Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
النتائج 1 إلى 15 من 30

حقيقة لا يجب إخفائها

هذا الموضوع : حقيقة لا يجب إخفائها داخل المنتدى العامالتابع الي قسم ملتقى الأعضاء : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخواني أعضاء منتدى طريق الجرافيك وإدارة طريق الجرافيك أرحب بكم جميعا وأحب أن أقول لكل ...

الصورة الرمزية mostakbal5000
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    1

Post حقيقة لا يجب إخفائها

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أخواني أعضاء منتدى طريق الجرافيك وإدارة طريق الجرافيك
    أرحب بكم جميعا
    وأحب أن أقول لكل من يريد تعلم أي شئ في الحاسب الالي سواء الجرافيك أو غيره
    وبعيدا عن المراكز التعليمية المشروعة و بعض المدرسين الشرفاء
    أحب أن أقول أن معظم مدرسين الجرافيك بكل انواعه ومجالاته إلا من رحم ربي
    يتعلمون أولا من كورسات أجنبية مقرصنة ومواقع لتنزيل الكورسات بأشكال غير مشروعة
    ثم بعد إتمام مجال معين أو برنامج معين يبدأ في عمل دورة عربية لأخوانه العرب بسعر معين وفي مجال معين
    ويقوم بتنزيل بعض الدروس المجانية له التي يقوم فيها بشرح بعض الاشياء البسيطة في مجال الدورة
    لكي يشارك المهتمين بهذا المجال في الاشتراك في الدورات الغير مجانية لديه
    ثم بعد ذلك ينتهي من دورته معهم بعد أن يشرح الكورس الذي تعلمه من الكورسات المقرصنة
    وبذلك يظهر لجميع أعضاء المنتدى أنه صاحب خبرة كبيرة وتعلم الكثير ويشارك لديه الكثير
    رغم إنه دعم موقعه لدخول الاعضاء إليه وتوافد وإشتراك عدد كبير من الناس
    وبدل أن يدلهم على الطريق الصحيح للتعلم سواء إن كان مركز تعليمي مشروع ولديه رخصة عمل للبرنامج
    أو شخص حصل على رخصة في العمل ببرنامج معين او في مجال معين
    بل يقول أنه يشرح في كورساته ودوراته أشياء لم يجدها بالمراكز ولا في الاشخاص المتعلمين بمبالغ كبيرة حتى يحصلون على شهادات للحصول على رخصة البرنامج
    وأنا لا أقصد شخص بعينه ولكن أقصد أغلب مدرسين الجرافيك الأن على الساحة العربية إلا من رحم ربي
    عن أبي هريرة رضي الله عنه ، قال : قال رسول الله صلي الله عليه وسلم ( إن الله تعالى طيب لا يقبل إلا طيبا ، وإن الله أمر المؤمنين بما أمر به المرسلين فقال تعالى :{ يا أيها الرسل كلوا من الطيبات واعملوا صالحا } ، وقال تعالى :{ يا أيها الذين امنوا كلوا من طيبات ما رزقناكم } ، ثم ذكر الرجل يطيل السفر أشعث أغبر يمد يده إلى السماء :يقول يا رب ! يا رب ! ومطعمه حرام ومشربه حرام وملبسه حرام وغذي بالحرام فأنى يستجاب له ؟. رواه مسلم [ رقم : 1015 ]
    وشكرا للجميع

الصورة الرمزية brahim 3d
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    3

رد: حقيقة لا يجب إخفائها

السلام عليكم ورحمة الله استاذي العزيز .لقد اثرت موضوع غاية في الاهمية .المشكل يتجاوز الدورات التعليمية الي استخدام البرامج المقرصنة كل منا يستخدم علي الاقل 3 او 4 برامج ابتداءا ويندوز الي 3دي ماكس فيراى...............الخ ثمن هذه البرامج ليس في متناول اغلبنا ان لم اقل كلنا .ماالعمل...........

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    1

أخي الكريم brahim 3d
    أشكرك على ردك على هذه المشكلة
    وأقول لك إن ممكن تكون أسعار البرامج باهظة الثمن وليس في متناول الجميع
    ولكن هل من الممكن إستخدام برنامج واحد للعمل بمجال واحد؟
    من قريب أوي شاهدت إحدى أعمال شخص أجنبي يدعى Chris Jones
    YouTube - ‪Lightwave render - The Passenger‬‏
    وعرفت أنه إستخدم في هذا العمل برنامج واحد فقط وهوا الـlightwave
    ورغم ذلك فالعمل جميل جدا ويظهر فيه إمكانيات الشخص وقدراته على العمل وإن كان ببرنامج واحد
    فلما لم ينفعل مثله وإن كان ثمن البرنامج يصل إلى سعر جهاز كمبيوتر؟
    وهل يوجد برامج مجانية في مجالات الحاسب الالي مثل الجرافيك وغيره؟
    طيب إن كنا حنقول إننا مش قادرين نشتري برامج ولكن ممكن ننزلها ونشتغل عليها
    لكن الدروس بتاعت البرنامج كمان بلاش نشتريها ونزلها ببلاش كمان
    حتى لو نزلنها وببلاش كمان بعد ما نتعلم ونعرف نستنفع منها ونطلع مبالغ كبيرة
    وأصحاب الشهادات سواء من اوتوديسك او ادوبي او غيره و اصحاب المراكز التعليمية المشروعة (لديها رخصة عمل)
    تعلن إفلاسها أفضل وإن كان الشرح فيها ضعيف أو مش وافي فهوا يرجع لسمعة المركز نفسه وقدرة المدرس
    ولكن خلينا واضحين مع بعض
    إن كانت الدروس والبرامج هنزلها بشكل مجاني (مقرصن) لكي أشتغل بها حتى يتوفر لدي مال لكي اشتريها
    فهي طريقة وإن كانت خطأ لكن يوجد البعض من يفعل ذلك ولكن المشكلة فإن الشخص ينزلها ويستنفع من وراها لمصلحته ويضر ناس تانية يكون مفهمهم إنه دارس واخد كورسات وعنده خبراااااات ويطلع كلامه مش صحيح وإنه بيشرح على نفس الطريقة إللي شافها في الكورسات الاجنبية
    وأشكرك مرة أخرى على الرد
    والموضوع مفتوح لجميع أعضاء المنتدى

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

ارجو منك أخي الفاضل صاحب الموضوع ان تجيب على هذه الاسئلة
    واستحلفك بالله ان تجيب عنها بصدق
    نسخة الويندوز على جهازك أصلية ؟؟؟
    كم برنامج على جهازك دفعت ثمنه ؟؟؟
    هل يعيب شخص تعب وبذل الكثير من المجهود في التعلم
    ان يقدم ما وصل اليه بعد جهد بشكل ابسط وأسهل الى غيره من طالبي العلم
    مع العلم أن اعادة الشرح تتطلب مجهود ووقت ايضا
    والكثيرين تعوقهم اللغة الانجليزية عن التعلم
    فمن يقدم لي العلم بلغتي يستحق الشكر
    موضوعك اخي هدفه وااااااااااااضح جداااا
    واذا كان لديك شيء ضد شخص ما فقلها بصراحة
    ولا تصنع من نفسك بطلا على حساب الآخرين
    دعنا والنصابين واذهب انت لشراء البرامج والكورسات
    مادام فلوسك كتير
    فنحن نريد التعلم من أي شخص مادام يقدم لنا ما يفيد
    ونصيحتك وصلت فاعمل بها إن استطعت
    نحن لا نستخدم برامج مقرصنة لاننا نريد ذلك
    لكن ما باليد حيلة
    الواحد بيجدد جهازه بالعافية
    وإذا توقفنا أمام المشكلة المادية فلن نتقدم خطوة
    فعلينا ان نحاول التعلم إلى ان نستطيع شراء البرامج والكورسات
    وأرجو منك ان تكون صادقا أمام نفسك وأمام الله
    وتتعهد من الان ان لا تستخدم اي شيء مقرصن على جهازك حتى نسخة الويندوز
    ووقتها أخي ستكون فعلا أهل للنصيحة
    وعلى كل الأحوال أشكرك على النصيحة
    واعتقد ان مثل هذا الموضوع سيدخلنا في جدال لا طائل منه
    وسبق الحديث فيه كثيرااااااااااااااا
    فقط على كل شخص أن يبدأ بنفسه اولا

الصورة الرمزية م/أحمد عبد الرحمن
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

أخى الفاضل ده الفيلم اللى انت جايبه
    Useless Information

أولا مافيش حاجة اسمها برنامج واحد يقوم بالعمل ده من ناحية .
    من ناحية تانية هاتلى حد فى العالم العربى كله سواء مدرسين او مصممين او حتى طلبة ما اتعلموش من كورسات أجنبيه ؟؟؟

طيب هانروح بعيد ليه أنا أكتر من مرة فى منتدىا اخر وهنا ايضا طلب منى انى اترجم دروس موقع VideoCopilot ترجمة كاملة ولكن لضيق الوقت بدئت ول أقدر ان استمر ولا اريد أن أقول لك ان هناك ( فى هذا الموقع ) من ذهب الى مركز ما فى القاهر ( بدون ذكر اسامى ) وهو مركز معتمد - كما تقول . لمجر بس انه يفهم دروس أندرو كرامر اتعلمت ازاى فهل يعقل هذا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تروح تاخد كورس فى مركز وتدفع فى امستوى الواحد أكثر من 1500 جنيه علشان تعرف درس مجانى أجنبى اتعمل ازاى . وياريته خرج عارف !!!!!!!!!!!!!! بلاش ده ولا ده تعالى بقى أوريك المركز المعتمده بتعمل ايه اصلا بتعمل اللى انت بتقوله بالظبط وهاديك مثال من فترة شركة أوتوديسك طلبت من شركة ديجيتال توترز انها تعملها اسطوانة لابراز قدرات الماكس فى مجال الموشن جرافيك وده لأنه فى الفترات الأخيرة بدء برنامج السينما فور دى يظهر بقوة فى عامل الموشن جرافيك والى الان هو أفضل برنامج ثرى دى للموشن جرافيك على الاطلاق لتفوقه الكاااااااامل فى مجال الديناميسك - المهم مش موضوعنا - فى بقى مركز معتمد ومشهور ومشهور جدا كمان أخد الاسطوانة دى على اساس انه معتمد من اوتوديسك وبيدرس الاسطوانة دى بالنص كما أنزلت مع العلم - انه اوتوديسك نفسها منزلة الاسطوانة دى Free بدون مقابل وتقدر تحملها من موقعهم لو تحب . ومركز تانى ده بقى مش مشهور وبس لأ ده له فروع فى كل أنحاء الجمهورية وبرده معتمد كل شروحاته من اسطوانات ليندا واسطوانة All In One لأندرو كرامر .

تانى هاعيدها عليك استحالة تقولى انه برنامج واحد يخرجلك عمل متكامل وهاديك مثال بسيط ابسط من اللى انتى جبته وهنا الموقع مليان بعمالقة واساتذة الماكس اللى انا اصلا مش بفهم فيه الا يادوووووب شغل الموشن جرافيكس و الــ vfx انت لو هاتعمل صورة فيها شغل عمارة سواء داخلى او خارجى بتاخدها تخلصها على فوتوشوب علشان تعملها إظهار نهائى صح ولا لأ ؟ بلاش لا دى ولا دى ده انت علشان تكتشف ان كانت الصورة ابعادها صحيحة ولا لأ وزواياها مظبوط ولا لأ بتشتغل فانيش بوينت جوه فوتوشوب - على فكرة المعلومة الأخيره دى من المهندس عطية .

اخيرا انا هاطرح عليك سؤال ؟ لو إنت طلبت استفسار فى مجال معين او فى تكنيك معين واللى رد عليك وأفادك بالنتيجة حطهالك فى شرح مفصل وبلغة تفهمها وبأسلوب بسيط وسهل هل هذا أفضل أم انه يحطلك لينك الدرس الأجنبى وانت تفهمه مع نفسك ؟؟

أخى العزيز لا تفهم من كلامى انى اهاجمك ولكنى أحببت أن ألفت نظرك لنقاط لربما تكون تائهة عنك وفقت أخى الفاضل
    التعديل الأخير تم بواسطة م/أحمد عبد الرحمن ; 04 / 06 / 2011 الساعة 07 : 04 PM

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    1

أخواني الكرام أنا شايف حرب في الكلام والنقاش في منتدى طريق الجرافيك
    هل في كلامي خطأ وهل من المستحيل تحقيق ولو شراء بشكل جماعي لبرنامج واحد وتعلمه؟
    وأنا يا أخواني ليس لدي برامج مجانية كثيرة ولكن نسخة الويندوز وبعض البرامج لدي غير مرخصة
    ولكني أجتهد في أن أجد برااااااااامج وتعليم مجاني أو حتى بسعر بسيط
    طيب في بداية كلامي تكلمت عن مين؟ انا بتكلم عن ناس تعبت في الاتي:
    1- اشتركت في مراكز تعليمية مشروعة ومرخصة لبرامج الجرافيك.
    2- تعطلت عن عملها حتى تتعلم وتذهب للمركز يوم بعد يوم وفي أوقات مختلفة.
    3- اشترت كتب و أسطوانات سواء من المراكز او خارجه او على النت.
    4- حصلت على شهادة برخصة العمل بعد اختبارات كثيرة والعناء في التعلم.
    5- فيه ناس كملت اكتر وعايزة تتدرس البرنامج فدرست باوتوديسك وكلنا عارفين ناس منهم.
    طيب بعد كل التعب ده والتعلم ودفع المال وحضور وتركيز وشراء كتب واسطوانات إلخ.
    الاقي ناس تانية بتطلع بسرعة من غير أي حاجة مما ذكرت غيره إنه تعلم بأسطوانات وبرامج مقرصنة
    فبالله عليكم جميعا من هوا الاحق بذلك ؟
    وأنا والله لا اقصد شخص بعينه ولا مكان
    وبالنسبة لشرح الدروس المجانية مثل video copilot فأنا بحب جدا ورش العمل لأنها تقوم على أساس المشاركة وليس الاخذ من تعليم اجنبي مقرصن (مجاني) وتعليمه بأسعار مبالغ فيها
    طيب بالنسبة لبرنامج واحد يخرج عمل واحد او في مجال معين
    فسؤالي إلى من يعرف ببرنامج الافترافيكيت هل من إمكان البرنامج عمل بعض الاعلانات بشكل فردي؟
    وطبعا الاجابة بموقع videocopilot فهوا قام بعمل دروس مجانية تفيد بذلك عمل بعض دعاية واعلانات وبروموهات بالافترافيكيت فقط
    وإجابة الاستفسارات ليس كمثل الكورس المبالغ في ثمنه وأتى بطريقة الدروس المقرصنة
    أن تجيب عن إستسفار بسيط وله لينك الدرس المجاني باللغة الانجليزية فإن قمت بترجمتها فلك قيمة الترجمة ونقل المعلومة لأن الدرس مجاااااااااااااني وإن كنت اشتريت مجموعة كورسات وتجيب على الناس منها فلك الحق في طلب السعر المناسب لك لأنك اشتريت وتعبت في فهمها.
    وأشكركم جزيلا على الردود وأتمنى الردود تكون فعالة وليس ردود هجوم وحرب كما أرى

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    1

سؤال إلى م / احمد عبد الرحمن
    ياريت وضع أماكن تعليم معتمدة من وجهة نظرك أو أشخاص معتمدة أو اسطوانات ممتازة في مجال الموشن جرافيك؟

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

لا توجد حرب اخي الفاضل
    هو حوار فقط
    وكل منا يدلي برأيه
    ولكن لأنك في المشاركة الاولى
    تحدثت عن من يتعلم من الكورسات المقرصنة
    وكأنه مغضوب عليه يستحق الرجم
    فهذا اضاف بعض الحدة في الدفاع عن عدم قدرة الكثيرين منا
    على شراء الكورسات المدفوعة
    وكذلك الدفاع عن كثير من الأخوة المتميزين في مجال تعليم الجرافيك
    والذين قضوا سنوات في التعلم واكتساب الخبرة
    والآن يقدموا ما لديهم من علم .. ولهم الحق في طلب مقابل مادي يناسبهم
    وعلى من يريد التعلم أن يختار من يتعلم منه
    والخلاصة
    على كل شخص أن يختار طريقة التعلم التي تناسبه
    ويختار المصدر الذي يتعلم منه
    ومن يتعب ويثابر في التعلم ولا يجد فرصة فأجره عند الله
    فهو يقسم الأرزاق
    ومن يصل بدون تعب أو بدون علم
    فسيأتي يوم وتنكشف حقيقته ومستواه الفعلي
    والبقاء للأصلح

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostakbal5000 مشاهدة المشاركة
    أخواني الكرام أنا شايف حرب في الكلام والنقاش في منتدى طريق الجرافيك
    هل في كلامي خطأ وهل من المستحيل تحقيق ولو شراء بشكل جماعي لبرنامج واحد وتعلمه؟
    وأنا يا أخواني ليس لدي برامج مجانية كثيرة ولكن نسخة الويندوز وبعض البرامج لدي غير مرخصة
    ولكني أجتهد في أن أجد برااااااااامج وتعليم مجاني أو حتى بسعر بسيط
    طيب في بداية كلامي تكلمت عن مين؟ انا بتكلم عن ناس تعبت في الاتي:
    1- اشتركت في مراكز تعليمية مشروعة ومرخصة لبرامج الجرافيك.
    2- تعطلت عن عملها حتى تتعلم وتذهب للمركز يوم بعد يوم وفي أوقات مختلفة.
    3- اشترت كتب و أسطوانات سواء من المراكز او خارجه او على النت.
    4- حصلت على شهادة برخصة العمل بعد اختبارات كثيرة والعناء في التعلم.
    5- فيه ناس كملت اكتر وعايزة تتدرس البرنامج فدرست باوتوديسك وكلنا عارفين ناس منهم.
    طيب بعد كل التعب ده والتعلم ودفع المال وحضور وتركيز وشراء كتب واسطوانات إلخ.
    الاقي ناس تانية بتطلع بسرعة من غير أي حاجة مما ذكرت غيره إنه تعلم بأسطوانات وبرامج مقرصنة
    فبالله عليكم جميعا من هوا الاحق بذلك ؟
    وأنا والله لا اقصد شخص بعينه ولا مكان
    وبالنسبة لشرح الدروس المجانية مثل video copilot فأنا بحب جدا ورش العمل لأنها تقوم على أساس المشاركة وليس الاخذ من تعليم اجنبي مقرصن (مجاني) وتعليمه بأسعار مبالغ فيها
    طيب بالنسبة لبرنامج واحد يخرج عمل واحد او في مجال معين
    فسؤالي إلى من يعرف ببرنامج الافترافيكيت هل من إمكان البرنامج عمل بعض الاعلانات بشكل فردي؟
    وطبعا الاجابة بموقع videocopilot فهوا قام بعمل دروس مجانية تفيد بذلك عمل بعض دعاية واعلانات وبروموهات بالافترافيكيت فقط
    وإجابة الاستفسارات ليس كمثل الكورس المبالغ في ثمنه وأتى بطريقة الدروس المقرصنة
    أن تجيب عن إستسفار بسيط وله لينك الدرس المجاني باللغة الانجليزية فإن قمت بترجمتها فلك قيمة الترجمة ونقل المعلومة لأن الدرس مجاااااااااااااني وإن كنت اشتريت مجموعة كورسات وتجيب على الناس منها فلك الحق في طلب السعر المناسب لك لأنك اشتريت وتعبت في فهمها.
    وأشكركم جزيلا على الردود وأتمنى الردود تكون فعالة وليس ردود هجوم وحرب كما أرى

يا أخى الفاضل والله الموضوع ماهو حرب ولا اى حاجة خالص ولو انت قرأت كلامى هاتلاقيه خالى من اى انفعال وفى اخر كلامى توقعت ان تأخذ الكلام بشكل هجومى وهو ماحدث الان فقلت لك كلمتى الا تعتقد اننا نهاجمك وبالرغم من هذا فقد أخذت الأمر على هذا المحمل .

الشىء الثانى أخى الفاضل نحن لا نقول اننا جهابذة فى الجرافيك ونعرف ملايعرفه أحد ولكن ما ذكرته لك من أن الناس اللى تعبت اللى انت قلت عليها حصل معاها برده انها أخدت حاجات مجانية بفلوس - ماتفهمش من كلامى انى موافق على حاجة زى دى - انا بس بوضحلك انه المراكز المعتمده اللى انت تقصدها بتعمل كده وأكتر من كده ووالله والله المراكز انا عارفها بالإسم لكننا لسنا بصدد التجريح فى أحد .

صحيح يوجد فى مصر مراكز محترمة وتتعامل مع الناس بضمير وانا سأقولها لك الأيام اللى فاتت انا لقيت ناس كتيرة جدا جدا جدا بقت مرة واحدة مدرسين ومعلمين واستغربت لكن قلت والله اللى داخل يدرس لاهو عبيط ولا هو أهبل وكل الناس دلوقتى عارفه النت وعارفه مواقع الدروس المجانية - كل فى مجاله - أكتر ماهى عارفه الأكل و الشرب . وهاقولك حاجة أخى الفاضل انت شفت ورشة فيلم ترون اللى انا عملتها ولسه ما كملتش عارف ليه ماخلصتش لأنى واقف فى جزئية معينة وكل شوية بجرب فيها وكمان علشان ضغط العمل و الوقت مع انى كنت ممكن استسهل وأعمل نسخة طبق الأصل من ورشة المايا الأجنبيه اللى طلعت بعد ورشتى بشهرين . لكن الموضوع مش كده مش كل واحد هايشوف درسين بقى معلم ومصمم جرافيك وبعدين اللى فاكر انه بيحط درس ويجرى او بيعمل دورة بعد ماشاف درسين الناس بتكشفه من حاجة سهلة اوى عارف من ايه ؟؟ من الأسئلة استفسارات الأعضاء لا تنتهى و90% من الاسئلة بيبقى بره الكورس أو الدرس وساعتها بتلاقى صاحب الموضوع ذاااااااااااااااااااااااا ااب مش موجود . اللى زى اللى انت بتقول عليه ده صدقنى مش بيستمر .

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostakbal5000 مشاهدة المشاركة
    سؤال إلى م / احمد عبد الرحمن
    ياريت وضع أماكن تعليم معتمدة من وجهة نظرك أو أشخاص معتمدة أو اسطوانات ممتازة في مجال الموشن جرافيك؟

بالنسبة للمراكز فأنا ما أخدتش كوسات فى اى حته لا بره مصر ولا جوه مصر ولو قلتلك على اسم مركز هاتفتكر انى بقول كلامى ده بدافع شخصى فاعفينى من السؤال ده .

أما الاسطوانات فعندك اسطوانات شركة ديجيتال توترز وكمان لو دخلت على موقع اوتوديسك فى اسطوانة مجااااااااااااااااااااااا ااااانية عن الموشن جرافيك باستخدام الماكس وصدقنى ميزة الكورس التفاعلى انه بينقل لك خبرة سوق العمل مش دراسة البرنامج .

همسة فى أذنك : ماحدش بيديلك خبرته فى السوق الا اثنين فقط على الأقل اللى انا عارفهم ( اعفينى من الأسامى ) ولكن سأقول لك صفاتهم واهم صفة انهم مؤمنين جدا أن الرزق بيد الله وليس معنى نقل الخبره نقل الرزق معها . تمنياتى لك أخى الفاضل بالتوفيق لك دائما

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

هههههههههه
    حتى لو أعفاك من ذكر الاسامي اخي الكريم
    فصاحب العقل يميز
    والدروس خير دليل

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

صحيح اخى الفاضل فقد نسيت الرد عليك فى جزئية أن الأفتر يستطيع صنع اعلانات بمفرده بالطبع يستطيع ولكنك لو قارنت اعلانات البرنامج بمفرده مع اعلانات البرنامج ومعه ثرى دى لعرفت الفرق المقصد من كلمتى اخى الفاضل فى انه لا يوجد برنامج يستطيع انجارز عمل كامل بمفرده أن تكامل البرامج مع بعضها ضرورى لانجاز واخراج العمل بصورة أحسن وأعلى احترافية لأنه أكيد لكل برنامج قدرات تقف عند حد معين فمثلا لو عملت مشهد بالماكس مش زى ما تعمل المجسمات بالماكس وتعمل كومبوزيتينج بالأفتر أكيد فى فرق وفرق كبير كمان . أأسف لنسيان الرد على هذه الجزئية فى المشاركة السابقه .

مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    1

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م/أحمد عبد الرحمن مشاهدة المشاركة
    بالنسبة للمراكز فأنا ما أخدتش كوسات فى اى حته لا بره مصر ولا جوه مصر ولو قلتلك على اسم مركز هاتفتكر انى بقول كلامى ده بدافع شخصى فاعفينى من السؤال ده .

أما الاسطوانات فعندك اسطوانات شركة ديجيتال توترز وكمان لو دخلت على موقع اوتوديسك فى اسطوانة مجااااااااااااااااااااااا ااااانية عن الموشن جرافيك باستخدام الماكس وصدقنى ميزة الكورس التفاعلى انه بينقل لك خبرة سوق العمل مش دراسة البرنامج .

همسة فى أذنك : ماحدش بيديلك خبرته فى السوق الا اثنين فقط على الأقل اللى انا عارفهم ( اعفينى من الأسامى ) ولكن سأقول لك صفاتهم واهم صفة انهم مؤمنين جدا أن الرزق بيد الله وليس معنى نقل الخبره نقل الرزق معها . تمنياتى لك أخى الفاضل بالتوفيق لك دائما
    طيب حضرتك قلت كلام جميل جدا وانا بحترم حضرتك جدا
    هل تصدق إن فيه ناس اتعلمت بمراكز معروفة في مصر ونقلت كل معلومة سواء ديفيدهات او كتب او الخ
    في شكل اسطوانات مسعره للبيع المباشر في مناطق كثيرة في مصر وخاصة بالجامعات المصرية
    طيب إن كان فيه حد ممكن يعطي خبرته بكل سهولة كده ويقولك أتفضل على طبق من ذهب
    فلماذا لا أرى عمل جماعي من المبدعين واصحاب الخبرات يوحد خبراتهم دي في عمل مميز ويصبح مرئى ومسمع للعالم كله؟
    ملحوظة مهمة جدا : أنا أقصد في كلامي عن الحاصلين على رخصة مزاولة مهنة التدريس سواء في ادوبي او اوتوديسك.
    وأشكرك جزيلا أخي الفاضل م/أحمد عبد الرحمن

الصورة الرمزية abdou3d
    مشرف فن التحريك - ورش عمل ومسابقات

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    10

عزرا اخواني لي وجهة نظر في هذا الامر
    تخيل ان رجل جعان و امامه طعام و اكل منه تحت اعين صاحب الطعام دون ان يتحرك او ينطق بكلمه (اقصد صاحب الطعام)
    هل ترون ان الرجل الذي اكل اخطأ فيما فعل
    تخيل ان هذا الامر يتكرر كل يوم

هذا ما يحدث في موضوع البرامج المقرصنة . لا احد يقنعني ان مايكروسوفت عاجزة عن منع هذا الامر او ان اوتودسك لا يمكنها جعل برامجها تعمل على جهاز واحد فقط .

لولا ان هذه الشركات تستفيد من هذه القرصنة لقامت بمنعها ... بل قد تتعجبون عندما تعلمون انهم يدعمون هذه النسخ المقرصنه و هذا حسب تصريح قرأته لمسؤل في شركة مايكروسوفت منذ فتره

نفس الامر مع الاسطوانات

هذا رأئي

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

طيب انا هاقولك حاجة اخى الفاضل بالنسبة للناس اللى سرقت الكورسات ونسختها وباعتها دول بقى أمرهم لربنا وانا حصل معايا كده لكن احتسبهم بقى عند ربنا .

أما بالنسبة لسؤالك عن اصحبا الخبرات ليه مش بيعملو عمل جماعى فسأجيبك أخى الفاضل أنت تعلم اننا فى بلد من لا يعمل فى شغلانتين يبقى هايموت من الجوع هههههههههه نعلش كلامى بلدى شوية بس غصب عنى . وتعالى هاديك مثال عن تجربه فعلا كانت دخلت مرحلة التنفيذ وفى الاخر فشلت ليس لتقصير من المصممين او أصحاب الفكرة ولكن لاستحالة التجمع .

وسأفترض معك جدلا هؤلاء الأشخاص ( أنا - المهندس عطية - أم إياد - م/محمد المعداوى - أمة الله - أ/مصطفى مكرم ) - شفت اهو اى خدمة كل اللى انا جايبهملك مديرين عوام لسه انا و المهندس محمد بس اللى ما استويناش ههههههههههههه .
    المهم اننا اتفقنا على صنع حلقات رمضانية وكلها جرافيك ومعها طبعا شغل موشن جرافيك وبدء الموضوع واتكتبت خطة العمل والسيناريوهات ودخل الموضوع مرحلة التنفيذ وكل واحد بدء يشتغل فى الحته اللى مطلوبه منه تعرف فى الاخر الموضوع وقف ؟؟؟!!!!!!!!!!!!! عارف ليه علشان المسافة فيهم اللى فى الامارات وفيهم اللى فى السعودية وفيهم اللى فى مصر . وأصلا كلهم ليهم اشغالهم وان كانت تصب فى مجال الجرافيك الا انها اشغال حياتيه لابد منها . لكن الناس دى بتعوض الحته دى بقى فى كورساتهم اللى فعلا تخرجك تعمل لوحدك فيلم كامل يعنى فى حاجة شايله حاجة وأوعى تفتكر من كلامى انى بشكر فى حد على حساب حد انا بس ضربتلك مثال . وانا نفسى كنت فعلا بدئت ونزلت صورت مشاهد معينة لعمل فيلم أنيميشن صغير وبرده كان العائق المشاغل وكان مشترك فيها معايا الأستاذ مصطفى مكرم . ولكن عوضت العجز فى الموضوع ده لشرح تكنيك العمل ازاى تعمل انت حاجة زى دى . مش عايز اديلك مثال من دورات موجودة بالمركز التعليمى علشان ما تفتكرش انى بستغل موضوعك لعمل دعايا .

وللعمل عل اللى انا قلتلك عليهم دول ولا واحد فيهم واخد شهادة لا من ادوبى ولا من اوتوديسك أما اللى واخد شهادات وماعملش حاجة دى مش مشكلتنا اخى الفاضل يمكن العيب مش فى قدراته يمكن العيب فى المادة اللى تم تدريسها له مجعلته غير قادر على عمل شىء قوى . تحياتى لك اخى الفاضل

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة