Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
التسجيل
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 23 من 23

سؤال عن Fur and Hair

هذا الموضوع : سؤال عن Fur and Hair داخل مايا | Autodesk Mayaالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : ممكن ببساطه انك تعمل اليو فى فى خطوه واحده.. أعمله Automatic Map و هوا هيفتت المجسم حته حته.. وساعتها غندك ...

  1. #16
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    الدولة
    Maya 8.0 Unlimited
    المشاركات
    83
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    15
    ممكن ببساطه انك تعمل اليو فى فى خطوه واحده..
    أعمله Automatic Map و هوا هيفتت المجسم حته حته..
    وساعتها غندك اختيارين بالنسبه للمتريل :
    1- يا إما تسيب اليو فى زى ماهو و تلونه فىالفوتوشوب..
    2-أو إنك فى اليو فى اديتور تبتدى تنسق المليه..
    وفى الحالتين لو حطيت فرو على الكركتر هيكون فى توزيع مثالى..
    فاهم ؟؟ جربها و قوللى..







    بالنسبه لكلامك يا ياسر جميل جدا و مفيد..
    و النتيجه حلوه..بس خد بالك من الوفت..النتيجه بتاعتك على sphere و بالمنتل راى و أعتقد عدد الشعر معداش 5000 و أخدت منك دقيقه ونص..
    لاكن الرندر مان مطلع نفس الجوده و عدد أعلى من الشعر ومجسم عالى التفاصيل و فى نفس الوقت..

    MeshO
    没有除了安拉以外的上帝

  2. #17
    الصورة الرمزية y@sser
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    missing
    العمر
    42
    المشاركات
    1,440
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    42
    لا حظ يا فنكوشي اني قلت لك ان مشكلة لافرو مع الراي تريس
    يعني اي رندر مش راي تريسر هيكون اسرع طبعا
    ورندر مان هو الملك في الموضوع ده
    لكن انا بكلمك في المتاح
    رندر مان طلع عيني في تستيبه وكراكه في مايا 7 لدرجه اني قررت ما اجربهوش تاني
    وطبعا بما اننا ما شفناش اي فرو في عمل عربي فالاختيار كان سهل
    وهو اني اركز علي منتل راي ولو احتجت فرو هضحي بالوقت واطلعه

  3. #18
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    الدولة
    Maya 8.0 Unlimited
    المشاركات
    83
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    15
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
    لا حظ يا فنكوشي اني قلت لك ان مشكلة لافرو مع الراي تريس
    يعني اي رندر مش راي تريسر هيكون اسرع طبعا
    ورندر مان هو الملك في الموضوع ده
    لكن انا بكلمك في المتاح
    رندر مان طلع عيني في تستيبه وكراكه في مايا 7 لدرجه اني قررت ما اجربهوش تاني
    وطبعا بما اننا ما شفناش اي فرو في عمل عربي فالاختيار كان سهل
    وهو اني اركز علي منتل راي ولو احتجت فرو هضحي بالوقت واطلعه
    أنا كدا فهمت يا ريص(س) ليه انتا بتتعامل مع منتل راى..
    بس برده رايك يهمنى جدا جدا..
    لو انتا متاح ليك الرندر مان و الكراك متظبط وكله تمام..
    ومشروعك الشخصيات بتاعته فيها فرو على الجسم دا غير أىشىئ فى المشهد هيعتمد عالفرو زى الحشائش مثلا..هل تستخدم الرندر مان ؟؟
    ولا برده المنتل راى ؟؟
    أنا رأىى الحالى إن رندر مان فظييييييع و مش محتاج تتعلمه لأنه كتاب مفتوح ونتيجته سريعه وحلوه وزى منتا بتقول انه مشريتريس..يبقى دا إختيارى..هل انا أختارت صح ؟؟ولا فى حاجه نقصانى ؟؟

  4. #19
    الصورة الرمزية y@sser
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    missing
    العمر
    42
    المشاركات
    1,440
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    42
    والله يا فنكوشي الجرافيك مالهوش مذهب

    يمكنني عملها بينت ايفكن ومنه الي بولجن ورنر منتل راي عادي
    ولو ماعديش مشاكل في الجهاز هاشتغل منتل راي عادي
    ولو مش ده ولا ده هجمعهم افتر ايفكت
    ...................................
    ملحوظه
    في الانميشن عالي الجوده غالبا يتم فصل البيئه والكراكتر في الرندر وجمعهم افتر ايفكت
    وده امر عادي جدا

  5. #20
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    الدولة
    Maya 8.0 Unlimited
    المشاركات
    83
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    15
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
    ملحوظه
    في الانميشن عالي الجوده غالبا يتم فصل البيئه والكراكتر في الرندر وجمعهم افتر ايفكت
    وده امر عادي جدا
    اها..دى انااتعلمتها فى كراكيب..بس للأسف فى مشروعى مش هينفع تقريبا لأن اغلب المشاد فيها حركه كاميرا..يعنى كداكدا هرندر
    الخلفيه بتتحرك و الكركتر بيتحرك..
    يبقى أرندرهم مره واحده منغير فصل و اهواريح نفسى فى الكمبوزتنج..!!
    عموما..شكرا يا ياسر على معلوماتك الجميله..:redface:

  6. #21
    الصورة الرمزية y@sser
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    missing
    العمر
    42
    المشاركات
    1,440
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    42
    يا فنكوشي الكمبوستنج هو اجمل ما في الموضوع
    لانك بتحط كل شيء في مكانه الصحيح بالظبط
    كمان بتحط تأثيرات مكلفه جدا في الثري دي ما بتاخدش ثواني في الايفكت
    الموضوع بسيط ريص والافضل هو الفصل
    وفي الاخر شوف الي يناسبك

  7. #22
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    الدولة
    Maya 8.0 Unlimited
    المشاركات
    83
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    15
    على فكره انا من الناس المبهوره بعالم الكمبوزتنج.. بحب فى الشغل أتفرج على الناس وهى بتقفل على الكومبشن و الأافتلا أفكتس..
    حاجه دمااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااغ...فى ثوانىالنتيجه تختلف 180 درجه..!

  8. #23
    الصورة الرمزية y@sser
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    missing
    العمر
    42
    المشاركات
    1,440
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    42
    ركز بقي لو عايز تدخل عالم الدجل من اوسع ابوابه علي الكاميرا تراكنج
    افتر ايفكت غير وجهة نظري في الثري دي لدرجه اني اصبحت افضل اعمل عليه حتي التأثيرات المدعومه في الثري دي
    يكفي انك تستمتع بخاصيه الوقت الحقيقي
    بس طبعا عايز رامات كتير
    عموما بالتوفيق يا ريس
    واكيد دائما هتلاقي حل وبعد الحل مشاكل وبعد المشاكل حلول
    حاول ما تركزش علي ان الحل دائما واحد


 

 
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12

المواضيع المتشابهه

  1. 3DS Max Hair and Fur Tutorial .
    بواسطة sherif.max في المنتدى دروس تعليمية اجنبية | Youtube , Vimeo
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 26 / 09 / 2013, 09 : 06 PM
  2. [Modeling]: hair & clothes in 3ds max
    بواسطة cgway center في المنتدى دروس تعليمية اجنبية | Youtube , Vimeo
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 27 / 04 / 2013, 01 : 11 PM
  3. المعدل Hair and Fur
    بواسطة waleed_ali في المنتدى قسم للمبتدئين في الماكس | 3DsMax For Beginners
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 11 / 12 / 2012, 27 : 06 AM
  4. How to model hair in 3ds Max
    بواسطة cgway center في المنتدى الدورات والدروس التعليمية | 3dsMax Tutorials & Tips
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 28 / 06 / 2012, 47 : 10 PM
  5. [Material]: V-Ray 2.0 for 3ds Max - Hair and Fur Shader
    بواسطة sekou في المنتدى الدورات والدروس التعليمية | 3dsMax Tutorials & Tips
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 25 / 12 / 2011, 04 : 01 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
الساعة الآن 17 : 05 AM
Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2017 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Search Engine Optimization by vBSEO