Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
التسجيل
النتائج 1 إلى 7 من 7

محتاج مساعده

هذا الموضوع : محتاج مساعده داخل الرسم اليدوي والخط العربي والزخرفةالتابع الي قسم 2D Programs-Video Edit : بسم الله انا الحمد لله برسم كويس جدا وعندى القدره على محاكاة اى شىء قدامى بس انا مشكلتى انى معنديش ...

  1. #1
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    الدولة
    مصر
    المشاركات
    8
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    Exclamation محتاج مساعده

    بسم الله
    انا الحمد لله برسم كويس جدا وعندى القدره على محاكاة اى شىء قدامى
    بس انا مشكلتى انى معنديش خبره ف التلوين ومعنديش خبرة توظيف رسوماتى من خلال برامج الجرافيك وده الاهم
    حبيت اخد دورات ولكن اتحيرت لانى مش عارف ايه اللى ممكن يفيدنى الاليستريتور والا الفوتوشوب والا الثرى دى ماكس والا ايه بالظبط
    عندى افكار كتير بس محتاج اللى يساعدنى انا رفعت بعض من رسوماتى منها ما انا مبتكره ومنها ما هو منقول

    *المختصر من هذا الكلام انا بعرف ارسم واتمرنت كتير على الرسم بس المشكله عاوز اخد خطوه اكثر ايجابيه من ذلك

    رسمه مبتكره


    مبتكره رسم


    رسم يد منقول



    اخر ما وصلت اليه انى اعمل احدد رسمه من رسوماتى بالفوتوشوب وكالعاده فشلت



    واخير احب انا اقول ان كل رسوماتى بالشكل ده مفيش تقدم فأرجو من البروفيشنل يساعدونى او يدلونى على الطريق الصحيح


    اما هذه فآخر اعمالى منذ يومين


    نفسى ارسم زى كده




  2. #2
    الصورة الرمزية القرقورى
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    الدولة
    ليبيا
    المشاركات
    400
    Thanks
    10
    Thanked 4 Times in 4 Posts
    الصور
    9
    معدل تقييم المستوى
    33

    رد: محتاج مساعده

    رسومات جيدة اخى الكريم وبداية موفقة
    تحتاج الى تمارين فى التضليل والاهتمام بالتفاصيل ليمكنك من الرسم بالفوتوشوب جيداً
    وايضاً استخدام القلم الضوئي وبتمرس سوف تخرج اعمال قمة فى الروعة
    يعنى البرنامج المستهدف للرسم هو كما بدأت الفوتوشوب
    هذه بعض الرسومات والدروس باستخدام الفوتوشوب
    http://www.youtube.com/watch?v=iPCI3buxcOg&feature=related
    وهذا ايضاً لفنانة الرائعة سمية الشهرى
    http://www.youtube.com/watch?v=myEhg5rQflM
    ستجد تقنية احتراف هذا الرسم
    بالتوفيق



  3. #3
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    الدولة
    مصر
    المشاركات
    8
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: محتاج مساعده

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القرقورى مشاهدة المشاركة
    رسومات جيدة اخى الكريم وبداية موفقة
    تحتاج الى تمارين فى التضليل والاهتمام بالتفاصيل ليمكنك من الرسم بالفوتوشوب جيداً
    وايضاً استخدام القلم الضوئي وبتمرس سوف تخرج اعمال قمة فى الروعة
    يعنى البرنامج المستهدف للرسم هو كما بدأت الفوتوشوب
    هذه بعض الرسومات والدروس باستخدام الفوتوشوب
    http://www.youtube.com/watch?v=iPCI3buxcOg&feature=related
    وهذا ايضاً لفنانة الرائعة سمية الشهرى
    http://www.youtube.com/watch?v=myEhg5rQflM
    ستجد تقنية احتراف هذا الرسم
    بالتوفيق


    بارك الله فيك يا اخى القرقورى انا اعمل على برنامج جميل ايضا اسمه artrage والحمد لله هو الذى انجزت عليه الرسمه الاخيره
    وجزاك الله خير على مجهودك

  4. #4

    الصورة الرمزية issam
    مشرف الماكس والأفتر افيكت

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Nov 2006
    الدولة
    الجزائر
    المشاركات
    3,030
    Thanks
    0
    Thanked 24 Times in 23 Posts
    الصور
    8
    معدل تقييم المستوى
    98

    رد: محتاج مساعده

    ماشاء الله سلمت الأيادي
    لا إله إلا الله محمد رسول الله
    معرض أعمالي
    http://forums.cgway.net/cg44544/

  5. #5
    الصورة الرمزية el_rasam
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Feb 2011
    المشاركات
    1,401
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    معدل تقييم المستوى
    38

    رد: محتاج مساعده

    اخى الفاضل
    لو حابب تتمرن كويس على الرسم اليدوى يبقى لازم
    تتعلم ( الظل والنور ) فى البداية
    بعد كدا حاول تجرب ترسم بالفحم
    بعد كدا استخدام الوان تكون فى تركيبها قريبة من الفحم مثل ( الاكوريل )
    بعد كدا خش على الوان الباستيل
    بعد كدا خش على رسم الالوان الزيتية
    واشوفك بعد خمس سنين على بال متتعلم الشغل دا والله المستعان انا مش بحبطك فى المدة لكن دى الحقيقة والمثل بيقول اسأل مجرب ولا تسأل دكتور
    والله المستعان

  6. #6
    مصمم جديد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    الدولة
    مصر
    المشاركات
    8
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: محتاج مساعده

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el_rasam مشاهدة المشاركة
    اخى الفاضل
    لو حابب تتمرن كويس على الرسم اليدوى يبقى لازم
    تتعلم ( الظل والنور ) فى البداية
    بعد كدا حاول تجرب ترسم بالفحم
    بعد كدا استخدام الوان تكون فى تركيبها قريبة من الفحم مثل ( الاكوريل )
    بعد كدا خش على الوان الباستيل
    بعد كدا خش على رسم الالوان الزيتية
    واشوفك بعد خمس سنين على بال متتعلم الشغل دا والله المستعان انا مش بحبطك فى المدة لكن دى الحقيقة والمثل بيقول اسأل مجرب ولا تسأل دكتور
    والله المستعان
    بجد انتا كدا جبت الخلاصه
    انا الهدف من موضوعى مش لوحات فنيه لا الهدف انى ازاى اعرف اوظف رسمى ف التكنولوجيا الحديثه يعنى مثلا الافلام الجرافيك والتحريك وما شابه من الاشياء التى تجعلنا مواكبين للحداثه

  7. #7
    الصورة الرمزية Ayah
    مصمم مجتهد

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Nov 2010
    العمر
    24
    المشاركات
    1,134
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    معدل تقييم المستوى
    38

    رد: محتاج مساعده

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el_rasam مشاهدة المشاركة
    اخى الفاضل
    لو حابب تتمرن كويس على الرسم اليدوى يبقى لازم
    تتعلم ( الظل والنور ) فى البداية
    بعد كدا حاول تجرب ترسم بالفحم
    بعد كدا استخدام الوان تكون فى تركيبها قريبة من الفحم مثل ( الاكوريل )
    بعد كدا خش على الوان الباستيل
    بعد كدا خش على رسم الالوان الزيتية
    واشوفك بعد خمس سنين على بال متتعلم الشغل دا والله المستعان انا مش بحبطك فى المدة لكن دى الحقيقة والمثل بيقول اسأل مجرب ولا تسأل دكتور
    والله المستعان

    كما قال الاستاذ el_rasam..لكن اذا كنت تريد ان تكون فنان تشكيلي

    واذا كنت حابب مجال الديجيتال بجانب الرسم شئ جميل انك تحب الرسم وتريد ان تتطور نفسك بالتدريب والرسم المستمر
    وده يفيدك في الرسم داخل البرامج وتصميم اي شئ تريده
    لكن مجال الجرافيك متعدد ويوجد تخصصات عدة منه مجال الدعاية والاعلام تكون مصمم جرافيك- تصميم شخصيات - انميتور-........المجالات متعددة وتخصصات ..ولكن في الاول والاخر كله يكمل بعض ويصب داخل اطار واحد ..مثلا اذا انشئ فيلم انيميشن ثلاثي ابعاد يتطلب كم هائل من الفنانين بتخصصاتهم..اختار انت المجال الذي يناسبك وابدء بالتدريب
    بالتوفيق لك

    التعديل الأخير تم بواسطة Ayah ; 06 / 02 / 2012 الساعة 52 : 01 AM

    http://up.cgway.net/out.php/i11315_11.jpg

    رضيت بــالله رباً
    وبــالإسلام دينا
    وبــمحمدٍ صلى الله عليه وسلم
    *******


 

 

المواضيع المتشابهه

  1. لو سمحتم محتاج مساعده ضرورى
    بواسطة kEmO*sTaR في المنتدى SketchUp
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 22 / 12 / 2012, 37 : 06 PM
  2. محتاج مساعده في اعدادات التصيير للسينما 13
    بواسطة TOOT في المنتدى السينما فوردي | Cinema4D
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 30 / 10 / 2012, 59 : 08 PM
  3. محتاج مساعده ضروري
    بواسطة الكهف1 في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 10 / 02 / 2011, 51 : 09 PM
  4. محتاج مساعده بالعضام
    بواسطة عزوفي في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 21 / 07 / 2010, 31 : 03 AM
  5. محتاج مساعده اخوانى الكرام ممكن
    بواسطة abonedall في المنتدى Autodesk AutoCad
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 26 / 03 / 2009, 15 : 04 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
الساعة الآن 20 : 05 PM
Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2017 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Search Engine Optimization by vBSEO