Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger

سؤال لاهل الخبره عن توضيح فكره الكورسات ضروري

هذا الموضوع : سؤال لاهل الخبره عن توضيح فكره الكورسات ضروري داخل طلبات واستفسارات الأفتر افيكت | Requests and Inquiriesالتابع الي قسم الافترإيفكت | Adobe After Effects : اهلا ازيكم شباب انا دخلت الموقع وقريت كل حاجه تخص الدورات التدريبيه واسعاره والعروض الخاصه وبالاسعار المناسبه بس انا عندي ...

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

سؤال لاهل الخبره عن توضيح فكره الكورسات ضروري

اهلا ازيكم شباب انا دخلت الموقع وقريت كل حاجه تخص الدورات التدريبيه واسعاره والعروض الخاصه وبالاسعار المناسبه بس انا

عندي سؤال انا عندي خلفيه بسيطه بالافتر ايفكت يعني يوم ماحاجي افكر اخد كورس حد قالى قبل كده اني لو اخدت افتر ايفكت

فلازم ماخدوش لوحده لازم اخد كورس ثري دي او فور دي وفي الموقع هنا انا شوفت الناس الى فيه مشاء الله شغلها كويس بس

لاحظت انكم مبتقولوش الى حابب يدخل كورس الجرافيك لازم ياخد الادوب افتر + الثري دي او الفور دي بحيث تطلعو حد من تحت

اديكم محترف يعني انا عندي طلبين ويريت توضحوهم اول حاجه لما تدو كورس ياريت تقولو الى ياخد كورس افتر ايفكت مثلا لازم

ياخد معاه ثري دي او فور دي علاشان يطلع شغل كويس في مجال كذا كذا والى ياخد فوتوشوب لازم ياخد معاه كورس تاني اسمو

كذا كذا علاشان يبقي محترف مجال معين وليكن التصوير وهكذا يعني يعني لما تدو اي كورس يريت توضحو اذا كان ينفع لوحدو او

لازم يتاخد معاه اي كورس تاني والى حياخد له حريه الاختيار لان مش كل الناس الى حابه كهواه او داخلين الموضوع جديد عندهم

خلفيه بالموضوع تاني شيء انا كنت عايز اخد كورس الافتر ايفكت واحسن شيء اخدو مع الافتر ايفكت هو الثري دي فعلا ولا الفور

دي ويريت اعرف اقرب وقت ممكن اذا كان في الشهر ده او لا لاني مستعجل واللاب توب بتاعي dell n5010 هل كويس الامكانيات

بتاعتو او لاء ويريت تقولو اسعار الكورسات لاني محتاج اخدهم فى اقرب وقت حتي لو بدايه الاسبوع ده وشكرا

الصورة الرمزية fass
    طالب بالمركز التعليمي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: سؤال لاهل الخبره عن توضيح فكره الكورسات ضروري

اهلا وسهلا بيك

اذا انت حيكون شغلك مونتاج وانتروها ومقدمات للتلفاز

فلازم تاخذ الافتر ايفكت ومعاه برنامج ثلاثي الابعاد

واعتقد ان السينما فور دي افظل من الماكس بالنسبة لعمل الاعلانات والانتروهات

هنا الدورات
    دورات المركز التعليمي الإحترافية - طريق الجرافيك

وممكن تستفسر من الاستاذ عطية من هنا

طريق الجرافيك - مشاهدة الملف الشخصي: ateya3d
    اتَّقُوا دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ وَإِنْ كَانَ كَافِرًا فَإِنَّهُ لَيْسَ دُونَهَا حِجَابٌ

الصورة الرمزية 4MAX
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    983
    الصور
    6

وعليكم السلام اخى الكريم بس انت فاكر ان الفوردى ده برنامج بعد الثري دي لا هما نفس البرنامج

يعنى دى كلها برامج ثري دي سواء ثري دي ستوديو ماكس او سينما فوردي او مايا او بليندر ولكنه مجانى

وهكذا

لكن كلامك صحيح فعلا وان شاء الله نشوف الحكايه دى

بالنسبه لبرامج الثري دي اللى الاغلب بيتعامل بيها مع الافتر افيكت هى السينما فوردي
    ان لله عبادا اختصهم لقضاء حوائج الناس
    حببهم للخير وحبب الخير لهم
    اولئك هم الامنون من عذاب الله يوم القيامه
    =====

بروا آبائكم يبروكم أبنائكم

ĎΞs!GŖ

مركز طريق الجرافيك التعليمي

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

السلام عليكم ورحمه الله ........ طبعا سؤالك مهم ولكن انت عارف ان مجال الجرافيك كبير جدا وبه العديد من التخصصات فعليك انت اولا ان تختار المجال الذى تريد التخصص فيه وتتعرف على مجموعه البرامج التى تدعم ذلك المجال وبعدها تقرر اى منها تريد فيها كورسات ....لان من الصعب ان يفرض عليك مجموعه من البرامج ولكن عليك انت ان تختار ........فمثلا مجال الويب ديزاين يخدم ذلك المجال مجموعه من البرامج مثل الفلاش والماكروميديا والفوتوشوب ودريم ويفر وسويتش ماكس ...الخ ولكن بعض المصممين المحترفين يستخدمون برامج ثلاثيه الابعاد مثل الماكس او سينمافوردى .....وذلك لجعل اعمالهم تتميز بشكل ثلاثى الابعاد واكثر واقعيه واكثر تعقيدا .................حيث يفضل اخرون استخدام الفلاش لانه اسرع واسهل وافضل فذلك يرجع الى المصمم نفسه ..........اما اذا كنت تريد معرفه ماهى البرامج التى تتعلمها لتكمل بعضها البعض هذا مايسمى بدبلومه الجرافيك وهذه تؤهلك لاحتراف مجال معين وليس البرنامج ككل فهى تشرح الاجزاء الموجوده بالبرنامج المتعلقه بهذا المجال فقط مثلا ....... اذا كنت تأخذ دبلومه تختص بالرسم المعمارى فتتعلم الفوتوشوب والاوتوكاد اما بالماكس المودلينج والماتريل والاضاءه والريندر ولاتتطرق للانيميشن والكاميرا والكراكتر والرياكتور وهكذا ........... ارجو اكون قد افدتك وربنا يوفقك ان شاااء الله