Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger

يريت اهل الخبره يساعدونى هل ال show reel ده جيد ام لا

هذا الموضوع : يريت اهل الخبره يساعدونى هل ال show reel ده جيد ام لا داخل عرض ونقد الأعمال | Exhibition & Criticism Designsالتابع الي قسم ابداعات طريق الجرافيك : انا مش عارف اعمل show reel لنفسى ازاى بس انا حاولت وفى الاخر طلعت الناتج ده فهل ده كويس انى ...

الصورة الرمزية kumpa
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

يريت اهل الخبره يساعدونى هل ال show reel ده جيد ام لا

انا مش عارف اعمل show reel لنفسى ازاى بس انا حاولت وفى الاخر طلعت الناتج ده فهل ده كويس انى اقدمه مع ال my cv فى البحث عن وظيفه وما النقد الى شايفه فيه يريت اهل الخبره يساعدونى

الصورة الرمزية {.®™REDHA™®.}
    مشرف السينما فوردي والافتر افيكت

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

رد: يريت اهل الخبره يساعدونى هل ال show reel ده جيد ام لا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kumpa مشاهدة المشاركة
    انا مش عارف اعمل show reel لنفسى ازاى بس انا حاولت وفى الاخر طلعت الناتج ده فهل ده كويس انى اقدمه مع ال my cv فى البحث عن وظيفه وما النقد الى شايفه فيه يريت اهل الخبره يساعدونى

يا هلا فيك اخي الحبيب .
    بالبداية شغلك جميل و عندك الخامة اللي ممكن تطلع مصمم محترف اذا اجتهد على نفسه اكثر .
    لاحظت حبك للتراكنيج و نتائج جميل جدا فيه فانا بنصحك تاخدها للمرحلة الثانية 3D Motion Tracking باستخدام برنامج البوجو
    و شفت شغل البارتكل او البارتكل ايلوجن اللي انت عامله و لا غبار عليه ابدا و فعلا متميز .
    بالنسبة للديموريل دا فانا شايف انه صغر امكاناتك جدا و شغلك يستحق ديموريل اجمل .
    بالبداية ما هو الديموريل .
    هو عبارة عن تصميم مميز يشمل لقطات لاجمل اعمالك بطريقة فنية و تنساق موسيقي بين اللقطات
    لاحظت تناسق متميز جدا في الموسيقى و العرض في الدقيقة . 01:04
    فلازم تشيل الصوت من اللقطات اللي انت عاملها و تخلي صوت واحد متناسق مع اللقطات جميعها باسلوب فني .
    بيما فيها عرض قبل و بعد . ليس بطريقة عرض المشهد ثم اعادته مع النتائج اللي عملتها
    بل بطريقة ايقافه ستوب و جعل ادجسمنت لير تمر على الفيديو من اليمين لليسار تظهر لنا قبل و بعد . فهمت قصدي ؟
    يعني ماسك على اللير الاصلية تعمله انميشن من اليمين الى اليسار بيحيث يظهر قبل و بعد
    دي الطريقة المعمدة في عمل الديموريل الخاصة بشغل المؤثرات البصرية .
    بالاضافة لتقصير اللقطات بشكل كبير فالديموريل مدته 2 دقيقة كحد اقصى
    و ايضا تختار اللقطات بعناية . اختار افضل شغلك و خلي الديموريل محدد
    يعني مش شوية خدع سينمائية و بعدها موشن جرافيك لا خليه صنف واحد
    حاول تركز على طريقة عرض بياناتك . لا تخليها مسالة نص فقط حاول تبتكر طريقة افضل
    اختار الخطوط بعناية و لا داعي لتثيرات الستروك و كدا و لا حاجة لكتابة اسمك في منتصف الديموريل
    ايضا الانتقال بين اللقطات خليه بطريقة مميزة كاستخدام بلاجن اندرو كريمر " تويتش " على ادجسمنت لير مدتها 4 ثواني
    اول ثانتين منها على اللقطة الاولى و ثاني ثانيتين منها على اللقطة الثانية فهتعطيك نتيجة مميزة خاصة ان ضبطت الاعدادات بطريقة جميلة
    يكفي بداية بطئية ثم تتسارع اللقطات و الموسيقى و في النهاية موسيقى هادئة زي الموجودة
    مع طريقة مميزة لعرض البيانات الخاصة فيك
    اي مساعدة او استفسار انا بالخدمة
    فائق التحية و التقدير ,
    م / رضا

Dedicate yourself ... you gon' find yourself

للتواصل معي :
    اضغط هــنــا

My Favorite Programs

Adobe After Effects , Adobe Audition , Adobe Premier , Adobe PhotoShop ,
    Hollywood FX
    Cinema 4D , AutoDesk ModBox , Quidam , NextLimet RealFlow , Corel Video Studio
    CiberLink PowerrDiractor , FaceGen Modeller , FrootyLoops , Edus Pro , Bojou
    If You Need Help With One Of Those , Be Sure To Let Me Know

الصورة الرمزية kumpa
    مصمم مشارك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

استاذ {.®™REDHA™®.} انا لتانى مره بشكرك على ردك ومساعتدك ليا وبجد ربنا هيعوضك عن مجهودك فى مساعدة الاخرين فى زيادة ابداعك وفنك وطبعا معلوماتك وملاحظاتك فعلا افادتنى جدا واقل افاده ليها انها رتبت لى افكارى بدل تشتيتها فى البدايه فانا جقيقى عاشق للخدع السينيمائيه وعاشق الابداع بها والتراك موشن بالاخص ولا يوجد لدى مشكله الحمد الله فى الافتر افكت او فى الموكا لكن عندما حاولت اتوسع فى ال 3 d خصوصا ال 3d تراك واجهتنى مشاكل اولا التراك لا يظبت معى تماما وكما تشاهد فى الفيديو محاولاتى الفاشله به ببرنامج بوجو او syns تانى مشكله عندى هى تحريك الاجسام فانا تعلمت بالفعل تركيب الهيكل داخل الجسم لكن لا اقدر على تحريكه بحركه واقعيه وبالاخص تحريك السيارات لكن بالنسبه للارض والسماء وكل ما شئ لا يتحرك فلجأت الى برنامج vue xstreem وهو ساعدنى كثيرا فى هذا لكن تبقى مشكلة التحريك واخر المشاكل هى الريندر فانا املك امكنيات جهاز عاليه بروسيسور amd معادل ل i7 ورمات 64 جيجا وكرت شاشه سفارى 2 جيجا ويبقى الريندر بطيق جدا حيث يرندر الصوره الوحده فى نص ساعه

لاحظ السفن كيف يتغير المقاس لها

لاحظ السياره كيف يتغير مقاسها والاهتزاز

استخدمت برنامج
    syntheyes

وشكرا جدا جدا على زوئك ومساعدتك

الصورة الرمزية {.®™REDHA™®.}
    مشرف السينما فوردي والافتر افيكت

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kumpa مشاهدة المشاركة
    استاذ {.®™REDHA™®.} انا لتانى مره بشكرك على ردك ومساعتدك ليا وبجد ربنا هيعوضك عن مجهودك فى مساعدة الاخرين فى زيادة ابداعك وفنك وطبعا معلوماتك وملاحظاتك فعلا افادتنى جدا واقل افاده ليها انها رتبت لى افكارى بدل تشتيتها فى البدايه فانا جقيقى عاشق للخدع السينيمائيه وعاشق الابداع بها والتراك موشن بالاخص ولا يوجد لدى مشكله الحمد الله فى الافتر افكت او فى الموكا لكن عندما حاولت اتوسع فى ال 3 d خصوصا ال 3d تراك واجهتنى مشاكل اولا التراك لا يظبت معى تماما وكما تشاهد فى الفيديو محاولاتى الفاشله به ببرنامج بوجو او syns تانى مشكله عندى هى تحريك الاجسام فانا تعلمت بالفعل تركيب الهيكل داخل الجسم لكن لا اقدر على تحريكه بحركه واقعيه وبالاخص تحريك السيارات لكن بالنسبه للارض والسماء وكل ما شئ لا يتحرك فلجأت الى برنامج vue xstreem وهو ساعدنى كثيرا فى هذا لكن تبقى مشكلة التحريك واخر المشاكل هى الريندر فانا املك امكنيات جهاز عاليه بروسيسور amd معادل ل i7 ورمات 64 جيجا وكرت شاشه سفارى 2 جيجا ويبقى الريندر بطيق جدا حيث يرندر الصوره الوحده فى نص ساعه لاحظ السفن كيف يتغير المقاس لها لاحظ السياره كيف يتغير مقاسها والاهتزاز استخدمت برنامج syntheyes

وشكرا جدا جدا على زوئك ومساعدتك

تسلم اخي العزيز . بالبداية syntheyes جيد في التراكنج لكنه ليس الأفضل . بدعوك لتجربة برنامج boujou
    اولا حمل برنامج boujou
    و بعدها شاهد هذا الدرس
    3d Motion Tracking with Boujou 5 and Cinema 4D Tutorial on Vimeo
    و هذا ايضا
    vimeo.com/12349098
    فقط حين تقوم بعمل export ضع قيمة بداية الفريم من 0 و ليس من 1 في البوجو ( في حال كنت هتستخدم السينما فوردي )
    و هتلاقي التراكنج ناجح 100 من 100
    بانتظار تطبيقك و اي استفسارات انا بالخدمة اخي الحبيب