Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 43

ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

هذا الموضوع : ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13 داخل السينما فوردي | Cinema4Dالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ateya3d كل عام وانت بخير اخي الكرين اسلوب حوارك غير حضاري بالمرة لما التلميحات التي بداخل ...

الصورة الرمزية عبدالله_90
    طالب بالمركز التعليمي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ateya3d مشاهدة المشاركة
    كل عام وانت بخير اخي الكرين

اسلوب حوارك غير حضاري بالمرة لما التلميحات التي بداخل كلماتك

هدانا الله واياكم
    اعقتد اخي الغالي اني بينت لك قلت لا اقصد الاستاذ عطية ولكن
    لو تحب نشوف اي نقاش نجد ان مستخدمين الماكس يدافعون عن برنامجهم وكأنه احد أقربائهم ولا يسمح لك بنتقاده هههه لماذا لا اعلم
    و 80% منهم لم يتطرقو ولم يضغطو على ست أب لاي برنامج ثري دي اخر او يقضون فتره به عموما اذا وجدت ان اسلوبي غير حضاري او انك وجدت بعض التلميحات التي قلت عنها ولم اقصد بها شيء من الاساس اعتذر :$
    بس أتمنى يدخل شخص من مبدعين او محترفين المايا ويبدي الرأي بما ان الموضوع فية انميشن والكل يعرف المايا و تفوقه بعض الشيء
    ومثل قال الاخ الفاضل وليد علي الموضوع هنا موضوع نفسي
    واحس بعض الاخوه يدخل لنقاش و معاه عصا يزعل لو انتقدنا الماكس
    عموما اتمنى يستمر النقاش اطول وابراز البراهين بين الاثنين
    والله ولي التوفيق واكرر اعتذار لو بدر مني تمليح بدون قصد

الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    22
    الصور
    18

انا ردي الأول وتساؤولي كان واضح جدا ولا اعلم لم تم كل هذه النقاشات الجانبية

وها انا اقتبسه مره اخري
    برغم اني اشجع السينما واتمني له التوفيق كبرنامج واعد

ولاكن كل التطويرات اراها تتجة لخلق نوع من التوازن بينه وبين برامج الثري دي العملاقة كالماكس والمايا وغيرهما

كل التطويرات هي موجوده بماكس منذ زمن اذا اين الجديد ؟؟

وياريت ياريت تقرئوا الكلام بشكل صحيح انا من مشجعين السينما وليس بيني وبينه عداء وسؤالي للافادة وليس للهجوم
    مقر طريق الجرافيك بالقاهرة
    7 شارع جامعة القاهرة - الدور الثالث - بميدان الجيزة
    Tel: (202)35696328 Cell: (2012)70770170 - (2011)16030067 - (2012)25134331

الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    22
    الصور
    18

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله_90 مشاهدة المشاركة
    اعقتد اخي الغالي اني بينت لك قلت لا اقصد الاستاذ عطية ولكن
    لو تحب نشوف اي نقاش نجد ان مستخدمين الماكس يدافعون عن برنامجهم وكأنه احد أقربائهم ولا يسمح لك بنتقاده هههه لماذا لا اعلم
    و 80% منهم لم يتطرقو ولم يضغطو على ست أب لاي برنامج ثري دي اخر او يقضون فتره به عموما اذا وجدت ان اسلوبي غير حضاري او انك وجدت بعض التلميحات التي قلت عنها ولم اقصد بها شيء من الاساس اعتذر :$
    بس أتمنى يدخل شخص من مبدعين او محترفين المايا ويبدي الرأي بما ان الموضوع فية انميشن والكل يعرف المايا و تفوقه بعض الشيء
    ومثل قال الاخ الفاضل وليد علي الموضوع هنا موضوع نفسي
    واحس بعض الاخوه يدخل لنقاش و معاه عصا يزعل لو انتقدنا الماكس
    عموما اتمنى يستمر النقاش اطول وابراز البراهين بين الاثنين
    والله ولي التوفيق واكرر اعتذار لو بدر مني تمليح بدون قصد

مش بقولك اخي الكريم كلماتك تحمل في طياتها تلميحات لا اعلم ما الفائده من هذا الاسلوب

الصورة الرمزية scorpin_snake
    مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

Thumbs up رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة savio مشاهدة المشاركة
    اخي الكريم scorpin_snake

رمضان كريم اولا عليك و علي اسرتك الكريمة

طبعا الاختلاف في الراي لا يفسد الود بينا لكن خليني ارد علي اريك

اولا KeyTransfer سكريبت مجاني اماكنياتة مش بقوة الموجراف ابدا و ارجوك تصدقني لاني لا اتكلم كلام مرسل و لاني جربت ال KeyTransfer ايام الماكس
    الموجراف نظام متكامل بيمكنك انك تعمل نسخ من عنصر او عناصر و تاثر علية ب effectors كتييييييييييرة اوي و تدخل كذا افكتور مع بعض و تحرك الافكتورز و تعملها Fade و امكانيات كتير اوي اوي و مع دمج الافكتورز دي مع بعضها بنطلع نتايج مزهلة لا يستطيع ال KeyTransfer عملها ابدا

ثانيا مقبس ال max2ae مقبس ممتاز و بيقوم بنقل الكاميرات و كل شي لكن مقبس مش مجاني يعني يما تستخدمة مقرصن ياما تشترية .. السينما بينقلك كل حاجة علي الافتر و كل باص من الباصات في كوبوزيشن باسمها و كل الكاميرات علي حدة من غير اي مجهود .. و طبعا بيعمل دة من غير ما تدفع فلوس و تسطب مقبس اضافي علي الماكس الي هوا اصلا تقيل خلقة

بالنسبة لقصة الثبات علي انظمة التشغيل : سامحني يا اخي انا بتكلم علي واحد غليان زي ميقدرش يجيب جهاز بالامكانيات المهولة دي ... هل مش من حقي اني اطور مستوايا و اتعلم حاجة جديدة اكل بيها عيش من الاخر كدة لمجرد اني جهاز مش جهاز تجاري ... دي قسوة علي المتعلمين و المبتدئين بصراحة .. انما انا شائت الظروف ان استب سينما r12 علي جهاز بانتيوم 2
    اقسم بالله و كنت بذاكر اضائة علي جهاز بانتيوم 2

بالنسبة للمقابس زي الفيراي و المنتل راي و الاريون و البرازيل و الاي راي انا اعتقد انها مش جزء من الماكس
    الماكس بينزل معاة منتل راي بس ... و دة مش من بعيد اعتقد بردوو !!! يعني كل دة مقابس تشتريها او تشغلها مقرصنة
    الادفانسد ريندر بينزل مع نسخة الاستوديو عادي من غير حاجة ... فا معتقدش ان كل المقابس الي انتة ذكرتها دي نقطة في صالح الماكس لانها ببساطة مش جز منة !!!!!!

بالنسبة للكراكتر استوديو فا لو حضرتك من مصر هتعرف الناس بتعمل اية بالكراكتر استديو و طبعا مش محتاج اقلك ان الكراكتر استوديو كان مش مفيد بالنسبة للسوق المصري تماما و ابسط حاجة بص حضرتك علي اي قناة و شوف نوعية الكركترات الي بتتعمل في مصر كلها قص و لزق من حركات قديمة بدون اي ابداعية .. ولا اي جديد .. بصراحة انا شايف انة شغل يكسف !!

بالنسبة لل fumefx وال after burn وال dreamscape
    كلها مقابس اضافية مش من مكونات الماكس نفسة ولا من انتاج شركة اوتوديسك اصلا !! زيها زي البرازيل و الاي راي و... و....
    برضو بلاجنز !!!

بالنسبة للثينكينج بارتكل و الله انا مبسوط جدا بالمناقشة دي
    اولا الثينكينج بارتكل مش من مكونات الماكس .. انا مش عارف انتة بتقول علي لاجنز كتيرة انها قوة للماكس مع انها مش مكوناتة
    اما باة بالنسبة للسينما انصحك انك تدور فية اكتر لان السينما فور دي بينزل معا ثينكيج بارتكالز اصلا ... !!!!!
    يعني نقطة الثينكيج باتكلز دي جت منك اوت برود و بتقوي وجة نظري انا مش وجة نظرك !!!!!!!!!!!

التالي كلها نقاط انتة ذكرتها مش من مكونات الماكس انما كلها بلاجنز تضاف الية و هم ما يلي :
    لراي فاير توول
    لفينوكس والجلو
    الاسكربتات والافراد الداعمة لها ستجد الماكس من اقوي البرامج الداعم لهذة اللغة العجيبة ومطورينها<<< مش فاهمك

خليني اقلك باة شوية علي السينما يمكن انتة متعرفوش .. انا اعرف الماكس بنسبة كويسة .. اصلي اشتغلت علية فترة بردو
    انما خليني اكلمك علي السينما و اعرفك ببعض
    - بيدعم اشهر لغات البرمجة python و coffee
    -نظام ال Xpresso نظام برمجة بدون اكواد عن طريق Node based system و بيقبل اي حاجة من السينما يعني خامات او عناصر او اي حاجة و تقدر تربط بية اي حاجة باي حاجة و تعمل حركات انميشن معقدة جدا بجوز كيفريمز
    -الموجراف الي الدنيا كلها في اوربا و امريكا بتتعامل بية و احسن استوديهات بتعمل بية بروموشنز و مالوش زي في اي برنامج ثري دي و تحدي و شاهد الموجراف في فلم ترون : David Lewandowski Animation. و غيرة و غيرة
    -نظام دينامكس خفيف جدا مربوط بالموجراف ..
    - نظام شعر و نظام ملابس خفيف جدا و ذكي جدا بدون تكلف او تفاصيل تقرف المصمم علي الفاضي
    - احسن واجهة مستخدم بشهادة مجلات عالمية و بشهادة الجميع
    - يحتوي علي ثبنكينكج بارتكلز بطبيعتة بدون اس اضافات
    - يحتوي علي pyrocluster و دة نظام للفلودز زي الفيوم اف اكس كدة لكن بدون مقابس او شراء او قرصنة
    -ادوات المودلنج معظمها زي البولي بوست من سينين

و القائمة قد تزيد بعد الاصدار 13
    اخيرا يا صديقي انا بعتبر الماكس برنامج ممتاز و من اقوي البرامج في السوق و اقدمها طبعا بشهادة الجميع
    لكن يبقي الماكس بيعتمد علي غيرة
    يعني المنتل راي و الفيراي و البرازيل و الثينكينج بارتكل و الراي فاير توول و الفينوكس والجلو و حاجات كتييييييييييييييييييير اوي
    كلها مقابس مضافة الية
    لاعمال المعمارية هيا يمكن النقطة الوحيدة الي ممكن تقول انها صح في وجة نظرك دة اذا اعتبرنا ان وجود ابواب و شبابيك و السبورت بتاع الاوتوكاد هيا الاعمال المعمارية

اخيرا يا اخي اقسم بالله انا بشوف حاجات معمولة علي برامج مجانية تضاهي اقوي حاجة معمولة علي المايا او علي الهوديني
    وفقك الله الي ما يحبة و يرضاة و نحن جميعا و رمضان كريم

جزاكم الله خيراً
    انا اسكندراني
    بس برضو هل كل الاضافات دي تحسب كقوة للبرنامج وتميزة عن غيره ام تحسب ضده وتعيبه عن غيرة
    ومحدش اتكلم عن اي قرصنة

كل اللي انا اقصده ان الماكس مميزاته كتير جداً وبالاضافة لكل ده البلاجنز والاسكربتات دي بتزود قوته اكتر
    وصراحة لم اعلم ان السينما فور دي فيه ثينكينج بارتكلز .! ولكن اين هو من المقابس الاخري .؟
    وبالنسبة للكي ترانسفير الظاهر انك مفهمتوش كويس .
    ومفهمتش قصدك ايه من الكراكترات اللي في مصر كلها حركات قديمة ؟؟؟؟
    طبعاً هناك ملايين الحركات سواء bip او bvh والممتاز في الكراكتر ستوديو ان ممكن تعمل لود لخمس حركات مثلاً وتعمل عليهم فلتر وتخلي حركة تطبق علي الرأس وحركة تطبق علي الرجل وحركة علي الذراعين وحركة علي الجسم وهكذاً
    ده غير بقي الموشن ميكسر والموشن فلو كل ده وتقول شغل يكسف !!!!
    علي العموم لو كان اللي شغال علي البرنامج شغله يكسف ده مش ذنب البرنامج ذنب الايد اللي شغالة علي البرنامج
    ومين قال ان نظام الملابس والشعر اللي موجودين في الماكس معقدين ممكن ترسم الشعر باسبلاين عادي وممكن تمشطه حسب راحتك بالاضافة الي الديناميك الموجود فيه
    ونظام الملابس انا مش شايفه معقد ابداً احتمال انت شايفه معقد للقيم الكتير اللي فيه انما الحقيقية اللي بيستخدم حوالي قيمتين او تلاتة بالكتير وفي حالات نادرة بنستخدم الباقي

اللي انا حسيته من كلامك انك مهتم قوي بالموشن جرافيكس عشان كدة شايف ان السينما فور دي افضل
    انتهي عن هذا القدر لكي لا ياخذ الموضوع مسار اخر
    ووفقك الله
    وجزاكم الله خيراً
    وكل عام وانتم بخير
    لا اله الا الله محمد رسول الله

الصورة الرمزية savio
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

بارك الله في عمركم اخواني الكرام

برغم اني اشجع السينما واتمني له التوفيق كبرنامج واعد

ولاكن كل التطويرات اراها تتجة لخلق نوع من التوازن بينه وبين برامج الثري دي العملاقة كالماكس والمايا وغيرهما

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek128 مشاهدة المشاركة
    أخي عطيه دائماً تحاول ان تثبت ان السينما برنامج عادي ههه لن تقتنع أبداً انه لا يقل مستوى عن الماكس بل هو أسهل منه بمراحل وأسرع منه وانت تعرف هذا وسبق قمت بنفسي لمدة ساعات لأشرح ما هو الفرق وكنت حضرتك متواجد ومع الإخوة الأفاضل
    مشكلتك من سنوات أنك تدافع عن برنامج انت محترفه ولكنك تتكلم عن برنامج لا تعرف عنه الكثير
    لا تريد تضيع وقتك وتعلم برنامج جديد عليك بسبب ضيق الوقت هذا ظني الله اعلم
    لماذا لا تحاول أن تجربه وتغوص فيه لتعرف الفرق وتحس بإختصار الوقت الملحوظ في تنفيذ الأوامر
    انا قمت بنفسي بحضور تدريب محترفين ماكس بل ومدربين معتمدين من أوتوديسك ويعملون في أكبر معاهد في مصر
    كانوا في ذهول مستمر أثناء التدريب بل وكنا نحن نضحك على تعابير الوجوه
    إنظر إلى أراء محترفين الماكس فالعالم من شاركوا في إنتاج أكبر أفلام ديزني وبكسار
    إذ أنهم غيروا أدواتهم من الماكس إلى المايا والسينما 4دي والغريب انه ليس من قريب هذا من سنوات
    لن أزيد على كلامي سوى جرب ولن تخسر شيئاً

تأكد أنه سهل جداً إقناعك ما دام كان سهل إقناع إدارة شركة أروما بإستخدام سينما كبديل للماكس
    ملحوظة النجاح الذي حققته ماكسون انها لعبت بكارت السرعة والجودة والريندر
    جميع العملاء يحتاجون السرعة والسينما يقدم هذا بكل بساطة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpin_snake مشاهدة المشاركة
    جزاكم الله خيراً
    انا اسكندراني
    بس برضو هل كل الاضافات دي تحسب كقوة للبرنامج وتميزة عن غيره ام تحسب ضده وتعيبه عن غيرة
    ومحدش اتكلم عن اي قرصنة

كل اللي انا اقصده ان الماكس مميزاته كتير جداً وبالاضافة لكل ده البلاجنز والاسكربتات دي بتزود قوته اكتر
    وصراحة لم اعلم ان السينما فور دي فيه ثينكينج بارتكلز .! ولكن اين هو من المقابس الاخري .؟
    وبالنسبة للكي ترانسفير الظاهر انك مفهمتوش كويس .
    ومفهمتش قصدك ايه من الكراكترات اللي في مصر كلها حركات قديمة ؟؟؟؟
    طبعاً هناك ملايين الحركات سواء bip او bvh والممتاز في الكراكتر ستوديو ان ممكن تعمل لود لخمس حركات مثلاً وتعمل عليهم فلتر وتخلي حركة تطبق علي الرأس وحركة تطبق علي الرجل وحركة علي الذراعين وحركة علي الجسم وهكذاً
    ده غير بقي الموشن ميكسر والموشن فلو كل ده وتقول شغل يكسف !!!!
    علي العموم لو كان اللي شغال علي البرنامج شغله يكسف ده مش ذنب البرنامج ذنب الايد اللي شغالة علي البرنامج
    ومين قال ان نظام الملابس والشعر اللي موجودين في الماكس معقدين ممكن ترسم الشعر باسبلاين عادي وممكن تمشطه حسب راحتك بالاضافة الي الديناميك الموجود فيه
    ونظام الملابس انا مش شايفه معقد ابداً احتمال انت شايفه معقد للقيم الكتير اللي فيه انما الحقيقية اللي بيستخدم حوالي قيمتين او تلاتة بالكتير وفي حالات نادرة بنستخدم الباقي

اللي انا حسيته من كلامك انك مهتم قوي بالموشن جرافيكس عشان كدة شايف ان السينما فور دي افضل
    انتهي عن هذا القدر لكي لا ياخذ الموضوع مسار اخر
    ووفقك الله
    وجزاكم الله خيراً
    وكل عام وانتم بخير
    لا لا يا صديقي لن يتاخذ الامر مسارات اخري ابدا
    انتة علي راسي و كل الي قلتة كلام تقني بحت مش اقصد بية اي اساءة او ضيق ليك
    و اعتذر اذا كنت فهمتني غلط

و يا صديقي كل البرامج مميزاتها كتيرة
    و اذا كنا سنتحدث عن الامكانيات فلنقل المايا او الهوديني هم ام الامكانيات
    بالنسبة للبلاجنز علي السينما فية بلاجنز كتير لو حبيت تتعرف عليها استطيع ايضاحها و هيا بلاجنز قوية ايضا
    بالنسبة لحتة الشغل الي يكسف انا معاك .. لكن كل فصدي ان الكراكتر ستوديو لم يفيد اكثر مما يضعف و اتحدث هنا عن تجارب لاصدقاء لي و اعمال و شركات اعرف كيف تتعامل علي الكراكتر ستوديو و ردي كان لان الاخ عطية بيبرر ان الكلام عن الامكانيات الجديدة الي هوا اصل الموضوع بان دة موجود علي الماكس من زمان فحبيت اوضح ان الكراكتر ستوديو اذي ابداع و عقلية المصممين في مصر اكتر ما افاد بدليل ان فية شغل يكسف انما مش كل الشغل يكسف طبعا و مش كل الي بيستخدم الكراكتر ستوديو شغلة وحش او مش كويس
    و طبعا اذا كان البرنامج مالوش ذنب في ان المصمم شغلة مش كويس فايضا يا صديقي مش زنب السينما اننا في الشرق الاوسط مش بنحاول ندور علي الجديد
    علي فكرة مشكلة عدم انتشار السينما مشكلة واجهت المايا في الشرق الاوسط من سنين ولكن المايا وجد اشخاص تحترفة و تعمل بية شغل عالي فاكتسب احترام الجميع رغم ان كتييييييييير اوي لحد دلوقت متعرف حاجة عن المايا

احترامي ليك يا صديقي و اسف اذا كنت فهمت حاجة من كلام غلط
    رمضان كريم

الصورة الرمزية savio
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

انا ردي الأول وتساؤولي كان واضح جدا ولا اعلم لم تم كل هذه النقاشات الجانبية

وها انا اقتبسه مره اخري

وياريت ياريت تقرئوا الكلام بشكل صحيح انا من مشجعين السينما وليس بيني وبينه عداء وسؤالي للافادة وليس للهجوم
    اخي الكريم عطية
    انا شخصا لم افتح حوارات جانبية مع احد انا رديت عليك بشكل عملي و لكن النقاش جاب نقاش مع اخ اخر
    و اعتقد ان كل كلامي في فنيات البرامج لم افتح حوار للغو
    عموما انا اسف علي الموضوع من اصلة

الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    22
    الصور
    18

اخي الكريم عطية
    انا شخصا لم افتح حوارات جانبية مع احد انا رديت عليك بشكل عملي و لكن النقاش جاب نقاش مع اخ اخر
    اعزكم الله اخي الكريم الموضوع مش محتاج اسف والله الموضوع ابسط من كده بكثير

انا فقط طرحت سؤال باسلوب ودي وكنت انتظر ردا عليه ولاكني بالطبع فوجئت من اول رد علي الموضوع لآنه هو من اعطي للموضوع منحني اخر تماما وهذا فيه عتاب كبير علي الأستاذ طارق لا اعلم لما ظهر رده هكذا علي ردي

أخي عطيه دائماً تحاول ان تثبت ان السينما برنامج عادي ههه لن تقتنع أبداً انه لا يقل مستوى عن الماكس بل هو أسهل منه بمراحل وأسرع منه وانت تعرف هذا وسبق قمت بنفسي لمدة ساعات لأشرح ما هو الفرق وكنت حضرتك متواجد ومع الإخوة الأفاضل
    مشكلتك من سنوات أنك تدافع عن برنامج انت محترفه ولكنك تتكلم عن برنامج لا تعرف عنه الكثير
    لا تريد تضيع وقتك وتعلم برنامج جديد عليك بسبب ضيق الوقت هذا ظني الله اعلم
    لماذا لا تحاول أن تجربه وتغوص فيه لتعرف الفرق وتحس بإختصار الوقت الملحوظ في تنفيذ الأوامر
    انا قمت بنفسي بحضور تدريب محترفين ماكس بل ومدربين معتمدين من أوتوديسك ويعملون في أكبر معاهد في مصر
    كانوا في ذهول مستمر أثناء التدريب بل وكنا نحن نضحك على تعابير الوجوه
    إنظر إلى أراء محترفين الماكس فالعالم من شاركوا في إنتاج أكبر أفلام ديزني وبكسار
    إذ أنهم غيروا أدواتهم من الماكس إلى المايا والسينما 4دي والغريب انه ليس من قريب هذا من سنوات
    لن أزيد على كلامي سوى جرب ولن تخسر شيئاً

تأكد أنه سهل جداً إقناعك ما دام كان سهل إقناع إدارة شركة أروما بإستخدام سينما كبديل للماكس
    ملحوظة النجاح الذي حققته ماكسون انها لعبت بكارت السرعة والجودة والريندر
    جميع العملاء يحتاجون السرعة والسينما يقدم هذا بكل بساطة

لآن الرد طبعا انا اراه تهرب من السؤال كان من اسهل الطرق والردود المباشرة الرد علي تساؤلي

ولم اريد الرد علي رده مباشرة لكي لايتحول الموضوع عن مسارة ولاكن قدر الله وماشاء فعل

الصورة الرمزية scorpin_snake
    مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

Thumbs up رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

لا لا يا صديقي لن يتاخذ الامر مسارات اخري ابدا
    انتة علي راسي و كل الي قلتة كلام تقني بحت مش اقصد بية اي اساءة او ضيق ليك
    و اعتذر اذا كنت فهمتني غلط

و يا صديقي كل البرامج مميزاتها كتيرة
    و اذا كنا سنتحدث عن الامكانيات فلنقل المايا او الهوديني هم ام الامكانيات
    بالنسبة للبلاجنز علي السينما فية بلاجنز كتير لو حبيت تتعرف عليها استطيع ايضاحها و هيا بلاجنز قوية ايضا
    بالنسبة لحتة الشغل الي يكسف انا معاك .. لكن كل فصدي ان الكراكتر ستوديو لم يفيد اكثر مما يضعف و اتحدث هنا عن تجارب لاصدقاء لي و اعمال و شركات اعرف كيف تتعامل علي الكراكتر ستوديو و ردي كان لان الاخ عطية بيبرر ان الكلام عن الامكانيات الجديدة الي هوا اصل الموضوع بان دة موجود علي الماكس من زمان فحبيت اوضح ان الكراكتر ستوديو اذي ابداع و عقلية المصممين في مصر اكتر ما افاد بدليل ان فية شغل يكسف انما مش كل الشغل يكسف طبعا و مش كل الي بيستخدم الكراكتر ستوديو شغلة وحش او مش كويس
    و طبعا اذا كان البرنامج مالوش ذنب في ان المصمم شغلة مش كويس فايضا يا صديقي مش زنب السينما اننا في الشرق الاوسط مش بنحاول ندور علي الجديد
    علي فكرة مشكلة عدم انتشار السينما مشكلة واجهت المايا في الشرق الاوسط من سنين ولكن المايا وجد اشخاص تحترفة و تعمل بية شغل عالي فاكتسب احترام الجميع رغم ان كتييييييييير اوي لحد دلوقت متعرف حاجة عن المايا

احترامي ليك يا صديقي و اسف اذا كنت فهمت حاجة من كلام غلط
    رمضان كريم
    اعزك الله وبارك الله فيك وفي حُسن خلقك ولم افهمك خطأ ولم تغلط في اي شئ اخي الفاضل بل كلامك كله علي العين والراس وانا استمتعت بالنقاش معك كثيراً ولكن كل قصدي ان لا يأخذ الموضوع مسار اخر ان لا اخرب الموضوع عليك فالموضوع مساره يتحدث عن الاضافة الجديدة في السينما فور دي وانا تحدثت عن الماكس فهذا لا يليق فهذا كان كل قصدي وانت شخص مهذب ومحترم واحترمك واحترم النقاش معك اتمني ان تكون فهمتني

اخي الكريم عطية
    موضوعك رائع اخي الكريم وكلنا استفدنا منه واكيد هناك من سيشاهد الموضوع وسيستفيد ايضاً ان شاء الله تعالي
    رمضان كريم وكل عام وانتم بخير
    ولنا حديث سوياً في مواضيع اخري ان شاء الله
    ملحوظة : يرجي تعديل رابط الدرس التعليمي لانه يتطلب التسجيل
    سلام عليكم

الصورة الرمزية savio
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpin_snake مشاهدة المشاركة

موضوعك رائع اخي الكريم وكلنا استفدنا منه واكيد هناك من سيشاهد الموضوع وسيستفيد ايضاً ان شاء الله تعالي
    رمضان كريم وكل عام وانتم بخير
    ولنا حديث سوياً في مواضيع اخري ان شاء الله
    ملحوظة : يرجي تعديل رابط الدرس التعليمي لانه يتطلب التسجيل
    سلام عليكم
    الموقع قفل الموضوع علي المشتركين فقط بعد ثلاثة ايام

ان شاء الله هرفع الفيديو علي موقع مجاني

الصورة الرمزية ahmed lotfy
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

يأ أحباب رسول الله صلي الله عليه وسلم ... صلوا على النبي..
    أنتم تدافعون عن التعب و النصب الذي تعبه كل واحد منا على برنامج ما ... أنا أشتغلت على الماكس والمايا والسينما .... أكتشفت أنهم أعظم من بعض..
    ولكن أنتم نسيتم أن التصخصص هو الذي يفرض علينا برنامج بعينه
    فالماكس في صناعة العمارة الديكور عملاق ليس له قرين...
    والمايا جبار فى الأنيميشن ...
    والسينما هو خليط مابين عظمة الماكس و بساطةالمايا ...
    فى الاخير أنا أخترت الماكس وأمضيت فيه أربع سنوات حتي الأن.... لان تخصصي فرض عليا هذا العملاق....
    والحمد الله رب العالمين....

الصورة الرمزية hwpa2001
    مشرف قسم الـ Cinema4D

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

ههههههه هاكذا احوالنا نحن العرب دائما مختلفين وليس لدينا الوحدة التى تجعلنا اقوياء

فلماذا لانوحد من محترفى هذه البرامج الثلاثة ونعمل مشروع صغير يظهر قوة العرب امام الغرب بدل الخلاف والمناقشات التى لاتثبت شىء

فأنا لم اصنع برنامج السينما وانت لم تصنع الماكس والمايا وغيره

الصورة الرمزية tarek128
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اعزكم الله اخي الكريم الموضوع مش محتاج اسف والله الموضوع ابسط من كده بكثير

انا فقط طرحت سؤال باسلوب ودي وكنت انتظر ردا عليه ولاكني بالطبع فوجئت من اول رد علي الموضوع لآنه هو من اعطي للموضوع منحني اخر تماما وهذا فيه عتاب كبير علي الأستاذ طارق لا اعلم لما ظهر رده هكذا علي ردي

لآن الرد طبعا انا اراه تهرب من السؤال كان من اسهل الطرق والردود المباشرة الرد علي تساؤلي

ولم اريد الرد علي رده مباشرة لكي لايتحول الموضوع عن مسارة ولاكن قدر الله وماشاء فعل

اخي عطية لماذا تقول أنني اتهرب من الرد على سؤال
    أصلاً صدقني أنت لم تسأل أين الجديد بمعنى ما هو الجديد الذي يختلف عن باقي البرامج
    انت عملت السؤال بأسلوب تريقة وليس سؤال يحتاج رد عزراً على هذا ولكن هذا واقع
    مع العلم انه الموضوع لطرح تطورات السوفت وير
    وتأكد مع احترامي لكل المتواجدين فالمنتدى وعلى راسهم انت لأنه تربطنا صلة ثقافية وتعليمية بحتة
    أنا لم أرد على الموضوع فالأخير لأنه الأخ SAViO قام باللازم وزيادة ولم يترك لي أي شيء سوى
    فقط كلمة واحدة ان موضوع الترانفورمرز يمكن السينما عمله في أقل من 4 ضغطات على الماوس وبدون بلاجنز

اخي عطية انا لما رديت
    رديت عليك بصفة شخصية لأني دائماً أرى أي موضوع تطويري يخص السينما اجدك فيه سلبي
    يا أخي سبق وتكلمنا انه المصمم هو المهم وليس البرنامج
    وانا لما أتكلم على البرنامج وادافع عنه هذا لأنها وظيفتي وليس هذا فقط وانما أنا مستخدم سينما كمان
    ومن مصلحتي أيضاً أن ينتشر البرنامج أكثر واكثر فالوطن العربي وأرى جميع مستخدمين 3دي عامتاً يستخدمون السينما4دي

شيء أخر
    ترى من فترة لما عملت موضوع الدورة عملته فالمنتدى عندك لأني أعلم مسبقاً حسب الإتفاق بيننا انك أبلغتني بأن أي جديد أسارع بعرضه لتستفاد جنابك وأعضاء المنتدى من العروض التي نسعى ليستفيد بها مستخدم السينما سواء كانت مجانية أو مدفوعة القيمة
    مع العلم انه لحتى الأن كل العروض والدعم مجاني
    لذا وقتها لم يكن عندي شك لحظة انك قريباً ممكن تكون مستخدم سينما ومستقبلاً مدرب سينما
    لا تنسى أني سعيت لأجلك وأجل أخواني في هذا الموضوع
    واعتقد من الأن انه لم يعد مهماً تواجدي لدعم السينما4دي مدام هناك أمثال الاخ الفاضل Savio وغيره من الأفاضل كالأخ إيهاب
    يهتموا بالشباب السينمائيين في منتداكم الرائع بارك الله فيكم جميعاً

تحياتي والسلام عليكم
    كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان حبيبتان إلى الرحمــــن ,سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    22
    الصور
    18

اخي عطية لماذا تقول أنني اتهرب من الرد على سؤال
    أصلاً صدقني أنت لم تسأل أين الجديد بمعنى ما هو الجديد الذي يختلف عن باقي البرامج
    انت عملت السؤال بأسلوب تريقة وليس سؤال يحتاج رد عزراً على هذا ولكن هذا واقع
    مع العلم انه الموضوع لطرح تطورات السوفت وير
    وتأكد مع احترامي لكل المتواجدين فالمنتدى وعلى راسهم انت لأنه تربطنا صلة ثقافية وتعليمية بحتة
    أنا لم أرد على الموضوع فالأخير لأنه الأخ SAViO قام باللازم وزيادة ولم يترك لي أي شيء سوى
    فقط كلمة واحدة ان موضوع الترانفورمرز يمكن السينما عمله في أقل من 4 ضغطات على الماوس وبدون بلاجنز

اخي عطية انا لما رديت
    رديت عليك بصفة شخصية لأني دائماً أرى أي موضوع تطويري يخص السينما اجدك فيه سلبي
    يا أخي سبق وتكلمنا انه المصمم هو المهم وليس البرنامج
    وانا لما أتكلم على البرنامج وادافع عنه هذا لأنها وظيفتي وليس هذا فقط وانما أنا مستخدم سينما كمان
    ومن مصلحتي أيضاً أن ينتشر البرنامج أكثر واكثر فالوطن العربي وأرى جميع مستخدمين 3دي عامتاً يستخدمون السينما4دي

شيء أخر
    ترى من فترة لما عملت موضوع الدورة عملته فالمنتدى عندك لأني أعلم مسبقاً حسب الإتفاق بيننا انك أبلغتني بأن أي جديد أسارع بعرضه لتستفاد جنابك وأعضاء المنتدى من العروض التي نسعى ليستفيد بها مستخدم السينما سواء كانت مجانية أو مدفوعة القيمة
    مع العلم انه لحتى الأن كل العروض والدعم مجاني
    لذا وقتها لم يكن عندي شك لحظة انك قريباً ممكن تكون مستخدم سينما ومستقبلاً مدرب سينما
    لا تنسى أني سعيت لأجلك وأجل أخواني في هذا الموضوع
    واعتقد من الأن انه لم يعد مهماً تواجدي لدعم السينما4دي مدام هناك أمثال الاخ الفاضل Savio وغيره من الأفاضل كالأخ إيهاب
    يهتموا بالشباب السينمائيين في منتداكم الرائع بارك الله فيكم جميعاً

تحياتي والسلام عليكم

بصدق استاذ طارق ردك لا اعلم من اين اتيت بكل هذه التوقعات التي فيه

انا اكرر واعلن الأمر علنا اني من اشد المعجبين بالسينما ولست ضده وسؤالي هو سؤال تقني بحت ولا يدخل فيه اي حرف من تريقه زي ما تقول اطلاقا ولا اعلم من اين استنتجت هذا او توقعته حتي

انا اكرر انني اعلم جيدا ويقيننا تطور السينما في نواحي محدده واعلم ايضا قصور الماكس في نواحي اخري وسؤالي هو سؤال تقني كان يحتاج رد محدد وتقني ايضا

طيب خليني اعيد عليك السؤال مره اخري

ما الجديد الذي قدمه السينما في مجال الكاركتر في الأصدار 13

انا ايضا تابعت الجديد الذي يتحدث عنه عملاق السينما gorilla هنا What's New In Cinema 4D 13 on Vimeo

ممكن بعد اذنك تقولي ايه الجديد الي فيه

محرك الريندر لو انت متابع الماكس هاتجد انه نازل ماكس من ماكس 2010 اي من عامين وابحث عن الـ Iray والـ Quicksilver
    ايضا الـ subsurface scattering بداخل ماكس ومايا من ما يزيد عن 10 سنين

النافيجيشن الي بيتكلم عنه وبيعتبره ثوره في مسقط الرؤية بداخل ماكس من ماكس 4

خد الموضوع بهداوه ونتكلم تقنيا

واحب ااكد علي امر وصدقني ده لآني بشجع البرنامج مش بهاجمة وباكد علي كده واصر عليه

حينما تتكلموا عن السينما لا تلصقوه ببرنامج اخر مثل المايا وتستشهدوا بيه كلمني عن البرنامج فقط لآن هذا يقلل من البرنامج ولا يضيف له

وربنا يسهل كده ونعتمد من ماكسون قريبا وندرس السينما عندنا في طريق الجرافيك دعواتك استاذ طارق انا بتكلم بصدق فعلا

الصورة الرمزية eslam mohamad
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    1
    الصور
    4

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أستاذ طارق مهندس / عطية لاهو شريك في أوتوديسك ولاصاحب الشركة

الراجل بيضع رده من وجهة نظرة أنت أخت الموضوع أنه صراع الحضارات لية كدة

وحد الله ياراجل لاأوتوديسك ولاماكسون حيخلونا نختلف وحدوا الله شباب

كل عام وأنتم بخير ورمضان مبارك عليكم جميعاً

الصورة الرمزية savio
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

السلام عليكم جميعا

اخي الفاضل استاذ عطية اعتقد ان المناقشة التقنية قد انتهت بيني و بين الاخ سكروبين و قرائها الجميع و كذا مرة

لي بس ملحوظة زعلتني جدا في كلامك
    الجملة دي في كلامك :
    حينما تتكلموا عن السينما لا تلصقوه ببرنامج اخر مثل المايا وتستشهدوا بيه كلمني عن البرنامج فقط لآن هذا يقلل من البرنامج ولا يضيف له

طبعا انا لم الصق السينما بحد ولم اتكلم علي الماكس ولا غيرة الا لما انتة تعجبت من التطوير الي هوا اصل الموضوع و قلت انة موجود في الماكس من سنين طويلة

انا مجبتش سيرة الماكس ولا مايا ولا غيرة انا في الاساس داخل احط خبر للناس الي بتشغل علي السينما و لم اتطرق للماكس ولا المايا الا لاما حضرتك و الاخر سكوربيون قلتو الماكس و انا كلامي كلة علي الماكس كان رد ليك مش من دماغي ...

اذن انا ملصقتش السينما بحد و في الاصل مجبتش سيرة الماكس ولا غيرة حضرتك الي دخلت تقول دة في الماكس من زمان .. امال اية الجديد !!!!!
    و انا بعزر طارق لان فعلا رد حضرتك كان فية شي من التريقة و لكن انا اتكلمت تقني و بشكل عملي و رديت عليك و رديت علي الاخ سكوربيون ..
    اختلفنا ام اتفقنا في الرد التقني دة انما في نهاية الامر كل شي بيفرض نفسة بالشكل العملي وليس النظري
    و بردو اختلاف برامجنا او اساليبنا في العمل لا تفسد النقاش المحترم الي بيدور دة

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة