Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
التسجيل
النتائج 1 إلى 3 من 3

يلا نحلل...

هذا الموضوع : يلا نحلل... داخل عرض ونقد الأعمال | Exhibition & Criticism Designsالتابع الي قسم ابداعات طريق الجرافيك : ملاحظة:انا وضعت الموضوع هنا علشان تعم الفائدة على الكل ...شكرا سلام عليكم من يومين كنت بتناقش مع الاخ ياسر فى ...

  1. #1

    الصورة الرمزية rabieart
    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    الدولة
    مصر
    العمر
    32
    المشاركات
    387
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    21

    Angry يلا نحلل...

    ملاحظة:انا وضعت الموضوع هنا علشان تعم الفائدة على الكل ...شكرا
    سلام عليكم
    من يومين كنت بتناقش مع الاخ ياسر فى موضوع ممكن يكون غافل عن البعض او فى دماغنا بس مش مهتمين بيه اوىنظرا لان اغلبنا مش شغال فى مشاريع كامله
    الا وهو هو كيفية التخطيط و الترتيب لاظهر مشروع
    فباذن الله هنا هنضع خطوات الاعمال علشان نحاول نعمل سيكونس فى التفكير و الاولوليات
    و كل من عندة عمل او صورة ممكن يعرضها و نحلل خطوات عملها ...
    فمثلا انا هعرض الان صورة و هحاول ارتب خطواتها على حسب تفكيرى و ارجو منكم فعل مثل هذه الاشياء لانها هامة فخطة العمل اهم من العمل نفسه
    لان لو الخطة صح العمل بنسبة كبيرة سيكون صحيح
    اما لو خطة فاشلة فلا يمكن انجاز العمل كاملا
    الصورة:-
    هنبتدى من البداية خالص:
    عموما اى عمل مثل تلك اللاعمال لا ياتى من فراغ
    فممكن يكون فعلا لة تمثال و يكون اتعمل له محاكة
    او تكون صورة مرسومة او الفنان نفسة هو صاحب الكونسبت
    و معنى كلمه صاحب الكونسبت يعنى مش هو الى مالفة 100 100
    و لكن..الفنان بشكل عام بيحاول ياخد من الطبيعة او الافكار المنتشرة حولة و يكونها منه فكرة الخاص باسلوبة الخاص
    فمثلا عندكم فنان المنابر ابو قندوزة...فالرجل دوة لو نلاحظ على معظم اعماله..أنها تتبع الجانب العربى السرقى الاصيل
    اذا ممكن نقول ان هذا فكرة فى اختيار مواضيع التصمميم
    اما لو تحدثنا فرضا عن الفنان العالمى خالد المحرقى
    فسنجد ان لة طابع مختلف فى اعماله
    ليس فى الموضوع و لكن فى الاخراج العام
    فكل منا يمر بمراحل معينة و صعبة و هى كيفية تعلم ادوات البرامج .........الخ
    حتى يستطيع انى يعمل كومبين او يجمع كل تلك المعلمومات فى تنفيذ مشروع او فى كيفية عمل متكامل

    معظم المشاريع الكبيرة حتى ولو فى الشركات المصرية او غيرها اصبحوا يعتمدون على الستورى بورد
    الستورى بورد مهمه جدا و اغلبنا بغفلها حتى انا
    مكنتش بعملها الا لما كانت تبقى مطلوبة منى ايام الكلية
    و للعلم هناك ناس متخصصة فى افكار الستورى بورد
    و اخرين مختصين فى كيفية التنفيذ و الترتيب

    فمثلا فى العمل الموجود فى تلك الصورة
    و هنركز اكتر على مودل الشخصية المحاربة لانها تعتبر محور ارتكاز الصورة::
    ممكن نقول كالتالى..
    1- هو ابتدى بعمل مودل لو بولى
    2-قام بفرد اليو فى
    3- و هنا السؤال هل سيقول بعمل ريج ام يقوم بتحريك الفيرتكز ليصل لهذا الشكل قبل تصديرة للزى بارش؟
    بالطبع ممكن يعمله ريججنج و يصدرة بعدين للزى بارش
    لكن لو عملة ريج و وقفة بتلك الوضعية قبل تصديرة للزى براش....
    لن يقوم و لن يستطيع بعمل نحت سميترى
    لان المودل لم يعد سيمترى الان
    اذا ممكن نقول ان بعدما قام بعمل المودل لو بولى طبعا و فردة(ولازم المودل يتفرد قبل تصديرة لبرامج النحت)
    دخلة على الزى براش او الماد بوكس

    الان يقوم الفنان بعمل النحت
    و عند الاتهاءة منه يقوم بعمل حاجة اسمها نورمال مابينج
    بمعنى ان برنامج النحت يقوم بحفظ تفاصيل المودل على هيئه صورة
    نقوم بارجاع المودل لو بولى مرة اخرى للمايا او ايا كان البرنامج المستخدم
    و نقوم بوضع تلك النورمال مباينج علية
    و عند عمل ريندر او اننا نقوم بوضيعة الرؤية برزولوشن عالى داخل الفيو بورت(راجعة لكارت الشاشة)
    ممكن نشوف المودل بما قمنا علية من نحت................
    عموما هنا النورمال مابينج تقوم اساسا على كونكشين ما بين الخامه و الديسبلاسمينت ماب
    لماذا لان نقوم بربطها بالامب ماب
    لان الديسبلامسنت اقوى
    و غير هذا..........هناك نقطه يجهلها البعص الا و هى
    ((فى الديبلاسمنت يقوم بعمل دعم للظلال ...بينما فى البامب لا يوجد هذا))
    ((فى الديبلاسمنت ممكن نحولة الى مودل بكافة التفاصيل.....ينما لا يوجد هذا فى البامب ايضا))

    بعد ذلك نقوم بعمل لايرز
    لماذا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    يجب ان يكون عندنا لير علية المودل لو بولى الى اتكلمنا عنة
    و لير اخر علية المودل متصدر من الزى براش بكافة التفاصيل؟؟؟ليةةةةةةةة
    لان ممكن اعمل رجل و احب البسة درع مثلا
    و انا عندى المودل امامى لو بولىطب احط الدرع دوة فين ..على صدرة؟؟؟؟؟؟؟
    تمام بس تعالى نردر كدة
    ماذا وجدت يا صديقى؟
    ستجد ان الدرع داخل فى المودل لية؟؟اقولك
    انت نسيت ان فية تفاصيل اتعملت و بتبقى بارزة فى الريندر
    اذا
    لما يكون عندك المودل هاىىى بولى و حاطة على لاير (علشان تقدر تفصلة عن باق السين و يبقى خفيف معاك فى المشهد ايضا)
    وقتها تقدر تصبط الدرع علية..........رندر..كله تمام ان شاء الله

    بعد ا قمنا بكل تلك الاشياء هناك حل من اتنين لعمل الوضعية
    1- اما نقوم بعمل اريج
    2- نصدر المودل للزى براش مرة اخرى و نقوم من هناك بعمل الوضعية
    بالنسبة للحل الاول هياخد وقت كتير و تنفيذة مش هاين خالص للاسف
    لكن ميزتة اننا ممكن نحرك المودل

    بالنسبة للحل التانى سهل فى الانشاء خصوصا فى الزى براش 3
    لكن مشكلتة اننا مش هنقدر نحرك المودل

    الان نقوم بعمل الخامات و التكشر باستخدام اى برنامج تو دى
    او بالقيام بعمل خامة على الزى بارش و تصديرها للبرنامج مرة اخرى
    او عمل خامة سيدر من جوا البرنامج و نضعها على المودل
    طيب يجى واحد يقولى اة لازم اننا تعبنا نفسنا فى الفرد بتاع يو فى للمودل طالما هنحط سيدر و خلاص

    الاجابة:-
    1- من غير مكناش هنقدر نرجع المودل بتفاصيل سليمة كلو بولى من الزى براش
    2- السيدر بيتوزع توزيع منطقى على حيب الفرد لليو فى الى انت عاملة
    و جبت تعمل خامة تشكر مابينج و جرب و هشتوف

    غالبا فى هذه الصورة تكون البيئة مبسطة جدا..و الاضاءة ايضا
    لكن اعدادت الرندر بيبقى فيها وقت شوية و علاقتا بالضوء ايضا..
    طبعا هنلاظ ان وضعية المحارب مع ثقل حجمه تعطى احساس رهيب جدا للصورة
    حاجة خرافة
    و احد يجى يسال و يقول اة لازمة الفزلكة ووضع صخرة
    فايدة الصخرة هنا ومكانها هذا بالذات...له اسبابه
    الا و هو عملية توزان العناصر فى الصورة
    فنجد ان ذراعة الى بجوار الصخرة بعيد بينما الصخرة اقرب
    تجد الزراع عالى بينما الصخرة فى مستوى يتوان معاها و مع الزرا الاخر
    اسياء كتير كتير
    و دة تدل فعلا ان الموضوع اننا لازم نجرى شوية فى تعلم اكبر كم من الادوات علشان كل واحد يقدر يطلع الى جواة و يكون له بصمته الخاصة....

    هناك اسالة انا مش عارف اجابتها
    يعنى مثلا:
    1 عندما يكون عندنا المودل لو بولى ازاى هنعمل تعبيرات للوجة...؟
    2 ما هى صعوبة الريج و السكين ؟
    3 هل ستواجهنا مشاكل فى عمل الفير و الهير؟


  2. #2

    الصورة الرمزية ابومعاذ
    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    وطنى هنا او قل هنالك حيث يبعثها المنادى الله اكبر
    المشاركات
    1,116
    Thanks
    0
    Thanked 9 Times in 7 Posts
    معدل تقييم المستوى
    39
    بجد ما شااء الله موضوع فى غاية الاهمية وكمان لو نفذناه صح راح
    تختلف نظرتنا تماما فى مراحل العمل وتنفذنا ليها ربنا يباركك يامحمد
    انتظرنى يابطل

    ولمن خاف مقام ربه جنتان
    MY WEB

    Interior

  3. #3

    الصورة الرمزية rabieart
    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    الدولة
    مصر
    العمر
    32
    المشاركات
    387
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    21
    من عنية ريص فى انتظارك
    و شكرا للمشاركه


 

 

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
الساعة الآن 36 : 04 PM
Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2017 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Search Engine Optimization by vBSEO