Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger

انا في حيرة تامة , احتاج نصائحكم والتحدث معكم ...

هذا الموضوع : انا في حيرة تامة , احتاج نصائحكم والتحدث معكم ... داخل Autodesk 3D Studio Maxالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان شاء الله تعالي جميعآ تكونوا بخير ,, اسمحوا لي ان ...

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

Lightbulb انا في حيرة تامة , احتاج نصائحكم والتحدث معكم ...

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ان شاء الله تعالي جميعآ تكونوا بخير ,, اسمحوا لي ان اعرض عليكم مشكلتي

معي بكالوريوس نظم معلومات , كنت مهتم بتصميم المواقع والبرمجة
    ولكن اميل اكثر لمجال الجرافيك و الـ 3D وارغب بأن يكون هذا مجال عملي ايضآ وليس مجرد هواية فقررت الابتعاد عن كل شئ والتركيز علي التعليم و الحصول علي البداية إلي عالم الـ 3D

وما قمت بعمله هو ..

قمت بالتسجيل في دورة mastering 3ds max design 2012 , الدورة معتمدة طبقآ لمنهج Autodesk
    لقد انتهيت من الدورة من عدة اشهر وحصلت علي الشهادات الخاصة بهذا المستوي

وهنا تأتي بداية المشكلة

في هذه الدورة كان هناك استفادة كبيرة في ان اتعلم الاساسيات وهذه الخطوة المهمة ولكن كان مجال التعليم مقتصر علي
    المجال المعماري و الديكور وهذا لا يعني لي اي فائدة

فالتخصص الذي اريده هو ..

الـ Character وعمل افلامـ Animation

للحصول علي التخصص الذي اريده كان علي الاكتفاء بالدورة السابقة لأني تعلمت ما احتاجه للبداية وحصلت علي معرفة جيدة في كيفية التعامل مع الـ 3D Max
    فقررت ان اكمل تخصصي من خلال الدروس المتاحة علي الانترنت وقمت بمتابعة الدروس الخاصة بمجال الـ Character

وهنا تأتي الاسئلة لأني اشعر انني داخل متاهة لا اعرف إلي اين اذهب

إليكم ما اريد فهمه ..

1. مهم جدآ بالنسبة لي التخصص الذي اريده ( الكراكتر و الانيميشن ) يكون متناسب مع سوق العمل في الوطن العربي وبالتحديد في السوق المصري

2. في مجال الكراكتر اريد ان افهم منكم ما المستوي المطلوب ان اصل إليه لكي اتمكن من التقديم في وظيفة ودخول سوق العمل

3. هل برنامج الماكس يكفي كـ بداية في هذا المجال وهل سأتمكن من إجاد عمل هكذا ام يجب الدخول إلي برامج اخري كبرامج النحت Zbrush وغيرها من البرامج المساعدة لأني لا اريد ان يكون هناك تشتيت في البداية فقط اريد التركيز علي الثري دي ماكس ومن ثم إجاد عمل بهذا المستوي لأكتساب الخبرة وبعد ذلك ان شاء الله سأقوم بزيادة المستوي خطوة بخطوة فما رأيكم.

4. في البداية هل اقوم بالتركيز علي تصميم الشخصيات الكرتونية ومن ثم الشخصيات الواقعية او ماذا ؟ وهل يشترط إجادة الرسم ؟

5. انا اعشق هذا المجال ولكني اخشي ان لا يكون مطلوب في سوق العمل وهكذا اكون بضيع الكثير من الوقت لا استطيع تعويضه فيما بعد.

6. انا الان متفرغ تمامآ للتعليم واريد المسار الصحيح للوصول إلي مستوي استطيع من خلاله ان اتقدم لسوق العمل في اقرب وقت

7. اريد نصائحكم بالخطوات التي يجب ان اقوم بالتركيز عليها , واذا كان هذا المجال صحيح ام لا

في انتظار نصائحكم ,, شكرآ جزيلآ لكم
    في امان الله

الصورة الرمزية حمدي3dmax
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: انا في حيرة تامة , احتاج نصائحكم والتحدث معكم ...

انا زيك خريج نظم معلومات اداريه بس الحمد لله كلنا بنصبر في البدايه حضرتك ماتقلقش بس بص افصل تمام انك عايز تتعلم عشان حابب وانك عايز تتعلم عشان سوق العمل حب المجال ده بيوصلك بسرعه وبتبدع لكن هاتتعلم عشان سوق العمل ولا هاتشتغل لو عملت ايه لان الشركات بتحب الفكره والابداع بص احسن حاجه روح شركات بتعمل افلام كرتون وادرب هناك دي احسن حل انا روحت بعد التخرج باسبوع شركتين واحده في فيصل وواحده في جنب مستشفي الناصر كده بس انا مش فاكر والله والله اي مكان ولا اسمهم حتي بس فيه شركه اسمها كلير بكتشر ClearPicture is evolving | New website launch 2013.05.24 ده عنوان الموقع ادخل عليه ده اللي عند مسشتفي الناصر تقريبا بس اتاكد تاني واتصل واقلهم انك عايز تقابلهم لو الموقع غلط ممكن تبحث عن جوجل علي شركة كلير بكتشر لافلام الكرتون وهما ناس محترمه واهم حاجه حب المجال وسيبك من كلمة السوق محتاج كذا انت دلوقتي داخل وناوي انك تنجح يبقي انسي السوق المصري او الشرق الاوسط لان مافيش حد هايهتم بيك اوك انجح واتعلم كتير والعب رياضه عشان ده بيتعب التصميم واعرض شغلك دايما علي المنتدي هنا وعلي اليوتيوب واسمع اراء الناس فيه ناس هاتقلك وحش وناس هاتقلك تعديلات انت حط كل حاجه في دماغك لغاية ما تنجح تعرف نفسك انك نجحت امتي ؟؟ اول ما تبدي تعمل حركات بالماكس وتحرك اشياء لو انت مرتاح ماديا خدلك دوره تعليم الانميشن من المنتدي هنا لو كده حمل اسطونات تعليم الانميشن للماكس هتلاقي كتير علي جوجل اوك تاني حاجه زي ما قلتلك بالبلدي كده فكك من كلمة السوق محتاج ايه ستيف جوبز مخترع شركة ابل كان بيعمل البرامج في مخزن البيت بيكسار اكبر شركة رسوم متحركه لستيف جوبز برده بعد ما اشترها قاعدت 20 سنه ما تكسبش لغاية ما عملو فيلم حكاية لعبه وحقق ايرادات كتير جداااا توكل علي الله واصبر وانت هاتنجح ان شاء الله واهم حاجه اوعي تستخدم اي شئ يغضب ربنا مهما كان الثمن .......
    سبحان الله والحمد لله
    رندر اي مشروع معماري في اقل وقت .للأستفسار: hamdy_sa5@yahoo.com

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدي3dmax مشاهدة المشاركة
    انا زيك خريج نظم معلومات اداريه بس الحمد لله كلنا بنصبر في البدايه حضرتك ماتقلقش بس بص افصل تمام انك عايز تتعلم عشان حابب وانك عايز تتعلم عشان سوق العمل حب المجال ده بيوصلك بسرعه وبتبدع لكن هاتتعلم عشان سوق العمل ولا هاتشتغل لو عملت ايه لان الشركات بتحب الفكره والابداع بص احسن حاجه روح شركات بتعمل افلام كرتون وادرب هناك دي احسن حل انا روحت بعد التخرج باسبوع شركتين واحده في فيصل وواحده في جنب مستشفي الناصر كده بس انا مش فاكر والله والله اي مكان ولا اسمهم حتي بس فيه شركه اسمها كلير بكتشر ClearPicture is evolving | New website launch 2013.05.24 ده عنوان الموقع ادخل عليه ده اللي عند مسشتفي الناصر تقريبا بس اتاكد تاني واتصل واقلهم انك عايز تقابلهم لو الموقع غلط ممكن تبحث عن جوجل علي شركة كلير بكتشر لافلام الكرتون وهما ناس محترمه واهم حاجه حب المجال وسيبك من كلمة السوق محتاج كذا انت دلوقتي داخل وناوي انك تنجح يبقي انسي السوق المصري او الشرق الاوسط لان مافيش حد هايهتم بيك اوك انجح واتعلم كتير والعب رياضه عشان ده بيتعب التصميم واعرض شغلك دايما علي المنتدي هنا وعلي اليوتيوب واسمع اراء الناس فيه ناس هاتقلك وحش وناس هاتقلك تعديلات انت حط كل حاجه في دماغك لغاية ما تنجح تعرف نفسك انك نجحت امتي ؟؟ اول ما تبدي تعمل حركات بالماكس وتحرك اشياء لو انت مرتاح ماديا خدلك دوره تعليم الانميشن من المنتدي هنا لو كده حمل اسطونات تعليم الانميشن للماكس هتلاقي كتير علي جوجل اوك تاني حاجه زي ما قلتلك بالبلدي كده فكك من كلمة السوق محتاج ايه ستيف جوبز مخترع شركة ابل كان بيعمل البرامج في مخزن البيت بيكسار اكبر شركة رسوم متحركه لستيف جوبز برده بعد ما اشترها قاعدت 20 سنه ما تكسبش لغاية ما عملو فيلم حكاية لعبه وحقق ايرادات كتير جداااا توكل علي الله واصبر وانت هاتنجح ان شاء الله واهم حاجه اوعي تستخدم اي شئ يغضب ربنا مهما كان الثمن .......
    هلا استاذ حمدي ,, انا معاك في كل كلمة حضرتك قولتها ..

انا الي خلاني ادخل مجال الماكس او الثري دي بشكل عام هو الحب والعشق لهذا العمل يعني تقدر تقول هواية وبالاخص الكراكتر والانيميشن عشان هذا الجزء معتمد علي الخيال , يعني بشكل عام انا الي دخلني المجال هو حبي للمجال نفسه .

بالنسبة للعمل

حضرتك انا خريج سنة 2009 وعديت بمراحل كتير إلي اني قررت اسيب كل حاجة واركز في الثري دي لأني حابب المجال دا اكتر من اي حاجة تانية
    وفي نفس الوقت عاوز اشتغل بيه ولو كان علي العمل فقط انا كنت ممكن اشتغل في اي شئ اخر ولكن انا حبب ان يكون تخصصي وعملي وكل شئ
    علي حسب ما انا بحب وانا الي اخترت هذا المجال وبالتخصص المحدد الي هو الانيميشن والكراكتر , لذلك تفرغت تمامآ للتعليم ولكن

الي خلاني اعمل هذا الموضوع عشان اخد رأيكم اني خايف اكون كدا في الطريق الغلط وبعد التعليم والوقت ملقيش شغل بالحاجة الي حببها او يكون المجال الي انا حابه دا مفيش اهتمام بيه
    وسعتها مش عارف هعمل ايه ومش متخيل اني هخش في اي حاجة تاني اي مجال تاني يعني

كتير من الناس بيقلولي اني اشوف وظيفة واتعلم في نفس الوقت ولكن انا شايف ان دا مش هيكون مفيد انا حاطط في دماغي حاجة واحدة بس وبرضوا اقدر اقولك الواحد بيدخل في احباط كتير بس ربنا يسهل .

واكيد انا مش هفكر في شغل غير ما اعمل اعمال واعرضها زي ما حضرتك بتقول دي حاجة اساسية في دماغي

يعني حضرتك رأيك اني اركز علي شخصيات الكرتون في البداية وبعد كدا انزل تدريب في شركة متخصصة

انا شايف انه رأي سليم ,, وشكرآ جدآ اني تعبتك وخليتك تدور علي عنوان الشركات

واكيد زي ما حضرتك بتقول الواحد هيصبر ويتقي ربنا وكل شئ بأمر الله تعالي.

كل الشكر لحضرتك , وجزاك الله خير
    في امان الله

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

بإنتظار بقي الاخوة
    وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

الصورة الرمزية 4MAX
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    983
    الصور
    6

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
    انتظرنى غدا اخى الكريم برد على موضوعك
    وان شاء الله اقدر افيدك
    ان لله عبادا اختصهم لقضاء حوائج الناس
    حببهم للخير وحبب الخير لهم
    اولئك هم الامنون من عذاب الله يوم القيامه
    =====

بروا آبائكم يبروكم أبنائكم

ĎΞs!GŖ

مركز طريق الجرافيك التعليمي

الصورة الرمزية waleed_ali
    مشرف القسم العام والإسلامي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    587
    الصور
    21

ان شاء الله يساعك الاخوه الافاضل وتلاقى مبتغاك اخى الكريم وربنا يوفقك مقدما

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 4MAX مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
    انتظرنى غدا اخى الكريم برد على موضوعك
    وان شاء الله اقدر افيدك
    مرحبآ استاذ محمد ,, تشرفت بمرورك الكريم

انا تابعت الدورة بتاعة حضرتك ( modeling security guard ) وحصلت علي استفادة كبيرة من الشرح والاسلوب المميز , بارك الله فيك وجزاك خير

------------------------------------------------

ويهمني معرفة ردك ورأيك جدآ ,, انا منتظر حضرتك .. شكرآ جزيلآ علي اهتمامك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed_ali مشاهدة المشاركة
    ان شاء الله يساعك الاخوه الافاضل وتلاقى مبتغاك اخى الكريم وربنا يوفقك مقدما
    هلا استاذ وليد ,, بالتوفيق لنا جميعآ ان شاء الله استاذي , جزاكم الله خير

في امان الله

الصورة الرمزية arif2008
    مشرف قسم المبتدئين في الماكس

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    الصور
    9

بحول الله أ.محمد خالد يفيدك بالتوفيق <<
    ( حسبنا الله سيؤتينا الله من فضله إنا إلى الله راغبون ) دعاء الفرج بعد التشهد الأخير

الصورة الرمزية حمدي3dmax
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

لا اعمل اللي عليك وبعدين شوف مكان دور علي شغل وتدريب في نفس القت بس ماتقلهمش جاي ادرب قولهم انا حابب المجال ده وانا عندي افكار حلوه ودي امكانياتي ( وريهم فيديو صغير لحركه انت عامله ) بس وان شاء الله هاتشتغل علي طول حتي لو مالقتش شغل انت اشتغل اي حاجه عقبال ما تلاقي الحاجه اللي انت بتحبها وكلنا واحد علي فكره مافيش شغل وكلنا لسه بنبدا حيتنا بس هانعمل ايه ؟؟؟

نقعد نحط ايد علي خدنا لا نسعي وربنا يكرمنا بعدين ان شاء الله شيل بس الخوف واعمل اللي تقدر عليه

بس دور برده علي شغل ليك عشان تصرف علي نفسك لان هايجي وقت وتلاقي نفسك بتتعلم وعدي كام شهر وتلاقي كل اللي حوليك يبدأو يحبطو فيك زي انت مش شغال انزل دورلك علي شغلانه لا انت اشتغل اي حاجه وباليل او وقت الفراغ درب نفسك وربنا يكرمك يارب

الصورة الرمزية 4MAX
    الإشراف العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    983
    الصور
    6

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    ازيك اخى الكريم
    اسأل الله ان تكون فى تمام الصحه والعافيه
    هكلمك عن عالم الجرافيك شويه
    مجال الجرافيك بينقسم لتخصصات متعدده منها
    موديلينج , كاركتر موديلينج , انيميشن , اضاءه وخامات , موشن جرافيك , معمارى وبينقسم لداخلى وخارجي وممكن الاتنين مع بعض
    طبعا اللى شغال دايما وعلى طول المعمارى بالسوق
    اما الشغل بتاع الافلام فهو موسم فقط بيكون دائما قبل شهر رمضان
    وساعات فى اى وقت من السنه لو فيه اعلان
    حضرتك بتقول انك بتحب الكاركتر والانيميشن
    يبقى الاول لازم تكون بتعرف موديلينج وبعدها تاخد دورة كاركتر موديلينج وبعدها الانيميشن
    ممكن تعمل الموديل ماكس كامل وتكتشر فوتوشوب برامج النحت دى متقدمه لعمل الشخصيات الواقعيه او اللايف
    لو اتعلمتها اكيد جميل ولكن مافيش فى مصر شغل نزل لايف فيعتبر مرحله متقدمه شويه
    لذلك انت شوف المناسب وقرر الأفضل ليك
    واتمنى اكون افدتك بشكل ولو بسيط عن العالم اللى انت داخل ليه

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة arif2008 مشاهدة المشاركة
    بحول الله أ.محمد خالد يفيدك بالتوفيق <<
    والله استاذي مـ/ محمد خالد و أ/ حمدي وجميع الاخوة هنا وضوحوا لي ما اريد واكثر
    كل الشكر لك علي الرد والتحفيز ,, بارك الله فيكم جميآ ان شاء الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدي3dmax مشاهدة المشاركة
    لا اعمل اللي عليك وبعدين شوف مكان دور علي شغل وتدريب في نفس القت بس ماتقلهمش جاي ادرب قولهم انا حابب المجال ده وانا عندي افكار حلوه ودي امكانياتي ( وريهم فيديو صغير لحركه انت عامله ) بس وان شاء الله هاتشتغل علي طول حتي لو مالقتش شغل انت اشتغل اي حاجه عقبال ما تلاقي الحاجه اللي انت بتحبها وكلنا واحد علي فكره مافيش شغل وكلنا لسه بنبدا حيتنا بس هانعمل ايه ؟؟؟

نقعد نحط ايد علي خدنا لا نسعي وربنا يكرمنا بعدين ان شاء الله شيل بس الخوف واعمل اللي تقدر عليه

بس دور برده علي شغل ليك عشان تصرف علي نفسك لان هايجي وقت وتلاقي نفسك بتتعلم وعدي كام شهر وتلاقي كل اللي حوليك يبدأو يحبطو فيك زي انت مش شغال انزل دورلك علي شغلانه لا انت اشتغل اي حاجه وباليل او وقت الفراغ درب نفسك وربنا يكرمك يارب
    استاذ حمدي , اهلآ بحضرتك مجددآ
    بعد كلام حضرتك هذا وكلام م. محمد انا ابتديت ارتب افكاري والواحد يطلع من حالة الاحباط دي شوية
    هي المشكلة الي انا فيها الاحباط زي محضرتك قولت والحيرة مبين اني عاوز اركز في الجرافيك واتعلم وما بين الشغل
    يعني بعد ما فكرت كتير واتكلمت معاكوا قررت اني اصبر شوية علي موضوع الشغل واخلص لمستوي معين في التعليم انا حطه في دماغي
    وبعد الجزء دا هوقف تعليم واشوف بإزن الله الشغل بمعني اصح اني حطيت وقت لنفسي وربنا يكرم

والف شكر لحضرتك , وربنا يجزيك خير ويوفقنا جميعآ بإزن الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 4MAX مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    ازيك اخى الكريم
    اسأل الله ان تكون فى تمام الصحه والعافيه
    هكلمك عن عالم الجرافيك شويه
    مجال الجرافيك بينقسم لتخصصات متعدده منها
    موديلينج , كاركتر موديلينج , انيميشن , اضاءه وخامات , موشن جرافيك , معمارى وبينقسم لداخلى وخارجي وممكن الاتنين مع بعض
    طبعا اللى شغال دايما وعلى طول المعمارى بالسوق
    اما الشغل بتاع الافلام فهو موسم فقط بيكون دائما قبل شهر رمضان
    وساعات فى اى وقت من السنه لو فيه اعلان
    حضرتك بتقول انك بتحب الكاركتر والانيميشن
    يبقى الاول لازم تكون بتعرف موديلينج وبعدها تاخد دورة كاركتر موديلينج وبعدها الانيميشن
    ممكن تعمل الموديل ماكس كامل وتكتشر فوتوشوب برامج النحت دى متقدمه لعمل الشخصيات الواقعيه او اللايف
    لو اتعلمتها اكيد جميل ولكن مافيش فى مصر شغل نزل لايف فيعتبر مرحله متقدمه شويه
    لذلك انت شوف المناسب وقرر الأفضل ليك
    واتمنى اكون افدتك بشكل ولو بسيط عن العالم اللى انت داخل ليه
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    انا الحمد الله بخير طول ما حضرتك وجميع الاخوة بخير
    قبل كلام حضرتك انا مكنتش فاهم ايه تفاصيل شغل الكراكتر يعني بيكون ثابت في شركة معينة لعمل الافلام او بيكون عبارة عن ايه
    بعد توضيح حضرتك فهمت النقطة دي وقلقت شوية عشان واضح ان شغل الكراكتر بالتحديد قليل وكمان جديد
    بس انا بالنسبة ليا الكراكتر هو الثري دي غير كدا مش حابب , انا عارف ان صح زي ما حضرتك بتقول شغل المعمار كتير
    بس الحتة دي مش بتعتي انا عندي الكراكتر كل حاجة في الجرافيك وهو شغل ممتع جدآ بالنسبة ليا بس عيبه مش منتشر قوي لسا
    بس مش مشكلة ان شاء الله ربنا يسهل واكمل لأن الواحد عنده احلام كتير في المجال دا بالتحديد ,

هو طبعآ شغل اللايف دا خرافي بس هو في الاول مش هينفع عشان عاوز دراسة جامدة زي محضرتك قولت هركز في الكرتون
    وبعد كدا الواحد يطور من المستوي بإزن الله تعالي

شكرآ جزيلآ لحضرتك يا استاذي علي كل معلومة والتوضيح
    وربنا يجزيك خير ويبارك لك

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

احسن شئ في هذا الموضوع اني اتشرفت بالحديث مع حضرتكم
    ولكن لا اعرف كيف اشكركم ,, اتمني لكم كل الخير والتوفيق بإزن الله تعالي

وان شاء الله يكون هذا الموضوع مفيد لأي شخص يبحث عن استفسارات مشابهة ويستفيد بالمعلومات من حضرتكم

بالتوفيق احبائي ,, في امان الله

مصمم جديد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

السلام عليكم .. انا فعلا استفدة كثير جدا من هذا الحوار .. وتحياتى لكم جميعا

الصورة الرمزية عيثاوي
    مشرف القسم العام

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    1

جمبلة الردود والاراء عسى ينتفع بها