Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
التسجيل
النتائج 1 إلى 5 من 5

::تجميع :: شاركنا باسرارك للماكس -

هذا الموضوع : ::تجميع :: شاركنا باسرارك للماكس - داخل الدورات والدروس التعليمية | 3dsMax Tutorials & Tipsالتابع الي قسم Autodesk 3D Studio Max : فلترة شاركنا باسرارك للماكس General Information · Ctrl+N In any Spinner: لإظهار الاله الحاسبة من داخل برنامج الماكس لتساعدك فى ...

  1. #1



    الصورة الرمزية امة الله
    الإشراف العام

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    الدولة
    earth
    المشاركات
    4,308
    Thanks
    0
    Thanked 3 Times in 3 Posts
    معدل تقييم المستوى
    118

    ::تجميع :: شاركنا باسرارك للماكس -

    فلترة شاركنا باسرارك للماكس





    General Information


    · Ctrl+N In any Spinner:
    لإظهار الاله الحاسبة من داخل برنامج الماكس لتساعدك فى اجراء اى عملية حسابية.

    ******

    الأمر Archive من قائمة File هوأمر خاص بتجميع كل ملفات العمل من object , material , image وكل ما قمنا باستخدامهفي ملف العمل و ضغطه إلي ملف بامتداد ZIP .

    ******

    ctrl+pageup لعملgrow
    ctrl+pagedown لعملshrink


    ******


    • إذا كنت تعمل وأخطأت لاداعي للتراجع ما عليك سوى عدم إفلات زر الماوس الأيسروالضغط في نفس الوقت على الزر الأيمن
    ******
    · عند عملية تكرار عنصر واحدبعمليةClone - Mirror - Arrayأو اي عملية مشابه
    نجد امامنا دائما ثلاثخياراتCopy - Instance - Refernce
    أناستعمال خياريInstance - Refernceيجعل حجم الملف أصغرمن أستعمالCopy
    ******
    · Alt+Q Isolation Mode:
    بالضغط علي Alt+Q تحصل علي نظام يفصل لك العنصر المختاربشكل منفصل يجعلك قادر علي التعديل عليه بشكلافضل.

    ******

    · مائة مجسم يمثلون مثلا مائةالف سجمنت اثقل في منافذ الرؤيه من مجسم واحد له مائة الف سجمنت

    ******

    عند الضغط علي right click علي ايspinner يتم تقليل القيمه التي يحتويهاالي اقل قيمه ممكنه بمعني :
    ان كان الspinner يخص transforms ستصلاليzero
    وان كانت مثلا تخص segment لنتصل الي اقل من1

    ******

    لو هناك ملف تريد اخذه من الاتوكاد لتظهره في الماكس والعمل لم ينتهيعند اخيار import سوف تضطرالى وضع الخامات كل مرة تعمل فيها import بعد تطوير العمل على الكادوللحفاظ علىاعداداتك قم باستخدام امر file link manger حيث انه سوف يقوم كل مرة تعمل فيها reload للملف بتطبيقالتغيرات الخاصة بالخامات على الملف الجديد مباشرة وهذاايضا هو خاصية اختيارية فيمكنك الغائها في حالة عدمالرغبة بها .

    ******

    نصائح وأقوال

    - تريد أن تكون فنانا من فناني الماكس؟؟؟؟
    أذا احضر ورقة رسم و قلمرصاص و أبدء . فالرسم يدربك على ملاحظة التناسب _المساحات السلبية_ تطوير الاسطح _ قيمالتضاد
    فكل تصميم عبارة عنقصة و لتجهيز البدء بهذهالقصة يجب علينا تحضير شيئ يسمى ألواح القصة ( كروكي)
    أرسم مشروعك على ورقة قبلالبدء يتصميمه على الكمبيوتر و ذلك لتغذي مخيلتك لتبدع ........
    - ان القدرة على انجاز التصميم المسبقللأنتاج منخلال (المخطات البيانية_ الخربشات_ النحت_ بالمعجون _التصيير الأولي )و غير ذلك من الوسائل هو أمرجوهري و أساسي . دون هذه القدرة سوف يطوف الفنان كثيرا بحثا عن مكانللعمل. التصميم المسبق يؤدي أيضا الى انشاء لغة مشتركة بينك و بينالمدير الفنيوالمنتج و الزبون,لهاذا السبب يرغب هؤلاءالناس المهمون في التعامل مع فنان ماكس قادر على وضعالرسوم التخطيطية الاولية للعمل.......

    - " كل منحنى و كل خط ينبغي أن يكون له معني خاص ولا يمكن أن يكون وجوده اعتباطيا "
    Frank Lloyd Wright مصمم
    و يمكن تعريف كلمة اعتباطي على النحوالتالي : موجود بالصدفة_ نزوي_أو مزاجي _ لا تحكمه الضرورة أو السبب أو المبدء ..........
    - " الفنانون و محركوا الصور يجب أن يتملكوا معرفة أولية مسبقة بالواقعالمادي والأشياء . بما هي أشياء ملموسة و مرئية و مسموعةلكي يستطيعوا تبين ما هي تلك الأشياء و طبيعة المشاعر التيتثيرها ضمن العملالفني"
    John Dijkstra . متخصص و مبدع في مجال التاثيراتالبصرية. مجلة 3D Magazina كانون الثاني (يناير) 2000
    فمعرفتنا القوية بخيارات Material Editor هي بمثابة ورقة بيضاء جاهزةلنكتب عليهاالقصة الحقيقية للخامة التي تحضرها عينيالفنان المدربة من العالم الخارجي الحقيقيالمحيطبه .......
    - " لا تكبت الهامك أو مخيلتك و لا تصبح عبدا للنموذج'' Van gogh رسام عالمي
    دع مخيلتك تملي النتيجةالنهائية التي تسعى وراءها و استخدم معرفتك بالمبادئ التيتعمل على أساسها الأدوات لاستغلال تلك الأدوات و تطويعها لحاجاتك الفنية

    ******

    في ناس كتير بيعملوا شغل جامد جدا بسبيبوظوه بسبب اهمالهم في بعض الحاجت البسيطة زي مثلازاوية الكاميرا ودي اكتر حاجة بلاقي كتير جدا بيعمل شغل جميييل ولكنزاوية الكاميرا اللي حاططها سيئة بتضيع كتير من التفاصيلو تاني شئ الماتريال احيانا بيطبقوا الماتريال دون تعديلمقاستها لتحاكي الواقع فتبهدل المجهود والخ الخ
    .... ودي حاجات بسيطة جدا اذا كان المودلينج بياخد يوم اواتنين الحاجات البسيطة دي مشهتاخد اكتر من نص ساعة اوساعة فحرام تضيع مجهودك في ايام كتير علشان مجهود بسيط
    زي اللي طبخ طبخة ب 100 جنية ورماها علشان كسل يجيب ملح بربع جنية .. اسف على لغتي العامية ولكني حبيت اوصل خاطرتي ببساطةوطبع الكلام ده لاخواني الكسلانيين امثالي مش المحترفينامثالكم.... وشكرا

    ******

    ان اللي اخترعوا الماكسقالوا ( no one can catch max ) يعني لا احد يستطيع التحكم الكامل فيالماكس يعني مهما وصلت فيه من درجة احتراف افتكر دايما انك لسه ماوصلتش لخباياه وان اللي انت ممكن تعمله بطريقة معينةممكن اي حد تاني ينفذه بنفس الكفاءة بطريقة تانية لانالماكس برنامج مرن جدا زي العجينة.

    ******
    Tip 1

    Did you know that "architectural materials" and "self illuminated" materials are light emitting (for Mental Ray & Vray) ? If you apply them on a box you will get a similar effect as a "photometric area light" or a "Vray light".

    Tip 2

    Try to use always soft shadows in your renderings if possible. Hard shadows are looking always very fake. In "Mr Omni/Spot" scale the size of the light in the area light parameters (mental ray).



    In Mental Ray you have to use the "RAYTRACED shadows" !



    In Vray enable in the Omni/Spot the "area shadow" and scale the size of the light. Soft shadows will take more render time !

    Tip 3

    To have perfect shadows it is necessary to create all objects with real dimensions.

    Tip 4

    How to decrease render time for test-renderings:



    a) The main setting to decrease the render time is the image size. Normally I use 150x112 pixels as size. It is too small to see the object's details but it’s perfect to understand the light conditions.



    b) Lower the Shadow quality !



    c) Reduce the polygon number of the objects (try to use the optimize modifier if you don't have any mesh smooth modifier on the objects)!



    d) Reduce the photon number or/and the "sample" settings in the render engines. Vray/MentalRay/Brazil RS/FinalRender/ etc.



    e) Be careful with the amount of lights (too many lights will make the rendering very slow)!

    Tip 5

    Do not use editable MESH but ALWAYS editable "POLY".



    Editable Poly is optimized for advanced modeling , creates less errors than editable mesh and has many more settings than editable mesh.



    If you were working on a object with editable mesh , you can without problems convert it into an editable Poly object.



    Instead to mesh smooth a box, use from the "extended primitives" a "chamfer box"... the result is the same, but the chamfer box" has less polygons !

    Tip 7

    Sometimes all your Vertexes disappear during modeling of an object. To fix this bug try this options:



    a) Convert your object again to an editable poly.

    b) Convert your object to an editable mesh and then to an editable poly.

    c) Save the file, Exit from 3Ds max and open again the file.

    d) Save the file, Exit from 3Ds max and merge the object in a new file.

    Tip 8

    The best light to create Highlights is the Omni light (or MR Omni).

    Tip 9

    Do not use "area shadows" in Mental Ray, they are very slow and not optimized for Mental Ray.



    The best/fastest result is visible when you use Raytrace shadows.



    If you are working with the "light-tracer" than you can use "area shadows". The result is the same as in MentalRay with Raytrace shadows.

    Tip 10

    (For beginners) When you are working sometimes you can't anymore move your object.



    Probably you have pressed the key X. Press again X to enable the move tool (GIZMO).



    Similar problem: You can select only one object, all other objects can't be selected anymore: probably you have pressed SPACE and locked the object. Press again SPACE to unlock it.



    Tip 11

    When you create a "loft" object it can happen that the end or beginning of the object has an error.



    To fix the problem you should choose "CORNER" vertex on the first and last vertex of your spline.

    Tip 12

    Download ALWAYS the last service-pack for your 3Ds Max version. It will fix important bugs.

    Tip 13

    There can be only 2 mistakes when your extruded (spline + extrude modifier) object has an error:



    a) you have overlapping segments in your spline.



    b) the shape is not closed-check where you did not weld the vertexes.

    Tip 14

    If you use splines to create shapes, try to use a very small number of vertexes.



    If you convert the vertexes in smooth/bezier/bezier-corner you can create very organic and round shapes without a too high number of vertexes (same tip for loft in deformations-scale-panel).

    Tip 15

    If your interface/panel disappeared you have this options to fix the problem:



    a.) Maybe You are in the "expert" mode...press CTR+x...

    b.) Customize > Customize User Interface > Toolbars Tab > Reset!

    c.) "Start" button on windows > Autodesk > 3Ds Max > change graphics mode !

    d.) There should be a 3dsmax.ini file in ur max folder...delete it and start 3Ds Max again...

    e.) Customize > load custom UI scheme.

    ******


    كيفية عمل خامة الستائر



    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟

    ******


    صنع خامة زجاج يمكن من خلالها تمريرالضوء


    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟





    Viewport


    · للتحكم بالدوران ( الالتفاف)بشكل سريع في الفيو بورت حول المشروع أوالمجسم
    اضغط Alt + mouse scroll وابدأ بتحريكالماوس

    والأفضل اختيار احد الأجسام الموجودةليكون مركز للدوران

    · للعمل فى موديل معقد بسهولةتعامل معه منداخلOthergraphic View port.

    · لتحسين اداءالماكس ممكن تعمل disable لأي viewport لو مش محتاجه بأنك تدوس d.


    Zooming


    · Alt + Ctrl + mouse scroll
    لعمل زووم اكتر على المجسمداخل اى نافذة بشكل سريع.

    ******
    · عندما تريد عمل زوووم لاوبجكت في اي منفذ
    قم بالضغط على+ ctrl+alt+ اسكلورالكرة الموجودة في المواس مع التحريك بالماوس الى الامام او الخلفللتقريبوالتبعيد ...

    ******




    Rendring


    · لا يفضل اخراجrender Sequenceمن خلالvray frame Bufferيفضل اخراج المشهد بنافذة الماكسالعادية.
    · افضل ظهورلمابvray Skyيتم من خلالvray Sun Light
    يتم عملfake GIعن طريقvray Dirt map.


    • لعمل ريندير لعدة مشاهد بشكل متتابع (متتالي)


    ??????????????
    ******

    · فىالVray......ممكن تعمل Save للIrradiance Map أو الPhoton Map أو الLight Map الخاصة بالIndirect Illumination و تستخدمهم بعد كده فى الRender عشان يبقى أسرع (ميقعدشيحسب الIndirect Illumination كل مره)
    ملحوظه: لا يمكن عمل ذلك مع ال Brute force Map.


    أحسن GI Engine تستخدمه مع الطريقه دى Irradiance فى الPrimary Bounces لواقعيتها و Light Cache فى ال Secondary لسرعتها.





    Camera


    · Ctrl + f6

    لانشاء الكاميرا في الوضع الذيأنت اخترته من خلال رؤيةPerspective في الماكس.

    ******


    • إذا قمت بالضغط علي الأمر Control + C هذا الأمر الخاص بحفظ منظر العرض الحالي داخل.Camera


    Move


    · إذا لاقيت أسهم التحريك Move صغيرة ومش قادر تمسكها علشان تحركالمجسم إضغط ( + ) منالكيبورد للتكبير.
    وإذا كانت كبيرة ومشوشرة عليك وعايز تصغرها إضغط ( - ) من الكيبورد

    Editpoly


    · لو شغال Editpoly بمجسم ومختار Polygon او اكثر.. shift + بالماوس تدوس علىعلامةال Edge يختار اضلاع البوليجون والعكس..

    عشان تتحرك بال snap Toggel علىنقاط المجسم اللى شغالعليه..
    Right click on snap toggel select VERTEX.. than active the snap toggel by click on it



    · موضوع التحرك على نقاطالمجسم
    ويمكن الإستعاضة عن هذه الحركة بضغطة يمين ثم من القائمة convert to edge
    لما تيجي تشتغلعلى أي أمر تعديل به شجرة إمتدادات أو مستويات أسفله ... مثلا edit poly يحتوي علىvertex ,border , edge , polygon , element يمكنك التنقل بين هذه المستويات بسهولة عن طريق الكيبورد ,,, وذلكبالضغط على 1 أو 2 أو 3 أو 4 أو 5على حسب عدد المستويات التي أسفلها .. والصورة توضحأكثر



    • عند تحويلالمجسم لإديت بولى ..
      اسهلطريقه لعمل نافذه فى حائط اختيار البوليجون المحدد لحدود النافذه منالجهتين ثم اختيار امر بريدج .. يقوم بفتح النافذه ولحامالجوانب الداخليه

    نفس الأمرايضا يستخدم عند لحام منتطقتين مثلا فوق الباب فى الحائطاذا كانت الجهتين مفتوحتين تختار البوليجون الخاص بكل جنب ثم بريدجيقوم باللحام فورا

    ******


    · in polygon edge suboject mode

    alt+r select ring

    alt+l select loop


    ******

    · ctrl+back space
    to remove vertex or edge without affect on polygon

    ******

    · عند أختيار Edge ثم الضغط على ctrl + Back Space يقوم بحذف هذا ال Edge ويقوم أيضاً بحذف نقاط الفيرتكس المرتبطة به.

    ******
    في حالة عندك جسم معين وعامل له edit polt وقد اخترت بوليجونات معينة منه واعطيتها رقم اي دي معين وتريد ان تعطي باقي البوليجونات من الجسم لاقم اي دي ثاني مجردتضغط
    ctri+I سوف يقوم بعكس الاختيار ويتركالبوليجونات المختارة ويختارالبوليجونات المتبقية منالجسم



    Line


    · لتكبير حجم الفيو لنتمكن من الرسم باللاين

    عند رسم line كانت تواجهني مشكلة وهي صغر منطقةالرسم فلنفرض مثلا اننا نريد ان نرسم line طويلة جدا لكن النافذة front مثلا او غيرها صغيرة ونضطر عندهاالى عمل zoom للوراءثم zoom الى الامام فيمنطقة فارغة ثم نكمل الرسم مع العلم ان line هي عبارة segment متلاصقة وفي كثير من الاحياننفشل في هذه العملية ونعيد من جديد اونرسم line جديدة بدءا باخر نقطة توقفنا فيها.
    لكن الحل كان سهل جدا ولم اتفطن له الا قبل ايام وهو:
    رسم line بصفة عادية واذالم تكفي منطقة الرسم نوجه الفارة الى الاتجاه الذي نريدان نرسم فيه ونضغط على حرف I في لوحة المفاتيح ستنتقل الرؤيا تلقائياثم نكمل الرسم عادي ونتحصل على line واحدة بدل العديد منها وهي مهمة في امر extrude مثلا.
    اى حرف I يظهر باقي الشاشه عندرسم line
    او علي شكل 2d

    ******



    · اذا كنت ترسم ب line واردت التراجع عن اخر نقطة وضعتهاتضغط على backspace منلوحة المفاتيح ثم تكمل رسم line

    ******

    ctrl +sتستخدم لاخفاء الخطوط المستورده منالاتوكاد
    ctrl+gتستخدم لاخفاء العناصر المعمول الها اكسترود او اي شي وابقاء الخطوطفقط
    وهاي يستفاد منها اكترشيء عند رسم لين فوقلين باستخدام الاوسناب فيجب استخدام هاد الامر وعند الانتهاءالكبس على نفس الامر



    Keyboard الاختصارات خلال




    لإظهار الواير فرايمللمجسمF3 >


    لتكبير الكلZ >


    في حالةالمشهد وصل لأقصى درجة زووم في البورت وعايز أعمل زوومتاني على العنصر بشكل افضل ....


    لإستعادة وضع المنظورفي البورتP >

    ******




    للتنقلبينمساقطالفيوبورتV >




    ******

    الأسهم في الكيبورد تحرك المجسم في حالاختيار الـ Walk through منال Navigation Controllers
    وبدون ذلك لن يكون الامرصحيحا
    المشهد ككل يتحرك وليس المجسم في نافذة perspective

    ******

    للرندرالسريع shift + q >


    لتكبير النافذة التي تعملعليهalt + w >



    ******


    Ctrl+x > toggle expert mode on/off
    alt+x > with a selected object toggle see through mode
    O >toggle adaptive mode


    ******

    هذه المعلومه ستكتشف من خلالها جميع اختصاراتالماكس بشكل كلي
    وغير ذلك تستطيع انشاء اختصاراتك بنفسك
    اتبعالخطوات:

    من قوائم الماكس العلوية
    customize > coustomize user interface
    ثم ستجد امامك الاختصارات
    ومن خلال hotkey تضيف اختصاراتك او تعدلعليها
    ******

    إدا أردت مثلاأنترفع جسم أو شكل أو أي شيء لمستوى معين بشكل آخرفاتبع الخطوات الآتية:
    أنظر الصورة التوضيحية
    http://




    http://
    http://
    ******
    ممكن اخفاءCommand Panelواظهارهامرة اخرى عن طريق الضغط فى اىمنطقة فارغة داخل منطقة الاوامر الموجودة اعلى الماكسrMouse Button + Command Panel
    ******

    Ctrl + mouse right click
    Alt + mouse right click

    Shift + Alt + mouse right click
    Ctrl + Alt + mouse right click

    وشوفالقوائم

    ******




    • alt+w لتكبير نافذة العمل
    • alt+x لجعلالجسم المختارشفافا
    f2 لجعل البوليقونات عند الضغط عليهاتبدوا شفافة

    ******
    مشاركة

    بالضغط علي حرف W بالكيبورد ينقلك للأمر Move
    بالضغط علي حرف E بالكيبورد ينقلكللأمر Rotate
    بالضغط علي حرف R بالكيبورد ينقلك للأمر Scale
    إذا قمت بإختيار Object وقمت بالضغط علي الأمر Alt + X يجعل الأبجيكت شفاف (See Through) .
    بالضغط علي Alt + z ينقلكعليالأمرZoom 89
    ******

    للتحكم بالاسهم عبر الكيبورد
    W = الاسهم للتحرك Move
    E = للدوران
    R = للتكبير
    اسف هذه بالكيبورد الفرنسي


    • الـ (+) والـ (-)لتكبير اوتصغير اسهم الحركة ودائرة الدوران وايقونةالمقياس


    ******


    Q selection
    W move
    E rotate
    R scale
    H select by name


    ******
    • المعلومه بتاعتى خاصهبالماكس 2009 ،2010

      لاظهار و اخفاء Navigation Wheelاضغط على
    Shift + W فى اىفيوبورت.


    ******
    • الضغط علي aيشغل أو يلغي ال angle snap
    • لمعرفة حجم الصورة اللي هيظهر في الريندر shift + f


    • الضغط علي الspace بيعمل lock للشئ المختار (يعني لودوست في مكان فاضيهيفضل مختار نفس الشئ).


    • لتشغيل و ايقاف الاضاءةالافتراضية ctrl + L


    • لاظهار أو اخفاء الاقواسحول الشئ المختار J


    • alt – xتجعل المجسمشفاف

    ******
    · زرار F2 لإظهار البوليجون المختار أحمروراوية
    زيالصور

    ???????????????
    بالضغط على F2تبقى كده
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ******

    · بحرف g من لوحة المفاتيح تستطيع اظهار واخفاءالشبكة grid من منفذ الرؤيةاللي انت فيه
    · alt + w لتكبير المنفذ اللي انت فيه
    · ctrl + x لزيادة التكبير للمنفذ االي انت فيه (نزع القوائم)
    · وللانتقال بين نوافذ الرؤيةدون الرجوع للحالة الاولى قم بالضغط على الاختصارالمناسب

    p ; perspectiv
    f: front
    t: top
    L; left view port


    ******

    اسهل طريقه لعمل تكرار لمجسم حول مجسم اخر

    مثال : كرسى تقوم بتكرارهحول ترابيزه.. تختارالإفيكت بيفوت الخاصبالكرسى

    ..ثم تختار align للبيفوت على الترابيزه فى المنتصف.. ثم تلغىتفعيل الإفيكت بيفوت
    .. ثم تختارالكرسى وامر روتات ثم شيفت اثناء الدوران لعمل التكرارحول الترابيزه
    3- يراعى عندعمل المشهد التقليل من السيجمنت للتقليل من وقتالريندر
    فمثلا عند رسم بلان نقوم بالغاءالتقسياتالداخليه له اذا لمنحتاجها
    وكذلك عندر رسم بوكس وعند رسم سليندر نلغى التقسيمات الطوليه والداخليه ونكتفى بالجوانب فقط التى عادة تبداء ب 18














    حتى المشاركة.. رقم 91

    التعديل الأخير تم بواسطة امة الله ; 08 / 08 / 2010 الساعة 48 : 01 AM
    علمت أن رزقى لا يأخذة غيرى فاطمأن قلبى
    و
    علمت أن عملى لا يقوم به غيرى فاشتغلت به وحدى
    و
    علمت أن الله مطلع على فاستحييت ان يرانى على معصية
    و
    علمت أن الموت ينتظرنى فأعددت الزاد للقاء ربى


  2. #2



    الصورة الرمزية امة الله
    الإشراف العام

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    الدولة
    earth
    المشاركات
    4,308
    Thanks
    0
    Thanked 3 Times in 3 Posts
    معدل تقييم المستوى
    118

    رد: ::تجميع :: شاركنا باسرارك للماكس -

    السلام عليكم اخوتى الاحبة فى الله

    تم ترتيب وتنظيم موضوع اسرار الماكس للاستفادة منها خاصة للمبتدئين

    سيتم اضافة الجديد بصفة دورية ان شاء الله

    وتم غلق الموضوع لتفادىالتشتت

    ومن يرغب فى اضافة اى معلومة جديدة سيكون بموضوع


    فى امان الله

  3. #3



    الصورة الرمزية امة الله
    الإشراف العام

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    الدولة
    earth
    المشاركات
    4,308
    Thanks
    0
    Thanked 3 Times in 3 Posts
    معدل تقييم المستوى
    118

    رد: ::تجميع :: شاركنا باسرارك للماكس -

    ملف مجمع بصيغة البى دى اف بواسطة الاخ الغالى mwafy
    جزاة الله عنا الخير كلة


  4. #4

    الصورة الرمزية م/محمد المعداوى
    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    مدينة الخبر - المنطقه الشرقيه
    المشاركات
    3,923
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    105

    رد: ::تجميع :: شاركنا باسرارك للماكس -

    بارك الله فيكى شيرين
    تجميعه مميزه جدا
    أحسنتى اختى الغاليه
    بارك الله فيكى وكل عام وانتى بألف خير

  5. #5
    الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    Egypt
    العمر
    38
    المشاركات
    12,125
    Thanks
    22
    Thanked 194 Times in 127 Posts
    الصور
    18
    معدل تقييم المستوى
    50

    رد: ::تجميع :: شاركنا باسرارك للماكس -

    اعزكم الله اختنا الكريمه يبدوا ان هذا الموضوع سقط سهوا من هذا العدد فليكن اول مواضيع العدد الخامس بمشيئة الله تعالي

    مقر طريق الجرافيك بالقاهرة
    7 شارع جامعة القاهرة - الدور الثالث - بميدان الجيزة
    Tel: (202)35696328 Cell: (2012)70770170 - (2011)16030067 - (2012)25134331



 

 

المواضيع المتشابهه

  1. [سلسلة تعليمية]: شاركنا باسرارك للماكس - Share your 3dsmax Secrets
    بواسطة ateya3d في المنتدى الدورات والدروس التعليمية | 3dsMax Tutorials & Tips
    مشاركات: 139
    آخر مشاركة: 17 / 09 / 2013, 31 : 04 PM
  2. شاركنا .... كنت فين وبقيت فين
    بواسطة ام اياد في المنتدى المنتدى العام
    مشاركات: 18
    آخر مشاركة: 27 / 02 / 2012, 17 : 02 PM
  3. استفسار بشان تجميع جهاز للماكس
    بواسطة ma-7med في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 18 / 10 / 2011, 49 : 12 AM
  4. شاركنا الإبداع
    بواسطة mohamedali2010 في المنتدى الفوتوشوب | Adobe PhotoShop
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 21 / 11 / 2010, 14 : 08 AM
  5. شاركنا أفكارك
    بواسطة قمر في المنتدى المنتدى العام
    مشاركات: 15
    آخر مشاركة: 22 / 08 / 2009, 04 : 03 AM

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
الساعة الآن 50 : 08 PM
Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2017 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Search Engine Optimization by vBSEO