Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger

عــاجل: طفرة الأسئلة في اللابتوب || أرجو الدخول للأهمية

هذا الموضوع : عــاجل: طفرة الأسئلة في اللابتوب || أرجو الدخول للأهمية داخل المنتدى العامالتابع الي قسم ملتقى الأعضاء : السلام عليكم انا جديد ف عالم الحواسيب النقالة لا اخبي عليكم كنت املها كثيراً وكنت كثيرا ما امل من الماوس ...

الصورة الرمزية Sir-Mando
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

عــاجل: طفرة الأسئلة في اللابتوب || أرجو الدخول للأهمية

السلام عليكم

انا جديد ف عالم الحواسيب النقالة لا اخبي عليكم كنت املها كثيراً وكنت كثيرا ما امل من الماوس الجديد هذا الموجود حتي الآن لا استطيع التعامل معه
    وكلن فجاه بدا كل شيء ينهار وبدات اشعر كثيراً ف الدخول الي هذا العالم الجميل !!! حيث وجدت اني بحاجة اليه لانني كثير السفر فكثيرأ كنت اترك شغلي علي الكمبيوتر العادي (Pc) واندم ف عدم اقتناء واحد اعمل عليه مهما واينما كنت !! فبحثت كثيرا كثيرا ولي اصدقاء كل واحد منهم يقتني احدهم مع اختلاف الشركات !!
    ولكنني لست عـادياً بل مميزاً فوجدت آبل !! غنية عن التعريف طبعا ً وسألت كثيراً وقالو ان هيا ( فشخرة علي الفاضي ملهاش لازمة !! ) صدقتهم وصرفت نظر وتوجهت لاقتناء الاجهزة اللوحية !!! ولكن فكرت فيها ان الجهاز اللوحي هو ترفيهي فقط ولن يصل الي تكنولوجية اللابتوب الا ف نهاية سنة 2012 بعد نزول نظام الويندوز 8!! ( فقط وجهة نظر)
    انا آسف علي الإطالة ولكن اسئلتي هيا التالية وياريت تنصحوني هل انا صح ام لاء ! ؟

1- فيه لابتوب Hp pavilion Dv 6090 ده مواصفاته عالية اوي هل تنصحوني بإقتناءة وانا كنت في الكويت وهناك قولولي ده احسن حاجه نازلة !! الناس حافظة مش فاهمة لان فيه لابتوبات اغلي منه وليست أعلي ( ركزو !!! )
    2- شفت كذا فيديو لنظام الأسد (الماك ) علي لابتوب آبل صراحة خطير جداً فهل تنصحووني بإضتناءه ولا هيا فشخرة فعلاً علي الفـاضي ؟؟؟
    3-هل لو جبت لابتوب آبل هتبقي ف صعوبة في التعامل مع الآخرين خصوصاً في الاالعاب والجرافيك والنتورك وهكذا !! ؟؟
    4- لو صرفت نظر عن ىبل الآن هل استطيع تنصيب نظام الماك علي الحاسوبات الجديدة ومنها التي ذكرتها لاقتناءه dv6090 !! ?
    5-هل تنصوني بلاتوب غير الي ذكرته !! علماً اني دخت علي ما وصلت للي انا عايزه ده تقريباً هيجيب معايا لسنتين قدام خصوصاً ان توشيبا وديل تعبانين اوي السنادي !! ؟
    6-لو هشتري اللابتوب اشتري من مصر ولا الكويت أفضل ؟ في الكويت ثن اللاب الي قلتكو عليه عامل حوالي 6500 جنيه (312 دينار تقريباً)
    7-مواصفات اللابتوب هنا الي انا عايز اجيبه (مع العلم هو فيه 6090 وفيه 6096 ) مش عارف لسه بس بآرائكم هستفيد أكيد
    8- انا ان شاء الله ناوي علي الشراء بس مش دلوقتي بس عايز اظبط نفسي عشان ساعتها متروش!!

انا آسف اني طولت او اتكلمت كده !!! ولكنني عايز اكتب الموضوع ده بقالي فتره ومكسل وياريت بدجد تنصحوني كأخ ليكو

وشكراً

يوماً ما سأحقق ماتمنيت وقريباً ان شاء الله..

الصورة الرمزية ntoytoy
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

Wink رد: ||@||عــاجل: طفرة الأسئلة في اللابتوب || أرجو الدخول للأهمية ||@||

1 - اللاب اللى الناس نصحوك بية دة جامد بس فى اجمد منو المهم انت تبقى عارف انت عايز اللاب فى اية يعنى هل هاتشتغل علية جرافيك وبرامج تقيلة ولا عايز لاب للالعاب والنت

2 - لاب توب الماك مش فشخرة على الفاضى ولا حاجة وفى منة نوعين ماك بوك برو وماك بوك اير والاول دة هو الاقوى وبردو معمول عشان لو انت فرى لانس جرافيك ديزاينر بس التانى بردو قوى جدا

3- طبعا هايقى فى صعوبة لو جبت لاب توب ابل لانة دة نظام تانى خالص غير الويندوز يعنى هاترمى كل البرامج اللى عندك وتبتدى تدور على نسخ من البرامج دى تكون بتشتغل على الماك و قبل ماتجيب لاب ابل لازم تكون عارف البرامج الاساسية اللى انت بتشتغل عليها فى منها نسخ للماك ولا لا دة غير ان 99 % من الالعاب بتشتغل على الويندوز بس

4 - اة ممكن تصطب ماك ليون على اجهزة ويندوز بس ليها طريقة وحوارات صعبة جدا مابيعرفش يعملها غير ناس محترفين ويبقى dual boot يعنى اول ماتشغل الجهاز يجيلك اختيار بين الماك او الويندوز ، وفى طريقة تانية سهلة شوية بس مش هاتفيدك فى حاجة وهى انك تسطب نظام الماك داخل الويندوز باستخدام برامج ال virtual pc زى برنامج virtual box بس دة معمول عشان لو انت عايز تجرب نظام جديد زى الماك او لينكس

5 - زى ماقولتلك قبل كدة انت اللى بتحدد اية اللاب اللى انت عايزة تبع امكانيات شغلك

6 - الاسعار انا معرفهاش بس ممكن تدخل على مواقع البيع المصرية وتقارن الاسعار

7 - مواصفات اللاب اللى انت عايزة
    2nd generation Intel Core i5-2410M Processor 2.30GHz with Turbo Boost Technology up to 2.90GHz with installed Ram of 6GB, 750GB HDD, The screen size was 15.6-inch diagonal HD HP BrightView LED Display with resolution pixel of 1366 x 768 and It’s runs on Windows 7 Home Premium.

بس عموما لو انت عايز لاب توب hp يكون ديناصور اوى ممكن تبص على دة HP Pavilion dv7t Quad
    HP Pavilion dv7 and dv7t Quad Edition series | HP

مدونة عربية للافلام الوثائقية المترجمة http://19111.blogspot.com
    my cv https://vfxtoytoy.wordpress.com