Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger

مصمم جرافيك ▐Grafic Designer

هذا الموضوع : مصمم جرافيك ▐Grafic Designer داخل المنتدى العامالتابع الي قسم ملتقى الأعضاء : بسم الله الرحمن الرحيم .................................. وبه نستعين وعليه نتوكل اما بعد ، تحيه طيبه منى لهذا المنتدى الشيق والفعُال وتحيه ...

الصورة الرمزية Moneam Abdallah
    مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

مصمم جرافيك ▐Grafic Designer

بسم الله الرحمن الرحيم
    ..................................

وبه نستعين وعليه نتوكل اما بعد ، تحيه طيبه منى لهذا المنتدى الشيق والفعُال وتحيه لمسؤليه واعضاءه الموقرين :-

انا مش هطول فى كلامى ولا اعقده بكل بساطه

انا بسمع اسم مصمم جرافك وبشوف حاجات كتيره سببتلى عُقده يعنى (مش لاقى حد يوجهنى ، ولا يقولى مصمم الجرافك ده بتاع ايه خاص ب ايه يعنى لما شركه تقول مطلوب مصمم جرافك ياترى بيعرف يعمل ايه مصمم الجرافيك ده)

علما بانى عاشق الفوتوشوب من نفسى وبعرف اصمم بوسترات وصور شخصيه اشبه بعمل الاستديو

بس انا بحلم اكون حاجه كبيره واستغل عمرى ومش لاقى حد يوجهنى اخد ايه وايه الشغل المطلوب الايام دى وازاى اكون عنده القدره والخبره فى الشغل ده

يعنى الخبراء الى بيصمموا ديكور ده انا طبعا اول ما اشوف تصميم ولو بسيط منه بتجنن لانى متاكد انى شخص عادى بالنسبالهم ولا فاهم هما بيعملوا كده ازاى
    طيب ياترى هؤلاء خرجين هندسه مثلا ، انا فى كليه عاديه جدا ملهاش علاقه بالاعمال هذه ومعرفش الا برنامج الفوتوشوب ،هل الثرى دى ماكس صعب جدا وامثاله
    اعتقد ان الفوتوشوب لم يعد مُجدى بقدر الثرى دى والاوتوكاد الى انا مش عارف هما بيعملوا ايه لحد دلوقتى.
    فى النهايه ، محدش هيفهمنى الى الى حصله موقفى وربنا باركله طريقه
    وانا اتمنى انسان يوجهنى بجد هكون عرفت انا مين وهل اصلا افكر فى طريق الجرافيك
    ولو فكرت ايه الخطوات والمبادىء وايه المطلوب فى شغل العمل

ياريت الى ينصحنى يقولى أخد (كذا) كى اصبح (كذا) ، ودى "مطلوبه" فى (كذا) ، وهل دى "موهبه رسامين" ولا "خبره" ولا ايه؟
    مثال(الديكور والموديلنج)"الى انا مش عارف يعنى ايه" -دول موهبين ، خرجين كليه معينه.
    ممكن شخص عادى يبقى زيهم طيب ازاى ، وايه اقسام الجرافك التانيه
    وهل تصميم المواقع جزء من الجرافيك ايه اقسام الجرافك

انا اسف للاطاله بس بسبب انبهارى بكم كقدوه اقتدى بها اعتقد انكم هتفدونى.
    بس بجد انا تعبان فى دنيتى ولازم الاقى اجابه والا مش اهتم بالموضوع ده اصلا
    انا هستنى الرد العظيم الى بعون الله هيظبطلى عقلى وافكارى مثل (نتيجه الثانويه العامه).
    اسف مره اخرى للاطاله.
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الصورة الرمزية عبدالله_90
    طالب بالمركز التعليمي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: مصمم جرافيك ▐Grafic Designer

حبيبي وأخي الفاضل احنا نقدر نصعب الموضوع على انفسنا ونقدر نسهله الموضوع ابسط مما تتصور بكثير
    و لا يوجد شيء اسمة صعب نهائيا انسى الفكره هذي لان كل شيء امام المثابره و الصبر تتلاشى الصعوبات شوف انا قبل سنه بضبط لا يزيد يوم و ينقص
    دخل الموقع هذا برمضان الماضي لي سنه الان وكنت امي بما تعنية الكلمة من معنى ما افهم شيء لكن مع الاسئلة و المساعده هنا قدرت افهم كل شيء
    انت اهم شيء لا تستعجل وخد الموضوع حبه حبه لا تستعجل على اي شيء بس اول شيء افهم شيء واحد أقراء افهم طبق بمعنى انك تقراء عن المجال الي حاب تدخل فيه تفهم الدرس الي تاخذه تطبق ولا تتنازل عن التطبيق تحاول تطبق اكثر من مره راح تفهم الي تاخذه
    اما بنسبه انواع الجرافيك او مصمم الجرافيك كل له مجال هناك من يعملون في مجال الدعاية والأعلانات و منهم مصمم معماري و منهم مصمم مواقع ( ستايلات للمواقع)
    ومنهم الهواي و ولا يسترط نهائيا دخول الهندسه او كلية الهندسه في ناس فنانين في التصميم المعماري ولكن ليس بمهندسين
    لكن يكون عندهم خلفية بمجال معين يجيب عليك اصحاب هذا المجال اكثر
    لكن تاكد ان العمود الفقري للجرافيك هو الفوتوشوب تعلم الفوتوشوب و أعلم ما اذا تريد منه ؟ لانك لن تتعلم الفوتشوب وانت لن تستخدم الا اشياء معينه به
    يعني حدد مجالك بالأول بعدين قرر وبعدها امام البرامج تختار ما تحب وما ترتاح له
    طبعا الفوتوشوب شيء اساسي ولكن بقصد برامج الثري دي مثل المايا و سنما فور دي و الثري دي ماكس وغيرها كلها ممتاز ولكن هي موضوع راح نفسية اي برنامج ترتاح تشتغل عليه راح تبدع فيه
    عموما انا لي عودة ان شاءلله ولكن حبيت اكتب لك على عجل
    تأكد حبيبي الفاضل الموضوع سهل و بسيط لا تصعب الموضوع على نفسك ولكن خليك واثق الخطى و تنجح ان شاءلله
    وانا على فكره لا احمل الا شهادة الثانوية ولي سنه بس في مجال الجرافيك والحمدلله استخدم برامج السنما فور دي و المايا و الزي بروش والأفتر فكيت بس الموضوع هو حب التعلم و المثابره
    تقبل تحياتي ولا تخاف هنا في عمالقة بمعنى الكلمة لن يترددو بمساعدتك مثل ما ساعدوني في البداية واحنا معاك ان شاءلله

الصورة الرمزية waleed_ali
    مشرف القسم العام والإسلامي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    587
    الصور
    21

يا اخى الفاضل الاحتراف ييجى بالتخصص يعنى لو انت شغال فوتوشوب ياريت تحترفه والموضوع كده مع الماكس وخلافه والاحتراف هيفتح لك الابواب المغلقه ان شاء الله

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed_ali مشاهدة المشاركة
    يا اخى الفاضل الاحتراف ييجى بالتخصص يعنى لو انت شغال فوتوشوب ياريت تحترفه والموضوع كده مع الماكس وخلافه والاحتراف هيفتح لك الابواب المغلقه ان شاء الله
    ...................
    بصراحه , كلامك فى منتهى الجمال بس محتاج تفصيل اكتــر
    زى مثلا الطرق المثاليه فى احتراف حرفه التصميم
    سوق العمل اليوم وطرق الخوض فيه، حضرتك بتقول اتخصص فوتوشوب وهيفتح ليك المجال اتخصص فيه ازاى وايه الى ممكن يقدمهولى الفوتوشوب ، فى حياتى كشغل انا قولت لحضرتك انا بعرف اشتغل فوتوشوب كاعمال استديو(فلاتر) تصميم بوسترات
    احتراف استخدام ملحقاته من فرش والخ
    لكن مش قادر اعرف نهايه ده ايه انا بتســـــــــــلى عاوز اكبر نفسى واعرف اشتغل لانى بعشق الفوتوشوب لكن كمبتدىء او متوسط ، يعنى ابسط شىء تقولى دبلوم او كورس كذا يُعدك لكذا مطلوب الان فى سوق العمل لفعل كذا
    اكيد حضرتك برده فاهم الى جوايا لان مش قادر اعبر
    ولك جزيل الشكر للاهتمام

...................

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله_90 مشاهدة المشاركة
    حبيبي وأخي الفاضل احنا نقدر نصعب الموضوع على انفسنا ونقدر نسهله الموضوع ابسط مما تتصور بكثير
    و لا يوجد شيء اسمة صعب نهائيا انسى الفكره هذي لان كل شيء امام المثابره و الصبر تتلاشى الصعوبات شوف انا قبل سنه بضبط لا يزيد يوم و ينقص
    دخل الموقع هذا برمضان الماضي لي سنه الان وكنت امي بما تعنية الكلمة من معنى ما افهم شيء لكن مع الاسئلة و المساعده هنا قدرت افهم كل شيء
    انت اهم شيء لا تستعجل وخد الموضوع حبه حبه لا تستعجل على اي شيء بس اول شيء افهم شيء واحد أقراء افهم طبق بمعنى انك تقراء عن المجال الي حاب تدخل فيه تفهم الدرس الي تاخذه تطبق ولا تتنازل عن التطبيق تحاول تطبق اكثر من مره راح تفهم الي تاخذه
    اما بنسبه انواع الجرافيك او مصمم الجرافيك كل له مجال هناك من يعملون في مجال الدعاية والأعلانات و منهم مصمم معماري و منهم مصمم مواقع ( ستايلات للمواقع)
    ومنهم الهواي و ولا يسترط نهائيا دخول الهندسه او كلية الهندسه في ناس فنانين في التصميم المعماري ولكن ليس بمهندسين
    لكن يكون عندهم خلفية بمجال معين يجيب عليك اصحاب هذا المجال اكثر
    لكن تاكد ان العمود الفقري للجرافيك هو الفوتوشوب تعلم الفوتوشوب و أعلم ما اذا تريد منه ؟ لانك لن تتعلم الفوتشوب وانت لن تستخدم الا اشياء معينه به
    يعني حدد مجالك بالأول بعدين قرر وبعدها امام البرامج تختار ما تحب وما ترتاح له
    طبعا الفوتوشوب شيء اساسي ولكن بقصد برامج الثري دي مثل المايا و سنما فور دي و الثري دي ماكس وغيرها كلها ممتاز ولكن هي موضوع راح نفسية اي برنامج ترتاح تشتغل عليه راح تبدع فيه
    عموما انا لي عودة ان شاءلله ولكن حبيت اكتب لك على عجل
    تأكد حبيبي الفاضل الموضوع سهل و بسيط لا تصعب الموضوع على نفسك ولكن خليك واثق الخطى و تنجح ان شاءلله
    وانا على فكره لا احمل الا شهادة الثانوية ولي سنه بس في مجال الجرافيك والحمدلله استخدم برامج السنما فور دي و المايا و الزي بروش والأفتر فكيت بس الموضوع هو حب التعلم و المثابره
    تقبل تحياتي ولا تخاف هنا في عمالقة بمعنى الكلمة لن يترددو بمساعدتك مثل ما ساعدوني في البداية واحنا معاك ان شاءلله
    ..........................
    انا بشكرك جزيل الشكر لردك الشيق والممتع ده
    وياريت توجهنى اكتر واكتر وتفصل
    زى الطرق المثاليه للاحتراف ، الكورسات(دبلوم) فى كذا يُعدنى لكذا وسوق العمل الان والمطلوب فيه
    انـــــــــــــا بسحتدم الفوتوشوب للتسليه بس انا مش عاوز اتسلى انا عاوز اشتغل فى المجال
    بس استخدامى ليه ممكن يكون بدرجه متوســــط لانى اعرف فيه كتير تقريبا حياتى كلها تعديل فى الصور
    لكن انا عاوز اصمم واطور نفسى

اشكرك اخى

الصورة الرمزية ahmedsalemxp
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    9

الموضوع ببساطة شديدة جدا
    انا خريج حقوق ولسه مخلص كورس الكاد والماكس قريب والحمد لله خلصت واخدت المشروع طبقته وسلمته
    وكله بقا تمام التمام
    وجدت انهم سهلين جدا لكن شويه صبر ونية للتعلم
    لكن نصيحة من اخوك
    Learn From Professional To Be Professional
    تعلم من المحترف لتصبح محترف

بالتوفيق ياجميل وان شاء الله قريبا نسمع عنك اخبار حلوة

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsalemxp مشاهدة المشاركة
    الموضوع ببساطة شديدة جدا
    انا خريج حقوق ولسه مخلص كورس الكاد والماكس قريب والحمد لله خلصت واخدت المشروع طبقته وسلمته
    وكله بقا تمام التمام
    وجدت انهم سهلين جدا لكن شويه صبر ونية للتعلم
    لكن نصيحة من اخوك
    Learn From Professional To Be Professional
    تعلم من المحترف لتصبح محترف

بالتوفيق ياجميل وان شاء الله قريبا نسمع عنك اخبار حلوة

اشكرك يعنى حضرتك تنصحنى اخد كورس هو الكورس بيدى فى النهايه شهاده معتمده من شركه عالميه موثوق بيها
    ام اخد دبلومه فى كذا اصل تفرق؟؟؟،، حضرتك اخدت ايه؟
    وياترى كنت حاطط هدف فى دماغك وانت بتاخد الكورسات دى الى هو اليه ؟؟؟

طيب بعد ما بقيت بتفهم فى البرامج الى قولت عليها ، ياترى هتشتغل ايه دلوقتى وهتقدم فى شركات ايه مثلا وايه المطلوب

نصيحتك من اخ عزيز الى اخ وربنا يباركلك ، وهعمل بيها