Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
النتائج 16 إلى 21 من 21

الترقيعات الدستوريه

هذا الموضوع : الترقيعات الدستوريه داخل المنتدى العامالتابع الي قسم ملتقى الأعضاء : لى تعليق بسيط على كلام عمرو أديب على النقطة اللى قالها هو والأستاذ اللى معاه بصراحه مش عارف اسمه كانوا ...

الصورة الرمزية محمد دراج
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: الترقيعات الدستوريه

لى تعليق بسيط على كلام عمرو أديب على النقطة اللى قالها هو والأستاذ اللى معاه بصراحه مش عارف اسمه كانوا قالوا ان الأماكن المتحضرة زى مصر والاسكندرية والمنصورة الغالبية بتقول ( لا ) والكلام ده غير صحيح ومش أنا اللى بقول كده دى جريدة الدستور اللى بتقول كده
    ده رابط الموضوع

مركز حقوقي يعلن النتائج الأولية للاستفتاء بالإسكندرية..ونسبة الموافقين تصل إلى 65% | الدستور

ولم أر فى عيوب الناس عيبا ....... كنقص القادرين على التمام

الصورة الرمزية ام اياد
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

مهو اصل يا استا محمد التحضر من وجهة نظر عمر دياب غير التحضر من وجهة نظرنا لان تحضر عمر دياب الحريةو والانفلات اللي مرعوبين احسن لو الاخوان مسكوا هيضيقوا عليهم انا مع كرهي الشديد للاخوان الا اني شخصيا مش قلقانة من الاحكام الشرعية او القوانين اللي ممكن يحطوها مش هتفرق معايا لكن واحد زي عمر دياب لازم يخاف هيعمل فيدو كليبات ازاي بعد كده مش هيلاقي حد يمثل معاه في الفيدو كليب لان ده التحضر من وجه نظروا .
    عموما انا بس عندي استفسار هو مش الجيش ده اللي كلنا بنثق فيه .
    طيب هو لو كان شايف ان نتيجة من نتائج الاستفتاء نعم او لا ممكن تضر البلد او تسقطها معتدقش انو كان هيعمل استفتاء اصلا لولا انو عارف ان النتيجة ستكون محكومة في الحالتين ومحسوب حسابها.
    انا اساسا اعتقد ان موضوع الاستفتاء على التعديل ده مجرد تجربة ديمقراطية حب يطرحها الجيش على ناس جنبت نفسها صناديق الانتخابات مش هقول بقى 30 سنة لمبارك لا احنا ومن ايام اجددنا مقربناش من حاجة اسمها صناديق انتخاب وعلى فكرة مش خوفا من شئ ولا لا ان كل لجنة كان عليها رشاش للي يقرب لا لاننا اصلا معندناش الثقافة دي او مكنش عندنا معرفش . لكن كان لازم الجيش يعمل تجربة صغيرة قبل ما يقوم الشعب للاختبار الاكبر وهو رئيس الدولة متنسوش ان ده هيكون فرق كتير بمعنى ان لو كل واحد معجبوش مرشح التاني بالفكر القديم يبقى هنقتل بعض . فبدون قلل زائد غير مبرر النتيجة في الحالتين محسوبة كويس ومعروف هيتم التعامل معها ازاي .
    الاهم بقى من التصويت لانه بالظبط كان عامل زي لبس العيد الجديد كل الناس فرحانة اول يوم العيد فمفيش مشاكل . الاختبار الحقيقي اذا كانت الناس اتغيرت ولا لا هو تقبل النتيجة واحترام رغبة الاغلبية بدون بقى كلام فاضي وملوش لازمة اصلهم مش متحضرين واصلهم مش همهم البلد واصلهم سلفين واخوانين والكلام اللي ملوش لازمة ده

الصورة الرمزية shevshenko
    طالب بالمركز التعليمي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

لى تعليق بسيط على كلام عمرو أديب على النقطة اللى قالها هو والأستاذ اللى معاه بصراحه مش عارف اسمه كانوا قالوا ان الأماكن المتحضرة زى مصر والاسكندرية والمنصورة الغالبية بتقول ( لا ) والكلام ده غير صحيح ومش أنا اللى بقول كده دى جريدة الدستور اللى بتقول كده
    ده رابط الموضوع
    اتفق معاك
    من غير متقول اى جريده احنا عارفين يكفى الكتاب السياسين المؤيدين اكيد دول متحضرين بردو

الصورة الرمزية M.algalad
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

النتيجة اكتساااااح لنعم اخوانى 77% ... ان شاء الله يكون دا الخير للبلد ... رغم انى صوت بلا لكنى متفائل ..
    muhammad algalad
    http://algalad.multiply.com/
    "سأعود عندما تشرق الشمس "

الصورة الرمزية م/هبه قنديل
    مشرف قسم الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.algalad مشاهدة المشاركة
    النتيجة اكتساااااح لنعم اخوانى 77% ... ان شاء الله يكون دا الخير للبلد ... رغم انى صوت بلا لكنى متفائل ..
    لازم كلنا نكون متفائلين أخى محمد .... كفايه كم الإيجابيه اللى الواحد شافها بعينه مهما حاولوا اللى ليهم مصالح يشوهوا ده بس الحقيقى إن فى استفتاء نتيجته مش 98% و لا 99.9 % زى ماكنا بنشوف
    النتيجه لو أى حد كان سأل الناس اللى واقفه حلويه فى اللجنه كان عرفها من قبل إعلانها .. كانت فعلا واضحه فى الشارع

وعلى اية حال حبيت بس أنقل لكم الخبر ده علشان فيه ناس فاهمه إن نعم بتحى دستور بالفعل سقط
    أعلنت القوات المسلحه أنها فى خلال 48 ساعه سوف تعلن إعلان دستورى مؤقت متضمن المواد المعدله للعمل به الفتره القادمه بدلا من دستور 71 المعطل ... و من ثم ستتم انتخابات الشعب يليها الشورى ثم جمعية تأسيسية لوضع دستور جديد
    قبل إنتخابات الرئاسه

فعلا انا متفائله جدااااااااااا الحمد لله
    :: اللهم لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك ::
    (( خيركم من تعلم العلم وعلمه ))

الصورة الرمزية M.algalad
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

صحيح والله اختى هبة اللى حصل امبارح فى الاستفتاء حاجة تفرح بصحيح .... انا لاول مرة اشعر انى مواطن مصرى بجد ..

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات