Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger

مبتدأ وخايف من الاوتكاد

هذا الموضوع : مبتدأ وخايف من الاوتكاد داخل Autodesk AutoCadالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا عايز بس طلب منكم عشان انا حاولت ادخل في الاوتكاد كذا مره ومش قادر ...

الصورة الرمزية حمدي3dmax
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

مبتدأ وخايف من الاوتكاد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا عايز بس طلب منكم عشان انا حاولت ادخل في الاوتكاد كذا مره ومش قادر افهمه انا مش خريج هندسه بس في حد قالي اتعلم الاوتكاد وتعالي اشغلك معايا انا بعرف ثري دي ماكس وافتر افكت الحمد لله بس عقدتي هي الاوتكاد مش عارف هو صعب ولا سهل ناس كتير نصحتني ان هو ليه شغل كتير هل ده صحيح ؟ وهل تعليمه صعب طاب انا لو اشتغلت رسام اوتكاد يعني ايه رسام اوتكاد اصل مادخلتش كلية هندسة ؟ وربنا يجازيكم كل خير وكمان سؤال ابدا باوتكاد كام عشان بس ادورله علي دروس

سبحان الله والحمد لله
    رندر اي مشروع معماري في اقل وقت .للأستفسار: hamdy_sa5@yahoo.com

الصورة الرمزية 4MAX
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    983
    الصور
    6

رد: مبتدأ وخايف من الاوتكاد

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى حمدى

الاوتوكاد كتير بيشتغلوا فيه فى المعمارى بمصر وبكل مكان

ولكن اصدار كان فيه تو دى وثري دي اللى يقدر يفيدك فيها اخونا محمود قحطان

ان شاء الله يجاوبك عليها
    ان لله عبادا اختصهم لقضاء حوائج الناس
    حببهم للخير وحبب الخير لهم
    اولئك هم الامنون من عذاب الله يوم القيامه
    =====

بروا آبائكم يبروكم أبنائكم

ĎΞs!GŖ

مركز طريق الجرافيك التعليمي

الصورة الرمزية little Mermaid
    مشرف قسم الترجمة

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اخي الكريم بما انك خريج هندسة فاول برنامج عليك تعلمه هو الاوتوكاد لانه يساعدك كثيرا بعملك فانصحك بتعلمه فورا وتدارك ما فاتك من الوقت وهو سهل جدا جدا وبسيط و تعلمه لن يستغرق منك وقت طويل لانه كما قلت لك البرنامج سهل وبسيط و غير معقد بالتوفيق
    إن غاب حرفي يوم .. و انقطعت عنكم أنفاسي..و رحل عنكم نبض الكلام...و تفقدتم مكاني فكان خالي..فأذكروني بـِ خير و ادعوا لي بالرحمة و المغفرة

الصورة الرمزية حمدي3dmax
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

الله يكرمكم ويجازيكم كل خير انا مش خريج هندسه بس انا عايز اتعلكه لانهم بيقولو فيه شغل وكده

الصورة الرمزية elbrolosy
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

السلام عليكم اخى الكريم طبعا انا هجاوبك اجابة مبدأية حتى تلقى اجابة افضل من اساتذتى مثل اخونا محمود قحطان

ومعلش انا هتكلم بالبلدى شوية يعنى عشان تكون العمليه واضحه

اولا كلمه رسام اتوكاد تشمل كذا شىء وانت الى بتحدد ها حسب المجال الى حابب تدخل فيه واعتقد ان اسهلها هو الرسم المعمارى يعنى الى مش بتحتاج تكون فيه مهندس وفيه طبعا ميكانيكا وكهرباء وانشاءات وكتير بس دى هتكون متعبه وصعبه عليك شوية

انما الرسم المعمارى مش بتحتاج تكون مهندس لان طبيعى الشغل بيجيلك من المهندس المعمارى وانت بتطبق الفكرة الى هى بيقولك عليها بالمقاسات او المقايس الى هو بيحددها وبتبدأ او حاجه برسم الجدران الى المهندس برده بيحددهالك عن طريق رسم كروكى ,
    يعنى انت مجرد انك بتطبق افكارة بس هى افكاره على الورق وانت بدخلها فى البرنامج عشان تكون البلان فى الاخر الى بيشتغل منه مهندس الموقع او المهندس التنفيذى

اه هو فى الاول بيكون متعب لحد ما تعرف تتعامل مع الشغل ازاى

طيب بالنسبه للبرنامج هل هو صعب ام لا؟؟؟؟
    طبعا مفيش حاجه فى الدنيا اسمها صعبة لان الانسان هو الى اخترعها بس اهم حاجه هى انك تكون صبور جدا جدا وبالذات مع البرامج الهندسية
    وطبعا لازم تكون حابب المجال الى هتشتغل فيه ده مش عاوز اقولك ان انت حتى تحلم بيه كمان من حبك ليه لان هو ده السبيل الصح لاحترافك له
    البرنامج سهل جدا كل ما فى الامر انك تبدى فيه صح يعنى ::
    - هتبدأ تتعرف على الاومر فقط اولا وتتقنها صح مش مره واحده تقول انا هعمل بلان او كذا اكيد هتلاقى كل حاجه وقفت معاك وبالتالى هتكون العمليه صعبة جدا عليك وبالتالى هتتعقد من البرنامج ومن الى صممه
    - اخلص الاور واتعلمها واطبق عليها حاجات بسيطة مرة وميت مرة ولما اتاكد ان الاوامر تمام معايه ابدا اعمل حاجات بسيطة يعنى اعمل جدار جدارين , بعد كده غرفة وكل مره احس انى بتحسن ابدء ازود
    وبرده لازم تختار التعليم المناسب لان فى مليون طريقه وفى طرق ممكن تصعب عليك البرنامج او شروحات بمعنى اصح

وطبعا هتلاقى التعليم كله فى قسم الاتوكاد

وبالنسبه لموضوع انك تشتغل رسام معمارى فدى سهله اهم حاجه تكون كويس فى البرنامج وتكون سريع فيه يعنى اعمل حسابك تتعلم الاختصارات يعنى بعد ما تتعلم البرنامج هتبدا تشتغل كل اوامرك من الكيبوورد لان هو ده اسرع طريقه وده شغل المحترفين
    والعمليه جدا سهله ومش معقدة والبرنامج ممتع جدا جدا وطبعا بجانب انك شغال ثرى دى ماكس فحتحس بالمتعه اكتر لان البرنامج مرتبط بيه ارتباط عميك وبالذات فى الشغل المعمارى وعمل المناظير والاعمال الداخلية
    لانك بتعمل كل شغل على الاتوكاد بطريقه سهله وسريعة وتروح للماكس انك تجسم فقط وبأمر واحد وبعد كده خاماتك والاضاءة والباقى لحد ما تتطلع العمل
    وطبعا دى هتفرق معاك فى راتبك الى هتشتغل بيه يعنى لما تكون رسام فقط يعنى تشتغل على الاتوكاد فقط غير انك اتوكاد وماكس وفوتوشوب ولو انت احترفت الثلاث برامج دول فى المجال المعمارى فهيكون ليك شئن كبير

وملحوظة مهمه كل ده هيحتاج منك الصبر ثم الصبر ثم الصبر يعنى ما تملش وان وقفت قدامك حاجه ما تسكتش غير لما تحلها ان شاله تحلها بعد اسبوع او شهر حتى ده لو انت عاوز توصل للى انت عاوزة

طبعا الكلام كتير بس انا هسيب فرصة لاساتذتى انهم يشرحولك اكتر واتمنى انى اكون أفدتك وأى حاجه تحتاجها احنا ان كلنا تحت امرك انت واى عضو او غير عضو فى المنتدى

الصورة الرمزية محمود قحطان
    مدير قسم الأوتوكاد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    2

الأتوكاد:
    هو أهمُّ برنامج في سوق العمل الهندسي. أهمُّ من الماكس، والرِّيفيت، والاسكتش أب، والفوتوشوب، وأي برنامجٍ رسومي آخر.
    لا تقوم قائمة لمكتب هندسي إلَّا به.

دروس الأتوكاد عديدة وتملأ الانترنت، في المنتديات، وعلى اليوتيوب، وتقريبًا؛ لا يوجد معهد يُدرِّس جرافيك، إلَّا وتجد الأتوكاد في قائمته.
    المشكلةُ التي أُلاحظها؛ أنَّ المُتعلِّم يكتفي بفهمه المبادئ فقط، ليدَّعي بعد ذلك أنَّهُ يُجيد استخدام برنامج الأتوكاد. فحين يرسمُ مسقطًا، اعتمادًا على الخطِّ والدَّائرة وبعض الأشكال والأوامر الأساسية؛ يُقنع نفسه أنَّهُ حقَّق غايته من البرنامج!

لذا؛ أمامكَ طريقين:
    - إمَّا أن تتعلَّم (
    10%) من الأتوكاد، وهذا تقريبًا؛ ما يُجيدهُ مُعظم مستخدمين الأتوكاد. ومع الوقت ستتعلَّم عن طريق مبدأ (التَّجربة والتِّكرار).
    - وإمَّا أن تتعلَّم (
    90%) من الأتوكاد. فقليلًا من تجده يُجيد الأتوكاد بشكلٍ كامل واحترافي.

في الحالتينِ تحتاج إلى وقت. وما سيميّزُكَ عن مُستخدم آخر؛ هو قدرتكَ على استخدام البرنامج بشكلٍ كاملٍ واحترافي.
    ....

أمَّا وظيفة الرَّسام والواجبات التي على عاتقه، شرحتُها في الدَّرس الثَّاني من دورة الأتوكاد التَّنفيذية.
    وابدأ بأي إصدار، فطريقة العمل واحدة. وبالطَّبع الأفضل دائمًا؛ أن تبدأ بالإصدار الأحدث من البرنامج.

بالتَّوفيق،

أجزمُ أنَّ لا شيءَ يُشبهني..
    أدوِّنُ بعضاً من عبثيةِ الرَّفضِ لأواري سوءات الآخرين.. !!

الصورة الرمزية حمدي3dmax
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

جزاكم الله كل خير بجد ربنا يكرمكو ويكرم كل الل دخل ورد عليا وتاكدو اني المره دي هاعمل بكل نصيحه قولتهالي وهحاول اشوف مكتب هندسي ادرب فيه برده عشان منساش بس

سؤال هي ليها مستقبل لو انا اشتغل رسام هندسي عشان بس انا بحب الطموح وبحب يكون ليا هدف يعني انا مثلا شغال جرافيك طموحي اني اوصل لمستوي معين وافتح مكتب للتصميم هل ينفع احقق طموحي ده في الاوتكاد ولا لازم احتاج لفريق عمل زي مقاول ومهندسين وراس مال وكده

الصورة الرمزية elbrolosy
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

طبعا ليه مستقبل هو مجال الثرى دى هو المستقبل وتقدر مع الوقت يكون ليك مكتبك الخاص بس طبيعى لازم يكون عندك فريق العمل

الصورة الرمزية محمود قحطان
    مدير قسم الأوتوكاد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    2

لسَّه خايف؟

الصورة الرمزية حمدي3dmax
    مصمم مشارك