Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
صفحة 5 من 6 الأولىالأولى ... 23456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 85

ماذا تفعل لو كنت مكاني

هذا الموضوع : ماذا تفعل لو كنت مكاني داخل المنتدى العامالتابع الي قسم ملتقى الأعضاء : استاذ احمد قصتك صراحة رااااااااااااااااائعة وعبرة مميزة بجد نا لو كنت مكان حضرتك كنت هعمل زس ضرتك بالظبط وكمان كنت ...

الصورة الرمزية ام اياد
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: ماذا تفعل لو كنت مكاني

استاذ احمد قصتك صراحة رااااااااااااااااائعة وعبرة مميزة بجد نا لو كنت مكان حضرتك كنت هعمل زس ضرتك بالظبط وكمان كنت هدور على مكان تاني في نفس الوقت لاني بحس ان الاماكن اللي بيكون فيها مثل هذه التصرفات هي اماكمن غير مبروكة لان فيها من يغضب الله وخصوصوا لما يكونوا رؤساء يعني ااذ كان رب البيت بالدف ضارب .
    وبجد ربنا سترها مع حضرتك بفضله اولا وبحسن نيتك وحسن تصرفك ثانيا .

الصورة الرمزية ام اياد
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

جنااااااااااااات موقف صعب جداااااااا جدااااااا صراحة بس لو مكانكم استحالة ادخلها بيتي خصوصا عشان العيال لان لو تسمعي مصايب وبلاوي الخادمات فعلا هتعرفي انك استحالة تامني ليهم خصوصا الدم ده عارفة انا كنت هفكر وانا ايش عارفني ان الدم ميكونش دم حد هيا قاتلاه وجاية تستخبي عندي ولا هيا اللي جرحت نفسها وجاية تلبسني انا مصيبة انا كنت هخليها تستنى امام الباب واتصلها بالشرطة مباشرة هما يتصرفوا معاها . لكن امك زي امي جيل طيييييييييييييييييييييييي يييييييييييب جدااا ولا يعرف عن بلاوي الحياة رغم عمرهم .

الصورة الرمزية ام اياد
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

احكيلكم بقى عن اصعب موقف مر عليا فعلا لانو كان موقف غريب وبالنسة لي كان مليان احاسيس مختلفة ما بين الرعب والخوف والشفقة والغضب والضمير .
    بجد انا عمري ما تخيلت ان موقف زي ده ممكن يحصل معايا بس حصل .
    في يوم من رمضان السنة اللي فاتت لا الي قبلها كنا بنفطر عند اهل جوزي وبعد الفطار رجعنا البيت واحنا في طريقنا للبيت وده طريق سريع مش في قلب البلد يعني المهم ماشين بالعربية والطريق طبعا ضلمة زي طرق مصر يعيني انا شايفة شئ غريب على الارض بس مش قادرة اميز وابو اياد حاسس نفس الاحساس المهم كان قدامنا عربية لاقينها فجاءة راحت مغيرة الحارة اللي ماشية فيها قربنا من الشئ اللي في الارض واذ بينا نفوجئ ببني ادم مرمي على الارض في نص الشارع السريع اللي بيمشي عليه الماس طايرة وقاطرات وغيره المهم انا سرخت وقلت للابو اياد ده راجل طبعا في اللحظة دي متتخيلوش قد ايه اللي كان جوه نفسي من حاجات كتي مش عارفة هعمل فيها ايه المهم ابو اياد هدى العربية ورجع للراجل وانا بقوله ارجعله احسن يكون عايش وحد يدوس وانا حال قلبي بيقولي ربنا يستر لان بدلنا ..... مش عايز اتكلم يعني ابسط شئ لو ملقوش اللي عمل كده ببساطة هنكون احنا اللي علمنا كده . مش عارفة افكر ولا عارفة اعمل ايه مرعوبة على جوزي وخايفة من الظلم اللي بنسمع عنو كل يوم وضميري انا واوب اياد استحالة يسمحلنا اننا نسيب الانسان ده ممكن يكون عايش وتاجي عربية مش شايفاه تدوس عليه ويموت فعلا لكن مين الشاهد ان مش احنا اللي خبطناه كل ده كانت افكار في عقلي لمدة ثواني طبعا ركن ابو اياد العربية وضر انتظار ونزل جري من العربية وقف قبل الراجل بمسافة كافية وكان معانا مثلث الطوارش وقعد يشاور للعربيات عشان تهدي وطبعا المشكلة انو طريق سريع وضلمة والمشكلة الاكبر اننا منقدرش نحرك الراجل من مكانوا لاننا مش عارفين فيه ايه ممكن تكون رقبته مكسورة نيجي نحركه نقضي عليه
    وطبعا لان ربنا الشاهد علينا بعتلنا اللي يشهد معانا سبحان الله ان بعد لما هاني وقف مباشرة جت عربية كان فيها اربع شباب راحوا جايين جري وكانوا خلفنا مباشرة وقالوا احنا عارفين ان مش انت اللي خبطتوا المهم راح الكل متجمع حوالين الرجال وضربوا الانتظار عشان العربيات تاخد بالها اول لما امنوه ابو اياد اتصل بالاسعاف وقالوا في واحد مخبوط راح بتاع الاسعاتف قاولوا ايه انت اسمك ايه قالوا مالك باسمي بقولك في واحد مخبوط والراجل مش فارقة معاه المخبوط ده فين ولا حالته ولا يبعتله حد يلحقه كل همه ان يعرف مين بيكلمه يعني مش بيفكر الا في الشر مش يفكر ينقذ لا بيفكر ياذي راح هاني قايلوا بقولك ايه في واحد مخبوط في المكان الفلاني وقال العنوان بالظبط عايز تيجي تلحقوا تعالى مش عايز انت حر وقفل في وشوا السكة .
    المهم طبعا انا كنت مازلت خايفة جدااا ابوا اياد قالي احنا نيتنا خير وربنا مش هياذينا ابداااااااااا قلتولوا طب يالا نروح الناس خلاص حواليه والاسعاف جاية واحنا منعرفش ايه اللي حصلوا كده عملنا اللي علينا وفعلا روحنا لكن كنت مرعوبة وانا متخيلة ان في اي لحظة هتيجي الشرطة تخبط على الباب وتاخد جوزي ظلم بس الحمد لله ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا لكن عايزة اقلكم ان الاسعاف وصلت بعدها باكتر من ساعتين (( بجد لا تتعليق حسبي الله ونعم الوكيل )) .
    بجد اليوم ده يوم مش ممكن انساه من عمري لانو تجسد فيه معاني كتير اويييييي اوييييييييييي للناس وظلمهم
    للي خبطوا وجري او حتى اللي شافوا وهرب وسابو لمصيره وكمان مش بس كده عرض غيره انو ممكن يشيل البولة كلها لو خبطوا وهو مش شايفوا
    شوفت بعيني اهمال وبرود ولا مبلاة من الناس اللي وظيفتهم يلحقوا الناس كل همهم يشيلوا الليلة لمين
    شوف تضارب كبير جدااا في احسااسي ما بين الواجب والضمير وما بين خوفي من الظلم
    شوفت بعيني ان ربنا مضيعناش لما كانت نيتنا خير
    شوفت شباب اللي يشوفهم يقول فرافير وهما كانوا بميت راجل وقفوا بنفسهم عشان يفادوا الراجل من العربيات وشهدوا الحق ومخاوفوش انهم لو احنا مشينا يبقى هما اللي خبطوه
    بجد الموقف ده من اصعب واقوى المواقف اللي تعرضت ليها في خياتي وربنا ما يجيبوا تاني ابدا .

الصورة الرمزية احمد البدرى
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Médinat El-Fayoum, Al Fayyum, Egypt, Egypt
    Thanks
    2
    الصور
    8

موقف صعب بالفعل اختى الكريمة .. وما زالت العقلية العقيمة فى التعامل مسيطرة ..

نقول واحد بين الحياة والموت والتانى يرد عليه اسمك ايه ..

اللامبالة والاستهتار وسوء التصرف ووضع اشخاص فى غير اماكنها المناسبة هى مشكلة المشاكل

ربنا يسترها علينا جميعا

الصورة الرمزية امة الله
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

هلااااااااااااااااااااا بالمواقف والعبر والعظة اللى بتحكوهالنا
    بجد موقف ام اياد الخاص بالمطار ممن اضرب لخمة واوافق اشيل الشنطة لكن بمجرد ماهحس انها فيها شىء كنت هوضح انها مش بتاعتى حقيقى ربنا بيحبك ان الظابط طلع بن حلال ومشاكم على طول

موقف القطار بجد ممكن تجيلى ازمة قلبية لو مكانك وعلشان الحق الامتحان كنت هجرى واكسر الزجاج لخاص بفرملة الامان واوقف القطار لان طوووووول عومرى نفسى اضغط علية عايزة اعرف اية اللى هيحصل وتبقى مصيبة بقى او شر البلية مايضحك اذا كمان هى ماشتغلتش

موقف التجنيد بالنسبة لى فعلااااااا اصلاح وتهذيب لجزء من الشباب المستهتر او اللى بيقولوا ياارض اتهدى ماعليكى ادى
    لكن دة جيش زمان زى الصاعقة كدة كانت بتعمل من الواحد راجل لكن الان للاسف عبودية ومهانة وذل
    ودة مش بس فى فترة التجنيد المرحوم اخويا اول سنة لية فى الجيش كان دايما بيشتكى من سوء معاملة سنة رابعة ليهم كانوا بيعاملوهم معاملة وحشة واخويا مكانش بيحب الظلم وكان بيقف لاى طالب فى اربعة كان بيغلس على اى حد من اولى
    المهم انةكان مستحلف لما يكبر ويوصل لرابعة على اللى هيعملة هينتقم
    مرت النسن وفعلا بقى فى سنة رابعة كان فرحان قوى وقال اخيرا هعمل زى اللى كانوا بيعملوة التانيين حذرتة وفكرتة باللى كان بيتعمل فية وهو وزمايلة لسة جداد فى الحربية وعامل الناس كما تحب ان تعامل كنت لسة فى سنة رابعة ابتدائى المهم انة اتاثر بالكلام وقاللى فعلا عندك حق ورحمة الله علية كان احب واحد فى دفعتة على مدار ال4 فرق وشفت دة بعينى يوم تخرجة بعد مالدفعة سلمت عالريس ومشى هوة وحرسة لقيتلكم السماء اتحولت من اللون اللبنى للون الاسود من كمية القبعات اللى اترمت فى لحظة واحدة من كتر فرحتهم بالتخرج وبعدها شالوا اخى ولفوا بية المبنى اللى كان عايش فية وخلوا عنبر عنبر وانا مش فاهمة بيعملوا كدة لية ومن خوفى علية جريت وراهم اشوف اللى بيحصل اتاريهم لفوا على كل غرف الفرق التانية علشان يودعوة بعد تخرجة وعومرى ماهنسى اللحظات دى فى حياتى

الدرس اللى اتعلمتة:
    الدنيا دى على اد ماهتدى فيها على اد ماهتاخد بمعنى زرعت الحب والاهتمام والاحترام هتلاقى الناس بتبادلك بنفس الشىء

وحقيقى عامل الناس كما تحب ان تعامل

كان ممكن اى حد يستهيف كلام طفلة صغيرة لكن اللهم لك الحمد اخى علمنى معنى قيمة الانصات للاخرين لان حقيقى كنز.

لى عودة فى موقف اكشن حصل لى
    علمت أن رزقى لا يأخذة غيرى فاطمأن قلبى
    و
    علمت أن عملى لا يقوم به غيرى فاشتغلت به وحدى
    و
    علمت أن الله مطلع على فاستحييت ان يرانى على معصية
    و
    علمت أن الموت ينتظرنى فأعددت الزاد للقاء ربى

الصورة الرمزية امة الله
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

مستعدييييييين r u Ready

كنت فى ثانوية عامة سافرنا علشان نحضر فرح قريبتى فى احدى الاماكن وقعدنا كام يوم ووسيلة المواصلات الاساسية فى البلدة دى هى الحنتور لان الشوارع ضيقة وصغيرة المهم كنا راجعين من زيارة وحبينا نجرب الحنتور دة كانت الساعة تقريبا 12 بليل والدنيا شبة فاضيةوهدوء قاتل لانها بلدة صغيرة المهم كنا انا وامى واختى وبنتها وابنها اللى لا يتعدوا 5 و4 سنين وابن خالتى
    من لحظة ما ركبنا واحنا قلقانين لان اللى معانا طفل صغير فابن خالتى قال عادى جدا ومتقلقوش
    القلق جة لما لقينا الواد شغال ضرب فى الحصان بالسوط اللى معاة وهوةماشى بينا لدرجة اننا كنا عايزين ننزل و ..................... بعييييييد عن السامعين لقينا الضرب عمال يزيد فى الحصان لدرجة ان ابن خالتى زعق فى الولد مافيش ثوانى لقينا الحصان بيجرى بينا بطريقة مش طبيعية والعربية بتتنطط بينا وانا كنت قاعدة فى الطرف عند ظهر مكان اللى سايق الحصان فمش فاهمة اية اللى بيحصل فجاءة ...........لقينا العربية بتتحرك بطريقة مش طبيعية ولقينالكم الحصان اتجنن وقعد يتنطط ويعمل اصوات مخيفة ولفففففففف ولقينة راسة بنص جسمة معانا فى لعربية من ناحية الطرف الثانى وعومرى فى حياتى ماشفت سنان حصان بالبشاعة والرعب دة قلت خلاص هيعضنى لقيت نفسى فى نفس اللحظة بتنتر اى بتسحب بقدرة قادر من العربية واترميت فى الشارع .

فجاءة لقيت نفسى من سرعة وقوة لفة الحصان للطرف التانى داخل العربية انى اترميت برة ووقعت عالشارع ماهتميتش انى وقعت ولا حسيت باى الم سبحان الله اللى همنى حاجة واحدة بسسسسسسسسسسسس

ان العربية بتبعد والحصان راسة جوة العربية وسامعة صوت اولاد اختى وهما بيصرخوا وبيبكوا ومش عارفة اعمل اية ؟؟؟؟

بمجرد مااستوعبت انى برة العربية قمت فى ثانية وجريت عالعربية الناحية اللى بعيد عنها الحصان وقعدت اصرخ اطلب من اختى ترمى لى العيال
    وهى فى نفس الوقت بتصرخ تقول لى ابعدى انتى المهم الناس عقبال مااستوعبوا اللى بيحصل واتلموا ووقفوا العربية وهدوااا الحصان
    اذا بابن خالتى ماسك فى رقبة الولد ومش عايز يسيبة وهارية ضرب راحت الناس تحجز بينهم وبين انى خايفة يتهور ويأذية ويروح فى داهية

بجد مااتوعبتش الموقف الا وانا ماشية من كتر الصدمة رفضنا نركب اى وسيلةمواصلات واخدناها مشى حوالى ساعة الا ربع فى عز الليل وعز الشتااااااء وانا ماشية فى ذهول وبكى مش مصدقة اللى حصل

ها ما تفعل لو كنت مكانى

الصورة الرمزية mohamedali2010
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    17

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام اياد مشاهدة المشاركة
    هههههههههههه احكيلك انا بقى يا قمر على موقف شبيه بموقفك
    عند اهلى ببلد اسمها مرسى مطروح كان في وقت الصيف وكنت راكنة السيارة في شارع فرعي من بيتنا وكانت هيا السيارة الوحيدة اللي راكنة في الشارع المهم جيه راجل شايل شنطة وفجاءة قعد يلف حوالاين نفسه وراح رامي الشنطة من ايدوا وجري
    طبعا الناس فورا اتصلوا بالشرطة 10 دقايق والدنيا اتقلبت وامن الدولة جيه حاجة كده زي فلم الارهاب والكباب وطوقوا المكان ومعاهم كلاب بوليسية وخبرات متفجرات كل ده وعربيتي زي العروسة واقفة لوحدها منورة الشارع جنب الشنطة وطبعا احنا ممنوع الاقتراب او التصوير المهم دخلوا الكلاب وبتوع المتفجرات شمشموا في الشنطة واتاكدوا ان مفيش حاجة المهم لاقينا الراجل صاحبها راجع وهو ماسك في ايدوا طفل صغير طبعا وقف مذبهللللللللل مش فاهم حاجة
    طبعا جري مسكوه قالوا سبت الشنطة ليه قالهم ابني جري وملقتوش جريت ادور عليه .ههههههههههههههه
    المهم بقى فده كله الضحية الوحيدة اللي كانت هتروح في القصة دي العربية وطبعا ولا اقدر اتكلم .بس ربنا ستر
    ههههههههههه .. موقف مضحك جداً .. بس أنا لو مكانك .. مش عارف ساعتها كنت هاعمل إيه ..

بس بيتهيألي .. كنت هاسيب العربية وأجري
    أيمن مختار
    ::: الفقير إلى الله :::
    سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد حتي ترضي ولك الحمد إذا رضيت
    ولك الحمد بعد الرضي ولك الحمد علي كل حال
    لك الحمد كالذي نقول وخيرا مما نقول

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    17

احكيلكم بقى عن اصعب موقف مر عليا فعلا لانو كان موقف غريب وبالنسة لي كان مليان احاسيس مختلفة ما بين الرعب والخوف والشفقة والغضب والضمير .
    في يوم من رمضان السنة اللي فاتت لا الي قبلها كنا بنفطر عند اهل جوزي وبعد الفطار رجعنا البيت واحنا في طريقنا للبيت وده طريق سريع مش في قلب البلد يعني المهم ماشين بالعربية والطريق طبعا ضلمة زي طرق مصر يعيني انا شايفة شئ غريب على الارض بس مش قادرة اميز وابو اياد حاسس نفس الاحساس المهم كان قدامنا عربية لاقينها فجاءة راحت مغيرة الحارة اللي ماشية فيها قربنا من الشئ اللي في الارض واذ بينا نفوجئ ببني ادم مرمي على الارض في نص الشارع السريع اللي بيمشي عليه الماس طايرة وقاطرات وغيره المهم انا سرخت وقلت للابو اياد ده راجل طبعا في اللحظة دي متتخيلوش قد ايه اللي كان جوه نفسي من حاجات كتي مش عارفة هعمل فيها ايه المهم ابو اياد هدى العربية ورجع للراجل وانا بقوله ارجعله احسن يكون عايش وحد يدوس وانا حال قلبي بيقولي ربنا يستر لان بدلنا ..... مش عايز اتكلم يعني ابسط شئ لو ملقوش اللي عمل كده ببساطة هنكون احنا اللي علمنا كده . مش عارفة افكر ولا عارفة اعمل ايه مرعوبة على جوزي وخايفة من الظلم اللي بنسمع عنو كل يوم وضميري انا واوب اياد استحالة يسمحلنا اننا نسيب الانسان ده ممكن يكون عايش وتاجي عربية مش شايفاه تدوس عليه ويموت فعلا لكن مين الشاهد ان مش احنا اللي خبطناه كل ده كانت افكار في عقلي لمدة ثواني طبعا ركن ابو اياد العربية وضر انتظار ونزل جري من العربية وقف قبل الراجل بمسافة كافية وكان معانا مثلث الطوارش وقعد يشاور للعربيات عشان تهدي وطبعا المشكلة انو طريق سريع وضلمة والمشكلة الاكبر اننا منقدرش نحرك الراجل من مكانوا لاننا مش عارفين فيه ايه ممكن تكون رقبته مكسورة نيجي نحركه نقضي عليه
    وطبعا لان ربنا الشاهد علينا بعتلنا اللي يشهد معانا سبحان الله ان بعد لما هاني وقف مباشرة جت عربية كان فيها اربع شباب راحوا جايين جري وكانوا خلفنا مباشرة وقالوا احنا عارفين ان مش انت اللي خبطتوا المهم راح الكل متجمع حوالين الرجال وضربوا الانتظار عشان العربيات تاخد بالها اول لما امنوه ابو اياد اتصل بالاسعاف وقالوا في واحد مخبوط راح بتاع الاسعاتف قاولوا ايه انت اسمك ايه قالوا مالك باسمي بقولك في واحد مخبوط والراجل مش فارقة معاه المخبوط ده فين ولا حالته ولا يبعتله حد يلحقه كل همه ان يعرف مين بيكلمه يعني مش بيفكر الا في الشر مش يفكر ينقذ لا بيفكر ياذي راح هاني قايلوا بقولك ايه في واحد مخبوط في المكان الفلاني وقال العنوان بالظبط عايز تيجي تلحقوا تعالى مش عايز انت حر وقفل في وشوا السكة .
    المهم طبعا انا كنت مازلت خايفة جدااا ابوا اياد قالي احنا نيتنا خير وربنا مش هياذينا ابداااااااااا قلتولوا طب يالا نروح الناس خلاص حواليه والاسعاف جاية واحنا منعرفش ايه اللي حصلوا كده عملنا اللي علينا وفعلا روحنا لكن كنت مرعوبة وانا متخيلة ان في اي لحظة هتيجي الشرطة تخبط على الباب وتاخد جوزي ظلم بس الحمد لله ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا لكن عايزة اقلكم ان الاسعاف وصلت بعدها باكتر من ساعتين (( بجد لا تتعليق حسبي الله ونعم الوكيل )) .
    بجد اليوم ده يوم مش ممكن انساه من عمري لانو تجسد فيه معاني كتير اويييييي اوييييييييييي للناس وظلمهم
    للي خبطوا وجري او حتى اللي شافوا وهرب وسابو لمصيره وكمان مش بس كده عرض غيره انو ممكن يشيل البولة كلها لو خبطوا وهو مش شايفوا
    شوفت بعيني اهمال وبرود ولا مبلاة من الناس اللي وظيفتهم يلحقوا الناس كل همهم يشيلوا الليلة لمين
    شوفت شباب اللي يشوفهم يقول فرافير وهما كانوا بميت راجل وقفوا بنفسهم عشان يفادوا الراجل من العربيات وشهدوا الحق ومخاوفوش انهم لو احنا مشينا يبقى هما اللي خبطوه
    بجد الموقف ده من اصعب واقوى المواقف اللي تعرضت ليها في خياتي وربنا ما يجيبوا تاني ابدا .
    بجد .. حاجة محزنة جداً .. إن الناس اللي مهمتهم إنقاذ البني آدميين ..
    مايكونوش بني آدميين ويبقوا اشبه بالآلات اللي بتنفذ الروتين العقيم وبس .. من غير مايكون في قلوبهم رحمة أو إحساس ..
    أكيد الشخص المصاب كان في أمس الحاجة إنه يتنقل للمستشفى في أسرع وقت .. لكن هانقول إيه " حسبي الله ونعم الوكيل "
    لو كل واحد يقوم بدوره ويراعي ضميره في شغله .. أكيد ربنا هايكرمه من أوسع أبوابه ..

" حسبي الله ونعم الوكيل "

لو كنت مكانك ومكان زوج حضرتك .. أكيد كنت هاتصرف نفس تصرفكم والحمد لله إن لسه في ناس بتتعامل بنيتها الطيبة ..
    جزاكي الله خيرأً ووفقكي لما يحبه ويرضاه

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    17

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امة الله مشاهدة المشاركة
    هلااااااااااااااااااااا بالمواقف والعبر والعظة اللى بتحكوهالنا
    بجد موقف ام اياد الخاص بالمطار ممن اضرب لخمة واوافق اشيل الشنطة لكن بمجرد ماهحس انها فيها شىء كنت هوضح انها مش بتاعتى حقيقى ربنا بيحبك ان الظابط طلع بن حلال ومشاكم على طول

موقف القطار بجد ممكن تجيلى ازمة قلبية لو مكانك وعلشان الحق الامتحان كنت هجرى واكسر الزجاج لخاص بفرملة الامان واوقف القطار لان طوووووول عومرى نفسى اضغط علية عايزة اعرف اية اللى هيحصل وتبقى مصيبة بقى او شر البلية مايضحك اذا كمان هى ماشتغلتش

موقف التجنيد بالنسبة لى فعلااااااا اصلاح وتهذيب لجزء من الشباب المستهتر او اللى بيقولوا ياارض اتهدى ماعليكى ادى
    لكن دة جيش زمان زى الصاعقة كدة كانت بتعمل من الواحد راجل لكن الان للاسف عبودية ومهانة وذل
    ودة مش بس فى فترة التجنيد المرحوم اخويا اول سنة لية فى الجيش كان دايما بيشتكى من سوء معاملة سنة رابعة ليهم كانوا بيعاملوهم معاملة وحشة واخويا مكانش بيحب الظلم وكان بيقف لاى طالب فى اربعة كان بيغلس على اى حد من اولى
    المهم انةكان مستحلف لما يكبر ويوصل لرابعة على اللى هيعملة هينتقم
    مرت النسن وفعلا بقى فى سنة رابعة كان فرحان قوى وقال اخيرا هعمل زى اللى كانوا بيعملوة التانيين حذرتة وفكرتة باللى كان بيتعمل فية وهو وزمايلة لسة جداد فى الحربية وعامل الناس كما تحب ان تعامل كنت لسة فى سنة رابعة ابتدائى المهم انة اتاثر بالكلام وقاللى فعلا عندك حق ورحمة الله علية كان احب واحد فى دفعتة على مدار ال4 فرق وشفت دة بعينى يوم تخرجة بعد مالدفعة سلمت عالريس ومشى هوة وحرسة لقيتلكم السماء اتحولت من اللون اللبنى للون الاسود من كمية القبعات اللى اترمت فى لحظة واحدة من كتر فرحتهم بالتخرج وبعدها شالوا اخى ولفوا بية المبنى اللى كان عايش فية وخلوا عنبر عنبر وانا مش فاهمة بيعملوا كدة لية ومن خوفى علية جريت وراهم اشوف اللى بيحصل اتاريهم لفوا على كل غرف الفرق التانية علشان يودعوة بعد تخرجة وعومرى ماهنسى اللحظات دى فى حياتى

الدرس اللى اتعلمتة:
    الدنيا دى على اد ماهتدى فيها على اد ماهتاخد بمعنى زرعت الحب والاهتمام والاحترام هتلاقى الناس بتبادلك بنفس الشىء

وحقيقى عامل الناس كما تحب ان تعامل

كان ممكن اى حد يستهيف كلام طفلة صغيرة لكن اللهم لك الحمد اخى علمنى معنى قيمة الانصات للاخرين لان حقيقى كنز.

لى عودة فى موقف اكشن حصل لى
    .. البقاء لله أختي الكريمة / أمة الله ..
    بجد .. كلامك صحيح 100 % وده كان في الحربية ..
    أما بالنسبة للجيش ككل .. فالأسف الحال أشبه بالعبودية ..
    ولكن على الرغم من كده .. كان في أمثال أخوكي الله يرحمه ويسكنه فسيح جناته
    ــــــــــــ
    بالنسبة لموقف العربة والحصان ..
    مش هاقول غير " حسبي الله ونعم الوكيل " ف اللي بيعامل الحيوانات على إنهم جماد
    جزاكي الله خيراً ووفقكي لما يحبه ويرضاه

الصورة الرمزية janat
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

واو بجد موقف غريب ،، وبيحط الانسان في حيرة ،، بين ضميره وانه لازم يساعد وبين خوفه على نفسه وعلى الناس اللي معه ،،
    بس الحمدلله تصرفكم رائع جداااااااااااا ،، بكفي انكم رضيتم الله ،، والله رح يرجعلكم هالموقف خير ،،

في مرة ابن جارنا شاف شرطي بيعاكس بنت ،، قام الشب دافع عنها وضرب الشرطي ،، تخيلي شو صار بالشب ،، اتوقع عرفتوا انحبس المسكين واتبهدلللللللللل ،، لو شفتي امه يا حرام والله قلبها تقطع عليه ،، انحبس فقط لأنه رجل بمعنى الكلمة ودافع عن بنت حتى ما بعرفها ،، مو عارفة صرت احسن الناس اللي محطوطه مشان تدافع وتحمي ،، صاروا هما سبب المشاكل ،،
    في حياتنا مواقف .. تأتي دون ان نفهم كيف حدثت .. تؤثر بنا واحيانا تغير مجرى حياتنا ...وتنتهي وتختفي
    دون ان نفهم كيف انتهت ومن كان وراءها

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

كان نفسى احكى حكايتى بس الالم والحزن والعذاب اقوى من انى احكى

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

تخيلوا اما تكون حكايتك بتخليك تعيط طول اليوم وكل مابتفتكر بتعيط غصب عنك بحاول اشغل نفسى بالعمل بس للاسف عمرى ماهنسى

الصورة الرمزية امة الله
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

حبيبتى منى كل فرد فينا عندة مواقف اليمة جداااااااااا بس الشاطر اللى يقدر يتعلم منها ويحاول يخليها ذكرى يتعلم منها مش مصدر الم وعذاب
    ممكن تقوليلى ه ماهو الكلام سهل لكن التطبيق صعب
    هقولك ان رب العباد لا يبتلى الا احبابة دة اختبار ليرى ردود افعالنا ومدى صبرنا وحمدنا وشكرنا له عزوجل علاة

وهاجى واقولك ابكى وماتحاوليش تكابرى ومنعى حزنك يطلع لانة بداية العلاج للنسيان
    واحنا فى الاول والاخر اية مش انسان يعنى اصل كلمة النسيان مننا فاللهم لك الف حمد وشكر انة انعم علينا بالنعمة دى لانة لولاها مكناش عرفنا نعيش بكلللللللللل الذكريات المؤلمة اللى بحياتنا

ربنا يفرج كربك ياااااااااااااااااارب ويهيدكى للصراط المستقيم

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

شكرا جدا علي الموضوع الجميل دة وان نجحت السنة دي هحكيلكم حكايتي لكن اعتقد اني مفيش اي حكاية هتتحكي لان معتقدش ان هنجح السنة دي

الصورة الرمزية waleed_ali
    مشرف القسم العام والإسلامي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    587
    الصور
    21

Question رد: ماذا تفعل لو كنت مكاني

ربنا يستر والحمد لله على كل حال

صفحة 5 من 6 الأولىالأولى ... 23456 الأخيرةالأخيرة