Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
صفحة 2 من 6 الأولىالأولى 12345 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 85

ماذا تفعل لو كنت مكاني

هذا الموضوع : ماذا تفعل لو كنت مكاني داخل المنتدى العامالتابع الي قسم ملتقى الأعضاء : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد دراج هقول على أصعب موقف حصلى ويعتبر غير حاجات فى مستقبلى لكن الحمد لله ربنا ...

الصورة الرمزية مسلمة
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: ماذا تفعل لو كنت مكاني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد دراج مشاهدة المشاركة
    هقول على أصعب موقف حصلى ويعتبر غير حاجات فى مستقبلى لكن الحمد لله ربنا ستر

لما دخلت كلية الهندسة جامعة طنطا كان هدفى انى أكون متفوق وأكون معيد ....... وهكذا لحد ما أكون دكتور جامعى متفوق أنا كنت بحب الرياضيات جدا جدا لأبعد حد وكذلك الفيزياء والميكانيكا والمواد الجميلة دى وكان هدفى انى ان شاء الله أدخل قسم كهرباء علشان الحمد لله مستوايا متميز فى المواد اللى قلت عليها دلوقتى المهم فى السنة الأولى فى الكلية ( اسمها اعدادى ) دى اللى بتأهلنى أدخل أى قسم بعد كده على حسب التقدير فى السنة دى وفى النصف الأول من اعدادى هندسة الحمد لله كنت متفوق فى دراستى بشكل يقربنى من هدفى ومر دراسة النصف الأول وجه وقت الامتحانات وكانت أول ماده هى رياضيات وكنت فرحان جدا والحمد لله كنت مذاكر لدرجة انى مش لاقى حاجه محتاجه مراجعة حتى زهقت من كتر المراجعة صحيت يوم الامتحان الصبح بدرى وقلت أروح الكلية بدرى أقعد فى أى مكان هادى وأشم هواء نظيف على أما يقرب ميعاد الامتحان وأنا كنت متشوق لدخول الامتحان بجد المهم وأنا بتمشى علشان أوصل موقف السيارات علشان أركب وأروح الكلية عديت على محطة القطار فجائتنى فكرة انى أركب القطار بدل الميكروباص وأهو أنا بتمشى ولسه بدرى على الامتحان فروحت محطة القطار ودى أول مرة هركب قطار علشان أروح الكلية أنا كنت عارف ان كل القطارات اللى رايحه مصر لازم بتقف فى محطة طنطا ودى المحطة اللى هنزل فيها المهم ركبت القطار ومشى وبعد شويه لقيت معالم طنطا بتظهر شويه بشويه فقمت علشان أجهز نفسى للنزول وانتظر ان القطار يدخل محطة طنطا مايدخلش انتظر انه يهدى حتى مش بيهدى وشويه شويه لقيت معالم طنطا بنعديها شويه بشويه والقطار ماشى بسرعته عادى بصراحة قلبى وقتها تقدروا تقولوا مش حاسس بيه فسألت واحد جنبى بهدوء كده علشان كنت حاسس انه هيصدمنى بالجواب فقلتله هو القطار ده مش عدى على طنطا قالى أيوه فقلتله هو ماوفقش فيها ليه قالى القطار ده هو القطار الوحيد اللى بيروح مصر مباشرة من غير مايقف فى أى محطة بصراحة مش عارف أوصفلكم أنا ايه اللى حصلى وقتها حسيت انى أكيد بحلم وهصحى دلوقتى من الحلم أكيد ده حلم مش حقيقة وانتظر انى أصحى من الحلم مش بصحى لأنى مش نايم أنا فعلا صاحى والموقف ده حقيقى وقتها حسيت ان الدم اللى بيجرى فى عروقى وقف ومش حاسس بأى حاجه وأطرافى كلها بترتعش ومش حاسس بنفسى قعدت وحاولت أغمض عينى علشان أركز شويه مش عارف فكرت انى أنط من القطار مش قادر أتصور ان كل أحلامى بتتحطم قدامى وفعلا قربت من باب القطار لكن من سرعة القطار وأنا شايف الأرض خفت ورجعت وقعدت على الكرسى وبجد حسيت انى ميت ولما وصلت محطة مصر نزلت وجريت أشوف أى سيارة رايحه طنطا من رمسيس روحت لقيت السور الحديدى اللى من فترة شغالين فيه علشان يحددوا ميدان رمسيس لقيتهم انتهوا من انشاء السور وأنا لازم أعدى السور ده وممنوع حد ينط من فوق السور مش زى دلوقتى بينطوا عادى فكان لازم انى أمشى مسافة طويلة علشان أعدى السور ودى حاجه تانيه كانت بتأخرنى المهم وصلت لميكروباص رايح طنطا لقيته محتاج واحد ركبت معاه ووصلت طنطا نزلت وركبت تاكسى علشان أروح الكلية مشينا بالتاكى 30 متر بالظبط وبعدها عطل نزل السواق صلحه بسرعة ومشينا تانى وقبل مانوصل للكلية بحوالى 700 وقف التاكسى تانى وعطل فحاسبت الراجل ونزلت جرى وصلت الكلية قبل ما يخلص وقت الامتحان بنصف ساعة الامتحان كان 3 ساعات مضت منه ساعتين ونصف وتبقى نصف ساعة وأخرونى كمان 10 دقائق على أما قابلت رئيس الكنترول وقلتله اللى حصل ولما جتلى ورقة الامتحان كان باقى 20 دقيقة فقط كنت بحل الامتحان زى المجنون وانتهى الامتحان وأنا أصيبت بحالة من الاكتئاب وقررت انى مش داخل الامتحانات تانى ومش هكمل دراستى ورجعت البيت حكيتلهم على اللى حصل ودخلت غرفتى وقفلت على نفسى ونمت وقلت لأهلى مفيش حد يكلمنى ولا يخبط على غرفتى تانى يوم أختى الكبيرة قعدت معايه كلمتنى شويه علشان تقنعنى انى أدخل باقى المواد علشان تانى الامتحان كان بعدها بيوم المهم أختى تقنعنى وأنا مش مقتنع تمام لأن عقلى تقدروا تقولوا مش موجود كنت بقول لأختى أنا حاسس ان دماغى فاضى حاسس ان مفيش فى ذهنى أى حاجه تمت للدراسة بصلة مش فاكر أى حاجه من اللى كنت ذاكرتها كل حاجه اتمسحت المهم بعد نقاش مع أختى قلتلها خلاص ماشى علشان أريح نفسى ودخلت باقى الامتحانات كنت أدخل أكتب اسمى واسم الماده والبيانات دى وبس وأقعد انتظر نصف الوقت يمر وأسلم ورقة الاجابة وأخرج وهكذا بالفعل اتعقدت من الكلية والدراسة ورسبت السنة وبعد كده نجحت فى اعدادى هندسو بعد الاعاده لكن فى الرغبات كنت كتب قسم عمارة الأول بدلا من قسم كهرباء ودخلت قسم عمارة بصراحه كنت بتعلم علشان انتهى من الدراسة فقط لا غير كنت بدرس بجد وأنا زهقان جدا لحد مااتعلمت برنامج الاوتوكاد والفوتوشوب والماكس لقيتهم برامج ممتعه شويه ودى كانت الحاجه الوحيدة اللى كنت بحبها وبتخفف عنى شويه أثناء الدراسة وكل سنه تعدى تنسينى الموقف اللى حصلى لحد سنة رابعة تقدروا تقولوا كنت نسيت الموقف بنسبة 70 % وانشغلت بمشروع التخرج شويه والحمد لله مرت الأزمة ومرت مرحلة الاكتئاب بعد مرور 4 سنوات وأنا حاليا على طبيعتى متفائل بحب الضحك عندى طموح وأمل وأصبحت أكثر حذرا ودائما أسأل عن أى شىء فيه أدنى احتمال وأصبح هذا الموقف ذكرى فى حياتى ونسأل الله ألا يتكرر هذا الموقف أو ماشابهه من مواقف سيئة لى ولأى أحد من المسلمين

ملحوظة / على الرغم من سوء الموقف الا انه صدقونى كان فيه خيرا كثيرا لا يعلمه أحد من المخلوقين الا أخوكم محمد دراج
    موقف صعب فعلا مهندس محمد بس اعتقد انى لو اتعرضت لموقفك ممكن احكى مع سواق القطار واطلب منه ايقاف القطار لدقيقة واحدة حتى انزل واعتقد انه لن يرفض
    بس اكيد اتعلمت من الموقف ده انك لا تجرب شى جديد فى الأوقات الحرجة

عندما نعيش لذواتنا فحسب تبدو لنا الحياة قصيرة ضئيلة
    تبدأ من حيث بدأنا نعي وتنتهي بانتهاء عمرنا المحدود
    أما عندما نعيش لفكرة فإن الحياة تبدو طويلة عميقة
    تبدأ من حيث بدأت الإنسانية وتمتد بعد مفارقتنا لوجه هذه الأرض

الصورة الرمزية مسلمة
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedali2010 مشاهدة المشاركة
    إيه السرعة دي .. انا افتكرت .. ههههههههههههههه
    الموقف اللي حصل معايا .. حصل يجي من سنة وكام شهر .. أول ما كنت باحضر ورقي لدخول الجيش ..
    أنا كنت طالع لسه طازة م الكلية .. ومليان تفاؤل ومقبل ع الحياة .. لكن جه موضوع الجيش ده ..
    حسيت إن حياتي وقفت وبجد كنت باتمنى إني ماادخلشي الجيش .. مش عشان الجيش ذات نفسه .. لكن عشان التوقيت
    يعني كنت عايز احقق كل أحلامي وطموحاتي كأي واحد لسه متخرج .. لكن ربنا أراد إني ادخل الجيش ..
    أنا فاكر اليوم ده .. 14 / 1 / 2009 كإنه إمبارح .. أنا دخلت المنتدى زي أي يوم عادي .. بس كنت عشان اودع كل اللي عرفتهم وكنت بدأت اتعلق بالمنتدى وباللي فيه .. وكتبت موضوع كان إسمه " برقية وداع .. إفتكروني "
    بجد مش قادر أوصف سعادتي من رد الفعل للموضوع .. وبجد اتضايقت أكثر لإني مش هاقدر ادخل المنتدى لفترة كبيرة ..
    كانت الردود مجملها .. إن اللي هااتعلمه جوه الجيش .. مش هاتعلمه برا .. وكنت متخيل ساعتها إن أحلامي وطموحاتي في الدنيا وقفت عند الحد ده .. المهم .. روحت الجيش والحمد لله ربنا أراد إني مابعدشي عن هوايتي وشغلي ..
    فاشتغلت في مجالي جوه الجيش .. وبجد اخدت خبره كبيرة اوووووووووي جوه .. والحمد لله الوقت عدا زي الهوا
    وخرجت وعدت الأيام .. واديني مع أحبابي وأصحابي في المنتدى الجميل ده ..
    ممكن يكون الموقف ده مش مهم أو مش خطير زي مواقفكم .. لكن أنا كنت عايز أوصلكم حاجة واحدة وهي ..
    {وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ}
    والأجمل من موقف دخولي الجيش .. إني بجد حسيت جوه المنتدى ده .. بالبيت والأهل والعزوة ..
    ربنا يديم المحبة والمعروف دايماً .. جزاكم الله خيراً ووفقكم لما يحبه ويرضاه
    يمكن فكرة الشباب كلهم عن الجيش انه معسكر تعذيب
    بس اكيد لو اخذناها على انها معسكر تدريبى هاستفيد من تجارب جديدة باعيشها كل يوم ، او كما سمعت فى محاضرة لأحد الشيوخ انه رباط فى سبيل الله وله ثواب عظيم فبالتأكيد مش هتزعل او تضايق من الفترة اللى هتقضيها فيه

الصورة الرمزية الفنان العاشق
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    9

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسلمة مشاهدة المشاركة
    بس اكيد لو اخذناها على انها معسكر تدريبى هاستفيد من تجارب جديدة باعيشها كل يوم ، او كما سمعت فى محاضرة لأحد الشيوخ انه رباط فى سبيل الله وله ثواب عظيم فبالتأكيد مش هتزعل او تضايق من الفترة اللى هتقضيها فيه
    بتهيألك أختى مريم فهو تعذيب وأهانه فعلا ........ انا دخلت الجيش وانا أظن مثلك تماما لحد ما اثبت لي عكس ذلك ....... الضباط أخر قله أدب ومفيش أحترام للاخرين

انا كنت بقعد على الكمبيوتر غصب عني 21 ساعه فى اليوم و3 ساعات نوم بس ..... ولو قولت عاوز أروح الحمام مثلا بعيد عنك بلاقى قفايا بيقمر عيش من كتر الضرب هههههههههههههه

لا بجد تعذيب وبالذات أول 45 يوم ..... اللى هي فتره التدريب .......... بس الحمد لله ربنا عادها على خير وطلعنا منه
    بسم الله الرحمن الرحيم
    ـــــــــــــــــــــــــ

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ
    صدق الله العظيم

WWW.CGWAY.NET

قسم الرسم والخط والزخرفــــة

"Mohamed Elansary"

عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    9

موضوع رائع جدا أختى أم أياد ........ والموقف اللى حصل مع حضرتك ده انا لو مكانك ممكن كنت أحتاس حوسه سودا .....الحمد لله ربنا عادها على خير وأصبحت لكي ذكره

وأنا أن شاء الله اما أفتكر موقف حاجي وأحكيه علطول

الصورة الرمزية م/محمد المعداوى
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

الحمد لله
    برائه من الجيييييييييييش
    مليش أخوات هههههههههه فلت انا

الصورة الرمزية عمر الخير
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فعلا أنا هاحكى إحدى المواقف اللى حصلت معايا ربما يكون فيها إفادة لحد

كان تقريبا عندى 16 سنة وكنت بحب الرياضة جدا و خاصة الكونغ فو وقلت لنفسى إن شاء الله هاكون بطل عالمى فى الكونغ فو

بالفعل بدأت التدريب مع النادى القريب لى و كنت مميز جدا عند الكابتن لدرجة إنه لما كان بييجى

حد يستفسر عن الإشتراك والمواعيد يقولى عمر أمسك الفريق وأدربهم

عدت أول ثمان شهور والحمدلله فى تحسن مستمر لغاية ما الكابتن قالى مش هينفع تكمل معانا

أنا واثنين كمان قالنا انتم هتروحوا

نادى تانى عشان تدخلوا بطولة الجمهورية ويتعملنا كارنية عضوية اتحاد لدخول بطولات عالمية ،،، إلخ

وفى أخر يوم تدريب لنا قبل ما نروح النادى تانى يوم قالى أنا عايز أطمن عليك (ياريته ما اطمن )

وعلى مهاراتك قلت وماله ياكابتن (صغير ومش فاهم حاجة ) قالى هادخلك لثلاثة

(قلت فى نفسى ما يضرش ما الواحد ياما اتمرن وواخد على الكلام ده ) اول واحد كان من سنى تقريبا

غلبته هزيمة ساحقة فارق نقاط وقوة كمان والحمدلله

دخلنى للثانى كان عنده 25 سنة غلبته بالعافية فارق نقاط

أما الثالث (لو شفته قبل ما أوافق ما كنتش لاعبته) فكان بطل سابق فى نادى كبير وعنده 28 سنة

مع إن جسمه ما يوحيش بالسن ده أبدا ودخلت معاه قتال حر (الطبيعى إن يغلبنى ) لكن ما جتش

على الهزيمة وبس بعد ما روحت وهديت من التدريب

حاسيت بألام فى إيدى روحت أكشف قالولى حصل عندك نقل فى العظام لليد اليسرى وكسر

أتجبست وما روحتش النادى تانى يوم والحمدلله على كل حال والكابتن بعدها لما شافنى

فضل زعلان فترة كبيرة على اللى حصل

المهم إن زمايلى اللى راحوا أخدوا بطولة الجمهورية وحياتهم أتجهت اتجاه تانى خالص

ما كانش هيناسب طبيعتى أو شخصيتى

بعدها علطول اتجهت للمسجد اللى جنبى وبدأت أحفظ القرآن الكريم مع شيخ مجاز بالقراءات العشر

والحمدلله ماشى فى الحفظ وربنا ييسر لى الحال وأختم وأبدأ فى تحقيق أهدافى اللى ناوى عليها

اللى استفدته من قصتى بصراحة إن قضاء الله كله خير

و إن الواحد يرضى بقضاء الله سواء كنت شايف إن ده خير لك أو مش خير

ارضى وستثبت لك الأيام أن اختيار الله لك خير من أختيارك
    لنفسك

دمتم بود وتقبلوا مرورى وتحياتى

لو افتكرت حاجة تانية إن شاء الله أشارككم بها

عايز أقول حاجة تانية برده للأمانة إنى بقيت بحب المنتدى ده جدا والله وخليته الصفحة الرئيسية عندى

وربنا يجزى أخانا الفاضل م / عطية كل خير على إقامة هذا الصرح الجميل

ويوفق كل طاقم الإدارة والإشراف وكل الأعضاء والمشاركين بالمنتدى لكل خير

إذا غامرت فى شــرف مــــروم***** فلا تقنــــــع بما دون النجــــوم

الصورة الرمزية عمر الخير
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

معلش نسيت أعلق على المواقف اللى قرأتها

موقف أم إياد : شغل أفلام وأكشن عالى وريندر فيراى 100% ههههه

الحمدلله يا أم إياد إن ربنا نجاكى من الموقف ده بصراحة لأنه كانت عواقبه صعبة جدا

والظابط والله رجل محترم فعلا

موقف م / محمد دراج : مش عارف كان هيحصلى ايه لو أنا فى موقفك بس الحمدلله على كل حال

وقصتك فيها شبه كبير من قصتى
    فى الرضا بقضاء الله أى كان الحال

موقف أخى محمد على : أنا أخدت تأجيل بجدارة وعديت من الجيش يعنى فلت منها

ملحوظة هامة : أنا شايف ناس فى الموضوع أختى أم إياد بيستفيدوا من مواقف غيرهم
    وما قالوش حاجة

بس مش هأقول أسماء

( أختنا مسلمة ، أختنا جنات ، أخونا الفنان العاشق ، أستاذى م / محمد المعدواى )

عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    9

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر الخير مشاهدة المشاركة
    معلش نسيت أعلق على المواقف اللى قرأتها

موقف أم إياد : شغل أفلام وأكشن عالى وريندر فيراى 100% ههههه

الحمدلله يا أم إياد إن ربنا نجاكى من الموقف ده بصراحة لأنه كانت عواقبه صعبة جدا

والظابط والله رجل محترم فعلا

موقف م / محمد دراج : مش عارف كان هيحصلى ايه لو أنا فى موقفك بس الحمدلله على كل حال

وقصتك فيها شبه كبير من قصتى
    فى الرضا بقضاء الله أى كان الحال

موقف أخى محمد على : أنا أخدت تأجيل بجدارة وعديت من الجيش يعنى فلت منها

وما قالوش حاجة

بس مش هأقول أسماء

ههههههههههههههه شكلك يتوقع بينا . انا قولت لما أفتكر موقف حقول علطول

الصورة الرمزية محمد دراج
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

ايه الحاجات الجميلة دى بصراحة أنا سعيد لتعليق كل واحد من اخوانى وان شاء الله شكلنا هنسمع عن مواقف كتير بس حاولوا تفتكروا علشان نستفيد ونتعلم
    ولم أر فى عيوب الناس عيبا ....... كنقص القادرين على التمام

الصورة الرمزية مسلمة
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفنان العاشق مشاهدة المشاركة
    بتهيألك أختى مريم فهو تعذيب وأهانه فعلا ........ انا دخلت الجيش وانا أظن مثلك تماما لحد ما اثبت لي عكس ذلك ....... الضباط أخر قله أدب ومفيش أحترام للاخرين

انا كنت بقعد على الكمبيوتر غصب عني 21 ساعه فى اليوم و3 ساعات نوم بس ..... ولو قولت عاوز أروح الحمام مثلا بعيد عنك بلاقى قفايا بيقمر عيش من كتر الضرب هههههههههههههه

لا بجد تعذيب وبالذات أول 45 يوم ..... اللى هي فتره التدريب .......... بس الحمد لله ربنا عادها على خير وطلعنا منه
    يا ويلى الحمد لله ان البنات ما لهم جيش

وما قالوش حاجة

بس مش هأقول أسماء

ههههههههههه كويس انك ما قلت اسماء

الصورة الرمزية مسلمة
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

يمكن الموقف اللى باتذكره الحين انه من 7 سنوات كنا مسافره مع اسرتى الى عمره فى العشر الأواخر من رمضان ، وصلنا الفندق قبل اذان الظهر بساعة وكنا فى غاية الأرهاق ولكن قررت الأسرة اننا لا نتأخر فى عمل العمرة ولما نرجع نبقى نرتاح خرجنا بمجرد ان وضعنا الشنط ووصلنا الى الحرم وكان الجو حار جدا والزحام شديد فاتفقنا اننا نبدأ الطواف وفى حالة اننا تهنا عن بعض فلنلتقى بعد الطواف عند بئر زمزم ( كان يوجد قبل توسعة الحرم سلالم ( درج) للنزول الى زمزم مكان للنساء واخر للرجال )
    وفعلا افترقنا عن بعض وبعد مشقة انتهيت من الطواف وبقى لى ان ابحث عن زمزم وظليت اطوف مرات ومرات بحثا عن الدرج لكن بدون فائدة فسألت احدى الأخوات لأكتشف ان هذا العام كان بداية التوسعة وتم الفاء الدرج
    وطبعا انا لما خرجنا مسرعين من الفندق نسيت اخذ كارت الفندق ولا اعرف اسمه ولا اعرف اين يوجد بالظبط وليس معى اى تحقيق شخصية ولا فلوس ولا حتى جوال
    ماذا تفعل لو كنت مكانى ؟ لا تنسون اننا بالحرم المكى فى العشرة الأيام الأخيره من رمضان

الصورة الرمزية mohamedali2010
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    17

هو طبعاً .. الفكرة المأخودة عن الجيش إنه معسكر تعذيب .. حقيقة وماحدش يقدر ينكرها .. وده لإنه فعلاً كده ..
    لكن برضه نفعني وأخدت منه خبره .. ماكنتش هاخدها بره .. الحكاية كلها تتلخص في كلمتين " حكم النفس ع النفس "
    بس .. مش أكثر من كده .. لكن لو كان في ضابط بيشتغل معاك كأخ ليه .. ساعتها هاتحس إنك في رحلة مش في معسكر تعذيب ..
    جزاكي الله خيرأً ووفقكي لما يحبه ويرضاه
    أيمن مختار
    ::: الفقير إلى الله :::
    سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد حتي ترضي ولك الحمد إذا رضيت
    ولك الحمد بعد الرضي ولك الحمد علي كل حال
    لك الحمد كالذي نقول وخيرا مما نقول

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    17

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفنان العاشق مشاهدة المشاركة

ههههههههههههه .. إيه ده .. أنت عرفت اللي كان بيحصل إزاي ..
    هو في الأول تعذيب .. لكن بعد ماتاخد ع الجو .. وكمان تتثبت في مكانك .. بس المهم يكون مكان كويس ..
    فعلى حسب مكانك .. تتحدد معاملة الناس ليك .. وبرضه مش كل الضباط بيتعاملوا معاك على إنك عبد .. عشان مانظلمهموش
    لكن في ناس كتير أوووووووي محترمه .. وبتعاملك على إنك إنسان .. مش زي ولاد ال .. اللي بيعاملوك على إنك
    " استغفر الله العظيم " عبد عندهم .. لكن بجد بعد ما خلصت .. بقت ذكرى فيها الكويس والوحش ..
    وأهم حاجة .. الصحبة الحلوة ..
    جزاك الله خيراً ووفقك لما يحبه ويرضاه

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    17

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م/محمد المعداوى مشاهدة المشاركة
    الحمد لله
    برائه من الجيييييييييييش
    مليش أخوات هههههههههه فلت انا
    الحمد لله إنك فلت .. ههههه
    يمكن الموقف اللى باتذكره الحين انه من 7 سنوات كنا مسافره مع اسرتى الى عمره فى العشر الأواخر من رمضان ، وصلنا الفندق قبل اذان الظهر بساعة وكنا فى غاية الأرهاق ولكن قررت الأسرة اننا لا نتأخر فى عمل العمرة ولما نرجع نبقى نرتاح خرجنا بمجرد ان وضعنا الشنط ووصلنا الى الحرم وكان الجو حار جدا والزحام شديد فاتفقنا اننا نبدأ الطواف وفى حالة اننا تهنا عن بعض فلنلتقى بعد الطواف عند بئر زمزم ( كان يوجد قبل توسعة الحرم سلالم ( درج) للنزول الى زمزم مكان للنساء واخر للرجال )
    وفعلا افترقنا عن بعض وبعد مشقة انتهيت من الطواف وبقى لى ان ابحث عن زمزم وظليت اطوف مرات ومرات بحثا عن الدرج لكن بدون فائدة فسألت احدى الأخوات لأكتشف ان هذا العام كان بداية التوسعة وتم الفاء الدرج
    وطبعا انا لما خرجنا مسرعين من الفندق نسيت اخذ كارت الفندق ولا اعرف اسمه ولا اعرف اين يوجد بالظبط وليس معى اى تحقيق شخصية ولا فلوس ولا حتى جوال
    ماذا تفعل لو كنت مكانى ؟ لا تنسون اننا بالحرم المكى فى العشرة الأيام الأخيره من رمضان
    بصراحة .. ياريت الواحد يتهو ه في مكان زي ده ويفضل هناك على طول ..
    أنا لو مكانك .. أكيد هالاقي حد من العاملين على مساعدة المعتمرين .. أو أي شرطي موجود ..
    وهاقوله على إسم والدي وأكيد هايساعدني إني الاقي أهلي والفندق اللي نزلنا فيه ..
    عمرة مقبولة إن شاء الله
    جزاكي الله خيراً ووفقكي لما يحبه ويرضاه

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    17

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فعلا أنا هاحكى إحدى المواقف اللى حصلت معايا ربما يكون فيها إفادة لحد

كان تقريبا عندى 16 سنة وكنت بحب الرياضة جدا و خاصة الكونغ فو وقلت لنفسى إن شاء الله هاكون بطل عالمى فى الكونغ فو

بالفعل بدأت التدريب مع النادى القريب لى و كنت مميز جدا عند الكابتن لدرجة إنه لما كان بييجى

حد يستفسر عن الإشتراك والمواعيد يقولى عمر أمسك الفريق وأدربهم

عدت أول ثمان شهور والحمدلله فى تحسن مستمر لغاية ما الكابتن قالى مش هينفع تكمل معانا

أنا واثنين كمان قالنا انتم هتروحوا

نادى تانى عشان تدخلوا بطولة الجمهورية ويتعملنا كارنية عضوية اتحاد لدخول بطولات عالمية ،،، إلخ

وفى أخر يوم تدريب لنا قبل ما نروح النادى تانى يوم قالى أنا عايز أطمن عليك (ياريته ما اطمن )

وعلى مهاراتك قلت وماله ياكابتن (صغير ومش فاهم حاجة ) قالى هادخلك لثلاثة

(قلت فى نفسى ما يضرش ما الواحد ياما اتمرن وواخد على الكلام ده ) اول واحد كان من سنى تقريبا

غلبته هزيمة ساحقة فارق نقاط وقوة كمان والحمدلله

دخلنى للثانى كان عنده 25 سنة غلبته بالعافية فارق نقاط

أما الثالث (لو شفته قبل ما أوافق ما كنتش لاعبته) فكان بطل سابق فى نادى كبير وعنده 28 سنة

مع إن جسمه ما يوحيش بالسن ده أبدا ودخلت معاه قتال حر (الطبيعى إن يغلبنى ) لكن ما جتش

على الهزيمة وبس بعد ما روحت وهديت من التدريب

حاسيت بألام فى إيدى روحت أكشف قالولى حصل عندك نقل فى العظام لليد اليسرى وكسر

أتجبست وما روحتش النادى تانى يوم والحمدلله على كل حال والكابتن بعدها لما شافنى

فضل زعلان فترة كبيرة على اللى حصل

المهم إن زمايلى اللى راحوا أخدوا بطولة الجمهورية وحياتهم أتجهت اتجاه تانى خالص

ما كانش هيناسب طبيعتى أو شخصيتى

بعدها علطول اتجهت للمسجد اللى جنبى وبدأت أحفظ القرآن الكريم مع شيخ مجاز بالقراءات العشر

والحمدلله ماشى فى الحفظ وربنا ييسر لى الحال وأختم وأبدأ فى تحقيق أهدافى اللى ناوى عليها

اللى استفدته من قصتى بصراحة إن قضاء الله كله خير

و إن الواحد يرضى بقضاء الله سواء كنت شايف إن ده خير لك أو مش خير

ارضى وستثبت لك الأيام أن اختيار الله لك خير من أختيارك
    لنفسك

دمتم بود وتقبلوا مرورى وتحياتى

لو افتكرت حاجة تانية إن شاء الله أشارككم بها

عايز أقول حاجة تانية برده للأمانة إنى بقيت بحب المنتدى ده جدا والله وخليته الصفحة الرئيسية عندى

وربنا يجزى أخانا الفاضل م / عطية كل خير على إقامة هذا الصرح الجميل

ويوفق كل طاقم الإدارة والإشراف وكل الأعضاء والمشاركين بالمنتدى لكل خير

أعزك الله أخي الغالي / عمر الخير .. لا تعليق .. سوى هذه الآيه الكريمة
    {وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ}

حفظك للقرآن الكريم .. خير ما في الدنيا والآخره ..
    جزاك الله خيراً ووفقك لما يحبه ويرضاه

صفحة 2 من 6 الأولىالأولى 12345 ... الأخيرةالأخيرة