Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger

سؤال عن امكانيات الجهاز ليتحمل تشغيل الثري دي

هذا الموضوع : سؤال عن امكانيات الجهاز ليتحمل تشغيل الثري دي داخل Autodesk AutoCadالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : اخواني الاعزاء انا اعمل رسام اوتوكاد تو دي وعايز اشتغل ثري دي لكن جهازي لم يتحمل فتح الرسومات الثري دي ...

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

سؤال عن امكانيات الجهاز ليتحمل تشغيل الثري دي

اخواني الاعزاء

انا اعمل رسام اوتوكاد تو دي وعايز اشتغل ثري دي لكن جهازي لم يتحمل فتح الرسومات الثري دي ولما احاول افتح اي شيء يهنج بشده حتى اني لمجرد تحريك بكرة الماوس علشان اعمل زووم بيبقى الاوتوكاد بيموووووووووت وطبعا مستحيل اعرف اشتغل عليه بالشكل ده .. لحد هنا مش مشكله .. المشكله اني حدثت الجهاز واشتريت هاردوير جديد ودي مواصفاته

موزر بورد نوع جيجا بايت جي 41

رامات اتنين جيجا

كارت شاشه نوع ATI

والمفروض ان الجهاز كده يبقى زي الصاروخ لكن اللي حصل ان الالعاب التقيله جدا زي لعبة الشاحنات فتحت وبقت سريعه جدا واما الاوتوكاد فلم يحدث فيه اي تغيير ولسه بيهنج لمجرد عمل زووم وكانه هيموت يعني استحالة الشغل عليه والكل بيقول ان مفروض حتى لو بهاردوير اقل من اللي انا اشتريته يشتغل كويس .. وانا مش عارف ايه المشكلة وطبعا شعرت باحباط شديد ... ارجو اخواني لو حد عارف ايه المشكله يقول الحل او لو المشكله في الهاردوير يفهمني .. علشان انا كنت عايز اتعلم الريفيت والثري دي ماكس وطبعا بالطريقه دي مستحيل

اسف للاطاله بس حبيت اشرح مشكلتي بوضوح وللاسف مش متعود على العاميه في الكتابه .. منتظر ردودكم اخواني واعرف انكم لا تقصروا في الخير .. جزاكم الله خير

احبكم في الله

الصورة الرمزية سنووايت2222
    مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: سؤال عن امكانيات الجهاز ليتحمل تشغيل الثري دي

انا كمان مستنية الردود معاك انا جهازى core i3 رامات 4 جيجا وكارت الشاشة 5760 ati والبورد h55 gb
    عـــــــــام مضـــــــى والاخر ميــــــــلاد والعمر يمضى كلمــــــا يــــــزداد كل على درب الحياة مســــافر والذكريات لدى المسـافر زاد

الصورة الرمزية amrfikry
    طالب بالمركز التعليمي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

السلام عليكم و رحم الله و بركاته اخى الكريم

اولا : الف مبروك على التحديث للجهاز

ثانيا : بالنسبه لمواصفات الجهاز هى مش قويه بالقدر الكافى لتشغيل برامج الجرافيك بالسرعه و الكفاءه اللى انت متخيلها و خاصة برامج الثرى دى ، فغالبا برامج الثرى دى ما تحتاج الى عتاد قوى فمثلا :

1 - المازر بورد :
    " جى 41" مازر بورد ضعيفه ويوجد اقوى منها على سبيل المثال ال "بى 41" اختها بس من غير كارت الفيجا البلت ان Built in و لكن يوجد ايضا ال 43 و ال 45 و 55 و ساحقة عصرها و اوانها X58 كل ديه بورد اداءها اعلى

2 - البروسيسور : اكيد البروسيسور المتعدد الانوية بيكون دايما ليه القدرة الاكبر على التعامل مع برامج الجرافيك من البروسيسور العادى و كذللك ايضا المفاضله بين المتعدد الانويه من حيث عدد الانويه و الكاش ميمورى حيث ان الكور تو ديو اقل من الكور تو كواد و هذا بدوره اقل من الكور اى سفن اى ان البروسيسور الكور اى سفن اقوى المعالجات لانه يتعامل مع هذه البرامج من خلال ثمانى انويه بالاضافه الى الكاش ميمورى ايضا فهناك كور اى سفن 8 ميجا و اخر 12 ميجا كاش ميمورى

3- الرامات : الرامات يجب ان تكون على الاقل 4 ثجيجا و هناك تكنولوجيا جديده فى التعامل مع الرامات و هى ما يسمى بالديوال تشانل و التريبل تشانل فيجب عليك ان تتأكد ان الرامات فى مكانها الصحيح على الماذر بورد لتفعيل خاصية الديوال تشانل او التريبل تشانل بالاضافة الى بعض الشروط الاخرى كتركيب قطعتين او ثلاثه و يجب ان تكون القطع مجهزة لهذه الخاصية كالكيت " القطع التى تاتى معا فى عبوه واحده " Dual Channel Kit لانها تكون نفس الحجم و نفس المصنع و نفس المواصفات و هذه تعد من اهم الشروط الواجب توافرها لتفعيل تلك الخاصية
    والاستفاده من مميزاتها الجميله و التى تزيد من الاداء

4 - الهارد ديسك :
    احذر من الهارد ديسك فهو اخطر قطعه فى الجهاز لانه ابطأ قطعه موجوده و لها تأثير قاتل على باقى المكونات فيجب ان تتأكد من مواصفات الهارد ديسك كسرعة ال ار بى ام و البافر الى اخره كما ان هناك بعض التقنيات التى تساعد فى تحطيم هذا العيب الخطير كالاستفاده من خاصية الريد مثلا " اذا كانت الميزانيه تسمح طبعا" ههههه

5 - كارت الشاشة : نأتى الى اخطر جزء و انا من وجهة نظرى اسميها رأس الثعبان " كارت الشاشه " فهناك انواع كثيره منها الرخيص و المتوسط و الغالى و لكن انا عن نفسى ارجح كروت ATI لانها تعطيك اداء جيد مقابل سعر جيد ... و لكن ايها اختار ؟؟؟؟
    هناك انواع من تلك الكروت تسمى بالفئة الدنيا و هذه لا تنفع تماما لبرامج الجرافيك اطلاقا و غالبا مايكون سعرها رخيص
    و هناك فئة اخرى تسمى بالفئة المتوسطة و هذه تتناسب مع المبتدئين فى هذا المجال
    اما كروت الفئة العليا فهى التى لا غبار عليها و غالبا ما تكون باهظة الثمن
    و لكن هناك كروت مخصصة لبرامج الجرافيك و المصممين مصنوعه خصيصا لهذا الغرض اى مصنوعه خصيصا للتعامل مع برامج الجرافيك و غالبا ايضا ما تكون باهظة الثمن جدا و فى حالة كروت ATI هناك كروت تسمى Fire GL و هى مخصصه للمصممين بشكل اساسى على عكس فئة Radeon الشهيرة و الخاصة بالجيمز و الملتيميديا

6 - النظام : احذر من النظام الذى تعمل عليه بالاخص إن كان الويندوز فهو دائما مايسبب مشاكل الاداء و على راى المثل " اذا كان رب البيت بالدف ضارب " الويندوز " فشيمة اهل البيت الرقص" ههههههههه

ارجو من الله ان اكون افدتك مع عدم الاطاله

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

أخي عمرو جزاك الله خيرا على اهتمامك وردك .. لكن بهذا الشكل اخي يبقى مفيش حل بالنسبة لي .. والحل الوحيد هو الدعاء

واتمنى من الاخوة الاعضاء انهم يفيدوني بارائهم وخبرتهم ايضا لان الموضوع مهم جدا لي .. شرفني اخي ردك ويكفيني اهتمامك

"اللهم انك تعرف ما بنا فكن عون لنا"

جزاكم الله خيرا . . احبكم في الله

مشرف أخبار الثري دي والتقنيات

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    3

إن شاء الله هذا الموضوع يفيدك أخى الكريم.

http://forums.cgway.net/cg37899/

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اخي sekou

جزاك الله خيرا على اهتمامك .. دخلت على الرابط وطالعت الموضوع .. بس مش عارف اعمل ايه .. معنى كده ان الثري دي انتهى بالنسبه لي .. فارجو الدعاء

جزاكم الله خيرا .. احبكم في الله

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

أ.محمد
    سامحني فلا أملك الإجابة لسؤالك وإنما كنت أتمنى منك ان تتواصل معي على الإيميل الخاص بي فلدي بعض الأسئلة عن العمل بالأوتوكاد بشكل عام ،، ولك مني كل التقدير
    إيميلي : funnynemo83 على الهوت

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

الاخ imnotbroken
    ان شاء الله اخي اضيفك ونتواصل قريبا لكن اعذرني لانشغالي الشديد وساكتب لك متى ساكون موجود

ارجو الدعاء