Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
التسجيل
النتائج 1 إلى 15 من 15

استفسار لاهل الخبرة المحترمين

هذا الموضوع : استفسار لاهل الخبرة المحترمين داخل السينما فوردي | Cinema4Dالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : انا اعمل بمجال الجرافيك ولكن اكثر تخصصي الذي اعشقه فيجوال افيكتس شغل سينما يعني فماذا اعمل سينما فوردي ام هوديني ...

  1. #1
    الصورة الرمزية VFX_ArTiST
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Nov 2011
    الدولة
    مصري/مقيم بامريكا
    المشاركات
    1
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    استفسار لاهل الخبرة المحترمين

    انا اعمل بمجال الجرافيك ولكن اكثر تخصصي الذي اعشقه فيجوال افيكتس شغل سينما يعني
    فماذا اعمل سينما فوردي ام هوديني
    كله نصحني بهوديني اكثر ولكني بحب السينما فوردي جدا واختارته من ضمن الماكس والمايا والايت ويف والهوديني الي اخره
    السؤال ماريكم في سينما فوردي بجانب افتر افيكتس في الفيجوال افيكتس المؤثرات البصريه الجميله التي نراها وخصوصا في افلام هوليود اميركا ارجو الاجابه من حضراتكم وشكرا


  2. #2

    الصورة الرمزية {.®™REDHA™®.}
    مشرف السينما فوردي والافتر افيكت

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2011
    الدولة
    Everest - قمة ايفرست
    المشاركات
    777
    Thanks
    0
    Thanked 3 Times in 2 Posts
    معدل تقييم المستوى
    43

    رد: استفسار لاهل الخبرة المحترمين


    من المعروف للجميع ان اكثر البرامج تكاملا مع الافترايفكت هو برنامج السينمافوردي
    و السينما فوردي برنامج قوي للغاية و فيه امكانات جبارة و رائعة فعلا
    و ما دامك بتحبه خليك على السينما فوردي و لا تسمع لاحد لانك انت اللي هتشتغل
    و هقلك كلمة هتسمعها كتير . العبرة مش في البرنامج بل العبرة بالمصمم
    لو تجيب مصمم ناجحه و تحطه قدام مايكروسوفت بينت ( برنامج الرسام اللي بيجي مع الويندوز ) هيعرف يعمل خدع سينمائة منه
    و لو هتجيب مصمم فاشل و تشتريلو احدث نسخة من السينما و الماكس مش هيعرف يعمل حاجة !
    و صدقني انت بتشتت نفسك يوم تفكر استخدم اي برنامج
    لان سؤالك المفروض . كيف اقدر استخدم البرنامج دا و انك ازاي تطلع منه كل شيئ يفيدك
    ابدء على بركة الله مع السينما و هكون دايما مستني اعمالك القادمة باذن الله
    و على فكرة انا تخصص VFX و شايف السينما فوردي ماشي معها كويس
    ملاحظة . برنامج houdini هو وحدة متكاملة و يستخدمه المحترفين
    يحوي على قسم للكومبوزتينج " بس باعتبارك من مستخدمي الافتر فاكيد الكومبوزتينج في الافتر افضل "
    و لذلك نصحتك بالسينما لتكامله الشديد مع الافتر ايفكت
    فائق التحية و التقدير .



    Dedicate yourself ... you gon' find yourself



    للتواصل معي :
    اضغط هــنــا

    My Favorite Programs

    Adobe After Effects , Adobe Audition , Adobe Premier , Adobe PhotoShop ,
    Hollywood FX
    Cinema 4D , AutoDesk ModBox , Quidam , NextLimet RealFlow , Corel Video Studio
    CiberLink PowerrDiractor , FaceGen Modeller , FrootyLoops , Edus Pro , Bojou
    If You Need Help With One Of Those , Be Sure To Let Me Know



  3. #3

    الصورة الرمزية arif2008
    مشرف قسم المبتدئين في الماكس

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    الدولة
    السودان
    المشاركات
    3,580
    Thanks
    0
    Thanked 8 Times in 7 Posts
    الصور
    9
    معدل تقييم المستوى
    113

    رد: استفسار لاهل الخبرة المحترمين

    أخي الفاضل كلام أخي رضا ١٠٠٪ خليك مع السينما ولا تتعب نفسك للبد من جديد ما دام أنت تحب السينمافوردي واتمني لك كل التوفيق <<
    ( حسبنا الله سيؤتينا الله من فضله إنا إلى الله راغبون ) دعاء الفرج بعد التشهد الأخير

  4. #4
    الصورة الرمزية لفاف نت
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    السعودية
    المشاركات
    319
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: استفسار لاهل الخبرة المحترمين

    رضا كلامه جميل ولا زيادة

  5. #5

    الصورة الرمزية hwpa2001
    مشرف قسم الـ Cinema4D

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    الدولة
    مسلم ومصرى وأفتخر
    العمر
    50
    المشاركات
    1,181
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    معدل تقييم المستوى
    36

    رد: استفسار لاهل الخبرة المحترمين

    طبعا انت تسأل فى قسم السينما واكيد الكل هيرجح لك السينما

    لكن الميزة هنا ان الاخ رضا محترف VFX واجابك بما هو المفيد والقرار يرجع لك

  6. #6
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    الدولة
    hgaro
    المشاركات
    10
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: استفسار لاهل الخبرة المحترمين

    الاستاذ رضا وجميع الاخوة اشكركم جميعاً ولي استفسار بسيط ....... طيب بما انك نصحته باستخدام CINEMA 4D فلا بد انك تعلم انه برنامج متكامل ولا ينقصه شئ وعلى هذا فسؤالي هو
    هل CINEMA 4D يستطيع محاكاة السوائل سأفترض انك اجبت بلا لكن سوف تحيلني الى ريل فلو سأقول لك وهل يستطيع مع ريل فلو ان يجسد الFoam والSplash والMist ام لا وكيف بأختصار شديد واذا قلت انه لا يسطيع لانه لم يكتب لcinema 4d ز
    RenderKit
    وسوف تحيلني على مقبس
    DPIT Effexوهو ضعيف حتى الان ومشكلتهعدم تعرفه على العوائق(Obstacle)
    اذا كان هذا غير صحيح فأرجو ان تبين ذلك بقدر الامكان لكي نستفيد فأنا والله مذبذب اكثر من الاخ صاحب السؤال

  7. #7

    الصورة الرمزية {.®™REDHA™®.}
    مشرف السينما فوردي والافتر افيكت

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2011
    الدولة
    Everest - قمة ايفرست
    المشاركات
    777
    Thanks
    0
    Thanked 3 Times in 2 Posts
    معدل تقييم المستوى
    43

    رد: استفسار لاهل الخبرة المحترمين

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمبول مشاهدة المشاركة
    الاستاذ رضا وجميع الاخوة اشكركم جميعاً ولي استفسار بسيط ....... طيب بما انك نصحته باستخدام CINEMA 4D فلا بد انك تعلم انه برنامج متكامل ولا ينقصه شئ وعلى هذا فسؤالي هو
    هل CINEMA 4D يستطيع محاكاة السوائل سأفترض انك اجبت بلا لكن سوف تحيلني الى ريل فلو سأقول لك وهل يستطيع مع ريل فلو ان يجسد الFoam والSplash والMist ام لا وكيف بأختصار شديد واذا قلت انه لا يسطيع لانه لم يكتب لcinema 4d ز
    RenderKit
    وسوف تحيلني على مقبس
    DPIT Effexوهو ضعيف حتى الان ومشكلتهعدم تعرفه على العوائق(Obstacle)
    اذا كان هذا غير صحيح فأرجو ان تبين ذالك بقدر الامكان لكي نستفيد فأن والله مذبذب اكثر من الاخ صاحب السؤال
    بالنسة لمحاكاة السوائل
    السينما فوردي قادر على عمل محاكاة بسيطة للسوائل عبر استخدام الكلونر و الداينامكس
    اي نعم النتيجة ليست احترافية جدا لكنها تبقى وسيلة مقبولة لعمل الوائل داخل السينما

    بالنسبة للريل فلو
    فهو اقوى و اروع استوديو متكامل لمحاكاة السوائل
    و تقدر تصدر منه لاي برنمج ثري دي و تستورد له اي مجسمات
    حتى انك تقدر تستورد مجسمات و عليها انميشن ايضا
    و انت كل اللي عليك تجيب المجسم الى الريل فلو و تعمل محاكاة السوائل و الدتينامكس و حتى الكونسترين
    بعين ترجعهم لاي برنامج ثري دي انت بتشتغل عليه و تكمل شغلك عادي و تخلص مشروعك
    مفيش لا صعوبة و لا اي حاجة و تقدر تتحكم في ارتدادات السائل و لزوجته و شكله و كل حاجة فيه

    اما بخصوص
    DPIT Effex فلا وجه للمقارنة بينه و بين الريل فلو
    تخيل انك بتقارن بلاجن مع استوديو كامل زي الريل فلو .

    اي استفسار اا بالخدمة
    تقديري ,



  8. #8
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    الدولة
    hgaro
    المشاركات
    10
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: استفسار لاهل الخبرة المحترمين

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة {.®™REDHA™®.} مشاهدة المشاركة
    بالنسة لمحاكاة السوائل
    السينما فوردي قادر على عمل محاكاة بسيطة للسوائل عبر استخدام الكلونر و الداينامكس
    اي نعم النتيجة ليست احترافية جدا لكنها تبقى وسيلة مقبولة لعمل الوائل داخل السينما

    بالنسبة للريل فلو
    فهو اقوى و اروع استوديو متكامل لمحاكاة السوائل
    و تقدر تصدر منه لاي برنمج ثري دي و تستورد له اي مجسمات
    حتى انك تقدر تستورد مجسمات و عليها انميشن ايضا
    و انت كل اللي عليك تجيب المجسم الى الريل فلو و تعمل محاكاة السوائل و الدتينامكس و حتى الكونسترين
    بعين ترجعهم لاي برنامج ثري دي انت بتشتغل عليه و تكمل شغلك عادي و تخلص مشروعك
    مفيش لا صعوبة و لا اي حاجة و تقدر تتحكم في ارتدادات السائل و لزوجته و شكله و كل حاجة فيه

    اما بخصوص
    DPIT Effex فلا وجه للمقارنة بينه و بين الريل فلو
    تخيل انك بتقارن بلاجن مع استوديو كامل زي الريل فلو .

    اي استفسار اا بالخدمة
    تقديري ,


    انا اشكرك استاذي ولكن لم تفصل فيما يخص Foam والSplash والMist هل استيع عمل شلال في جبل بعيد مثلا وما هو عمل RenderKit ارجو التفصيل

  9. #9

    الصورة الرمزية {.®™REDHA™®.}
    مشرف السينما فوردي والافتر افيكت

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2011
    الدولة
    Everest - قمة ايفرست
    المشاركات
    777
    Thanks
    0
    Thanked 3 Times in 2 Posts
    معدل تقييم المستوى
    43

    رد: استفسار لاهل الخبرة المحترمين

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمبول مشاهدة المشاركة
    انا اشكرك استاذي ولكن لم تفصل فيما يخص Foam والSplash والMist هل استيع عمل شلال في جبل بعيد مثلا وما هو عمل RenderKit ارجو التفصيل
    طبعا تستطيع عمل شلالات و اي مصادر مياه انت عايزها و حاجات اكثر بكتير ايضا
    حتى انك تستطيع عمل المسطحات المائية العملاقة كالبحار و الانهار و المحيطات و البرك العملاقة عبر استخدام الريل ويف
    و دي خاصية موجودة في الريل فلو .

    mesh ثلاثة انواع الريندركيت و الستاندرد و الجريد
    بالنسبة للستاندرد و هي الـ mesh العادي اللي هتستخدمه مع اي ايمتير مهما كان و هيعمل تجسيم للسائل
    بالنسبة للجريد فدا بتستخدمه مع المسطحات المائية للريل ويف

    اما الريندر كيت فانا مش من مستخدمينه

    دا بيخلي الريندر للمشاهد اسرع
    و بتقلل من استخدام الذاكرة في الكمبيوتر
    بيتوافق مع .

    • Autodesk Maya (from 2009 to 2012)
    • Autodesk 3ds Max (from 2009 to 2012)
    • Autodesk Softimage (from 7.5 to 2012)
    • Side Effects Houdini (latest production builds for H10 and H11)

    تقديري ,


  10. #10
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Feb 2011
    المشاركات
    25
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: استفسار لاهل الخبرة المحترمين

    أستاد رضا أنت هااااائل في شرح موفق يا غالي

  11. #11
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    الدولة
    hgaro
    المشاركات
    10
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: استفسار لاهل الخبرة المحترمين

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة {.®™REDHA™®.} مشاهدة المشاركة
    طبعا تستطيع عمل شلالات و اي مصادر مياه انت عايزها و حاجات اكثر بكتير ايضا
    حتى انك تستطيع عمل المسطحات المائية العملاقة كالبحار و الانهار و المحيطات و البرك العملاقة عبر استخدام الريل ويف
    و دي خاصية موجودة في الريل فلو .

    mesh ثلاثة انواع الريندركيت و الستاندرد و الجريد
    بالنسبة للستاندرد و هي الـ mesh العادي اللي هتستخدمه مع اي ايمتير مهما كان و هيعمل تجسيم للسائل
    بالنسبة للجريد فدا بتستخدمه مع المسطحات المائية للريل ويف

    اما الريندر كيت فانا مش من مستخدمينه

    دا بيخلي الريندر للمشاهد اسرع
    و بتقلل من استخدام الذاكرة في الكمبيوتر
    بيتوافق مع .

    • Autodesk Maya (from 2009 to 2012)
    • Autodesk 3ds Max (from 2009 to 2012)
    • Autodesk Softimage (from 7.5 to 2012)
    • Side Effects Houdini (latest production builds for H10 and H11)

    تقديري ,

    شكرا لك يا استاذي ولو كان من قال هذا غيرك وانت (متخصص في المؤثرات البصريه) لقلت له ان هذا الكلام غير صحيح ولايمكن تمثيل Foam وSplash وMist
    (الرغوة والرذاذ والضباب ) والتي هي المقومات الاساسية ليبدو السائل واقعي لتمثيل شلال او موج او شاطئ بدون
    RenderKit انظر ماذا اقصد في الرابط التالي
    Realflow 5 Hybrido Foam & Splash - YouTube
    وعليه فأني اطالبك بأن تشرح ولو بشكل مختصر كيف نقوم بمثل هذه اللقطة




  12. #12

    الصورة الرمزية {.®™REDHA™®.}
    مشرف السينما فوردي والافتر افيكت

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2011
    الدولة
    Everest - قمة ايفرست
    المشاركات
    777
    Thanks
    0
    Thanked 3 Times in 2 Posts
    معدل تقييم المستوى
    43

    رد: استفسار لاهل الخبرة المحترمين

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمبول مشاهدة المشاركة
    شكرا لك يا استاذي ولو كان من قال هذا غيرك وانت (متخصص في المؤثرات البصريه) لقلت له ان هذا الكلام غير صحيح ولايمكن تمثيل Foam وSplash وMist
    (الرغوة والرذاذ والضباب ) والتي هي المقومات الاساسية ليبدو السائل واقعي لتمثيل شلال او موج او شاطئ بدون
    RenderKit انظر ماذا اقصد في الرابط التالي
    Realflow 5 Hybrido Foam & Splash - YouTube
    وعليه فأني اطالبك بأن تشرح ولو بشكل مختصر كيف نقوم بمثل هذه اللقطة

    اخي العزيز
    انا مش بكتب معلومة الا لو انا متاكد منها و مجربها
    و اللي انت طلبته سهل جدا عمله في الريل فلو

    اول حاجة انواع السوائل في الريل فلو 3 .

    1 - الايمتر العادية و اللي تنفع لعمل كوب من الماء و التفاصيل فيها عالية , و تقريبا معدل السموليشن فيها متوسط السرعة
    على حسب الريزليوشن طبعا بس عموما سرعتها متوسطة مقارنة مع باقي الانواع

    2 - السيرفيس . و هو لعمل الاسطح المائية الكبيرة زي المحيطات و البحار
    و تقدر طبعا تحط عليها نويز و اي شيئ انت عايزو و بتبان واقعية جدا

    طيب نسال هنا سؤال . لمحاكاة الاشياء الصغيرة مثل كوب ماء نستخدم الايمتر العادية
    و لمحاكاة البحار نستخدم السيرفيس . طيب نفرض هنعمل شلال وقتها نستخدم ايه ؟
    ما هو السيرفيس للحجات العملاقة و الايمتر العادية مش هتدينا النتيجة المرضية
    وقتها يجي دور النوع الثالث

    3 - الهايبريدو . و هي نوع من انواع البارتكل لها قائمة منفصلة في الريل فلو و تعمل بشكل مختلف
    و هي سريعة جدا في الريندر و اسرع من الايمتر العادي .و طبعا بتعمل ارتدادات و رذاذ للماء و كل شيئ
    و هتبان معك سرعتها وقت تحط عدد معين من البارتكل للايمتر العادي
    و تحط نفس العدد من البارتكل للهايبريدو
    و هتشوف مين اسرع بالسيموليشن و طبعا الهايبريدو اسرع

    كيف يتم استخدام الهايبريدو ؟ و اين اجدها ؟

    هتلاقي عندك قائمة منفصلة في البرنامج بجانب قائمة الايمتر العادية
    لو ضغط عليها هتلاقي قائمة كلها مخصصة للهايبريدو

    واحد هيسالني و يقولي انا لقيتها و لقيت الايمتر نزلتو و محصلش حاجة ليه ؟

    لان الهايبريدو تحتاج الى كونتينر او دومين . بحيث يكون لها مساحة معينة
    لذلك من قائمة الهايبريدو هتنزل دومين و هيظهرلك بشكل كيوب عادي تقدر تعمله سكيل و تصغير و اي حاجة انت عايزها
    و بعدها هتنزل اوبجكت عادي زي الكيوب مثلا و لازم يكون ضمن اطار الدومين اللي قلت لك عنه
    بعدها و انت مختار الكيوب هتطلع قائمة الهايبريدو و تختار ايميتر
    و تحط جارفيتي عشان الجاذبية .. و اعذرني الان لخروجي عن الموضوع لثواني

    و ذاك لابين ان الجاذبية من الخطا ان تكون ثابتة في كل المشاريع
    فسرعة الجاذبية لمياه تسقط من فوق جبل ليست كسرعة المياه المتساقطة من زجاجة الى كوب ماء
    فلا تنسى تحديد الجاذبية بناء على حجم المشروع . و الستيبس من السيموليشن اوبشن دي تظبطها
    عشان لو الجاذبية زادة كتير وقتها هتلاقي العمل متقطع فتزود له البير ستيب من خيارات السيموليشن اوبشن

    زي لو انت بتشوف فيلم اكشن و مشاهده سريعة و الفريم ريت بتاعه 18 مثلا
    هتلاحظ ان في تقطيع في الصورة في المشاهد السريعة و دا ناتج عن ان عدد الفريم لكل ثانية قليل
    و البير ستيب في الريل فلو نفس المسالة بالظبط فوقت تزود حاجة زيادة متنساش ترجع للبير ستيب و تشوفها

    المهم نكمل عن الهايبريدو
    انت وقت نزلت جرافيتي و معاك الكونتينر او الدومين
    و نزلت الايمتر الان وقت تعمل سيموليشن هتلاحظ ان الكيوب اصبح بيشع السائل منه
    و السائل بتاعه معقد نسبيا

    فهو جاي خليط ما بين دقة الايمتر العادي و كبير للمساحاة الواسعة مثل السيرفس
    فهو الدرجة الوسطى ما بين الايمتر العادي و السيرفس
    و هتلاحظ ان الهايبدريدو بارتكل ستكون محتجزة في الدومين اللي انت نزلته في الاول
    و تقدر طبعا تكبره و اثناء تكبيره هتلاقي البارتكل حصلها سترتش او تمدد زيادة
    فقط اعمل ريست و سيموليشن من تاني و وقتها البارتكل هتتاقلم مع البيئة الجديدة الاكبر حجما

    لو عايز تشوف التاثير اوضح من كدا و تشوف الرذاذ و الارتدادات
    نزل جرافيتي و اعمل دومين كبير و حط كيوب في الاسفل و يكون كبير
    و حط كيوب في الاعلى و يكون صغير و حط على كل واحد منهم ايمتر هايبريدو

    لان الهايبريدو قابلة انها تاخد اكثر من ايمتر واحد في الدومين الواحد
    و اعمل سيموليشن و هتلاحظ الكيوب السفلي الكبير انتشر في الارضية
    لاحظ وقت الكيوب اللي في الاعلى يسسقط على الكيوب الكبير في الاسفل
    هيعمل طرطسشة فظيعة و ارتدادات و تلاطم امواج واقعي جدا

    يمكن طبعا تحديد الريزليشون للهايبريدو
    بس الهايبريدو الريزليوشن بتاعها بيبدء من مئة الف بعكس الايمتر العادي اللي قيمته بتكون 1 و 2
    على فكرة انا باعمالي على الريل فلو البارتكل ريزليوشن للايمتر العادي لا يمكن ان اضعها اقل من 40
    مع انهم بيقولولك ان القيمة الافتراضية من 1 الى 10
    بحيث 1 تكون ضعيفة و 5 تكون متوسطة و 10 ممتازة
    الا اني وجدت الدرجة الممتازة في قيمة 40 مع تفعيل فيلتر الريلاكس او الاسترخاء
    عشان محصلش على نتائج كلها فقاعات زي الاعمال اللي بنشوفها

    واحد هيسالني و يقولي اشمعنا الايمتر العادي لو الرزليوشن 10 بيبقى بطيئ
    و بنفس الوقت الرزليوشن في الهايبريدو مئة الف و سريعة .؟

    هنا احب اوضح شيئ ان شركة نكست ليمت المنتجة لبرنامج الريل فلو
    صممت الريزليوشن للهايبريدو يختلف تماما عن الريوليوشن للايمتر العادي
    فمش تشغل بالك بالارقام لان معنى رقم مئة الف للهايبريدو يختلف عن معى مئة الف للايمتر العادي
    هي حاجة غريبة من نكست ليمت بس هم صمموها كدا

    ناتي الان الى شرح العمل اللي ورتهولي
    عمل لاندسكيب او اي حاجة تعمله الموديل بتاع الصخور
    و حطهم داخل دومين كبير بحيث يكون الموديل بتاع الصخور داخل الدومين
    و بعدها جاب كيوب عمله سكيل بحيث يكون عريض و ارتفاعه قليل و عمقه قليل
    و نزل عليه ايمتر و حط جرافيتي عشان السائل يتجه للاسفل و بس

    على فكرة في شغل افتر ايفكت في الموضوع
    و دا واضح من اللينس فلير الموجودة في بداية العمل مع ان البرايتنس بتعها قليل الا انها موجودة
    و هو استعمل الاوبتكال فلير بتاعت اندرو كريمر طبعا مش استخدم الافتراضية
    بل استخدم واحدة من البريست الموجودة في الاوبتكال فلير الافتراضية فمفيش داعي لاستخدام البرو بريست
    و بالتحديد استخدم اللينز اللي لونها ازرق و طويلة من العرض و اخفى الاشعة منها عبر زر هايد او الاخفاء
    و عدل بلونها بادجسمنت لير و تغير لونها الافتراضي

    هو دا الموضوع بالكامل اخي العزيز
    اعتذر عن الاطالة
    و اي استفسارات انا بالخدمة
    فائق التحية و التقدير ,

  13. #13
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    الدولة
    hgaro
    المشاركات
    10
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: استفسار لاهل الخبرة المحترمين

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة {.®™REDHA™®.} مشاهدة المشاركة
    اخي العزيز
    انا مش بكتب معلومة الا لو انا متاكد منها و مجربها
    و اللي انت طلبته سهل جدا عمله في الريل فلو

    اول حاجة انواع السوائل في الريل فلو 3 .

    1 - الايمتر العادية و اللي تنفع لعمل كوب من الماء و التفاصيل فيها عالية , و تقريبا معدل السموليشن فيها متوسط السرعة
    على حسب الريزليوشن طبعا بس عموما سرعتها متوسطة مقارنة مع باقي الانواع

    2 - السيرفيس . و هو لعمل الاسطح المائية الكبيرة زي المحيطات و البحار
    و تقدر طبعا تحط عليها نويز و اي شيئ انت عايزو و بتبان واقعية جدا

    طيب نسال هنا سؤال . لمحاكاة الاشياء الصغيرة مثل كوب ماء نستخدم الايمتر العادية
    و لمحاكاة البحار نستخدم السيرفيس . طيب نفرض هنعمل شلال وقتها نستخدم ايه ؟
    ما هو السيرفيس للحجات العملاقة و الايمتر العادية مش هتدينا النتيجة المرضية
    وقتها يجي دور النوع الثالث

    3 - الهايبريدو . و هي نوع من انواع البارتكل لها قائمة منفصلة في الريل فلو و تعمل بشكل مختلف
    و هي سريعة جدا في الريندر و اسرع من الايمتر العادي .و طبعا بتعمل ارتدادات و رذاذ للماء و كل شيئ
    و هتبان معك سرعتها وقت تحط عدد معين من البارتكل للايمتر العادي
    و تحط نفس العدد من البارتكل للهايبريدو
    و هتشوف مين اسرع بالسيموليشن و طبعا الهايبريدو اسرع

    كيف يتم استخدام الهايبريدو ؟ و اين اجدها ؟

    هتلاقي عندك قائمة منفصلة في البرنامج بجانب قائمة الايمتر العادية
    لو ضغط عليها هتلاقي قائمة كلها مخصصة للهايبريدو

    واحد هيسالني و يقولي انا لقيتها و لقيت الايمتر نزلتو و محصلش حاجة ليه ؟

    لان الهايبريدو تحتاج الى كونتينر او دومين . بحيث يكون لها مساحة معينة
    لذلك من قائمة الهايبريدو هتنزل دومين و هيظهرلك بشكل كيوب عادي تقدر تعمله سكيل و تصغير و اي حاجة انت عايزها
    و بعدها هتنزل اوبجكت عادي زي الكيوب مثلا و لازم يكون ضمن اطار الدومين اللي قلت لك عنه
    بعدها و انت مختار الكيوب هتطلع قائمة الهايبريدو و تختار ايميتر
    و تحط جارفيتي عشان الجاذبية .. و اعذرني الان لخروجي عن الموضوع لثواني

    و ذاك لابين ان الجاذبية من الخطا ان تكون ثابتة في كل المشاريع
    فسرعة الجاذبية لمياه تسقط من فوق جبل ليست كسرعة المياه المتساقطة من زجاجة الى كوب ماء
    فلا تنسى تحديد الجاذبية بناء على حجم المشروع . و الستيبس من السيموليشن اوبشن دي تظبطها
    عشان لو الجاذبية زادة كتير وقتها هتلاقي العمل متقطع فتزود له البير ستيب من خيارات السيموليشن اوبشن

    زي لو انت بتشوف فيلم اكشن و مشاهده سريعة و الفريم ريت بتاعه 18 مثلا
    هتلاحظ ان في تقطيع في الصورة في المشاهد السريعة و دا ناتج عن ان عدد الفريم لكل ثانية قليل
    و البير ستيب في الريل فلو نفس المسالة بالظبط فوقت تزود حاجة زيادة متنساش ترجع للبير ستيب و تشوفها

    المهم نكمل عن الهايبريدو
    انت وقت نزلت جرافيتي و معاك الكونتينر او الدومين
    و نزلت الايمتر الان وقت تعمل سيموليشن هتلاحظ ان الكيوب اصبح بيشع السائل منه
    و السائل بتاعه معقد نسبيا

    فهو جاي خليط ما بين دقة الايمتر العادي و كبير للمساحاة الواسعة مثل السيرفس
    فهو الدرجة الوسطى ما بين الايمتر العادي و السيرفس
    و هتلاحظ ان الهايبدريدو بارتكل ستكون محتجزة في الدومين اللي انت نزلته في الاول
    و تقدر طبعا تكبره و اثناء تكبيره هتلاقي البارتكل حصلها سترتش او تمدد زيادة
    فقط اعمل ريست و سيموليشن من تاني و وقتها البارتكل هتتاقلم مع البيئة الجديدة الاكبر حجما

    لو عايز تشوف التاثير اوضح من كدا و تشوف الرذاذ و الارتدادات
    نزل جرافيتي و اعمل دومين كبير و حط كيوب في الاسفل و يكون كبير
    و حط كيوب في الاعلى و يكون صغير و حط على كل واحد منهم ايمتر هايبريدو

    لان الهايبريدو قابلة انها تاخد اكثر من ايمتر واحد في الدومين الواحد
    و اعمل سيموليشن و هتلاحظ الكيوب السفلي الكبير انتشر في الارضية
    لاحظ وقت الكيوب اللي في الاعلى يسسقط على الكيوب الكبير في الاسفل
    هيعمل طرطسشة فظيعة و ارتدادات و تلاطم امواج واقعي جدا

    يمكن طبعا تحديد الريزليشون للهايبريدو
    بس الهايبريدو الريزليوشن بتاعها بيبدء من مئة الف بعكس الايمتر العادي اللي قيمته بتكون 1 و 2
    على فكرة انا باعمالي على الريل فلو البارتكل ريزليوشن للايمتر العادي لا يمكن ان اضعها اقل من 40
    مع انهم بيقولولك ان القيمة الافتراضية من 1 الى 10
    بحيث 1 تكون ضعيفة و 5 تكون متوسطة و 10 ممتازة
    الا اني وجدت الدرجة الممتازة في قيمة 40 مع تفعيل فيلتر الريلاكس او الاسترخاء
    عشان محصلش على نتائج كلها فقاعات زي الاعمال اللي بنشوفها

    واحد هيسالني و يقولي اشمعنا الايمتر العادي لو الرزليوشن 10 بيبقى بطيئ
    و بنفس الوقت الرزليوشن في الهايبريدو مئة الف و سريعة .؟

    هنا احب اوضح شيئ ان شركة نكست ليمت المنتجة لبرنامج الريل فلو
    صممت الريزليوشن للهايبريدو يختلف تماما عن الريوليوشن للايمتر العادي
    فمش تشغل بالك بالارقام لان معنى رقم مئة الف للهايبريدو يختلف عن معى مئة الف للايمتر العادي
    هي حاجة غريبة من نكست ليمت بس هم صمموها كدا

    ناتي الان الى شرح العمل اللي ورتهولي
    عمل لاندسكيب او اي حاجة تعمله الموديل بتاع الصخور
    و حطهم داخل دومين كبير بحيث يكون الموديل بتاع الصخور داخل الدومين
    و بعدها جاب كيوب عمله سكيل بحيث يكون عريض و ارتفاعه قليل و عمقه قليل
    و نزل عليه ايمتر و حط جرافيتي عشان السائل يتجه للاسفل و بس

    على فكرة في شغل افتر ايفكت في الموضوع
    و دا واضح من اللينس فلير الموجودة في بداية العمل مع ان البرايتنس بتعها قليل الا انها موجودة
    و هو استعمل الاوبتكال فلير بتاعت اندرو كريمر طبعا مش استخدم الافتراضية
    بل استخدم واحدة من البريست الموجودة في الاوبتكال فلير الافتراضية فمفيش داعي لاستخدام البرو بريست
    و بالتحديد استخدم اللينز اللي لونها ازرق و طويلة من العرض و اخفى الاشعة منها عبر زر هايد او الاخفاء
    و عدل بلونها بادجسمنت لير و تغير لونها الافتراضي

    هو دا الموضوع بالكامل اخي العزيز
    اعتذر عن الاطالة
    و اي استفسارات انا بالخدمة
    فائق التحية و التقدير ,
    شكرا لك استاذي وانا والله اتعبتك لكن ارجو ان تتحملني من اجل الجميع
    طيب الان انا نزلت Grid Fluid Domain
    ثم Grid Fluid Emitter وربطته مع Cube
    ثمGravity
    ثمGrid Fluid Splash
    ثم Grid Fluid Foam
    ثمGrid Fluid Mist
    الان ماهي الخطوات المتبقيه ماهو المش الناسب ثم كيف استورده ل cinema 4d
    ولا تنسى اني اريد Splash Foam Mist مع مش السائل نفسه
    ايضاً من قائمة node خيار active و cache و inactive ما اهميته ومتى اغير الى خيار اخر .....
    ارجو ك يا استاذ رضا ان تشرحلي هذا بأسهاب ولك جزيل الشكر والعرفان بما تقدمها لنا نحن المبتدئين
    وجزاك الله خير الجزاء

  14. #14

    الصورة الرمزية {.®™REDHA™®.}
    مشرف السينما فوردي والافتر افيكت

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2011
    الدولة
    Everest - قمة ايفرست
    المشاركات
    777
    Thanks
    0
    Thanked 3 Times in 2 Posts
    معدل تقييم المستوى
    43

    رد: استفسار لاهل الخبرة المحترمين

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمبول مشاهدة المشاركة
    شكرا لك استاذي وانا والله اتعبتك لكن ارجو ان تتحملني من اجل الجميع
    طيب الان انا نزلت Grid Fluid Domain
    ثم Grid Fluid Emitter وربطته مع Cube
    ثمGravity
    ثمGrid Fluid Splash
    ثم Grid Fluid Foam
    ثمGrid Fluid Mist
    الان ماهي الخطوات المتبقيه ماهو المش الناسب ثم كيف استورده ل cinema 4d
    ولا تنسى اني اريد Splash Foam Mist مع مش السائل نفسه
    ايضاً من قائمة node خيار active و cache و inactive ما اهميته ومتى اغير الى خيار اخر .....
    ارجو ك يا استاذ رضا ان تشرحلي هذا بأسهاب ولك جزيل الشكر والعرفان بما تقدمها لنا نحن المبتدئين
    وجزاك الله خير الجزاء

    خاصية active و cache و inactive
    active : تعني ان هذا الايمتر سيقوم بعمل سيموليشن جديدة كل ما عملت له RESET و سيموليت
    inactive : تعني ان هذا الايمتر غير فعال
    cache : وقت تعمل سيموليشن البارتكل و المش بيتخزنوا عندك بشكل تلقائي ( الا لو عامل قفل للتايم لاين ) فلو اخترت كاش
    بالتالي وقت تعمل سيموليشن من جديبد الايمتر دا مش هيحصله سيموليشن جديد بل هيكرر نفس السيموليشن الاخير

    مثال توضيحي .
    لو عندك اتنين ايمتر و بيتخبطو في بعض و بيعملو طرطشة و ارتدادات
    لو انت خليت واحد منهم كاش و روحت واخد التاني و حاطو بمكان بعيد او حتى ماسحو
    هتلاحظ ان الايمتر الثاني اللي محطوط اكتيف وقت تعمل سيموليشن هيحصله سيموليشن جديد
    بينما الايمتر اللي حطيتو كاشا هيشتغل على بياناته القديمة
    بالتالي هتلاقي البارتكل فيه بيحصلها ارتدادات و طرطشة من اثار الايمتر القديم اللي كان جمبو
    صحيح اننا نقلنا الايمتر الثاني و حطيناه بعيد بس خلاص ما دام المود كاش فهو هيعرضلك السيموليشن الاخير
    و مش هيرضى يحدثه لك الا لو عملت له اكتف من جديد

    ما فوائد الكاش ؟
    بتخلي الحسابات اخف في المشهد خاصة لو عندك 3 ايمتر و رزيليوشن عالي
    يعني وقتها بدل ما يعمل حسابات لثلاثة ايمتر هيعملهم لاتنين لان الثالث كاش


    ما هو الـ Mesh المناسب ؟

    للجريد فلويد هتستخدم جريد mesh
    و للايمتر العادي هتستخدم ستاندرد Mesh


    كيف استورده ل cinema 4d ؟

    من خلال قائمة اكسبورت
    تروح على اكسبورت سينتر و تحدد كل شيئ انت عايزو
    و بعدها تروح للسينما و من البلاجن بتاع الريل الفلو هتعمل mesh importer
    و تختار اول ملف في الـ mesh و متنساش تعمل بيلد للمش و البارتكل
    و لو عندك اكثر من mesh هتلاقيه اسمائهم كالتالي

    ST1.001
    ST1.002
    ST1.003

    و لو في ميش تاني
    هيكون اسمه

    ST2.001
    ST2.002
    ST2.002

    زي فكرة الايمج سيكونس الموجودة في الافتر ايفكت
    لو الميش بتاعك ثقيل جايز يحصل كراش وقت تستود الميش للسينما
    ففي بلاجن اخر بيعمل نفس المهمة و مستحيل يعمل كراش
    فلو عايز ممكن ابعتهولك على الخاص . و هو مجاني طبعا

    ازاي تعمل اكسبورت من السينما الى الريل فلو ؟

    هتعمل المجسمات بتاعتك ووقت تخلص يستحسن تعملهم ايديتبل
    و لو هتصدر OBJ وقتها اضغط على V ثم فانكشن و اختار ترانجليت
    بحيث السيجمنت على الجسم بتتحول الى اشكال مثلثية
    لان الريل فلو لا يقبل البولي ميش و لازم يكون ترانجليت ميش
    دا لو انت هتصدر OBJ

    التصدير الافتراضي من البلاجن بتاع الريل فلو
    هتخار SD EXPORTER و تحدد مكان التخزين و تفتحه بالريل فلو
    و هو اتومتيكيا هيعمله ترانجليت

    ما مميزات ملف الـ SD ؟

    انك تقدر تنزل الانميشن اللي في السينما نفسه الى الريل فلو
    و دا استخدامه شائع جدا

    جرب اعمل تطبيق و ارفعه عشان اشوفه
    و اي استفسار انا بالخدمة . تقديري ,

  15. #15
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    الدولة
    بغداد
    المشاركات
    20
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: استفسار لاهل الخبرة المحترمين

    مساء الخير ..

    عندي مداخلة بسيطة عن مقبس ال dpit في السينما..
    مقدما .. الريل فلو برنامج لا يعلى عليه في محاكاة السوائل ..
    وكثير بل قد لا يلخو استخدام هذا البرنامج في صناعة اقوى افلام الاكشن الهوليودية ..
    لكن لو نظرنا الى مستوى الاعمال التي نشاهدها ..
    الاعمال التي لا تحتاج لتعقيدات ولمسات فنية عالية ..
    لوجدنا ان مقبس ال dpit يفي بالغرض واكثر ..
    واذا كان المستخدم محترف اكسبريسو مع الثنكن بارتكلر ...
    فالااعمال لن تختلف عن جودة الريل فلو ..
    طبعا لو اضيف مقبس add see مع امكانيات الموكراف ..
    النتائج بلا حدود ..
    عمل الرغوة وتناثر الجزيئات واصطدام باجسام اخرى واجسام تتحول الى سائل او تكون هي منبع السوائل الخ ...
    كلها موجودة في مقبس dpit ..

    اللهم صلي على محمد وال محمد

 

 

المواضيع المتشابهه

  1. إستفسار بسيط لاهل الخبرة
    بواسطة saleharch في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 26 / 04 / 2012, 22 : 01 PM
  2. لاهل الخبرة....طلب بسيط
    بواسطة 10000% في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 06 / 04 / 2012, 14 : 09 PM
  3. سؤال لاهل الخبرة لو سمحتم
    بواسطة سنووايت2222 في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 09 / 04 / 2010, 49 : 05 AM
  4. مشكلة ( لاهل الخبرة والمحترفين)
    بواسطة lonelymido في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 02 / 07 / 2008, 44 : 04 PM
  5. سؤال لاهل الخبرة
    بواسطة fatehboy في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 02 / 10 / 2007, 19 : 04 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
الساعة الآن 00 : 04 AM
Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2017 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Search Engine Optimization by vBSEO