 Posts
    الصور
    18
    معدل تقييم المستوى
    50

    رد: من البوزر للماكس

    انا قمت ايضا بالرد عليك اخي الكريم في موضوع الإستفسارات حاول الا تفتح اكثر من موضوع لكي لا تشتت من يريد الرد عليك
    مقر طريق الجرافيك بالقاهرة
    7 شارع جامعة القاهرة - الدور الثالث - بميدان الجيزة
    Tel: (202)35696328 Cell: (2012)70770170 - (2011)16030067 - (2012)25134331



  4. #4


    الصورة الرمزية abdou3d
    مشرف فن التحريك - ورش عمل ومسابقات

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    Egypt
    العمر
    32
    المشاركات
    4,331
    Thanks
    0
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    الصور
    10
    معدل تقييم المستوى
    102

    رد: من البوزر للماكس

    اعتقد ان امتداد fbx هو انسب امتداد لتصدير الموديل مع الخامات و اعتقد الاضائة كمان ..

  5. #5
    الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    Egypt
    العمر
    38
    المشاركات
    12,125
    Thanks
    22
    Thanked 194 Times in 127 Posts
    الصور
    18
    معدل تقييم المستوى
    50

    رد: من البوزر للماكس

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdou3d مشاهدة المشاركة
    اعتقد ان امتداد fbx هو انسب امتداد لتصدير الموديل مع الخامات و اعتقد الاضائة كمان ..

    اهلا اخي عبده اظن المعلومه غير كامله عن هذا النوع من الأمتدادات

    هذا الامتداد الذ ذكرته هو مخصص لنقل معلومات الحركه من برنامج الي اخر علي هيئة Deformable Mesh

    بمعني انك عملت مثلا Cloth Simulation في المايا باستخدام ال ncloth مثلا وتريد ان تقوم بعمل ريندر له في الماكس فده بيكون باستخدام الأمتداد FBX

    علي فكره تقريبا في محاضرة في الماستر كلاس بتاع اوتوديسك تقريبا بتتكلم عن الأمتداد ده

  6. #6
    الصورة الرمزية khaled sakr
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    الدولة
    Egypt
    العمر
    23
    المشاركات
    84
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    16

    رد: من البوزر للماكس

    على حد علمى الPoser مينفعش يعمل Export لFBX و الله أعلم....

  7. #7
    الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    Egypt
    العمر
    38
    المشاركات
    12,125
    Thanks
    22
    Thanked 194 Times in 127 Posts
    الصور
    18
    معدل تقييم المستوى
    50

    رد: من البوزر للماكس

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled sakr مشاهدة المشاركة
    على حد علمى الPoser مينفعش يعمل Export لFBX و الله أعلم....

    يا اخي الكريم انا اجبت قبل كده في موضوع بنك الأسئلة


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة albesani مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    اخواني الاحبا انا لي طلب وكثير مهم وهو الطريقة اللي ممكن اخد من خلاله ملف بوزر للماكس 2009 مع الاكسات او الحركة ويا ريت تساعدوني بهالطلب لانه كثير مهم الي وبتغلب فيه كثير

    مع كل شكري وحبي

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اهلا اخي الكريم

    الحقيقه الموضوع ليس بالسهوله التي اراها المتوقعه كما تتخيل فلايمكنك النقل من بوزر الي ماكس موديل وماتريال وحركه كمان اكيد الموضوع فكر فيه الكثير ولاكن انا اعمل علي البوزر من الإصدار الثالث تقريبا ولايوجد اي بلاجن للنقل الكامل دائما يربطك بالتعديل داخل البوزر

    يوجد طرق كثيرة للتحايل علي الأمر ولاكن الموضوع ليس بالسهل لكي يتم الحديث عنه في سطور قليله يحتاج علي الأقل محاضرتين فيديو ليشرح عمليه النقل بشكل صحيح وسيتم نقل كل جزء علي حدي ودمجهم داخل الماكس

    http://forums.cgway.net/cg283-51/#post359665

  8. #8
    الصورة الرمزية khaled sakr
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    الدولة
    Egypt
    العمر
    23
    المشاركات
    84
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    16

    رد: من البوزر للماكس

    أعذرنى أخى الكريم لكن حضرتك مديتوش حل....أنا كنت بس بحاول أبسطها.....

  9. #9
    الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    Egypt
    العمر
    38
    المشاركات
    12,125
    Thanks
    22
    Thanked 194 Times in 127 Posts
    الصور
    18
    معدل تقييم المستوى
    50

    رد: من البوزر للماكس

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled sakr مشاهدة المشاركة
    أعذرنى أخى الكريم لكن حضرتك مديتوش حل....أنا كنت بس بحاول أبسطها.....

    انا معاك اخي الكريم

    علشان تحلها صح لازم الأتي

    اولا تعرف تخرج موديل صح وتراعي بيئة عمل كل برنامج فيهم وتعمل توافق فيوحدات القياس لآن كل برنامج فيهم له اسلوب عمل

    افضل امتداد للإخراج هو Obj وهايخرج الملف Mesh بس High Poly مع معلومات الـ Material

    هاتحتاج تعمل Optimize للميش اولا مع المحافظه علي ال UVW لكي لا تحتاج الي عمل ماتريال مره اخري

    بعد كده هاتخرج الحركه من البوزر بامتدادن XML and BVH ولمعالجتهم داخل الماكس لهم اكثر من اسلوب لكي تنقل الحركه بشكل صحيح

    علشان تنقل حركه المورف صعب الا لو عرفت تحدد كل تارجت المقابل له في الماكس وتنقل الحركه من خلال ال XML

    طبعا انا بعطي رؤس اقلام بس بتفاصيل الموضوع يحتاج الي شرح

  10. #10


    الصورة الرمزية abdou3d
    مشرف فن التحريك - ورش عمل ومسابقات

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    Egypt
    العمر
    32
    المشاركات
    4,331
    Thanks
    0
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    الصور
    10
    معدل تقييم المستوى
    102

    رد: من البوزر للماكس

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ateya3d مشاهدة المشاركة
    اهلا اخي عبده اظن المعلومه غير كامله عن هذا النوع من الأمتدادات

    هذا الامتداد الذ ذكرته هو مخصص لنقل معلومات الحركه من برنامج الي اخر علي هيئة Deformable Mesh

    بمعني انك عملت مثلا Cloth Simulation في المايا باستخدام ال ncloth مثلا وتريد ان تقوم بعمل ريندر له في الماكس فده بيكون باستخدام الأمتداد FBX

    علي فكره تقريبا في محاضرة في الماستر كلاس بتاع اوتوديسك تقريبا بتتكلم عن الأمتداد ده
    جربت استورد موديل من الموشن بلدر و فعلا الموضوع نجح معايا بدون اي مشاكل في المش او الخامات و جربت بين الماكس و المايا بس الموديل كان بدون خامات (حجرب بالخامات و شوف ايه النتيجة)

    و ده درس وجده بيتكلم عن الموضوع ده (بصراحة لم اقرأ الموضوع بعد بس واضح من العنوان انه بيتكلم عن تصدير الحركة و الاضائة و الكاميرا بين الماكس و المايا )
    Scene Conversion between 3dsmax and Maya Tutorial

    اللي اقصدة ان الامتداد ده ممكن استخدامة في تصدير اشياء كثير و الربط بين البرامج و بعضها و الامر ليس مقتصر على الحركة فقط

  11. #11
    الصورة الرمزية khaled sakr
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    الدولة
    Egypt
    العمر
    23
    المشاركات
    84
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    16

    رد: من البوزر للماكس

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ateya3d مشاهدة المشاركة
    انا معاك اخي الكريم

    علشان تحلها صح لازم الأتي

    اولا تعرف تخرج موديل صح وتراعي بيئة عمل كل برنامج فيهم وتعمل توافق فيوحدات القياس لآن كل برنامج فيهم له اسلوب عمل

    افضل امتداد للإخراج هو Obj وهايخرج الملف Mesh بس High Poly مع معلومات الـ Material

    هاتحتاج تعمل Optimize للميش اولا مع المحافظه علي ال UVW لكي لا تحتاج الي عمل ماتريال مره اخري

    بعد كده هاتخرج الحركه من البوزر بامتدادن XML and BVH ولمعالجتهم داخل الماكس لهم اكثر من اسلوب لكي تنقل الحركه بشكل صحيح

    علشان تنقل حركه المورف صعب الا لو عرفت تحدد كل تارجت المقابل له في الماكس وتنقل الحركه من خلال ال XML

    طبعا انا بعطي رؤس اقلام بس بتفاصيل الموضوع يحتاج الي شرح
    أنا فعلاً أول مره أسمع عن الطريقه دى....يا ريت لو حضرتك تعمل عنها درس و لو قصير عشان تشرحهالنا...بارك الله فيك.

  12. #12
    الصورة الرمزية albesani
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    الدولة
    فلسطيني/الرياض
    المشاركات
    36
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: من البوزر للماكس

    الف شكر وجزاكم الله خير
    فعلا احلى منتدى طريق الغرافيكس
    وشكر خاص لاخي عطية

  13. #13
    الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    Egypt
    العمر
    38
    المشاركات
    12,125
    Thanks
    22
    Thanked 194 Times in 127 Posts
    الصور
    18
    معدل تقييم المستوى
    50

    رد: من البوزر للماكس

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled sakr مشاهدة المشاركة
    أنا فعلاً أول مره أسمع عن الطريقه دى....يا ريت لو حضرتك تعمل عنها درس و لو قصير عشان تشرحهالنا...بارك الله فيك.

    بمشيئة الله تعالي اخي الكريم قريبا اقوم بعمل محاضرة عن هذا الأمر

  14. #14
    الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    Egypt
    العمر
    38
    المشاركات
    12,125
    Thanks
    22
    Thanked 194 Times in 127 Posts
    الصور
    18
    معدل تقييم المستوى
    50

    رد: من البوزر للماكس

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة albesani مشاهدة المشاركة
    الف شكر وجزاكم الله خير
    فعلا احلى منتدى طريق الغرافيكس
    وشكر خاص لاخي عطية

    اعزكم الله اخي الكريم وبارك فيك

    ونعتز بتواجدكم معنا دائما

  15. #15
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    الدولة
    السعوديه
    المشاركات
    1
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: من البوزر للماكس

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة albesani مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    اخواني الاحبا انا لي طلب وكثير مهم وهو الطريقة اللي ممكن اخد من خلاله ملف بوزر للماكس 2009 مع الاكسات او الحركة ويا ريت تساعدوني بهالطلب لانه كثير مهم الي وبتغلب فيه كثير

    مع كل شكري وحبي
    اخي الكريم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    هذا برنامج جدا سهل لنقل المجسم مع الحركة من البوزر الى الماكس و مجرب جدا رائع
    هذا الموقع يتكلم عنة
    http://designertoday.com/Reviews/Rev...imum.Pose.aspx

    مع الشكر و التقدير


 

 

المواضيع المتشابهه

  1. 350 موديل كنب للماكس
    بواسطة waleed_ali في المنتدى أدوات الماكس | 3dsMax Resources
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 30 / 10 / 2012, 33 : 10 AM
  2. تحريكي الأول عبر برنامج البوزر
    بواسطة mohammad250 في المنتدى عرض ونقد الأعمال | Exhibition & Criticism Designs
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 23 / 10 / 2011, 45 : 07 PM
  3. ازاى احصل على الهيكل العظمى من برنامج البوزر
    بواسطة Sp!deR_MaN في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 01 / 01 / 2009, 18 : 05 PM

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
الساعة الآن 07 : 09 AM
Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2017 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Search Engine Optimization by vBSEO