Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
التسجيل
صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123
النتائج 31 إلى 43 من 43

ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

هذا الموضوع : ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13 داخل السينما فوردي | Cinema4Dالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : السلام عليكم أنا شايف إنها بقت حرب مش شات اعرفكم بـنفسي الاول أنا محمد صقر استخدمت 3dsmax لمدة 7 سنين ...

  1. #31
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2011
    الدولة
    6th of october
    العمر
    30
    المشاركات
    4
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    Cool رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

    السلام عليكم

    أنا شايف إنها بقت حرب مش شات
    اعرفكم بـنفسي الاول
    أنا محمد صقر استخدمت 3dsmax لمدة 7 سنين و cinema4d لمدة 6 سنين

    تسمحولي ابدا مقارنة بسيطة بين الماكس والسينما

    modeling
    ادوات الماكس أكتر وأحسن كأدوات ولكن ك استخدام ادوات السينما بتديك workflow أسرع بـكتير من الماكس ... على سبيل المثال أنا ممكن أعمل موديل فالسينما في نص الوقت بتاع الماكس

    animation
    ال2 فيهم motion mixer,animation layers,etc بس السينما فيه حاجات زيادة !!
    ال sound track فالماكس مينفعش يتعمل عليه edit أو shift
    السينما ممكن تعمل فيه رندر 3d sound يعني الصوت يقوى ويضعف على حسب مكان الكاميرا من مركز الصوت

    rigging
    برة الريجينج العادي (IK,Spline IK,Limp) السينما ممكن يعمل ديناميك IK يعني يخليه يعمل collide مع أي حاجة ويتأثر بالforces

    السينما فيه سبلين ريجينج بـطريقتين :
    1- 3d IK وده ممكن استخدامه زي bones IK العادي
    2- Hair Dynamics وده ممكن تعمل فيه constraints لاي نقط + collisions & Dynamic forces

    فيه حاجة اسمها Cluster Object وده رغم إن شكله بسيط الا إنه ممكن يعمل بلاوي
    الCluster Object عبارة عن Null أو Helper بيتحكم في نقط من المجسم اللي إنت عاوزه على أساس point maps بتعملها زي point weights في الskin
    طب وإيه الميزة في كده؟؟ ممكن تعمل الCluster Objects على الوش بتاع الكاركتير زي الface robot وتعمل بالexpresso nodes لينك للاماكن بتاعتهم عشان يعملوا ريجينج زي الface robot

    cloth object في السينما أسهل من الماكس بـكتيييير وبيعمل كل اللي بيعملوا بتاع الماكس ده غير إن فيه smooth algorithm مخصوص للcloth object عشان يدي شكل التنيات بتاعت القماش


    Painting textures & UV editing
    الكل عارف إن مفيش حاجة بتعمل textures أحسن من الphotoshop ... السينما فيه bodypaint 3d for texturing & UVedit وده عبارة عن photoshop في الviewport + رندر في ال view على طول وإنت بتعمل painting

    particles
    الماكس particle flow أسهل من السينما thinking particles بس الthinking particles بيعمل حاجات أكتر بـكتير بالذات لو معاه modynamics

    الماكس فيه fume fx & after burn والسينما فيه زي الfume fx اسمه dpit أو turbulenceFD
    اللي زي الafter burn اسمه pyrocluster وده built in بس عيبه إنه بطيء
    فيه plugin للتكسير فالسينما زيه زي الماكس
    الglu3d فيه الdpit بيعمل water simulation & fluids


    rendering/materials/lights
    الماكس scanline في التلاجة مفيهوش غير mental ray built in
    السينما advanced render 3 نتايجه جامدة جدا
    ال 2 ممكن يشتغلوا على V-ray//mental ray//final render//maxwell render//arion

    ده غير إن السينما stable جدا والماكس بيعمل كراش كل 10 دقائق
    ده غير الmograph


  2. #32
    الصورة الرمزية scorpin_snake
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    Egypt - Alexandria
    العمر
    32
    المشاركات
    16
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hwpa2001 مشاهدة المشاركة
    ههههههه هاكذا احوالنا نحن العرب دائما مختلفين وليس لدينا الوحدة التى تجعلنا اقوياء

    فلماذا لانوحد من محترفى هذه البرامج الثلاثة ونعمل مشروع صغير يظهر قوة العرب امام الغرب بدل الخلاف والمناقشات التى لاتثبت شىء

    فأنا لم اصنع برنامج السينما وانت لم تصنع الماكس والمايا وغيره

    اعذرني علي المداخلة ولكن المشروع التي تتكلم عنه سيأخذ وقت وجهد والجميع مشغول ولا اظن ان احد سيترك عمله لكي يصنع مشروع قوي امام الغرب فقط فالكل يعلم انهم متفوقين وبشدة في هذا المجال ثم من سيتحمل التكلفة ؟؟؟؟؟
    فلهذا السبب تجد الكثير بعيد وغير متحدين لان لكي يخرج مشروع محترم لازم يبقي في تقدير مادي وتقدير معنوي وهذا الفرق الوحيد الذي بيننا وبينهم ولكن هناك من العرب من تفوق علي الغرب وستجدهم في اكبر الشركات مثل اكتيفيجن ويو بي آي سوفت وايدوس
    كل عام وانتم بخير
    لا اله الا الله محمد رسول الله

  3. #33
    الصورة الرمزية scorpin_snake
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    Egypt - Alexandria
    العمر
    32
    المشاركات
    16
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    Question رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

    علي فكرة يا جماعة الواحد فتحت عينه علي حاجات كتير مكانش شايفها وكان مهمل فيها ويمكن ده بسبب تعلم برنامج تاني والوقت اللي هيضيع بس انا شخصياً استفدت كتير جداً من الموضوع ده وعرفت حاجات عن السينما مكنتش اتوقعها فيه

    علي العموم انا حالياً بفكر ادخل في السينما فور دي بس انا يهمني اعرف حاجات في الموديلينج وهي تهمني اكتر من اي شئ اخر

    في الماكس بستخدم السويفت لووب وبستخدمه بكثرة جداً عشان الهارد ايدج وكان بيضيع وقت مني كتير
    لان مثلاً لو عندي بوكس بحتاج اضيف ايدج لوب كتير عشان احافظ علي الشارب في الحواف

    وطبعاً ممكن الكلام ده يتعمل باختيار ايدج وبعد كدة بنعمل رينج ثم كونيكت وبعد كدة بنظبط المسافة بين ال 2 سيجمنت اللي هو البينش

    فايه النظام في السينما ؟
    واللي اكتر يهمني هل ممكن الحصول علي كواد شامفر ؟؟؟؟؟ مهمة قوي دي

    حاجة تاني بستخدمها من ماكس 2011 بعد اختيار ايدج او بولي بضغط شيفت واختار البولي او الايدج المجاور علي طول اللوب بيتحدد ايه النظام في السينما ؟
    واحيانا بختار ايدج واسيب ايدج او اتنين حسب المطلوب عمله كل ده بضغطه زر

    يعني ياريت فيديو يكون فيه مميزات الموديلينج في السينما فور دي
    وياريت البلاجنز اللي مخصصة للسينما عن غيره

    وبعدين لما تصفحت الموقع بتاع البرنامج وشوفت الاسعار لقيت النسخة ال 12 سعرها 3.695 دولار
    في حين سعر الماكس العادي او الماكس ديزاين والمايا 3.495 دولار يعني في فرق 200 دولار
    يعني السينما فور دي اغلي من الماكس ب 200 دولار حد يصححلي لو سمحتم
    والنسخة الديمو زي نسخة الماكس بتشتغل لمدة 30 يوم ولا بتنزل ناقصها حاجات ؟
    وجزاكم الله خيراً وآسف علي الاطالة

  4. #34
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2011
    الدولة
    6th of october
    العمر
    30
    المشاركات
    4
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

    السينما فيه edge cut سهل وبيعمل اللي انت عايزه عشان الsharp edges بس لو عملت chamfer بيعمل triangles
    selection for loops في السينما اسهل من الماكس , مثلا في الselection ممكن تختار option loop or ring وبعد كده تختار أي loop بعد كده تدوس shift و تختار اللي بعده زي الpolygons كده

  5. #35
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Aug 2011
    الدولة
    6th of october
    العمر
    30
    المشاركات
    4
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

    فيه كمان الcamera deformer وده عنيف قوي بقى

    ‪New in R12: Camera Deformer‬‏ - YouTube

    وفيه collision deformer بس ده في cinema 4d 13 كمان شهر وده برده اعنف من اللي قبله

    mostyle.tv s02e10 (playing with r13) on Vimeo

    السينما نقطة ضعفه الpatches عشان لو عزت تعمل عربية بس ليها plugin spline patch

  6. #36
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    الدولة
    بغداد
    المشاركات
    20
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

    السلام عليكم ورحمة الله
    رمضان كريم وكل عام وانتم بخير


    ما شدني هو الحوار حول السينما فوردي ... وطبعا عملاق الثريدي ... الماكس
    انا من مستخدمي الماكس الاوائل ههههه ... يعني عندما كان على الدوز...
    فقط احببت ان اضيف كلمة الى هذا الحوار ...
    انا تركت الماكس منذ الاصدار 2008 .... والسبب الاكبر هو كثرت الاقفال ...
    انا حاليا اعمل على السينما فوردي ... فري لانسر..
    انا اتابع الماكس وتطوراته ... واعجبني جدا في نسخته 2011
    بدأت بالعمل على مشروع قبل فترة فقررت ان انفذه على الماكس ..
    المواد التي استخدمها هي البارتكلر فلو والفوم افكس والراي فاير
    وممكن استخدم الكراود ( صناعة الحشود )

    بعد شهر ونصف من العمل على الماكس 2011 والماكس 2012 ...
    عدت لنقطة البداية التي انتهيت منها سابقا ...
    كثرة الاقفال (الكراش ) ..
    علما ان حاسبتي متطورة cor i7 وحاسبتي في العمل dul cor وهي خاصة جدا يعني boxx كلفتني 11.000 دولار
    وانا مستخدم جيد .... ونفس النتيجة القاتلة ... كراششششششششش
    لا يمكن ان اضع يدي على ال save وانا اعمل!!!!!
    ولا يمكن ان اعمل وهناك هاجس بضياع المشروع !!!!!


    لذلك قلت خليني على السينما ....
    مع احترامي الكبير للماكس

  7. #37
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    الدولة
    بغداد
    المشاركات
    20
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

    هناك تطورات كبيرة في النسخة 2011 للماكس
    مثل رسم المجسمات على اي جسم ... فرشة ترسم مجموعة صناديق على اي جسم (للتقريب)

    وهذه الخاصية موجودة على السينما فوردي الاصدار 9

    ايضا هناك تحديد اي مجموعة نقاط على شكل loop او ring الخ وهي بدات على الاصدار ماكس 2010

    وهي موجودة منذ اصدارات سابقة للسينما لا اعرف بالضبط 9 او اقدم

    في المودلنك اضافة صف من النقاط موجود في الاصدار 2011 للماكس وفي السينما منذ اصدارت قديمة

    خلاصة القول ...

    بحكم خبرتي بالبرامج ( اعمل على الماكس والمايا والسوفت اماج والسينما فوردي)

    كل البرامج تطور نفسها وتأخذ من هذا البرنامج شئ ومن اخر شئ اخر وهكذا وهذا ليس عيب..

    العيب ... من وجه نظري ان تتراكم المواد والادوات فوق بعضها البعض ويبدأ البرنامج بالتمدد ويحتاج وقت اكبر
    من وقت الوندوز 7 لكي يعمل ... وهذا ما يحصل بالماكس ... الادوات تكدست فوق بعضها البعض..

    في السوفت اماج عندما تطور الايس واوجد نظام خاص للحسابات غير النظام العادي وانجنت للداينمك (داخل الايس)

    الغو البارتكلر .... يعني لم يعد له وجود مع استخدام الايس


    الماكس بحاجة الى ترشيق ... تخفيف البرنامج ..

  8. #38
    الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    Egypt
    العمر
    38
    المشاركات
    12,125
    Thanks
    22
    Thanked 194 Times in 127 Posts
    الصور
    18
    معدل تقييم المستوى
    50

    رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة huseen مشاهدة المشاركة
    هناك تطورات كبيرة في النسخة 2011 للماكس
    مثل رسم المجسمات على اي جسم ... فرشة ترسم مجموعة صناديق على اي جسم (للتقريب)

    وهذه الخاصية موجودة على السينما فوردي الاصدار 9

    ايضا هناك تحديد اي مجموعة نقاط على شكل loop او ring الخ وهي بدات على الاصدار ماكس 2010

    وهي موجودة منذ اصدارات سابقة للسينما لا اعرف بالضبط 9 او اقدم

    في المودلنك اضافة صف من النقاط موجود في الاصدار 2011 للماكس وفي السينما منذ اصدارت قديمة

    خلاصة القول ...

    بحكم خبرتي بالبرامج ( اعمل على الماكس والمايا والسوفت اماج والسينما فوردي)

    كل البرامج تطور نفسها وتأخذ من هذا البرنامج شئ ومن اخر شئ اخر وهكذا وهذا ليس عيب..

    العيب ... من وجه نظري ان تتراكم المواد والادوات فوق بعضها البعض ويبدأ البرنامج بالتمدد ويحتاج وقت اكبر
    من وقت الوندوز 7 لكي يعمل ... وهذا ما يحصل بالماكس ... الادوات تكدست فوق بعضها البعض..

    في السوفت اماج عندما تطور الايس واوجد نظام خاص للحسابات غير النظام العادي وانجنت للداينمك (داخل الايس)

    الغو البارتكلر .... يعني لم يعد له وجود مع استخدام الايس


    الماكس بحاجة الى ترشيق ... تخفيف البرنامج ..

    احترم رايك جدا واتفق كثيرا علي اغلب ما جاء فيه

    واحترم كثيرا الردود التقنية التي تحمل نوعا من فهم الحديث عن البرنامج دون التشدد الي برنامج معين وانا لازلت مصرا انني لست متحيزا لبرنامج واحد ولاكني اري ان السينما فعلا برنامج واعد وله مستقبل جيد
    مقر طريق الجرافيك بالقاهرة
    7 شارع جامعة القاهرة - الدور الثالث - بميدان الجيزة
    Tel: (202)35696328 Cell: (2012)70770170 - (2011)16030067 - (2012)25134331



  9. #39
    الصورة الرمزية savio
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    الدولة
    egypt
    المشاركات
    106
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    13

    رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpin_snake مشاهدة المشاركة
    علي فكرة يا جماعة الواحد فتحت عينه علي حاجات كتير مكانش شايفها وكان مهمل فيها ويمكن ده بسبب تعلم برنامج تاني والوقت اللي هيضيع بس انا شخصياً استفدت كتير جداً من الموضوع ده وعرفت حاجات عن السينما مكنتش اتوقعها فيه

    علي العموم انا حالياً بفكر ادخل في السينما فور دي بس انا يهمني اعرف حاجات في الموديلينج وهي تهمني اكتر من اي شئ اخر

    في الماكس بستخدم السويفت لووب وبستخدمه بكثرة جداً عشان الهارد ايدج وكان بيضيع وقت مني كتير
    لان مثلاً لو عندي بوكس بحتاج اضيف ايدج لوب كتير عشان احافظ علي الشارب في الحواف

    وطبعاً ممكن الكلام ده يتعمل باختيار ايدج وبعد كدة بنعمل رينج ثم كونيكت وبعد كدة بنظبط المسافة بين ال 2 سيجمنت اللي هو البينش

    فايه النظام في السينما ؟
    واللي اكتر يهمني هل ممكن الحصول علي كواد شامفر ؟؟؟؟؟ مهمة قوي دي

    حاجة تاني بستخدمها من ماكس 2011 بعد اختيار ايدج او بولي بضغط شيفت واختار البولي او الايدج المجاور علي طول اللوب بيتحدد ايه النظام في السينما ؟
    واحيانا بختار ايدج واسيب ايدج او اتنين حسب المطلوب عمله كل ده بضغطه زر

    يعني ياريت فيديو يكون فيه مميزات الموديلينج في السينما فور دي
    وياريت البلاجنز اللي مخصصة للسينما عن غيره

    وبعدين لما تصفحت الموقع بتاع البرنامج وشوفت الاسعار لقيت النسخة ال 12 سعرها 3.695 دولار
    في حين سعر الماكس العادي او الماكس ديزاين والمايا 3.495 دولار يعني في فرق 200 دولار
    يعني السينما فور دي اغلي من الماكس ب 200 دولار حد يصححلي لو سمحتم
    والنسخة الديمو زي نسخة الماكس بتشتغل لمدة 30 يوم ولا بتنزل ناقصها حاجات ؟
    وجزاكم الله خيراً وآسف علي الاطالة
    و الله يا سكوربيون انا حاسس بالاسف اني حطيت الموضوع من اصلة لاني حسيت ان الموضوع عمل قلق من غير لزمة
    اقسم بالله انا كنت بعمل الموضوع عشان افيد الناس الي ممكن متعرفش التحديثات الجديدة .. داخل افيد الناس بتعت السينما لا اكتر ولا اقل

    بالنسبة لطلبك

    الاسطوانة دي عملها استاذ طارق العقاد للمودلينج لو جبيت تشوفها هتفيدك جدا في اسالتك كلها لاننا تقريبا كلنا شوفناها و استفدنا منها جدا

    http://forums.cgway.net/cg31585/

  10. #40
    الصورة الرمزية ateya3d
    Founder & Site Admin

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    Egypt
    العمر
    38
    المشاركات
    12,125
    Thanks
    22
    Thanked 194 Times in 127 Posts
    الصور
    18
    معدل تقييم المستوى
    50

    رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

    الموضوع مفيد جدا وتعرض لنقاشات تقنية مفيده ايضا وبمشيئة الله تعالي تكون النقاشات في المرات القادمة اكثر تفهما من الجميع

    نسال الله لنا ولكم التوفيق

  11. #41
    الصورة الرمزية scorpin_snake
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    Egypt - Alexandria
    العمر
    32
    المشاركات
    16
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.Sakr مشاهدة المشاركة
    السينما فيه edge cut سهل وبيعمل اللي انت عايزه عشان الsharp edges بس لو عملت chamfer بيعمل triangles
    selection for loops في السينما اسهل من الماكس , مثلا في الselection ممكن تختار option loop or ring وبعد كده تختار أي loop بعد كده تدوس shift و تختار اللي بعده زي الpolygons كده
    شكراً اخي محمد صقر لازالت المشكلة في المثلثات والديفورميشن بس الماكس في اضافتين مدفوعين للكواد شمفر اول واحد هو هو موديفير وبعد ما تخلص شغل بتعمل كولابس ( يعني دوخة جامدة) كل شوية موديفير وكولابس
    والتاني ماكس سكريبت ممكن يتحط مع الجرافيت موديلينج مع مجموعة الايدج وبيريح كتير جداً وغاية في السرعة صراحة
    الاضافتين مطروحين في scriptspot

    عموماً هستني للشهر الجاي ان شاء الله واجرب النسخة الديمو من السينما 13وعلي الله التوكل
    علي فكرة عجبني جداً النافجيشن في الفيوبورت خصوصاً انه بيعمل تارجل للمكان اللي انت ضغط عليه لو هتعمل روتيت ممتازة جداً عشان في الماكس كان الواحد لو نسي يختار ايدج او فيرتكس او بولي الفيو بورت كله بيلف منه
    جزاكم الله خيراً ووفقك ورعاك وشكراً جزيلاً علي المقارنة

  12. #42
    الصورة الرمزية scorpin_snake
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    Egypt - Alexandria
    العمر
    32
    المشاركات
    16
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة huseen مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله
    رمضان كريم وكل عام وانتم بخير


    ما شدني هو الحوار حول السينما فوردي ... وطبعا عملاق الثريدي ... الماكس
    انا من مستخدمي الماكس الاوائل ههههه ... يعني عندما كان على الدوز...
    فقط احببت ان اضيف كلمة الى هذا الحوار ...
    انا تركت الماكس منذ الاصدار 2008 .... والسبب الاكبر هو كثرت الاقفال ...
    انا حاليا اعمل على السينما فوردي ... فري لانسر..
    انا اتابع الماكس وتطوراته ... واعجبني جدا في نسخته 2011
    بدأت بالعمل على مشروع قبل فترة فقررت ان انفذه على الماكس ..
    المواد التي استخدمها هي البارتكلر فلو والفوم افكس والراي فاير
    وممكن استخدم الكراود ( صناعة الحشود )

    بعد شهر ونصف من العمل على الماكس 2011 والماكس 2012 ...
    عدت لنقطة البداية التي انتهيت منها سابقا ...
    كثرة الاقفال (الكراش ) ..
    علما ان حاسبتي متطورة cor i7 وحاسبتي في العمل dul cor وهي خاصة جدا يعني boxx كلفتني 11.000 دولار
    وانا مستخدم جيد .... ونفس النتيجة القاتلة ... كراششششششششش
    لا يمكن ان اضع يدي على ال save وانا اعمل!!!!!
    ولا يمكن ان اعمل وهناك هاجس بضياع المشروع !!!!!


    لذلك قلت خليني على السينما ....
    مع احترامي الكبير للماكس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة huseen مشاهدة المشاركة
    هناك تطورات كبيرة في النسخة 2011 للماكس
    مثل رسم المجسمات على اي جسم ... فرشة ترسم مجموعة صناديق على اي جسم (للتقريب)

    وهذه الخاصية موجودة على السينما فوردي الاصدار 9

    ايضا هناك تحديد اي مجموعة نقاط على شكل loop او ring الخ وهي بدات على الاصدار ماكس 2010

    وهي موجودة منذ اصدارات سابقة للسينما لا اعرف بالضبط 9 او اقدم

    في المودلنك اضافة صف من النقاط موجود في الاصدار 2011 للماكس وفي السينما منذ اصدارت قديمة

    خلاصة القول ...

    بحكم خبرتي بالبرامج ( اعمل على الماكس والمايا والسوفت اماج والسينما فوردي)

    كل البرامج تطور نفسها وتأخذ من هذا البرنامج شئ ومن اخر شئ اخر وهكذا وهذا ليس عيب..

    العيب ... من وجه نظري ان تتراكم المواد والادوات فوق بعضها البعض ويبدأ البرنامج بالتمدد ويحتاج وقت اكبر
    من وقت الوندوز 7 لكي يعمل ... وهذا ما يحصل بالماكس ... الادوات تكدست فوق بعضها البعض..

    في السوفت اماج عندما تطور الايس واوجد نظام خاص للحسابات غير النظام العادي وانجنت للداينمك (داخل الايس)

    الغو البارتكلر .... يعني لم يعد له وجود مع استخدام الايس


    الماكس بحاجة الى ترشيق ... تخفيف البرنامج ..

    كلامك رائع اخي الكريم حسين واكثر شئ يعجبني في السوف ايامج الايس والكواد شمفر بس صراحة انا مش متأقلم معاه نهائي
    ومتفق معاك 100% في موضوع الكراش احيانا بيضيع شغل كتير ولا بينفع معاه اوتو باك آب ولا غيره
    وبالنسبة لتكدس الادوات انا اعشق هذة الميزة في الماكس واتمني ان تضاعف مرتين او ثلاثة بس من غير كراش ولا حمل علي البرنامج

    بالنسبة للاوبجيكت باينت من ماكس 2011 بقي ممكن يبقي الباينت انيميتد هل نفس الموضوع في السينما
    وايه اخبار الفري فورم عموماً وخصوصاً البولي درو ؟
    الفري فورم ديفورميشن مش مهم ابداً لان الشغل بيكمل علي المودبوكس او الزي برش وده بيغني عنهم الاهم البولي درو
    وجزاكم الله خيراً ووفقك وشكراً علي المداخلة الرائعة

  13. #43
    الصورة الرمزية scorpin_snake
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    Egypt - Alexandria
    العمر
    32
    المشاركات
    16
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ماكسون تطور نظام جديد لتحريك الشخصيات في اصدار 13

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة savio مشاهدة المشاركة
    و الله يا سكوربيون انا حاسس بالاسف اني حطيت الموضوع من اصلة لاني حسيت ان الموضوع عمل قلق من غير لزمة
    اقسم بالله انا كنت بعمل الموضوع عشان افيد الناس الي ممكن متعرفش التحديثات الجديدة .. داخل افيد الناس بتعت السينما لا اكتر ولا اقل

    بالنسبة لطلبك

    الاسطوانة دي عملها استاذ طارق العقاد للمودلينج لو جبيت تشوفها هتفيدك جدا في اسالتك كلها لاننا تقريبا كلنا شوفناها و استفدنا منها جدا

    http://forums.cgway.net/cg31585/
    اخوك محمد حسن
    والله الاحساس بتاعك غلط والموضوع ده انا شخصياً استفدت منه واكيد غيري كتير هيستفيد منه حتي لو مش مشارك معانا وربنا ما يجيب مشاكل ولا زعل لا قدر الله كلنا اخوة في الله والاخبار دي بتكون مفيدة جداً لان في ناس فعلاً بتكون متعرفش وبسبب الموضوع ده انا فكرت اجرب السينما لعل وعسي يريحني اكتر من الماكس بس استغربت انه اغلي من الماكس والمايا صراحة

    وشكراً كتير علي الدورةوالشكر موصول للاخ طارق بس اللي انه اقصده ديمو للمودلينج تولز بتاعة السينما يعني عرض سريع للادوات مجرد عرض مش دورة كاملة عشان الوقت فقط لا غير
    بس انا هنزلها وان شاء الله اشوفها وابقي اتابع الادوات الجديدة لما تنزل النسخة الجديدة ان شاء الله
    وجزاكم الله خيراً وتقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال


 

 
صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123

المواضيع المتشابهه

  1. تطور تحريــــك الشخصيات في شركات الإنتـــــــــاج <<
    بواسطة arif2008 في المنتدى قسم للمبتدئين في الماكس | 3DsMax For Beginners
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 29 / 12 / 2012, 36 : 07 AM
  2. نظام تشغيل جديد >>>
    بواسطة arif2008 في المنتدى أخبار الثري دي والتقنيات |Graphic news , Techniques
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 09 / 07 / 2011, 39 : 12 PM
  3. تحديث جديد مجانى من ماكسون R12.032
    بواسطة hwpa2001 في المنتدى السينما فوردي | Cinema4D
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 01 / 12 / 2010, 19 : 04 AM
  4. مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 14 / 08 / 2008, 23 : 02 PM
  5. مقبس نظام العضلات اخر اصدار
    بواسطة y@sser في المنتدى مايا | Autodesk Maya
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 16 / 02 / 2007, 28 : 02 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
الساعة الآن 33 : 11 AM
Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2017 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Search Engine Optimization by vBSEO