Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
التسجيل
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 23

سؤال عن Fur and Hair

هذا الموضوع : سؤال عن Fur and Hair داخل مايا | Autodesk Mayaالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : لو سمحتو عندي سؤال أرجو إنكم تفيدوني فيه وهو أنا بدي أركب fur أو Hair على Polygon لكن المشكله بعطي ...

  1. #1
    الصورة الرمزية soker
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    الأردن
    المشاركات
    70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    13

    سؤال عن Fur and Hair

    لو سمحتو عندي سؤال أرجو إنكم تفيدوني فيه وهو

    أنا بدي أركب fur أو Hair على Polygon لكن المشكله بعطي مناطق أكثر من مناطق وفي مناطق ما فيها أصلا أما على Nurbs بكون توزيع ال Fur صحيح مئه في المئه لكن على البوليجون غير صحيح شو السبب وشو الحل.

    يا ريت تلاقولي حل . والله يجزيكم الخير

    SOKER


  2. #2
    الصورة الرمزية y@sser
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    missing
    العمر
    42
    المشاركات
    1,440
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    42
    لان الفرو والشعر بيعتمدو علي uv
    هو افتراضي مظبوط في نرب ولكن في البولي يحتاج تظبيط

  3. #3
    الصورة الرمزية soker
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    الأردن
    المشاركات
    70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    13
    شكرا إلك أخي ياسر وأنا كتبت هذا السؤال إلك لإني شفت مشاركاتك وخاصة مشاركة تسريع المودلينغ وما شاء الله عليك مبدع ورائع.

    بس المشكله أنا بعرف إنو البوليجون بعتمد على اليو في وعملت أكثر من يو في وكلها صحيحه بس صعب جدا تعمل يوفي يتوزع فيه السيجمانت وتكون متساويه لإنو أنا بدي أعمل fur لذئب وعليه تفاصيل كثيرة وفي مناطق مثل الرأس والأقدام فيها سيجمانت كثير مقارنة مع الجسم مش عارف شو الحل؟؟؟؟

  4. #4
    الصورة الرمزية y@sser
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    missing
    العمر
    42
    المشاركات
    1,440
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    42
    شكرا اخي الكريم هذا اطراء لا استحقه
    لو ممكن صور ممكن اساعدك اكتر

  5. #5
    الصورة الرمزية soker
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    الأردن
    المشاركات
    70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    13
    سامحني صعب أجيب صور لإني بشغل بشركة وعم نشتغل فيلم ثري دي وصعب أقدر آخد أي صورة من الشركه بس مش مشكله شكرا كثير على مساعدتك وأنا الآن صرت أستعمل بلجنز shave haircut للمايا وبعطي نتائج حلوه بس مش بحلاوة fur المايا وإنشاء الله أقدر ألاقي حل لهاي المشكله.

  6. #6
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    الدولة
    Maya 8.0 Unlimited
    المشاركات
    83
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    15
    السلام عليكم..
    معلشى ردى جه متأخر شويه..
    بالنسبه لموضوع الفرو فكنت فى البداه محتار زيك كدا و حسيت إن الـ Shave and hair cut هيكون فعال اكترو خصوصا أنه مبيعتمدشى على الـ UV و كمان الدينامكس بتاعه اوتوماتيكى عالأخر و مش متعب أبدا و كذلك خاصيه الـ Guides دى مصيبه بس لاقيته فى الرندر متعب شويتين و بيعمل مشاكل مع الإضائه و بيتعبنى على مايطلع نتيجه حلوه مع المنتل راى أو نتيجه شبه مقبوله مع الرندر مان..
    دا غير إنه لازم يتصطب فى أى جهاز هيشتغل عليه ملف المايا و إلا الملف هيديلك error أول لما يشتغل..
    فقررت إنى اشتغل بالأستندرد من منطلق إنه موجود فى أى نسخه مايا و مش هحتاج مع نزول كل نسخه إنى أجيب البلاجن الخاص بيها..
    بالنسبه لموضوع الـ UV فإنت كدا كدا هتعمله سواء عاوز أو لأ عشان خاطر تعمل المتريل فبالمره أستخدم الفرو الاستندارد..
    طبعا تفاصيل ألوان الفرو هتعلهاعن طريق البتلوين على اليوفى فى الفوتوشوب وتعمله إكسبورت بأى إمتداد و بعدين تعمل تحميل للصوره فى root color و tip colour أوك؟
    أما بالنسبه لطولالشعر فى مناطق معينه بيكون أطولمن مناطق أخرى..يعنى مثلا الذئب اللى انتا بتعمله هيكون فيه فرو قصير جدا فى الرأس و الأذن و قاعده القدم خاليه من الفرو و الجسم متوسط و الذيل فيه فرو طويل و كثيف..فكلدا هتعمله بالأداه Paint Fur attributes ..
    بالنسبه لمنظر الفرو فى الفيو بورت و اللى بيساعدك فى التلوين و الحلاقه و الكلام دا فلو عاوز تزود عدد الشعرات فى الفيوبورت بيكون من خلال Fur feedBack shape اللى فى الاتربيووت اديتور و بتعللى قيمه ال Usamples و الـ VSamples ..
    ميتهيألى كداخلاص..لوفى أى حاجه نسيتها قولها و إن شاء الله اقدر افيدك ..

    الصورفى الرد التالى ..
    MeshO
    没有除了安拉以外的上帝

  7. #7
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    الدولة
    Maya 8.0 Unlimited
    المشاركات
    83
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    15
    و أدى الصور :





  8. #8
    الصورة الرمزية y@sser
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    missing
    العمر
    42
    المشاركات
    1,440
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    42
    دا شغلك يا محمد ؟
    يا ريت الرندر يا ريص
    وخد بالك ان الفرو ما بيحبش الراي تريس شادور
    يعني لازم تعمل له عدم تضمين مع اي مصباح راي تريس وتضمين مع الديبث علشان تحصل علي نتايج حلوه وسريعه
    بالتوفيق يا ريص

  9. #9
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    الدولة
    Maya 8.0 Unlimited
    المشاركات
    83
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    15
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
    دا شغلك يا محمد ؟
    يا ريت الرندر يا ريص
    وخد بالك ان الفرو ما بيحبش الراي تريس شادور
    يعني لازم تعمل له عدم تضمين مع اي مصباح راي تريس وتضمين مع الديبث علشان تحصل علي نتايج حلوه وسريعه
    بالتوفيق يا ريص
    اه يا ياسر..دا شغللى الفرو بس..
    لاكن المودل كان فى عضو حطه فى السى جى تووك :
    http://forums.cgsociety.org/showthre...ighlight=scrat
    على فكره انا كنت شغال فى بروجكت عالمايا و إن شاء الله لو تم بنجاح هيكون قنبله لأنى أتعلمت له حجات كتير جدا عالمايا..بس المشكله إنى الوقت متقسم بين المذاكره و الشغل..فهياخد وقت..
    بالنسبه يا ياسر لموضوع الشادو..دا جننى..بيطلع غريب..بص انا هقولك..
    لما بختار المصباح ( سبوت لايت ) بقوله فى الشادو يا إما depth shadow map او raytrace و فى الحالتين الدنيا بتبقى رخمه أوى..
    إزاى ممكن أعمله ( عدم تضمين مع اي مصباح راي تريس وتضمين مع الديبث علشان تحصل علي نتايج حلوه وسريعه) زى منتا قلت ؟؟
    يريت ترد عليا بسرعه عشان لو عملت الموضوع دا قبل امتحان الحشرات..هدخل الأمتحان و انا سعيد جدا ..
    ودى نتيجه مبدئيه بالرندر مان..أخدت 15 : 20 ثانيه..لما كان عدد الشعر 50000 لاكن لما زودته لـ 90000 شعره..بقت النتيجه فى دقيقه و نص..



    انامظبطتش لسه لون الفرو و التسريحه و شويه حجات ..عشان دول امرهم سهل..ياما عملتهم..لاكن دلوقتى انا فى مرحله إنى اعرف اعدادت الرنر و الضوء عشان استخدمها فى كل مشاهد البروجكت إن شاء الله..

  10. #10
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    الدولة
    Maya 8.0 Unlimited
    المشاركات
    83
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    15
    بالمناسبه..
    المشد دا فيه 5 Spot Light و الشده للإضائه 1 العادى.. و الـ Cone angel كبيره ( أكبر من الكركتر ) و لونهم أبيض و منهم 2 لونهم أزرق فاتح جدا..
    متوزعين أربعه حوالين الكركتر ( واحد يمين وواحد شمال وواحد امامه و واحد خلفه ) و الخامس من أعلى..

  11. #11
    الصورة الرمزية y@sser
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    missing
    العمر
    42
    المشاركات
    1,440
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    42
    حشرات ايه يا فنكوشي
    انت هتشككني فيك ليه بس
    طيب اديني فرصه لاني واخد دور برد جامد وانا هاصورهالك فيديو
    الموضوع بسيط جدا علي فكره
    التضمين في مايا افتراضي
    يعني اي ضوء بتنشئه بيعمل اتصال مع كل العناصر
    يعني لو فرضنا انك عايز تقسم الاضواء
    هتختار الي عايز تعزلهم فقط
    وتختار العاناصر ومن قائمة الاضائه تقوله بريك كونكشن
    او تفتح مدير الاتثالات وتعلم علي العناصر ومصابيحها
    استاني احسن لاني ما بعرفش اشرح الموضوع ده
    يمكن لما نعمل مثال تظهر اكثر

  12. #12
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    الدولة
    Maya 8.0 Unlimited
    المشاركات
    83
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    15
    طب متنسانيش يا ياسر ..
    عشان أنا محتاجه ضرورى جدا جدا ..و الوقت ضيق تقريبا..
    مقولتليش إيه رأيكفى النتيجه بتاعى ؟؟وفى وقت الريندر ؟؟

  13. #13
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    الدولة
    Maya 8.0 Unlimited
    المشاركات
    83
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    15
    عرفت أعملها يا ريص(س)..
    بختار الضوءو بعدين العناصر و من قايمه Lighthing\shading بقوله Make light links أو break light links ..أنا جربتها..
    هوادا أصدك ؟؟
    هل انتا قصدك فى افادتها انى أعمل فى المشهد اضائه خاصه بالمشهد ككل و امنع تأثيرها على الشخصيه و من ثم أعمل اضائات خاصه بالشخصيه و أمنع تأثيرها على المشهد ؟؟
    و بالنسبه للشادو أعمله On أو Of من الأتربيوت بتاعه..صح كد ؟
    هى دى اللعبه ؟!

  14. #14
    الصورة الرمزية y@sser
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    الدولة
    missing
    العمر
    42
    المشاركات
    1,440
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    42
    صح فنكوشي
    ودي صوره لمشهد بخصوص الديبث مع منتل راي
    علي فكره منتل راي افضل مع الفرو والفلود واسرع
    بخصوص الوقت
    الفرو معروف انه مكلف في الرندر حتي انك غالبا ستضطر لعزل الكراكتر في طبيقة منفصله وتبقي تدمجها فيما بعد بافتر ايفكت
    وسبب سرعه الرندر معك هو عدم وجود ظل

    لان الفرو بيتحسب الظل فيه علي كل شعره
    دا مشهد في ضوء واحد من نوع دايركشنال مع ظل ناعم
    واعدادات الظل موضحه بالصوره
    كمان خدبالك من معالج التنعيم يجب ان لا يقل عن 2 باي حال
    [BIMG]http://up.cgway.net/uploads/9720445e9f.jpg[/BIMG]

  15. #15
    الصورة الرمزية soker
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    الأردن
    المشاركات
    70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    13
    شكرا إلكم على الإهتمام يا ياسر و Mn3m غمرتوني بمعلوماتكم القيمه وأنا بصراحه لسه ما عملت الذئب وخليتو آخر كركتر عشان أتسلى فيه .
    أما بالنسبه للمشكله فهي مش بالرندر ولا الإعدادات لكن المشكله مثل طلع عندك يا Mn3m بالصوره إنو في مناطق ما فيها شعر وهاي هي المشكله . والحل الوحيد إنو تكون اليو في مثاليه عشان يتوزع الشعر على كل الجسم بالتساوي.


 

 
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. 3DS Max Hair and Fur Tutorial .
    بواسطة sherif.max في المنتدى دروس تعليمية اجنبية | Youtube , Vimeo
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 26 / 09 / 2013, 09 : 06 PM
  2. [Modeling]: hair & clothes in 3ds max
    بواسطة cgway center في المنتدى دروس تعليمية اجنبية | Youtube , Vimeo
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 27 / 04 / 2013, 01 : 11 PM
  3. المعدل Hair and Fur
    بواسطة waleed_ali في المنتدى قسم للمبتدئين في الماكس | 3DsMax For Beginners
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 11 / 12 / 2012, 27 : 06 AM
  4. How to model hair in 3ds Max
    بواسطة cgway center في المنتدى الدورات والدروس التعليمية | 3dsMax Tutorials & Tips
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 28 / 06 / 2012, 47 : 10 PM
  5. [Material]: V-Ray 2.0 for 3ds Max - Hair and Fur Shader
    بواسطة sekou في المنتدى الدورات والدروس التعليمية | 3dsMax Tutorials & Tips
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 25 / 12 / 2011, 04 : 01 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
الساعة الآن 02 : 04 AM
Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2017 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Search Engine Optimization by vBSEO