Follow us on Facebook Follow us on Twitter Linked In Flickr Watch us on YouTube My Space Blogger
التسجيل
صفحة 1 من 12 123411 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 171

Architectural Rendering

هذا الموضوع : Architectural Rendering داخل ورش عمل ومسابقاتالتابع الي قسم البعد الثالث | 3D Programs : بناءا على الاتفاق مع الاستاذ عمار , سيتم وضع بعض الاعمال التى جمعتها من مواقع مختلفة و الخاصة بمهندسى العمارة ...

  1. #1

    الصورة الرمزية MOSTAFA SAYED
    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    Doha-Qatar
    العمر
    42
    المشاركات
    1,616
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    44

    ورشة الريندر المعمارى Architectural Rendering

    بناءا على الاتفاق مع الاستاذ عمار , سيتم وضع بعض الاعمال التى جمعتها من مواقع مختلفة و الخاصة بمهندسى العمارة والديكور والتى فى اعتقادى انها تتميز بمستوى عال من الاتقان والاحتراف .. ولعدم خبرتى الكافية , وعدم تأكدى من ان هذة الصور تمت عن طريق استخدام الفيراى .. نظرا لانى مازلت فى فترة التدريب فأننى أترك أمر ترك او حذف الصور الغير مناسبة لموضوع الورشة بيد الاخ عمار .. حفظه الله ... ليتم الاستفادة منها عن طريق ابداء الآراء والمناقشة حولها... ولذلك فإن هذا الموضوع سيكون متجدد بأستمرار ولذلك أرجوا تثبيت الموضوع...وشكرا للادارة .


  2. #2

    الصورة الرمزية MOSTAFA SAYED
    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    Doha-Qatar
    العمر
    42
    المشاركات
    1,616
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    44
    يالا بينا نبتدى موضوعنا ببعض اللقطات الداخلية... ونشوف التعليقات والاستفسارات من الاخوة الاعضاء..

  3. #3

    الصورة الرمزية MOSTAFA SAYED
    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    Doha-Qatar
    العمر
    42
    المشاركات
    1,616
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    44
    بصراحة الصورة الاولى والاخيرة مالهومش حل ... انا لو عملت حاجة زى كدة ممكن يحصللى حاجة من الفرحة...ولا ايه
    يالا ياجدعان الهمة و شيدوا حيلكم وذكروا كويس ... علشان تعملوا حاجات زى كده.. للأمام دائما.. ونيابه عن الاعضاء ..ياريت الاستاذ عمار يقولنا موطن القوة او الضعف فى اللقطات دى ... علشان نستفيد منها ان شاء الله.

  4. #4
    الصورة الرمزية dinaelsaher
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    القاهرة
    العمر
    34
    المشاركات
    1,788
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    47
    شكرا اخى مصطفى على هذا الموضوع وعلى هذة الصور
    واتمنى ان ترفع الصور على سيت بيرفع الصور وضع الرابط
    عشان الصور تطلع بحجم كبير ويشوفها الاعضاء بشكل اوضح
    ويتمتعوا بهذه الصورة الجميلة
    فعلا الصور وتحفة وانا نفسى اعمل صور زى دية ان شاء الله يارب

  5. #5


    الصورة الرمزية ostade1
    مشرف قسم الماكس

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    Morrocco
    المشاركات
    6,090
    Thanks
    0
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    معدل تقييم المستوى
    161
    [align=center]
    والله اتمنى ان اصل الى هذا المستوى الكبير جدا.... جزاك الله خيرا اخي مصطفى....
    مزيد من الصور اخي....
    [/align]

  6. #6

    الصورة الرمزية MOSTAFA SAYED
    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    Doha-Qatar
    العمر
    42
    المشاركات
    1,616
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    44
    يعنى 19 مشاهدة ب 4 ردود...... ده شىء غير مشجع خالص لاضافة المزيد من الصور... عايزين حماس أكتر يا شباب.... مازال هناك الكثيير جدا... والأكثر ابهارا... لن يتم رفع المزيد من الصور الا بعد 10 ردود ع الاقل ... ورأى أحد مشرفى مدرسة الفيراى بالأخص الاستاذ عمار او الاخت هبه او الاستاذ سندباد..

  7. #7
    مصمم مشارك

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    الدولة
    مصر
    المشاركات
    167
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    16
    جزاك الله خير ولكن ارجو الاهتمام باللقطات الخارجية
    www.islamonline.net
    اللهم أكفنيهم بما شئت وكيف شئت انك على ماتشاء قدير

  8. #8


    الصورة الرمزية abdou3d
    مشرف فن التحريك - ورش عمل ومسابقات

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    Egypt
    العمر
    32
    المشاركات
    4,331
    Thanks
    0
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    الصور
    10
    معدل تقييم المستوى
    102
    تسلم ايدك اخي مصطفى فعلا اعمال جميله و ان شاء الله في القريب سنصنع افضل منها بمراحل......لا تنتظر ردور من احد فقط اجعل نيتك لله
    فعلينا العمل و على الله الجزاء..متشكر مره ثانيه

  9. #9

    الصورة الرمزية MOSTAFA SAYED
    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    Doha-Qatar
    العمر
    42
    المشاركات
    1,616
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    44
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خير ولكن ارجو الاهتمام باللقطات الخارجية
    أخى اسلام ... ان شاء الله سيكون رفع الصور بالتبادل بين الداخلى والخارجى بمعنى مرة داخلى والمرة الجاية خارجى والعكس لتعم الفائدة...

  10. #10

    الصورة الرمزية MOSTAFA SAYED
    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    Doha-Qatar
    العمر
    42
    المشاركات
    1,616
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    44
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشاذلي130 مشاهدة المشاركة
    تسلم ايدك اخي مصطفى فعلا اعمال جميله و ان شاء الله في القريب سنصنع افضل منها بمراحل......لا تنتظر ردور من احد فقط اجعل نيتك لله
    فعلينا العمل و على الله الجزاء..متشكر مره ثانيه
    الله يخليك أخى الشاذلى ... والهدف والله هو بس التشجيع على المشاركة.. ف اللى بيشوف ويمشى طبعا مش زى اللى بيشارك برأيه.. وعلى الاقل حتى أعرف ردود الافعال من الأعضاء وحجم التنافس...والتعبير عن الرغبة الداخلية فى الوصول للاحتراف.. ليس اكتر... وشكر أخى الكريم ... وفى انتظار رأى المشرفين..

  11. #11


    الصورة الرمزية abdou3d
    مشرف فن التحريك - ورش عمل ومسابقات

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    Egypt
    العمر
    32
    المشاركات
    4,331
    Thanks
    0
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    الصور
    10
    معدل تقييم المستوى
    102
    اخي مصطفي ألا توجد اعمال اخرى غير الفن المعماري و هل توجد مشاهد حركه ...

  12. #12
    الصورة الرمزية ammarkhatib
    مصمم متميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    الدولة
    syria
    المشاركات
    7,979
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    192
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :
    الف شكر اخي مصطفى لهذا الجهد المبارك والكريم منك ..وقد تم تثبيت الموضوع اخي الحبيب ..وباذن الله سنحوله الى موضوع مفيد جدا وورشة عمل مميزة بتعاوننا كلنا :
    الان اخي مصطفى مارأيك ان يتحول حلمك الى حقيقة ! اخي مصطفى اطلب منك حاليا التوقف عند الثلاث صور هذه سنقوم بمناقشتها ودراستها ونحاول ان نستفيد منها اقصى استفادة سندرس كيف تم عمل الاضاءة وبالمناسبة سيتم اعتبار هذا الموضوع موضوع منفصل تماما عن ورشة الفيري
    انا اعجبتني الصورة الثالثة فخمة جدا او جامدة كما تقولون بالمصرية المهم الان لانملك امكانية تنفيذها خصوصا الستأئر مثلا لأن الاخوة الطلاب لم يأخذوا بعد الادوات اللازمة سنبدأ بالصورة الاولى هناك ملاحظات واحدة عليها وهو الضوء فوق الكورنيش او الجبصين ارى ان الظل الاسود يفسده قليلا والاضاءة بشكل عام قوية قليلا لكن لابأس سنعمل خطوة خطوة ودرجة درجة انا اريد ممن يحب والامر اختياري ياجماعة ان يعمل فقط الجدران والسقف وديكور الجبصين فقط كمودولينغ ويحاول تقليد اضاءة الكورنيش او الجبصين والاضاءة القادمة من النافذة ونرى العمل ونقيم العمل وماهي القيم واعدادت الريندر ثم ننتقل الى امر اخر وهكذا سنتخصص في الاضاءة فقط ياشباب دون المودولينغ والمواد ...انا بانتظار ارائكم
    بالمناسبة من يحب استخدام البلوكات لاتوجد مشكلة او الاكساء ايضا لاتوجد مشكلة لكن البحث والدراسة ستتم على الاضاءة والريندر والكاميرا فقط ....ماريكم

  13. #13

    الصورة الرمزية MOSTAFA SAYED
    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    Doha-Qatar
    العمر
    42
    المشاركات
    1,616
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    44
    وعليكم السلام أستاذ عمار... والله أنا كنت بفكر أقول لحضرتك ع الفكرة دى .... وهى فكرة محاولة محاكاه أحدى هذة الصور.. ولكن منعنى الحياء من حضرتك... لأنى على علم بالمجهود الذى تبذله من أجلنا ... وخوفى من ضيق وقتك... وخصوصا ان حضرتك ما بتكسفش أى طلب... وعلى رأى المثل المصرى ... ان كان حبيبك عسل ... ما تلحسوش كله.... لكنى كما توقعت .. حضرتك اهتميت جدا بالموضوع وهذا ان دل ..فانما يدل على مدى الاخلاص والتفانى وانك لا تبخل علينا بأى مجهود... ولكنى عندى اضافة لاقتراح حضرتك .. لاننى فى جعبتى الكثيير والاجمل من مثل هذة اللقطات.. فانى اقترح عمل استفتاء طبقا لتعليق الاعضاء على اللقطات.. واللقطة التى تحظى باعلى تقدير ... وغالبا هاتكون أفضلهم ... هى اللى نقوم بشرحها ومحاكاتها... مما يعطى الفرصة بالقيام بعمل.... معظم الاعضاء اتفقوا على اختياره ... مما يشجعهم على المشاركة ... كما يمنحنى أضافة المزيد من الصور عاجلا .. والامر لسيادتك اولا واخيرا... وجزاك الله خيرا.

  14. #14

    الصورة الرمزية MOSTAFA SAYED
    عضو مميز

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    Doha-Qatar
    العمر
    42
    المشاركات
    1,616
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    معدل تقييم المستوى
    44
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشاذلي130 مشاهدة المشاركة
    اخي مصطفي ألا توجد اعمال اخرى غير الفن المعماري و هل توجد مشاهد حركه ...
    أخى الشازلى .. والله هو بحكم انى معمارى... طبيعى ان يكون اهتمامى بمجال عملى... ولكنى اوعدك اننى لا حقا سأرسل لك روابط بالتأكيد تهمك... خصوصا فى مجال الحركة... وشكرا.

  15. #15


    الصورة الرمزية abdou3d
    مشرف فن التحريك - ورش عمل ومسابقات

    الحالة
    غير متصل
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    Egypt
    العمر
    32
    المشاركات
    4,331
    Thanks
    0
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    الصور
    10
    معدل تقييم المستوى
    102
    متشكر على الاهتمام اخي مصطفى


 

 
صفحة 1 من 12 123411 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. Architectural Visualization: Rendering in mental ray
    بواسطة M.AbdELNasseR في المنتدى Making oF
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 08 / 07 / 2013, 34 : 03 PM
  2. AMINE'S ARCHITECTURAL 3D
    بواسطة amineara في المنتدى عرض ونقد الأعمال | Exhibition & Criticism Designs
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 06 / 06 / 2011, 55 : 07 AM
  3. Architectural techniques_Zbrush
    بواسطة abdou3d في المنتدى ZBrush & Mudbox
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 29 / 05 / 2011, 41 : 04 PM
  4. video architectural...
    بواسطة watchmen في المنتدى Autodesk 3D Studio Max
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 13 / 03 / 2011, 34 : 03 PM
  5. 3dsmax Techniques: The Emergence of the Architectural Film in Architectural Animation
    بواسطة eslam mohamad في المنتدى الدورات والدروس التعليمية | 3dsMax Tutorials & Tips
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 05 / 06 / 2009, 45 : 06 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
الساعة الآن 28 : 09 PM
Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2017 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Search Engine Optimization by vBSEO