Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger

بصراحه الحقيقه هنا

هذا الموضوع : بصراحه الحقيقه هنا داخل المنتدى العامالتابع الي قسم ملتقى الأعضاء : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من خلال خبراتي كا اكر واحد دور علي شغل ومش لاقي بحب اطمن كل مبتدئ ...

الصورة الرمزية حمدي3dmax
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

بصراحه الحقيقه هنا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من خلال خبراتي كا اكر واحد دور علي شغل ومش لاقي

بحب اطمن كل مبتدئ ان بلاش تتعب نفسك في الماكس او تبدا بدروس لو انت ساكن في مصر انزل دور علي مكتب وادرب فيه لانك بجد هاتتعب وفي الاخر هاترجع تاني يقلك لازم تدرب

وهنا في مصر اوعي حد يضحك عليك ويقلك تخصص ومش تخصص كل ده كلام بس

بتاع المودايلنج اللي بيعمل افلام كرتون هنا بيخليك تعمل كل حاجه مودلينج خارجي علي داخلي علي موديلات وكمان الخامات معاه كده واحد

التانس او بيوصلم لتلاته بيعملم انميشن مش لشخصيه واحده لا تمسك المشهد وتخلصه كل حاجه فيها كل الاشخاص اللي عندك في المشهد تحركهم وياريت بيطلعوهم حلو

وبتاع الريندر بيشتغل اضاءه مع ريدنر ومعظمهم منتل راي وبتشتغل افتر افكت وتمنتج في الاخر

طاب ليه تتعب نفسك وفي الاخر بجد بجد انا شايف انها بتتعب الواحد عينك وايدك واعصابك وكمان ممكن تخليك تشرب سجاير في الاخر

لو عايز تكمل كمل بس هو ده الواقع اه كتير هايقول اصبر وهاتنجح بس تبقي تيجي تقلي انا نجحت بعد 6 سنين

سبحان الله والحمد لله
    رندر اي مشروع معماري في اقل وقت .للأستفسار: hamdy_sa5@yahoo.com

الصورة الرمزية mynameisyaser
    طالب بالمركز التعليمي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: بصراحه الحقيقه هنا

انا اختلف معاك اخ حمدى فى نقطة انك متتعبش نفسك فى تعلم الماكس وانزل دور على مكتب تتدرب فيه
    لان بصراحه انا اشتغلت فى اماكن كتير ومش بالطريقه اللى انت بتقول عليها
    اولا اى اعلان توظيف بيطلب خبره على الأقل سنه
    ثانيا بيطلب انط تبعتلوا cv ونماذج من شغلك
    ثالثا لو عجبوا شغلك مارنة بشغل غيرك وخبراتهم هيبعتلك للمقابله وهيتفق معاك ع الشغل والمرتب ومش هيقلك انت هتتدرب
    اساس معندكش خبره ولا شغل تفرجوا ليه يبقى هيدربك ليه هو شركه تصميم مش مركز تدريب
    وبعدين لما بيعمل اعلان بيبقى عايز ناس تيجى جاهزه تديله شغل على طول مش فاضى هو يعطل نفسه على بال ما يعلمك
    نقطه مهمه جدا لو واحد قبلك بدون خبره على اساس يعلمك وهو طبعا مش هيعلمك
    هو هيحطك فى وصط المصككين اللى شغالين معاه
    ييعلموك يميعلموكش انت وحظك
    وبعد متتعلم وتبقى زيهم هيبخسك حقك فى المرتب ولو اتكلمت هيقلك انا اللى علمتك انت جاى متعرفش حاجه
    ده حتى فى الدين الرسول علمنا ان العلم قبل الفعل
    يعنى متنفعش تصلى من غير متعرف ازاى تصلى ولا تنفع تحج من غير متعرف تحج
    مش معقول اروح احج واقول لما اروح هناك ابقى اشوف الناس اللى حواليا واعمل زيهم
    قال البخاري -رحمه الله- باب العلم قبل القول والعمل والدليل قوله تعالى: فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ فبدأ بالعلم قبل القول والعمل، الله -تعالى- أمر نبيه والأمر لجميع الأفراد فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ يعني اعلم

الصورة الرمزية Mero2x2
    مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

واضح انك محبط للغايه بس الحقيقه انك لازم تستحمل في الاول زي ما بيقلو تتبهدل يعني علشان تشتغل

بس اعرف انك لو بتطلع شغل كويس اكيد هتبقي مطلوب

الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    22
    الصور
    18

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايه الكلام الغريب ده يا حمدي

ليه الأحباط ده نظرتك خاطئه 100% وانا اقولهالك عن خبره وواقع عمل لسنييين كلامك خطاء والقاعده لا تعمم علي الكل قد تكون في بدايه مشوارك قابلت هذه الفئه ولاكن هذا لا يعني ان هذا هو اسلوب الكل

فين كلامي معاك ؟؟؟
    مقر طريق الجرافيك بالقاهرة
    7 شارع جامعة القاهرة - الدور الثالث - بميدان الجيزة
    Tel: (202)35696328 Cell: (2012)70770170 - (2011)16030067 - (2012)25134331

الصورة الرمزية ام اياد
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

ممكن يتم نقل الموضوع الى المنتدى العام كنقاش لان القسم خاص بالدروس ولا نريد توجيه هذه الشحنة المحبطة لمن يريد التعلم .
    خصوصا انها لا تنطبق على الجميع هناك من نجح في فترة قصيرة في تعلم الماكس وتحول الى مبدع فيه وهناك ايضا من وجد عمل به وهذه اخي الكريم حالة فردية فما حدث معك لم يحدث ما غيرك فلما التعميم

الصورة الرمزية م/أحمد عبد الرحمن
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

يا حمدى بلاش النظرة المحبطة دى بص أنا هاديلك مثال حصل معايا شخصيا ومن فترة لا تتجاوز الشهر
    أنا كنت فى قناة دينية ومشهورة جدا جدا وكنت رايح انا وجماعة زمايلى فيهم اللى مصمم فوتوشوب وفيهم اللى مصمم ثرى دى وكنا بنعرض أفكار كنا عاملينها للقناة دى بعينها المهم رحنا عرضنا الشغل بتاعنا على مدير البرامج فى القناة وهاتستغرب لو قلتلك انه القناة مافيهاش الا مصمم واحد فقط و6 مونتيرات ثلاثة مسائيين وثلاثة صباحيين المهم اتفرج على الشغل وقال إنه الشغل كويس بس ضعيف ومحتاج مجهود أكبر ووالله والله ماهو غرور بس احنا أدرى الناس بشغلنا إنه لا كان ضعيف ولا كان محتاج تعب أكتر لأنه فى نفس اليوم عرفنا إنه مدير البرامج ده بيتعامل مع شركة هى اللى بتصمم الفواصل للقناة وبياخد عمولة على كده . لحد كده مش مهم انما اللى يخليك تشد فى شعرك انك تلاقى الأفكار اللى انت عرضتها عليه بعدها ب 3 أسابيع بالظبط معمولة ومعروضة كفواصل للقناة بنفس طريقة العمل ونفس الفكرة لدرجة إنه حتى ماحاولش يغير أى حاجة فيها لا الالوان ولا طريقة التحريك ولا اى حاجة كأنها نسخة بالكربون . قولى انت بقى بالله عليك تعمل انت ايه ساعتها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خلاصة كلامى يا حمدى انه بعد اللى حصل ده ماجيتش قلت للناس ما تتعلموش وما تدوروش على شغل لأنه الراجل ده مش هو الناس كلها ومش النموذج اللى انا هاخده وأعممه على فئة قد يكون الناس اللى زيه بتمثل نسبة ضئيلة من الفئة دى والدليل إنى حاليا ماسك شغل لقناة اسمها قناة العرب هاتخرج للنور فى شهر 10 القادم وتضاهى قناة الجزيرة بل وأكبر .

ممكن يا حمدى تكون انت بدأت قبل ما تاخد خبرة كفاية وقبل ما تتقن العمل أكتر من كده وبعدين انت بتقول 6 سنين الست سنين دول هايصفو على سنتين بس لأنك ما تحسبش سنين الدراسة والسنيت دول صدقنى لو جيت تحسبها مش هاتصفى على سنة شغل شغل . يعنى لسه شوية كمان .

اسف لو كان فى كلامى بعض من الشدة لكن انا اضايقت جدا من نظرتك للأمور دى وربنا يوفقك يارب.

الصورة الرمزية ام اياد
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

انا كنت عمالة اقرا ردك والله استاذ احمد وبجد ادايقت جدااا من الموقف اللي حصل معاك لكن لم اتفاجئ الواحد سمع وشاف كتير جدااا وبجد مش عارفة لو كنت مكان حضرتك كنت هعمل ايه .
    وكلام حضرتك صحيح مليون في المية وانا ايضا اعطي نفسي مثل اخر انا بقالي اكثر من سنة ونصف في المنزل ولم اجد عمل حتى الان مع اني وصلت لمرحلة عتبرها الحمد لله عديت مرحلة المبتدء في الماكس وشغلي اصبح ينال استحسان الكثير وبالرغم من ده ارسلت سيفي لعشرات المكاتب ولم يطلب احد حتى عمل مقابلة او انترفيو مع العلم اني خبرتي ليست مقصورة على الجرافيك لا بل في مجال عملي العمارة وخبرتي فيها متوفرة لعملي بمكاتب سابقة لمده سبع سنوات وبالرغم من هذا الان لا اجد عمل لقرابة العامين ايضا لم اتي لافتح موضوع واقول للناس لا تتعلموا الماكس لا تتعملوا بالمكاتب فاخرتكم هتقعدوا في البيت على العكس تمام اشجع الجميع على التعلم وعلى الاحتراف وفكرة قسم المبتدئين ولا احب ذكر ذلك فنحن هنا جميعا نعمل لكن الموقف اضطرني الفكرة كانت فكرتي لحبي الشديد لجذب المزيد لتعلم هذا البرنامج الرائع واحترافه رغم اني الان لا اعمل ولم اججد عمل بعد كل هذا المجهود وكل ما دار في خاطري اني لم اجد عمل الان لان الله سبحانه وتعالى يريد ان يعطيني الافضل ويمهلني حتى اطور مهارتي لان الافضل سوف ياتي بامر الله انظر اخي الى الامور بتفائل فان ربي عند ظن عبده به كن حسن الظن وابذل مجهود اكبر وسوف تاتي النتائج مختلفة عما هيا الان ان شا ءالله .

الصورة الرمزية حمدي3dmax
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

هههههههه هو انا ولعت الموضوع كده معلش يا جماعه بس الحكايه ان انا بقلو التدريب حاجه وانه يقعد في البيت حاجه تانيه دي وجهة نظري واكيد هي غلط زي ما قلتو بس ياله الحمد لله انا ماكنتتش فاكر هاتتديقو كده بس دي كان وجهة نظر وعرفتوني انها غلط خلاص قدر الله مشاء فعل