Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
صفحة 272 من 431 الأولىالأولى ... 172222262269270271272273274275282322372 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 4,066 إلى 4,080 من 6465

مدرسة الماكس ..من الصفر وحتى الاحتراف

هذا الموضوع : مدرسة الماكس ..من الصفر وحتى الاحتراف داخل ورش عمل ومسابقاتالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : اختي dody81 ما شاء الله تسلم ايدك والله عملك جميل انت منافسة قوية الظاهر ان العصابة غيرت قوانينها وقررت تقدم ...

الصورة الرمزية ام حذيفة
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اختي dody81 ما شاء الله تسلم ايدك والله عملك جميل انت منافسة قوية
    الظاهر ان العصابة غيرت قوانينها وقررت تقدم قبل الوقت

الصورة الرمزية MOSTAFA SAYED
    عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ammarkhatib مشاهدة المشاركة
    اخي مصطفى اطلب منك عمل الانيميشن الخاص بشركة بيكسار بأسرع وقت ممكن
    أخ .... ليه بس الاحراج ده !!!! والله يا استاذ عمار طلبك على عينى وراسى .... بس فيه مشكلة ... انى كان عندى معرفة ضئيلة جدا بالانيمشن قبل كدة .. و نستهم تقريبا ... يعنى من الاخر .. أنا ماليش حاليا فى الانيمشن .. كتيرى ممكن أضع كاميرا واعمل لها مسار للحركة حول المودلينج واظبط الوقت وعدد الفيرمات .. يعنى حاجات بسيطة قوى .. لا أعتقد انها تكفى لعمل مشهد انيمشن كامل... بس ان شاء الله اوعدك بعد ان انتهى من الفيراى سأتجه مباشرا الى الانيمشن...
    بس أنا خايف من حاجة .. جت كده فى دماغى ... والله اعلم بنية حضرتك....هههههه
    ومتزعلش منى ....
    ممكن يكون طلبك ده ... مجرد انتقام منى لصالح الأخت ام حذيفة...ههههه...... الله أعلم.... بس شكللى كده اتحطيت فى خانة اليك.... الظاهر انا اللى جبته لنفسى ... بس برضه مش هارفع الراية البيضا.. ولا تراجع ولا استسلام ... الى الامام ...الى الاما.... طخطخطخطخ .... ملعش اتظاهر اتكعبلت ... ما يقع الا الشاطر.

الصورة الرمزية ام حذيفة
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخي احمد تصدق جهازي 3 جيجا بس بدأ يتوقف (يصفن) يا ريت احد يجاوبنا لانه فعلا سؤال محيرني خاصة لما اشوف الاعمال التي يعرضوها في قسم عرض ونقد
    جائز الماكس ما يحب شريك ثقيل مثله في نفس الجهاز!!!

الصورة الرمزية ام حذيفة
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اخي مصطفى وين راح فكرك وصلت للانتقام
    كل ما هنالك استاذ عمار يريدك ان تخوض تجربة الانيمشن ولله جربة رائعة كانت خبرتي فيه صفر

عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    أختى الكريمة.... أنا أمزح والله ليس أكثر ... وطلب الاخ عمار موضع أعتبار والله ..انا معنديش مشكلة فى انى اجرب الانيميشن ... بس على الاقل يكون عندى الدروس اللى أخذتوها قبل كده ... أنا طلبت الدروس السابقة وما حدش عبرنى ... أنا مش لسه هاتعلمها ... لا انا هاعتبرها مرجع ليا ... وبالنسبة لدروس الانيمشن ممكن أبقى ادرسها واطبق عليها ... أنا عايز ألحقكم ... وانتم عاملين تجروا .. وبعدين مطلوب منى أعمل اللى انتم بتعملوه .. طب على أى اساس يا اختى.. وشكرا

الصورة الرمزية dinaelsaher
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dody2d81 مشاهدة المشاركة
    أسفه للغياب يا جماعه النت فاصل أنا بكلمكم من الشغل وحشتوني

حمد لله على السلامة اختى دودى ماشاء الله العمل جميل تسلم ايديك

الصورة الرمزية ammarkhatib
    مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmagdy10 مشاهدة المشاركة
    الحمد لله اتممت العمل لكن حالة جهازي لا يتصورها احد والله يتحرك ببطء شديد جدا ولقد نقلت الملف على جهاز احد الزملاء الأقوى من جهازي واحاول جاهدا عمل الاضاءة ربما استطيع

المهم ارجو ان يكون العمل لائقا بالمنافسة مع العمالقةاخي الحراك اختى ام حذيفة واخي التهامي واختى دودي وباقي الأخوة والأخوات بالمدرسة
    العمل ممتاز والله احمد ...انت من المبدعين ..وانا اقدر حبك للتعلم وجهدك ومثابرتك والله ..وبالمناسبة الا لاحظتم لقد قل نقدي لعملكم ..نعم بالفعل لم تعودوا مبتدئين وبدات يدكم تأخذ على لادوات بشكل جيد ...حتى انني افكر في منافسة اما مع معاهد او منتديات اخرى بيننا كمدرسة ماكس وبينهم ...وماكنت افكر بذلك لولا ثقتي بقدرتكم والله ..الله يوفقك يااحمد ويقسم لك الخير كله ....سلمت يداك يامبدع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام حذيفة مشاهدة المشاركة
    ما شاء الله اخي احمد مجدي عمل رائع تسلم ايدك ولا تدوخ نفسك بالاضاءة حاليا لان استاذ عمار وعدني بمفاجأة حلوة نكمل بيها مشروعنا واعتقد سيعمل درس مخصوص عن الاضاءة الخارجية وعلى هذا المشروع بالذات
    للعلم انت من الاشخاص اللي كنت مخليتهم في بالي كمنافسين اقوياء
    اما عن الجهاز فالله يعينه علينا والله جهازي قرب ينتحر اصبح فتح الملف بس يطول خمس دقائق
    انتي ذكية والله ياام حذيفة ...لقد قطعت ربع الطريق فيما سأفعله ...لكن الباقي لن يخطر على بالك ...ومازلت وسأبقى عازما عليه ! بقي يومين وابوح
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOSTAFA SAYED مشاهدة المشاركة
    أخ .... ليه بس الاحراج ده !!!! والله يا استاذ عمار طلبك على عينى وراسى .... بس فيه مشكلة ... انى كان عندى معرفة ضئيلة جدا بالانيمشن قبل كدة .. و نستهم تقريبا ... يعنى من الاخر .. أنا ماليش حاليا فى الانيمشن .. كتيرى ممكن أضع كاميرا واعمل لها مسار للحركة حول المودلينج واظبط الوقت وعدد الفيرمات .. يعنى حاجات بسيطة قوى .. لا أعتقد انها تكفى لعمل مشهد انيمشن كامل... بس ان شاء الله اوعدك بعد ان انتهى من الفيراى سأتجه مباشرا الى الانيمشن...
    بس أنا خايف من حاجة .. جت كده فى دماغى ... والله اعلم بنية حضرتك....هههههه
    ومتزعلش منى ....
    ممكن يكون طلبك ده ... مجرد انتقام منى لصالح الأخت ام حذيفة...ههههه...... الله أعلم.... بس شكللى كده اتحطيت فى خانة اليك.... الظاهر انا اللى جبته لنفسى ... بس برضه مش هارفع الراية البيضا.. ولا تراجع ولا استسلام ... الى الامام ...الى الاما.... طخطخطخطخ .... ملعش اتظاهر اتكعبلت ... ما يقع الا الشاطر.
    انا اقول لك ياطيب :
    انت متفوق في المناظير الخارجية ...وهذا امر رائع ...ومن فترة لاحظت هذا الامر عند الاخوة مثل ام حذيفة وحنان ..واسماء كثيرة والله ..طيب هذا جميل جدا ..لكن لايكفي ..انا كطالب ماكس يجب ان اجيد لااقول ان احترف ..ان اجيد فقط كل شيء في الماكس بعد ذلك اتخصص !! هذه هي الفكرة باختصار شديد ..ولهذا طلبت منك ذلك
    اي موطن ضعف عند الطالب من واجبي ان اقيمه واصل به الى درجة مرضية قليلا ...هذا كل الامر والله

اخي احمد تصدق جهازي 3 جيجا بس بدأ يتوقف (يصفن) يا ريت احد يجاوبنا لانه فعلا سؤال محيرني خاصة لما اشوف الاعمال التي يعرضوها في قسم عرض ونقد
    جائز الماكس ما يحب شريك ثقيل مثله في نفس الجهاز!!!
    اه ..والله لااادري ماذا اقول لكم ..الان انتم تعملون في المشروع الخارجي تمام ..انا استغليت الفرصة وقمت بعمل الاضاءة والاكساء للمشروع الثالث للفيري ...هو قمة في الروعة ان شاء الله ...لكن المشكة ؟؟؟
    يومين وهو يقوم بعملية ريندر ..اكثر من 30 ساعة ولم ينتهي بعد !!وهذا الامر يجعلني لااستطيع عمل شيء على الجهاز وتركه شغال ليل نهار ...اصبحت احلم ان ارى الريندر كاملا ...وربما لأجل هذا الامر الغي المشروع والله
    بالمناسبة لقد استخدمت الفيري بروكسي ...ورغم ذلك اخذ هذا الوقت ومازال يعمل ...اعتقد ان الامر قدرات اجهزة اولا ..ثم لعب قليلا بالمشروع على الفوتوشوب وهذا تخمين..والله اعلم

الصورة الرمزية ام حذيفة
    احباب طريق الجرافيك

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    بارك الله في استاذ عمار والله انت تتعب كثيرا معنا الله يكتبلك على كل ثانية حسنة
    بمناسبة قدرات الاجهزة اليوم رفع الاخ arcman مشروع فندق فيه تفاصيل كثيرة وعامل انيميشن (في قسم عرض ونقد ) فسألوه عن قدرات جهازه وكيف تحمل كل هذه التفاصيل فكان جوابه انه استخدم رندر الشبكة قد يكون هذا جواب على سؤالنا ياريت تشوف الموضوع

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simmo7best مشاهدة المشاركة
    هذا هو الذي كنت خايف منو ........
    ...ياك قلتها ليكم........
    اوا تكلمو معاها دابا.......هههههههه
    ..
    بصراحة اجمل مفاجئة منك اختي دودي81 والله..تسلم يدك
    تطبيق جميل...
    ايوه ايووه على قول الاخت دينا..اهو كدا البنات والا فلا....
    ...
    وحتى لا انسى...بسم الله ما شاء الله عليك....

مش انا عندى حق ولا اية اخى الحراك
    اصل عصابة البنات شغالة من غير ما تقول ما تقولش لحد دة سر ههههه
    التوفيق للجميع

عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    جزاك الله خيرا يا استاذ عمار ... وأنا مقدر حرصك الشديد على تفوقنا.... انا عارف ان اللى حضرتك تقصده بالنسبة لتعلم كل الماكس ... ولكن يا سيدى .. أعتقد ان الموضوع أكبر منا بكثير .. الماكس بحوره كبيرة جدا.. يعنى مثلا حضرتك موضوع الكراكتر بماذا يفيدنى وأنا معمارى اهتم بعمل المناظير فقط فى مجال عملى ولهذا أخذ من الماكس مايفيدنى لهذا الغرض ... وذلك لان للأسف الوقت بيكون دائما ضيق .. اننا كمعماريين نتعلم الماكس للعمل وليس كهواية.. أحيانا اجد الرغبة فى مشاركتكم فى عمل مودلينج غير معمارى ( مثل الكاسيت أو الموبيل) ولكننى أتسأل وقتها .. هل يفيدنى عمل هذا المودلينج وانا معمارى...

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    ما شاء الله اخي احمد مجدي عمل رائع تسلم ايدك ولا تدوخ نفسك بالاضاءة حاليا لان استاذ عمار وعدني بمفاجأة حلوة نكمل بيها مشروعنا واعتقد سيعمل درس مخصوص عن الاضاءة الخارجية وعلى هذا المشروع بالذات
    للعلم انت من الاشخاص اللي كنت مخليتهم في بالي كمنافسين اقوياء
    اما عن الجهاز فالله يعينه علينا والله جهازي قرب ينتحر اصبح فتح الملف بس يطول خمس دقائق

يا ريت يا ام حذيفة يكون استاذ عمار بيفكر كدة ...انا نفسى اكمل مشروع واعرضه كامل ان شاء الله
    المشروع دة جميل

عضو مميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    وعموما ... قريبا ان شاء الله ... ساقوم بعمل مودلينج معمارى .. واعمل له مشهد حركه ... ليس للمبنى طبعا_ ولكن للعناصر المحيطة كالاشخاص والسيارت .. وأخذ رأى حضرتك فيه ... أن فلحت ... سأستمر ... وان فشلت .. فحضرتك معايا ... وليس بفاشل من كان أستاذه الاخ عمار.. ده وعد منى امام كل الطلبه...والله ولى التوفيق

مصمم مجتهد

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOSTAFA SAYED مشاهدة المشاركة
    مين قال كده ... لا طبعا محتاجها... يكفى انها بيد احب الناس الى ( الاستاذ عمار ) ... وبعدين ما يغريكيش اللى انا بعمله ... أنا حتى كتابة هذة الكلمات لا اعتبر نفسى عارف ماكس أصلا ... أنا بشوف شغل ناس تانية ايديها تتلف فى حرير .. ومثال كده أنظرى الى الصور المرفقة...... هو أنا اتعقدت من شوية ... والله لولا تشجيعكم لينا .... لا كنا روحنا ولا كنا جينا... حلو ... ينفع مطلع أغنية.
    فعلا ينفع مطلع اغنية ، واغنية ماكسوية .
    يا أخي مرحبا بك ، وانا ما قلت الذي قلته الا عندما رايت ما صنعت يداك ، فتبارك الله ،

مصمم متميز

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    يا جماعة انا عندى مشكلة
    انا اشتغلت انبارح فى المشروع فى حاجات رسمتها lineوعملت لها اظهار فى rend . & viewport
    ولما جيت اكمل ما تلاقتش الخطوط لاظهرة فى الريندر ولا فى الفيوبورت خالص بس اسمها موجود فى الملف وبعمل عليها by name select بتحدد بس مش ظاهر حاجة
    وعملت unhideall وبرضوة مش ظهرة خالص قولى لى اعمل اية ؟؟؟؟

وعلمت merage من ملف الautoback وعلمت 3ds برضوة ما فيش فائدة

الصورة الرمزية dody2d81
    طالب بالمركز التعليمي

الحالة
    غير متصل
    Thanks
    0
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ammarkhatib مشاهدة المشاركة
    نعم اخت ام حذيفة ليس غدا وانما الجمعة المقبلة بناءا على طلب الجماهير ...وخصوصا رئيسة العصابة ....اريد ان ارى عملها بالذات :wink:
    هههه رئيسة العصابه رجعت أهووه والله أنا لسه شايفه الكلاو ده النهارده بس معرفش ليه كان عندي إحساس وأنا بشتغل إني لازم أشتغل وإلا حاطرد هههه حاجه كمان كان نفسي أعمل حاجه كامله عشان أفرحك بيها هههه عمري ما قدمت حاجه كامله بس ده سر